AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Hei. Lurer på om noen her er operert med avstiving av rygg og kan fortelle litt om erfaringer isåfall Jeg ble i fjor operert 2 ganger for prolaps i L5/S1 med nerverotsaffeksjon. Har dessverre nylig fått påvist nytt residivprolaps i samme nivå. Har snakket med kirurg på nytt, men skal ha kontrolltime om noen uker, og da skal det avgjøres om ny operasjon eller ikke.. Har fått beskjed om at de trolig vil tilby meg ny operasjon, men jeg må ta stilling til om jeg vil dette før neste time. Operasjon blir da avstiving av L5/S1-nivå med bein, skruer og stag. Har fått beskjed om at jeg trolig vil bli bedre med avstiving, men det er ikke sikkert at jeg blir bedre. Er det noen her som har operert i korsryggen med avstiving? Hvordan har du isåfall blitt etterpå (bedre/verre/uforandret)? Setter stor pris på om noen kan fortelle om sine erfaringer. Anonymkode: 2d3f7...ff4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 Ingen som har avstivet rygg selv eller kjenner noen som har gjort det? Anonymkode: 2d3f7...ff4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen som har avstivet rygg selv eller kjenner noen som har gjort det? Anonymkode: 2d3f7...ff4 Ikke operert, men jobber på anestesi og har vært med på mange slike. Noen blir bedre, noen blir uforandret og noen blir verre. Hvis kirurgene er villig til å operere deg på nytt så er det fordi de har troa på at du kan bli bedre. Lykke til. Anonymkode: 7b77a...048 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #4 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke operert, men jobber på anestesi og har vært med på mange slike. Noen blir bedre, noen blir uforandret og noen blir verre. Hvis kirurgene er villig til å operere deg på nytt så er det fordi de har troa på at du kan bli bedre. Lykke til. Anonymkode: 7b77a...048 Takk for svar. Har fått beskjed om at jeg kan bli bedre ved avstiving, men de er ikke sikre. Så jeg har fått beskjed om å tenke meg nøye om før jeg eventuelt takker ja til denne operasjonen. Anonymkode: 2d3f7...ff4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #5 Skrevet 16. mai 2023 Jeg ville forsøkt alt for å slippe å avstive, for det får konsekvenser for nivåene over og under i ryggen. For noen er det helt nødvendig å avstive, og for disse er det som regel en lettelse. Men selv om de blir bedre i hverdagen, så følger det utfordringer også. Så jeg ville gjort en langvarig og målrettet opptrening med fagpersoner, gått i ryggskole osv. for å se om det kunne holde ryggen i sjakk. Om det ikke er vurdert, få det i hvert fall vurdert. Anonymkode: 71eb2...4a5 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #6 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg ville forsøkt alt for å slippe å avstive, for det får konsekvenser for nivåene over og under i ryggen. For noen er det helt nødvendig å avstive, og for disse er det som regel en lettelse. Men selv om de blir bedre i hverdagen, så følger det utfordringer også. Så jeg ville gjort en langvarig og målrettet opptrening med fagpersoner, gått i ryggskole osv. for å se om det kunne holde ryggen i sjakk. Om det ikke er vurdert, få det i hvert fall vurdert. Anonymkode: 71eb2...4a5 Hos meg er det stort residivprolaps, og kirurg mener at nivået er så ustabilt at de ikke kommer i mål med kun å fjerne prolapset på nytt. Så derfor er det visst kun avstiving som er aktuelt. Kunne imidlertid ønske jeg visste litt mer om prognoser etterpå mtp utstrålende smerter. Både langvarig opptrening med fysio og ryggkurs er forsøkt, men uten bedring. Jeg kjenner for øvrig noen som har jobbet med ryggpasienter, og jeg har blitt fortalt at etter omtrent 3 prolaps (i samme nivå) så vil prolapset "tørke