AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Jeg har nettopp kjøpt meg min første bolig, ca ti år etter jevnaldrende. Har ikke hatt råd før og måtte få forskudd på arv for å få nok egenkapital.. De andre jeg kjenner har kjøpt smått og bygget seg oppover til å få kjøpt store hus, og fått kjæreste som også nedbetaler på lånet. Leiligheten min er så liten som de andre hadde for ti år siden og jeg har hele gjelden alene og nærmer meg 40 år. For noen uker siden var jeg på date med en velbemidlet mann og alt gikk tilsynelatende strålende. Han ville se meg igjen og vi møttes flere ganger. Jeg fortalte at jeg nettopp hadde fått min første bolig og han sa at jeg hadde høy gjeld bekymret han, og når han spurte om størrelsen på leiligheten og jeg svarte 30kvm ble han helt stenansikt. Han spurte også hvorfor det hadde tatt lang tid og jeg sa som sant var at jeg hadde brukt mye penger på reise, trivdes så godt der jeg leide så jeg ikke hadde stresset med det, han spurte om jeg dekket alt selv eller foreldrene mine hjalp meg så jeg måtte være ærlig å si jeg fikk hjelp.. Etter den daten ghostet han meg og svarte da jeg spurte hva som gikk galt at han syns vi var på forskjellig sted i livet siden jeg var så nyetablert!.. Så nå er jeg veldig selvbevisst på at jeg henger så langt bak andre jevnaldrende.. Er dette et stort minus? Anonymkode: a8845...d16
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 "velbemidlet mann" er ofte like gjerrigknark Anonymkode: 9d6ed...d9e 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har nettopp kjøpt meg min første bolig, ca ti år etter jevnaldrende. Har ikke hatt råd før og måtte få forskudd på arv for å få nok egenkapital.. De andre jeg kjenner har kjøpt smått og bygget seg oppover til å få kjøpt store hus, og fått kjæreste som også nedbetaler på lånet. Leiligheten min er så liten som de andre hadde for ti år siden og jeg har hele gjelden alene og nærmer meg 40 år. For noen uker siden var jeg på date med en velbemidlet mann og alt gikk tilsynelatende strålende. Han ville se meg igjen og vi møttes flere ganger. Jeg fortalte at jeg nettopp hadde fått min første bolig og han sa at jeg hadde høy gjeld bekymret han, og når han spurte om størrelsen på leiligheten og jeg svarte 30kvm ble han helt stenansikt. Han spurte også hvorfor det hadde tatt lang tid og jeg sa som sant var at jeg hadde brukt mye penger på reise, trivdes så godt der jeg leide så jeg ikke hadde stresset med det, han spurte om jeg dekket alt selv eller foreldrene mine hjalp meg så jeg måtte være ærlig å si jeg fikk hjelp.. Etter den daten ghostet han meg og svarte da jeg spurte hva som gikk galt at han syns vi var på forskjellig sted i livet siden jeg var så nyetablert!.. Så nå er jeg veldig selvbevisst på at jeg henger så langt bak andre jevnaldrende.. Er dette et stort minus? Anonymkode: a8845...d16 Nei det er ikke et minus i det hele tatt, han høres bare ut som en stor dust, du skal være glad dere ikke treffes mere Anonymkode: bf923...2c2 11 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #4 Skrevet 16. mai 2023 Hadde du hatt ubetalt kreditt/forbruks/inkassogjeld, ikke eid nålen i veggen og gått i minus om du hadde solgt alt du hadde, så ville det vært et rødt flagg. At du har boliglån på en leilighet er jo helt normalt. Du ville jo havnet i pluss om du solgte. At du eier ditt eget er jo bare en styrke. Da har du kommet deg inn på boligmarket, og bort fra leietakerkarusellen som mange andre på din alder sikkert fortsatt er i. Om den så er høyt belånt så vet du jo at alt det du betaler ned i lån går til deg selv og din egen fremtid. Nei, drit i hele fyren. Du skal være stolt og ikke flau over boligen din 🙂 Anonymkode: 21398...ec1 8 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #5 Skrevet 16. mai 2023 Nei, jeg syns du skal være stolt over å ha kjøpt leilighet! Jeg har stort hus og vurderer stadig vekk en mindre leilighet for å slippe unna utvendig vedlikehold, snømåking, gressklipping o.l. 😂 Hvis du har mye forbruksgjeld så er dette er kjempestort "rødt flagg" for å bruke KG slang! Har du gjeld til leilighet, fast jobb og generelt kontroll på økonomien så er dette et godt tegn. Anonymkode: 0c115...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #7 Skrevet 16. mai 2023 Høyt boliglån i seg selv hadde ikke vært et problem for meg. Men jeg hadde hatt problemer med at vi tydeligvis hadde hatt helt ulike prioriteringer økonomisk. Jeg ville sett det som turnoff å bruke masse penger på reising og slikt før man skaffet seg bolig. Jeg ville blitt betenkt, for jeg ville ikke blitt samboer med en som ville bruke penger på "tant og fjas" fremfor "fornuftige" ting. Men altså, det er jo MINE meninger. At JEG og en mann du har datet synes det er turnoff, betyr jo ikke at det generelt er turnoff. Det finnes nok veldig mange som synes det er turnon at du ikke er så opptatt av materielle ting, at du liker å reise, at du er mer livsnyter enn "fornuftig" osv På samme måte som at noen synes det er turnoff med folk som trener mye, mens andre synes det er turnon. Smaken er som baken, og om du ikke faller i smak hos en, betyr det ikke at det er noe galt med deg, eller at du er usmakelig for alle andre Du trenger bare finne noen som har deg som livrett. Anonymkode: 3f219...2ae 8 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #8 Skrevet 16. mai 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: "velbemidlet mann" er ofte like gjerrigknark Anonymkode: 9d6ed...d9e "Gjerrigknark" er ofte lik "er ikke villig til å gi meg så mye penger som jeg mener han bør gi meg". Ts - mulig han skygga banen pga økonomien din, mulig det var noe annet. Det er ikke noe annerledes enn preferanser for høyde etc., du kan ikke tekkes alle. Du kan eventuelt være litt bevisst på å være tydelig på at du ikke ser etter en mann som skal gi deg penger? Del på regninga om dere går på kafe feks. Anonymkode: e6ef3...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #9 Skrevet 16. mai 2023 Har boligen færre kvadrat enn du har hatt bursdager er det selvsagt turnoff på alle måter, til du blir pensjonist ihvertfall. Anonymkode: 94b76...6b4 1 1
Hannah80 Skrevet 16. mai 2023 #10 Skrevet 16. mai 2023 Selvsagt ikke. Og jeg syns heller ikke det er "turnoff" å leie bolig.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #11 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Etter den daten ghostet han meg og svarte da jeg spurte hva som gikk galt at han syns vi var på forskjellig sted i livet siden jeg var så nyetablert!. Du passet ikke inn i hans liv og det hadde nok gått begge veier. Like greit. Så lenge du klarer å betjene gjelda di og har kontroll på økonomien, er det ikke turn off for meg. Men det var det tydeligvis for ham, uten at det betyr at det gjelder alle Anonymkode: bab09...912 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #12 Skrevet 16. mai 2023 Like lite turnoff som å leie bolig. Anonymkode: ddca3...b4b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #13 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): "Gjerrigknark" er ofte lik "er ikke villig til å gi meg så mye penger som jeg mener han bør gi meg". Ts - mulig han skygga banen pga økonomien din, mulig det var noe annet. Det er ikke noe annerledes enn preferanser for høyde etc., du kan ikke tekkes alle. Du kan eventuelt være litt bevisst på å være tydelig på at du ikke ser etter en mann som skal gi deg penger? Del på regninga om dere går på kafe feks. Anonymkode: e6ef3...cbe Jeg syns dette var et malplassert svar. De aller fleste voksne har boliglån men forventer ikke å bli forsørget eller spandert på fordet...? Jeg delte regningen med han på første date, tok hele regningen på andre date og delte den på tredje date (uten at han tilbø seg å ta den siden jeg tok forrige - Gjerrigknark, og ikke din definisjon på betegnelsen). Jeg har dyre klær, orden på økonomien og aldri hatt forbrukslån, reist mens jeg fortsatt er ung og med god helse og driver med hobby som krever mye dyrt utstyr, gått på privat høyskole og betalt all det selv så sparing til egenkapital har gått sakte men prøvd så godt jeg kan og hadde 350.000 selv og måtte få resten fra foreldre som forskudd på arv. Har leid leilighet midt i Oslo sentrum bokstavelig talt midt i sentrum og stortrivdes der så har villet bo der på 55kvm så lenge som mulig istedet for å nedgradere på størrelse for å kjøpe. Aldri forventet en krone fra en mann...! I Oslo har 1% av enslige sykepleiere over 30 år råd til å kjøpe leilighet, men du tenker at alle single damer forventer en mann som skal gi de penger? Syns du var veldig fordomsfull her... Hmm Boligmarkedet er veldig vanskelig og alle de andre jeg kjenner som kjøpte bolig tidlig fikk penger fra foreldrene. Mine foreldre er ikke rike så det fikk ikke jeg, før over ti år senere etter vi alle hadde spart mer Anonymkode: a8845...d16 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #14 Skrevet 16. mai 2023 Jeg skjønner han Anonymkode: 04950...c3f 1
Pås Skrevet 16. mai 2023 #15 Skrevet 16. mai 2023 Av de tingene du nevner er det kun forskudd på arv jeg ville reagert negativt på. At man er avhengig av foreldre for å kjøpe seg leilighet i en alder av 40 hadde ikke jeg likt. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #17 Skrevet 16. mai 2023 Nei, det spiller ingen rolle. Så lenge hun har kontroll på økonomien og ikke forventer å bli forsørget, har det ingenting å si hva kjæresten tjener eller eier. Anonymkode: 93483...80f
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #18 Skrevet 16. mai 2023 Pås skrev (7 minutter siden): Av de tingene du nevner er det kun forskudd på arv jeg ville reagert negativt på. At man er avhengig av foreldre for å kjøpe seg leilighet i en alder av 40 hadde ikke jeg likt. Skjønner det...Jeg syns det var skammelig selv.. Men i forbindelse med de høye boligprisene stod det i avisen at kun 1% enslige sykepleiere over 30 år har råd til å kjøpe i Oslo UTEN hjelp fra foreldre, så jeg er hvertfall ikke alene om det. Man må nesten det for å komme inn på boligmarkedet i Oslo nå Anonymkode: a8845...d16 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #19 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er dette et stort minus? Anonymkode: a8845...d16 Jeg synes han du beskriver, høres ut som en klyse. Anonymkode: 698d9...91d 5 1
LibertyNoCap Skrevet 16. mai 2023 #20 Skrevet 16. mai 2023 Syns han høres ganske turnoff ut. At du klarer å betjene et stort lån alene vil jo si at du har orden på økonomien. Det ville jo være et pluss om dere en gang skulle delt på godene 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå