Gå til innhold

Sykkeløvelser i gym på barneskole - krever sykkel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Stusset litt på noe.. Vi fikk melding fra skolen nå om at i gymtimene frem til sommeren skal elevene (datteren vår går i 7. klasse) ha utegym og «sykkeløvelser». Beskjeden fra skolen var at elevene måtte stille med sykkel i god stand og hjelm til neste gymtime. Datteren vår har ikke vært interessert i å sykle siden 4/5 klasse og har ikke ymtet frempå at hun ønsker seg ny sykkel heller.. Skal hun noe går hun eller bruker sparkesykkel. Er det forventet at vi skal gå til innkjøp av sykkel og hjelm for å bruke i gymmen? Er ikke dette helt på trynet? Hva med de som ikke har råd til sykkel…? Det stod heller ikke noe om alternative oppgaver, men «elever må stille med sykkel og hjelm til de neste utegymtimene». Er det bare jeg som er ser her eller er dette litt umusikalsk…?

Anonymkode: 0be68...673

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å kontakte skolen og spørre hva dere skal gjøre når dere ikke har sykkel?

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt dumt ut, skolen i såfall bør ha eget opplegg for de uten sykkel. Det er jo ikke akkurat billig.

Anonymkode: 61a57...2e6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og det sies at skolen i Norge er gratis...... 

Dere har ikke mulighet å få låne sykkel? 

Anonymkode: cb1a8...549

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, det er normalt å ha sykkel. Herlighet altså .

Anonymkode: 1d95b...805

• Liker 21
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

TS spør ikke hva som er normalt, men om skolen kan kreve at elevene har egen sykkel. Og det kan de ikke. 

Anonymkode: 19f35...89e

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Skole er gratis, og de kan ikke kreve at man kjøper noe for å være med i undervisning.
De kan be elever med sykkel om å ta med dette, men da må de stille med lånesykler til resten.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem innimellom her. Min liker ikke å sykle, så vanlig sykel har han ikke. Så jeg sender med sparkesykkel, det går som regel fint. Kjøper ikke tråsykkel, som ellers aldri blir brukt, for noen gym timer. De kan heller ikke kreve det.

Anonymkode: 112fa...fa6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De har vel ikke tenkt på det siden det er normalt at så og si alle har sykkel  - i høyere grad enn ski også  (som her I innlandet ligger sikkert på minst 95 %uten at jeg har tatt opptelling på det). Iallefall på barneskolen så sykkel var nok på ca 100%  I klassene til mine barn på barneskolen så hadde så vidt jeg vet alle sykkel- de brukte sykkel mye som fremkomstmiddel på mellomtrinnet- selv om på 2 av trinnene ofte var ei som kjørte på grunn av tilrettelegging. 

I ditt tilfelle ville jeg først og fremst snakket med skolen om hvordan det skal løses. Kan det være et alternativ å låne på fritt fram om de har?

Anonymkode: f6a04...be1

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan fint kjøpe en sykkel, men det er prinsippet det er snakk om.. Syns det er hårreisende å kreve at eleven skal ha sykkel for å kunne være med i gymmen med resten av klassen.. ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen 😂 Datteren vår hadde sykkel helt til 5. klasse men ønsket da ikke ny, fordi ingen av venninnene syklet lengre. De bruker sparkesykkel 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Helt irrelevant hva som er normalt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Send med sparkesykkel.

Anonymkode: 6d04d...0fc

• Liker 1
Skrevet

Enig angående prinsippet. Skole skal ikke koste penger. Samtidig synes jeg alle barn i Norge må ha sykkel og langrennski. Greit at man leier alpint, men alle unger har vel godt av en familietur hver uke og det blir kjedelig om den alltid skal foregå på beina.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (6 minutter siden):

Enig angående prinsippet. Skole skal ikke koste penger. Samtidig synes jeg alle barn i Norge må ha sykkel og langrennski. Greit at man leier alpint, men alle unger har vel godt av en familietur hver uke og det blir kjedelig om den alltid skal foregå på beina.

Ski har hun, bare langrenn og slalåm. Men, jeg hadde fortsatt reagert på samme måte hvis det var forventet at alle barna i klassen skulle stille opp med feks alpint for å kunne delta i gymmen, og det heller ikke var lagt opp til alternativer.. ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Både* ts

Skrevet
Majer skrev (7 minutter siden):

men alle unger har vel godt av en familietur hver uke og det blir kjedelig om den alltid skal foregå på beina.

Hva for et tåpelig utsagn er dette?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (9 minutter siden):

Våre barn har ikke ski. Vi bor et sted med lite snø. Å gå skitur er noe vi kunne gjort kanskje et par ganger i året - og ingen av oss liker å gå på ski.. Ikke er vi noe særlig glad i å sykle heller. 

Derimot LIKER vi å gå på beina... Det gjør vi hver uke, og nei, det er ingen som til nå har syntes det kjedelig. 

Hvorfor i alle dager skal noen bestemme at andre skal bruke tiden sin på ting de ikke synes er gøy...? 

ts: Det der hadde jeg tatt opp med skolen. De kan ikke forlange at folk skal ha sykler og hjelmer. Skal de ha sykkelaktiviteter, må de ha alternative tilbud til dem som ikke har sykkel, eller være behjelpelig med lånesykler. 

Anonymkode: 8f579...d61

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har ikke noe med saken å gjøre, hvis skolen forlanger at man skal ha aktiviteter som krever sykkel så bør de stille med sykler til alle, private sykler burde brukes i slike sammenhenger. Alle burde ha like sykler så slipper man mobbing ol

Anonymkode: 8a559...d41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolen kan ikke kreve at alle har sykkel, og de kan ikke kreve at dere kjøper sykkel. Å få lånt en passende sykkel for en periode burde være den minste kunst, da sykkel er noe "alle" har. Mange har sykler de ikke bruker. Samme med hjelm. Selv om hjelmer er å anse som personlig verneutstyr er det ikke verre enn at man vasker den godt før og etter lån. 

Anonymkode: 34761...5cb

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...