ut", og man kan ikke få flere prolaps i det nivået. Er det noen som vet om dette bruker å stemme? Spurte kirurg, men fikke ikke noe entydig svar på dette. Bare lurer siden dette er mitt 3 prolaps (med 2 operasjoner), og om det faktisk er sannsynlig at prolapset nå trolig vil tørke ut så vil jeg helst unngå avstiving. Anonymkode: 2d3f7...ff4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #7 Skrevet 17. mai 2023 Jeg kan ikke svare, men har store smerter pga prolaps i L5, og tenker å oppsøke bedre hjelp enn fysioterapeutene hjemme. Aner ikke hvor du bor, men selv skal jeg prøve Eidsvoll kiropraktorene tenkte jeg. De bruker laser og andre teknikker, og det jeg leser virker oppløftende. Har brukt penger hos en fin klinikk som kun brukte ultralyd… fikk tilbud om kortison og thats it. Ønsker å trene svake bekken og små ryggmuskler som står i spenn(de overkompenserer pga smerter) sterkere, og håpe på bedring via en kombo av det og behandlinger. Skal følge denne tråden for evt tips🙏Er forferdelig å gå med sterke ryggsmerter.Lykke til ts. Anonymkode: 2b7b7...9cd
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #8 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan ikke svare, men har store smerter pga prolaps i L5, og tenker å oppsøke bedre hjelp enn fysioterapeutene hjemme. Aner ikke hvor du bor, men selv skal jeg prøve Eidsvoll kiropraktorene tenkte jeg. De bruker laser og andre teknikker, og det jeg leser virker oppløftende. Har brukt penger hos en fin klinikk som kun brukte ultralyd… fikk tilbud om kortison og thats it. Ønsker å trene svake bekken og små ryggmuskler som står i spenn(de overkompenserer pga smerter) sterkere, og håpe på bedring via en kombo av det og behandlinger. Skal følge denne tråden for evt tips🙏Er forferdelig å gå med sterke ryggsmerter.Lykke til ts. Anonymkode: 2b7b7...9cd Jeg har prøvd det meste av behandling, men ingen bedring og gjentatte residivprolaps.. Kirurg har vel egentlig konkludert med at første operasjon var mislykket, og derfor kom første residiv.. Så ble det ny operasjon, og pga alt dette så er nivået såpass svakt og ustabilt at den eneste løsningen ifølge kirurgen visstnok er å avstive.. Lykke til med opplegget ditt fremover og håper du blir mye bedre🩷 -ts Anonymkode: 2d3f7...ff4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #9 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har prøvd det meste av behandling, men ingen bedring og gjentatte residivprolaps.. Kirurg har vel egentlig konkludert med at første operasjon var mislykket, og derfor kom første residiv.. Så ble det ny operasjon, og pga alt dette så er nivået såpass svakt og ustabilt at den eneste løsningen ifølge kirurgen visstnok er å avstive.. Lykke til med opplegget ditt fremover og håper du blir mye bedre🩷 -ts Anonymkode: 2d3f7...ff4 Takk, samme til deg. Føler med deg🥹Man blir nærmest paralysert når ryggen er så smertefull. Håper du har/får en dyktig kirurg!☘️Ryggkirurgi er heftigt. Håper jeg klarer å unngå det, og får vondt av å lese din historie. Anonymkode: 2b7b7...9cd
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #10 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk, samme til deg. Føler med deg🥹Man blir nærmest paralysert når ryggen er så smertefull. Håper du har/får en dyktig kirurg!