Gå til innhold

Slankeoperasjon - erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig nysgjerrig på hva andres erfaringer er på slankeoperasjon; alle varianter. Er det mange som opplever kjedelige bivirkninger? Leste om en dame som ble alkoholiker etter operasjonen. 

Jeg har ingen tilleggssykdommer så tror ikke jeg får dekket et slikt inngrep av staten, men vurderer privat. Ser at Ibsen sykehusene har delbetaling over 5 år og da ble det plutselig mer tilgjengelig å få gjennomført det når man ikke må ut med 100.000 med en gang. 

Jeg har alltid slitt med vekten pga stor appetitt, men da jeg var yngre var jeg alltid i aktive yrker og holdt vekten på et akseptabelt nivå. Dvs operasjon var hvertfall ikke aktuelt. Det er mye vanskeligere nå som jeg er i en kontorjobb og eldre. Ikke minst svangerskap har økt vekten min og ligger nå på rundt 90 kg og er 164 cm høy. 

Veldig spent på å høre hvilke erfaringer dere andre har med slankeoperasjon. Jeg har vel tenkt at mini gastric bypass er mest aktuelt for meg hvor det settes en strikk på magesekken men ingenting blir egentlig fjernet. Om jeg har skjønt det riktig.

Anonymkode: 0ec24...14b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke så høy bmi at du bør vurdere operasjon! Prøv heller piller først, er svært mange komplikasjoner og bivirkninger etter operasjon. 

Anonymkode: dfa8f...5f6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mistet 10 tenner, alvorlig anemi (vit d, jern, b12) på tross av daglig vitamintilskudd og b12-sprøyter, dumping syndrom hver gang jeg spiste, kan ikke drikke og spise samtidig resten av livet, gallestein, spiserørsbrokk, tarmslyng, ekstrem fatigue og ødelagt stoffskifte.

90 kg ned til 60-70 kg greier du fint uten å risikere disse tingene. 

Anonymkode: 7bb94...96e

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har ikke så høy bmi at du bør vurdere operasjon! Prøv heller piller først, er svært mange komplikasjoner og bivirkninger etter operasjon. 

Anonymkode: dfa8f...5f6

Hvilke piller er det du anbefaler her?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mistet 10 tenner, alvorlig anemi (vit d, jern, b12) på tross av daglig vitamintilskudd og b12-sprøyter, dumping syndrom hver gang jeg spiste, kan ikke drikke og spise samtidig resten av livet, gallestein, spiserørsbrokk, tarmslyng, ekstrem fatigue og ødelagt stoffskifte.

90 kg ned til 60-70 kg greier du fint uten å risikere disse tingene. 

Hvilken slankeoperasjon tok du? Var det offentlig eller privat?

Hvis jeg fint hadde klart å gå ned til 60 kg ville jeg ikke vurdert slankeoperasjon, nei..

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hør med fastlegen din om du kan få prøve feks ozempic. Operasjon er et stort inngrep i livet ditt, prøv noe annet først💜

Anonymkode: ea534...f61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken slankeoperasjon tok du? Var det offentlig eller privat?

Hvis jeg fint hadde klart å gå ned til 60 kg ville jeg ikke vurdert slankeoperasjon, nei..

TS

Utfallet er det samme om man opererer privat eller offentlig.. du tok ikke til deg dette ser jeg. Livet mitt er ødelagt, og dette er tilfellet for enormt mange slankeopererte; og det KAN LETT bli deg.Det vet du ikke, dette er gambling med kroppen.
Om du sliter med altfor høy appetitt, spiseforstyrrelser, trøstespising, hormoner eller avhengighet; gå til lege og få behandling. Få time hos ernæringsfysiolog, endokrinolog, psykolog eller det du trenger for å klare å spise mindre, bevege deg mer, få oversikt over din hormonelle status eller bukt med eventuell overspising.

Å skjære ut friske organer er IKKE løsningen på et problem som sitter i hormoner, hode, vaner eller følelser. Disse operasjonene kommer en dag i fremtiden til å bli ulovlige, det er profittdrevet i det private, OG i det offentlige. Det er enormt mange mennesker ansatt i disse sektorene, mange tusen årsverk. De holder på til det ikke er lov, ikke til det ikke er forsvarlig.

Møt noen leger -utenfor- selve slankeoperasjonssektoren og hør hva de har å si om pasienter de møter som er tidligere operert. Om du ikke tar til deg det som sies anonymt på KG, så hør i det minste på leger med erfaring og kunnskap om ettervirkninger. For DIN skyld, ikke vår.

