Gå til innhold

Slankeoperasjon - erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Antiviruset skrev (2 timer siden):

For noen fungerer det perfekt, for andre ender det med katastrofe med utallige bivirkninger som de aldri hadde sett for seg. Så dette er noe man bare kan vurdere i samråd med lege, og hva helseutfordringer man har uten en slik operasjon, opp mot gevinsten man får med en slik operasjon eventuelt med tanke på om man kan endre sin sin situasjon med livsstilsendringer uten en operasjon. Det er ikke noe fasist svar på dette. Går det galt er det uopprettelige skader som skjer, som kan være enda verre en fedme. 

Dette er helt klart noe som må vurderes i samråd med lege, ja. Deler kun min erfaring. En bør heller ikke ta en slik operasjon uten at en har forsøkt å noe annen livstilsendring. Det er ikke en kvikk fiks å ta en slankeoperasjon. 
Vil nevne at operasjonen jeg tok faktisk er reversibel… Så selve operasjonen er ikke uopprettelig.

Anonymkode: d1709...6fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2023 den 12.32):

Hvilken slankeoperasjon tok du? Var det offentlig eller privat?

Hvis jeg fint hadde klart å gå ned til 60 kg ville jeg ikke vurdert slankeoperasjon, nei..

TS

Anonymkode: 0ec24...14b

Offentlig eller privat spiller da ingen rolle i denne sammenhengen. 

Tror vedkommende prøver å fortelle deg at det et verdt å gjøre det meste annet enn slankeoperasjon når du ikke er større enn du er.

Anonymkode: a3fc4...5c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gastric sleeve operert. 
Jeg veide 84 kg og 168 cm, tok selvfølgelig privat. 

jeg fikk ingen store bivirkninger, men har kronisk jern anemi. 

rett etter operasjonen mister man mye vekt, og hår ++ på en kort tid, det vil føre med seg bivirkninger. (Dumping, mangler, hard/løs mage/vitaminmangler/ gallestein osv.) men i år er det 8 år siden jeg ble operert. 

stor fornøyd med valget jeg tok, hadde gjort det igjen. 🙂

Men føler det er vanskeligere å holde vekten stabil, fordi kroppen min tidligere var vandt med mye mer kalorier. Dvs. jeg på 60kg må ligge på 1300-1500 kalorier per dag for å holde vekten stabil i dag, selvom jeg trener tungt. Mens en dame som hele livet har veidt 60kg kan fint spise 2500 kalorier uten å legge på seg. 
kroppen trenger mye mindre kalorier enn en som ikke er operert men veier like mye som deg. Gir det mening? 

Anonymkode: d3b92...904

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

rett etter operasjonen mister man mye vekt, og hår ++ på en kort tid, det vil føre med seg bivirkninger. (Dumping, mangler, hard/løs mage/vitaminmangler/ gallestein osv.) men i år er det 8 år siden jeg ble operert. 

Men føler det er vanskeligere å holde vekten stabil, fordi kroppen min tidligere var vandt med mye mer kalorier. Dvs. jeg på 60kg må ligge på 1300-1500 kalorier per dag for å holde vekten stabil i dag, selvom jeg trener tungt. Mens en dame som hele livet har veidt 60kg kan fint spise 2500 kalorier uten å legge på seg. 
kroppen trenger mye mindre kalorier enn en som ikke er operert men veier like mye som deg. Gir det mening? 

Vil ikke det med kalorier fort gjelde alle som har slanket seg? Gikk ned fra 125 til 80 uten operasjon og har det samme problemet. Gikk opp noen kilo her i vinter og de er nesten umulige å gå ned, 1500 i gjennomsnitt en uke er for mye kalorier. 

Anonymkode: 404d4...06e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det der stemmer ikke. Jeg er kvinne, har hele mitt voksne liv ligget på rundt 60 kg. Det meste jeg har veid er 66, og jeg prøver å ligge på 60-62 kg. Men ikke snakk om at jeg kan spise 2500 kalorier! Da fosser jeg opp i vekt. Nei, jeg kan ikke ha i meg mer enn maks 1500 kcal for å holde vekten stabil. Når jeg i blant må jobbe for å komme meg ned 1-2 kg, så kan jeg ikke spise mer enn 1200 kckal. 

Anonymkode: 5306c...f8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å ta med at jeg er 167 cm. Høyden har selvsagt mye å si for hvor mye man kan spise.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg tok gastric bypas for åtte år siden. Veide ca 115  kilo - 170 cm. 

Ikke hatt spiseforstyrrelser og hadde /har stabil psykisk helse. God utdannelse, etablert med mann og barn. Gode venner.

Betalte selv og har aldri angret. Gikk ned ca 40 kilo. De kiloene er permanent borte! 

Endret vaner varig. Spiser helt normalt nå. (bare mye mindre porsjoner) 

Har ikke fått problemer med hverken alkohol eller annet "misbruk" 

Har tatt kalsium og d- vitamin hver dag siden. B12 sprøyte ca 4x pr år. 

Ingen problemer med tenner, hår eller fatigue. 

Mulig jeg bare har vært heldig. Men jeg visste hva jeg gikk til og har fulgt planen relativt slavisk. 

Fikk en ny start. Et nytt liv. Et lettere liv. 

Jeg hadde glatt gjort det igjen. Verdt hver krone!

De det går dårlig med får mye spalteplass. 

Og vi andre har gjerne ikke lyst å fronte noe. Tenk deg godt om og bruk tid på å lese deg opp og gjøre god research.

PS. De fire andre jeg kjenner personlig som har tatt gastric bypas har det også gått meget bra med.

Lykke til med valget ditt ☺️

Anonymkode: 01b00...9f6

Nei, det stemmer ikke. Når man leser om folk som er fedmeoperert så er det gjerne reportasjer med store bilder av "se så flott jeg er når", ofte kombinert med at de holder opp en gammel bukse for å vise sin tidligere størrelse, eller i en klesbutikk der de "endelig kan handle det jeg vil". Det er fryd og gammen med ny sveis, lek med barn/barnebarn og alt såer så fint og happy. De som virkelig blir syke får sjelden noe spalteplass. Og da snakker jeg ikke dumping, vitaminmangel og gallestein. Men de som får store og kroniske smerter pga sammevoksninger, får problemer med senere kirurgi, ikke oppdager kreft fordi den kom i den delen av tarmen/magesekken som er koblet fra systemet, de som får så kraftig fatigue at de blir ufør og de som ender opp med alvorlig psykisk sykdom fordi hode og kropp er i totalt mismatch. At mange legger på seg alt igjen skrives det også lite om. Tarmslyng som en nevner over er en kjent komplikasjon til alle operasjoner i magen, men få skjønner hvor alvorlig det faktisk kan bli. 

Jeg hadde veldig lyst på fedmeoperasjon selv jeg, leste meg opp men var skeptisk til bivirkningene. Så fikk jeg ny jobb der jeg møter pasienter som er operert, både de det går bra med og de det ikke gå bra med, og min konklusjon er at jeg skal aldri ha fedmekirurgi. Det er ikke verdt å gamle liv og helse på den operasjonen, man risikerer å ødelegge hele livet, i verste fall miste det. Bedre å være feit enn død. Og nå er det kommet mye medisiner du kan få hjelp av ts, snakk med legen din om det. 

Anonymkode: b762d...891

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det der stemmer ikke. Jeg er kvinne, har hele mitt voksne liv ligget på rundt 60 kg. Det meste jeg har veid er 66, og jeg prøver å ligge på 60-62 kg. Men ikke snakk om at jeg kan spise 2500 kalorier! Da fosser jeg opp i vekt. Nei, jeg kan ikke ha i meg mer enn maks 1500 kcal for å holde vekten stabil. Når jeg i blant må jobbe for å komme meg ned 1-2 kg, så kan jeg ikke spise mer enn 1200 kckal. 

Men, trener du? 

jeg trener tungt 6 dager i uken og må fortsatt ha 1500 kalorier for å være stabil på vekten. Mine venninner som veier 60 og var alltid gjort det ligger på 2000/2500 kalorier om dagen. Men vi er i slutten av 20 årene nå. Jeg tror også alderen har noe å si på metabolismen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg må ligge på 1200-1500 kalorier for å holde vekten stabil.

skal jeg ned en kg så må jeg holde meg på 800/900 kalorier.!!??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...