☘️Ryggkirurgi er heftigt. Håper jeg klarer å unngå det, og får vondt av å lese din historie. Anonymkode: 2b7b7...9cd Ja, er fryktelig vondt med ryggsmerter ved prolaps, men jeg har nerverotsaffeksjon, og det verste for meg er de utstrålende smertene i beinet samt at beinet og foten er konstant dovent. Hvis prolapset mitt "tørker ut" snart så kan avstiving utsettes, men har fått beskjed om at jeg uansett før eller senere må avstive. Har forsåvidt en relativt flink kirurg, men hvordan resultatet blir er uaktuelle vanskelig å si noe om. Krysser fingrene for at det går bedre med deg og at du slipper kirurgi🤞 Og hvis du må operere så er det viktig å huske på at mange faktisk blir bra etter ett inngrep med prolapsfjerning. Anonymkode: 2d3f7...ff4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #11 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, er fryktelig vondt med ryggsmerter ved prolaps, men jeg har nerverotsaffeksjon, og det verste for meg er de utstrålende smertene i beinet samt at beinet og foten er konstant dovent. Hvis prolapset mitt "tørker ut" snart så kan avstiving utsettes, men har fått beskjed om at jeg uansett før eller senere må avstive. Har forsåvidt en relativt flink kirurg, men hvordan resultatet blir er uaktuelle vanskelig å si noe om. Krysser fingrene for at det går bedre med deg og at du slipper kirurgi🤞 Og hvis du må operere så er det viktig å huske på at mange faktisk blir bra etter ett inngrep med prolapsfjerning. Anonymkode: 2d3f7...ff4 Jeg har også smerter i setet, bekken og høyre fot. Har periodevis så store smerter i kneet at jeg ikke kan belaste det særlig. Og konstant vondt nede i foten(mest under foten). Legen(e) mine har sagt i flere år at prolapsen skal tørke ut, men smertene har bare blitt verre🫣Yikes den jævla ryggen🤨 Anonymkode: 2b7b7...9cd
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #12 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har også smerter i setet, bekken og høyre fot. Har periodevis så store smerter i kneet at jeg ikke kan belaste det særlig. Og konstant vondt nede i foten(mest under foten). Legen(e) mine har sagt i flere år at prolapsen skal tørke ut, men smertene har bare blitt verre🫣Yikes den jævla ryggen🤨 Anonymkode: 2b7b7...9cd Jeg har faktisk mest lindring av utstrålende smerter ved bevegelse og gange, men å sitte i ro, stå eller ligge trigger smertene veldig. Så hvis det er ille blir det lite nattesøvn. Her går også smertene fra rygg via sete og bekken, lår, kne, ankel og ut i foten. Hos meg er det konstant vondt i rygg og sete. Ja, jeg vet ikke om prolapset komme til å tørke ut eller ikke.. Har jo bare blitt verre, og operasjoner har ikke hatt effekt, men jeg håper likevel at prolapset tørker ut.. Det er visst mulig å operere kun med fjerning av prolaps ennå en gang, men kirurg vil ikke det pga faren for flere residiv.. Jeg ville nok helst valgt operasjon med kun prolapsfjerning en gang til i håp om at denne gangen så tørker prolapset ut etterpå, men får dessverre ikke velge dette selv.. Skulle virkelig ønske at jeg hadde noen gode råd å gi deg for at du skal bli frisk, men håper at det nye opplegget ditt vil fungere bra for deg🌷 Anonymkode: 2d3f7...ff4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #13 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har faktisk mest lindring av utstrålende smerter ved bevegelse og gange, men å sitte i ro, stå eller ligge trigger smertene veldig. Så hvis det er ille blir det lite nattesøvn. Her går også smertene fra rygg via sete og bekken, lår, kne, ankel og ut i foten. Hos meg er det konstant vondt i rygg og sete. Ja, jeg vet ikke om prolapset komme til å tørke ut eller ikke.. Har jo bare blitt verre, og operasjoner har ikke hatt effekt, men jeg håper likevel at prolapset tørker ut.. Det er visst mulig å operere kun med fjerning av prolaps ennå en gang, men kirurg vil ikke det pga faren for flere residiv.. Jeg ville nok helst valgt operasjon med kun prolapsfjerning en gang til i håp om at denne gangen så tørker prolapset ut etterpå, men får dessverre ikke velge dette selv.. Skulle virkelig ønske at jeg hadde noen gode råd å gi deg for at du skal bli frisk, men håper at det nye opplegget