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Snakk heller med fastlegen og få eventuelt en resept på Wegovy. Dette er en sprøyte du setter en gang i uka som demper sultfølelsen. Veide litt mer enn deg og begynte på Wegovy for 5 uker siden. Har nå gått ned snart 9 kg. Da har jeg jo i tillegg telt kalorier og passer litt på hva jeg spiser. Jeg ville ikke tatt opersajon. De fleste jeg kjenner som har operert har en del utfordringer i etterkant i tillegg til at de er nødt til å ta diverse vitamin og mineraltilskudd resten av livet. 

Anonymkode: eed0c...b14

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Utfallet er det samme om man opererer privat eller offentlig.. du tok ikke til deg dette ser jeg. Livet mitt er ødelagt, og dette er tilfellet for enormt mange slankeopererte; og det KAN LETT bli deg.Det vet du ikke, dette er gambling med kroppen.
Om du sliter med altfor høy appetitt, spiseforstyrrelser, trøstespising, hormoner eller avhengighet; gå til lege og få behandling. Få time hos ernæringsfysiolog, endokrinolog, psykolog eller det du trenger for å klare å spise mindre, bevege deg mer, få oversikt over din hormonelle status eller bukt med eventuell overspising.

Å skjære ut friske organer er IKKE løsningen på et problem som sitter i hormoner, hode, vaner eller følelser. Disse operasjonene kommer en dag i fremtiden til å bli ulovlige, det er profittdrevet i det private, OG i det offentlige. Det er enormt mange mennesker ansatt i disse sektorene, mange tusen årsverk. De holder på til det ikke er lov, ikke til det ikke er forsvarlig.

Møt noen leger -utenfor- selve slankeoperasjonssektoren og hør hva de har å si om pasienter de møter som er tidligere operert. Om du ikke tar til deg det som sies anonymt på KG, så hør i det minste på leger med erfaring og kunnskap om ettervirkninger. For DIN skyld, ikke vår.

Jeg tok ikke dette til meg? Jaha.. jeg spør deg mer om hvilken operasjon du tok, men dette svarer du jo ikke på. Synd du hadde en såpass dårlig erfaring da.

AnonymBruker
Skrevet

Har mini gastric bypass og er strålende fornøyd med livet. 

Klart det er noen bivirkninger, men det er også bivirkninger av fedmen. Hadde glatt operert meg igjen.

Anonymkode: 1ba60...2c5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at du ikke greier å gå ned? 

Spør for å hjelpe nå altså, ikke for å være spydig 😊

Anonymkode: 404d4...06e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok gbp for en del år tilbake. Alt var fint og flott, gikk ned i vekt og tenkte at nå startet endelig livet igjen, ny sjanse og alt det der. Var på tur til å bli alkoholiker, men tok meg i det og stoppet før det ble et stort problem. Bytta egentlig bare ut trøstespising med alkohol. Ikke lurt. Fikk hjelp til huet, som er der alle bør starte. Finne ut hvorfor man endte med å bli overvektig, hvordan man kan jobbe med det osv. Hjalp på. Ny start, trodde jeg. Holdt det gående med jobb, trening, god vektnedgang, sosialt liv, fritid... Helt til jeg ble mer og mer sliten. Legen tenkte det kunne være at jeg hadde møtt veggen, men utenom å måtte sove hele tiden, var jeg i psykisk fin form. Gikk til at det ikke gikk lengre, nå er jeg helt ute av det meste. Snakket med en lege på et sykehus i forbindelse med utredning, og han sa at utmattelse dessverre var en del av potensielle bivirkninger man kunne få av en fedmeoperasjon. Det var noe de jobbet med å få inn som en del av informasjonen som går ut til folk som vurderer fedmeoperasjon. Hadde jeg visst det fra før av, hadde jeg heller vært feit og hatt den energien jeg hadde før, og heller jobbet med å gå ned i vekt over mye lengre tid. Mitt liv er ikke stort å skryte av nå. Vekta kom sigende på, mindre aktiv osv. Angrer så mye på operasjonen at jeg har frarådet bekjente om å ta den. Men! For noen funker den godt, for noen er operasjonen svaret og resten av livet går som det suser... Man kan dessverre ikke helt vite om man er heldig eller ei. Fins Wegovy, selv om den koster. Hadde det eksistert da jeg tok operasjon, hadde jeg mye heller betalt det sprøyta koster og gjort mitt beste for å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 7c298...823

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Som spl på akuttmottak som har tatt imot utallige pasienter med tilstander som følge av operasjon, så ville jeg aldri ALDRI ha gått gjennom en slik operasjon.

Anonymkode: 2f867...b95

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som spl på akuttmottak som har tatt imot utallige pasienter med tilstander som følge av operasjon, så ville jeg aldri ALDRI ha gått gjennom en slik operasjon.

Anonymkode: 2f867...b95

Dette

En jeg gikk i klasse med har fått masse problemer,  var en tarmslyng som holdt på å gå veldig galt.... Kan ikke fatte at folk vurderer operasjo for 90kg....

Anonymkode: 96a69...327

• Liker 1
  • Hjerte 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anemi og depresjon, hvilket jeg tror at er de vanligste konsekvensene.

en pbp, selv en liten, løser ikke problemet. De aller fleste legger på seg alt igjen etter noen få år. Denne operasjonen fungerer kun om du får hjelp til årsaken til overspisingen parallellt med operasjonen.

denne operasjonen burde vært ulovlig uten oppfølging av psykolog.

Anonymkode: 74b7e...9f0

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er operert. Gastric bypass. Veide 92 kg ved operasjon. 160 høy. På mitt største veide jeg 105 kg. Men jeg hadde diabetes 2 og fikk dekket operasjon. Ingen komplikasjoner etterpå. Gått ned ca 30 kg. Savner å kunne spise mer normalt, særlig på dager som i dag. Blir fryktelig fort mett. Ubehagelig mett. Men jeg angrer ikke. Har ikke dia 2 lenger 👍👍😊

Anonymkode: d1709...6fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er operert. Gastric bypass. Veide 92 kg ved operasjon. 160 høy. På mitt største veide jeg 105 kg. Men jeg hadde diabetes 2 og fikk dekket operasjon. Ingen komplikasjoner etterpå. Gått ned ca 30 kg. Savner å kunne spise mer normalt, særlig på dager som i dag. Blir fryktelig fort mett. Ubehagelig mett. Men jeg angrer ikke. Har ikke dia 2 lenger 👍👍😊

Anonymkode: d1709...6fa

For noen fungerer det perfekt, for andre ender det med katastrofe med utallige bivirkninger som de aldri hadde sett for seg. Så dette er noe man bare kan vurdere i samråd med lege, og hva helseutfordringer man har uten en slik operasjon, opp mot gevinsten man får med en slik operasjon eventuelt med tanke på om man kan endre sin sin situasjon med livsstilsendringer uten en operasjon. Det er ikke noe fasist svar på dette. Går det galt er det uopprettelige skader som skjer, som kan være enda verre en fedme. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok gastric bypas for åtte år siden. Veide ca 115  kilo - 170 cm. 

Ikke hatt spiseforstyrrelser og hadde /har stabil psykisk helse. God utdannelse, etablert med mann og barn. Gode venner.

Betalte selv og har aldri angret. Gikk ned ca 40 kilo. De kiloene er permanent borte! 

Endret vaner varig. Spiser helt normalt nå. (bare mye mindre porsjoner) 

Har ikke fått problemer med hverken alkohol eller annet "misbruk" 

Har tatt kalsium og d- vitamin hver dag siden. B12 sprøyte ca 4x pr år. 

Ingen problemer med tenner, hår eller fatigue. 

Mulig jeg bare har vært heldig. Men jeg visste hva jeg gikk til og har fulgt planen relativt slavisk. 

Fikk en ny start. Et nytt liv. Et lettere liv. 

Jeg hadde glatt gjort det igjen. Verdt hver krone!

De det går dårlig med får mye spalteplass. 

Og vi andre har gjerne ikke lyst å fronte noe. Tenk deg godt om og bruk tid på å lese deg opp og gjøre god research.

PS. De fire andre jeg kjenner personlig som har tatt gastric bypas har det også gått meget bra med.

Lykke til med valget ditt ☺️

Anonymkode: 01b00...9f6

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

GPB her.

De gjorde en feil under operasjon og vridde tarmen min 180 grader, noe som førte til tarmslyng og de måtte fjerne ytterlige 3 meter tarm som det var gått nekrose i. Jeg kunne dødd av sepsis, det forstod ikke at jeg var så dårlig selvom jeg sa at ikke noe fungerte. Fikk beskjed om at det "var vanlig å ha vondt" etter operasjon. Overlevde bare fordi jeg var sta. 10 måneder etter ble jeg hentet av ambulanse grunnet indre blødninger og kunne dødd igjen.

Jeg trodde selv at jeg ikke hadde et matproblem, men oppdaget etter operasjon at mye satt i hodet. Mente selv at jeg ikke hadde noe greier med mat, men det var feil.  Higet etter mat, nå er jeg en fungerende alkoholiker! Drikker meg kjempefull hver dag, er uføretrygdet og bruker trygda på polet.

Anonymkode: d004e...91e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...