ditt vil fungere bra for deg🌷 Anonymkode: 2d3f7...ff4 Kommer du til å konsultere flere leger, eller forholder du deg til kirurgen? jeg skal sende mr bilder til en kirurg i Østerrike fordi tilliten min til det norske helsevesenet er heller laber😅Hvis han og sier det ikke er noe å operere, skal jeg slå meg til ro med det😊Kjenner andre nordmenn som har vært hos han for vurdering, for så å bli sendt til Belgia for operasjon. Og er i dag på bedringens vei etter et liv som invalid(ja jeg bruker det ordet😌)🌻Men det gjaldt en nerve som holdt på å «dø», og var noe helt annet enn prolaps. Anonymkode: 2b7b7...9cd
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #14 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kommer du til å konsultere flere leger, eller forholder du deg til kirurgen? jeg skal sende mr bilder til en kirurg i Østerrike fordi tilliten min til det norske helsevesenet er heller laber😅Hvis han og sier det ikke er noe å operere, skal jeg slå meg til ro med det😊Kjenner andre nordmenn som har vært hos han for vurdering, for så å bli sendt til Belgia for operasjon. Og er i dag på bedringens vei etter et liv som invalid(ja jeg bruker det ordet😌)🌻Men det gjaldt en nerve som holdt på å «dø», og var noe helt annet enn prolaps. Anonymkode: 2b7b7...9cd Jeg er allerede vurdert av flere kirurger, men skal prøve å få snakket med en som jobber på en annen plass og som opererer prolaps. Jeg forstår hvorfor kirurgen her mener avstiving er det beste alternativet, men jeg ønsker å vite mer om prolapset faktisk kan tørke ut snart før jeg vurderer avstiving. Dette er jo 3 prolapset i samme nivå, så det burde jo tørke ut (kjenner noen som jobber med ryggpasienter på sykehus som hevder at etter 3 ganger tørker prolapset ut). Det som er utfordrende hos meg er at den affiserte nerven er under stort press og kan bli ødelagt hvis den ikke blir avlastet, så det taler for operasjon hos meg. Om jeg derimot kjenner at symptomene begynner å gå tilbake før neste kontroll om noen uker så vurderer jeg å takke nei til avstiving. Ja, hvis du har mulighet til det høres det bra ut å få en second opinion av han kirurgen du nevner i Østerrike👍 Håper virkelig alt ordner seg best mulig for deg🙏 Anonymkode: 2d3f7...ff4
Varmt vann Skrevet 6. august 2023 #15 Skrevet 6. august 2023 Jeg ble selv avstivet i 3 ledd feb 2012, med veldig godt resultat. Hadde da slitt med flere prolapser og 2 prolaps operasjoner siden 1999. Har nå hatt 11 fine år med lite smerter, men i sommer har ryggen begynt å krangle igjen. Opplever nå smerter i rygg, rumpe og ben. Har vært nødt til å bruke krykker og rullestol nå dessverre. Noen som har opplevd lignende?
KTAas Skrevet 7. oktober 2024 #16 Skrevet 7. oktober 2024 (endret) Hei! I løpet av 9 mnd hadde jeg 3 akutte prolaps operasjoner. (Med store lammelser hver gang). De siste 2 operasjonene var med 5 ukers mellomrom pga tilbakefall. Da jeg fikk prolaps gang nr 4, 6 mnd etter nr 3, ønsket ikke nevrologene å røre ryggen min mer. De mente de ikke kunne gjøre mer, da de samme prolapsene kom tilbake. Jeg kom i kontakt (er heldig som har helseforsikring) med en ortoped ved Majorstuen Spesialistsenter. Hadde da ikke følelse bak på leggen, og kunne ikke bevege tærne på det ene beinet. Fikk så gjennomført en fiksasjon på flere nivåer. Våknet etter narkosen med å kunne vifte med tærne. Noe jeg ikke hadde kunnet på mange mnd. Var tilbake i 100 % jobb etter 5 uker. Spilte innebandy etter 3 1/2 mnd. Gikk på langrenn og stod på slalåm etter 6 mnd. Og 1 år senere løp jeg løp. Dette er nå 2 år og 3 mnd siden. Smertefri, i full jobb og med et svært aktivt liv. Ville gjort det samme igjen. Endret 7. oktober 2024 av KTAas
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå