Gå til innhold

Fedre som «sitter barnevakt»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er tålmodigheten over her. Jeg er hjemme i mammaperm og mannen jobber. Når han kommer hjem spiser han før han trener i 1,5-2 timer. Jeg får gjerne en halvtime til å gå på tredemølla. Men da er det ofte mas om at han skal andre ting så jeg må skynde meg. Ofte har jeg behov for en halvtime når han kommer hjem til å samle meg litt etter en hel dag med babyen. I dag glemte jeg å ta ut kjøtt av fryseren til middag. Det er han som lager mat. Han skulle egentlig ikke trene i dag, men da han kom hjem fra jobb hadde han plutselig funnet ut at han skulle på fotballtrening med noen kompiser og helst ta noen halvlitere etterpå. Men «det vil vel ikke du at jeg skal» så han skulle droppe drikkinga. Jeg gjennomførte min trening og da jeg kommer tilbake i stua er han drit sur, for nå er det plutselig ikke tid til å gå på butikken og kjøpe kjøtt slik at han får spist middag før fotballen. Og det er min feil siden jeg glemte å ta kjøtt ut av fryseren. Og han er kjempesnill som «passer på ungen for meg» sånn at jeg kan gjøre det jeg vil. 

Nå kjenner jeg at det er i ferd med å renne over her. Jeg får 30 minutter om dagen til å trene. Han får gå på akkurat det han vil av fester og trening og det som er. Siden jeg ammer kan jeg ikke delta på så mange ting. Fredag drakk han seg dritings og oppførte seg som en idiot. Da han kom hjem hadde han i tillegg invitert kamerater med seg hjem. Jeg hadde tenkt at han skulle ha et par pils og så komme hjem og bruke litt tid med meg og babyen siden vi hadde vært alene hjemme og at jeg kanskje kunne få noen minutter for meg selv. Istedet for kommer det to brisne kompiser inn døra og de sitter her og drikker til over midnatt. 

Er jeg urimelig her, eller kan jeg forvente at han tar ungen et par timer på ettermiddag/kveld så jeg kan få trent og slappet litt av også?? 

Anonymkode: fca64...77b

• Liker 3
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du pratet med ham om dette? Ikke kranglet om det, men pratet?

Anonymkode: 28223...e11

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du pratet med ham om dette? Ikke kranglet om det, men pratet?

Anonymkode: 28223...e11

Jeg skal gjøre det. Men må sortere litt tanker først. Jeg kommer til å si at jeg ønsker meg to dager i uka hvor jeg får trene uten en frist fordi han skal andre ting. Jeg føler at han får fortsette livet nesten akkurat som før mens jeg ikke kan gjøre noenting lenger uten at det må planlegges i 4 dager først. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er så mange menn som kaller det å være FAR for å sitte barnevakt som om de gjør mor en tjeneste! Ja det er lov til å bli forbanna av og det sier litt om hvor dårlige forbilder som fedre og partnere disse mennene er! 

Anonymkode: a3033...eee

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Viss ikke han endrer seg totalt, er det slutt mellom dere før det har gått étt år. 

Anonymkode: 92a94...3ba

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Man sitter ikke barnevakt for egne barn, ærlig talt.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Snakket dere på forhånd før barnet kom til verden, om prioriteringene som må gjøres når man velger å bruke barn inn i verden????

Eller kom dette som julekvelden på kjerringa for dere begge?

Altså hallo i luken, dere er foreldre SAMMEN. Dere må være 2 for å lage barn. Mannen må skjerpe seg. Og du må kommunisere med mannen din. Ikke kvinneguiden. 

Anonymkode: d8d3c...7de

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke urimelig. Det er ikke DITT barn, det er DERES barn. Du har permisjon, dvs. du er frikjøpt jobb for å ta vare på barnet. Men resten av døgnet er da også hans ansvar. 

Anonymkode: 31d8e...c58

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det der hadde jeg aldri orket å forholde meg til, da hadde jeg heller vært alene. 

Helt utrolig å komme dritings hjem med kompiser i tillegg😲 

Om det ikke nytter at du snakker til han bør noen andre gjøre det. Familievernkontoret?

Anonymkode: 48acc...331

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt. Er det din unge eller deres? 🙄 Ingenting som heter å passe på sin egen unge, man oppdrar og er tilstede. Glad jeg har en samboer som er FAR og KJÆRESTE.

Det er ikke noe som heter å slappe av når han kommer hjem fra jobb.. Da er det å bruke tid med familien, avlaste meg litt etter en lang dag hjemme, hjelpe til med stell av hus og middag. Han vasker gulv, tar oppvask, går med søppel, bleieskift, mating, bading, legging osv. Her byttes det på, vi gjør ting sammen. Vi er et team, det er ikke han på det ene laget og meg på det andre… Egentid og kjærestetid er på kvelden når barn er i seng. På helga er det familietid så lenge barn er våken… Skal noen ut av huset for å gjøre noe selv så SPØR vi den andre om det er greit, man viser respekt, omtanke og støtte for at begge kan være slitne, ha behov for å ta igjen søvn eller bare være alene. Man stikker ikke bare ut på ting, det er ikke sånn det funker når man har barn. 

Hadde mannen min oppført seg sånn så hadde jeg bare pakket en koffert og reist. Så får han sitte der som et spørsmålstegn og tenke seg om… kanskje han åpner øynene, og hvis ikke tror jeg at jeg hadde avsluttet hele forholdet. 

Anonymkode: 27c68...acd

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Babyen deres er liten bare en gang, denne tiden kommer aldri tilbake 

• Hjerte 2
Skrevet

For en egosentrisk drittsekk av en mann. Still krav, og bare gå uten å spørre. Sjekk hvordan han tar det. Når skal han ta foreldrepermisjon og være alene hjemme med babyen hele dagen? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor fant du denne mannen og hva slags oppvekst hadde han?

Anonymkode: 4d007...610

• Liker 2
Skrevet

bare det at du heller legger inn en tråd om dette og må "sortere tankene først" sier at dette ikke er en god relasjon akkurat nå, så det er bare å hoppe i det TS. Til nå har du kanskej tilrettelagt for hans urimelige oppførsel i forholdet, så da er det kanskje på tide å si at det kommer du ikke til å fortsette med rett og slett.. Og så ta det derfra, du trenger ikke en stor dialog om ansvar og likevelrd, du må bare si at slik vi har det nå funker ikke for meg så her er endringene som skal til..

begge skal ha like mye "fritid" 

begge har like stort ansvar for AS Familien og forholdet

og begge stiller opp, ingen "passer" egne barn

- ut over dette får du passe deg vel for å legge tilrette for han uten at han også tilrettelegger for deg rett og slett.. 

• Liker 7
Skrevet

Dere har vel fått barn sammen?
Da er det deres barn og ikke ditt.
Han må jo ta del i småbarnslivet på samme måte som deg. Får man barn betyr det at livsstil må legges om og man har andre hensyn å ta.

Han må ta sin del, selv om du ammer og da antagelig er i permisjon, og er hjemme fritar ikke det ham fra å ta ansvar når han kommer hjem.

Dere må ta en prat om dette tenker jeg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han mener selv at han legger til rette fir meg siden jeg får trene 30 minutter før han skal trene over en time. Jeg føler det er stress fordi jeg gjerne skulle trent mer, men må avslutte fordi jeg vet at han sitter og venter….

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Når man har en baby, blir det lite tid til egentid, trening og festing. Det gjelder dere begge. Han høres så klart kjip ut, men det høres jo også ut som om du også har litt høye forventninger til hva du skal få til under permisjonen. Det er ikke vanlig å ha masse tid til å trene når man har en liten baby. Her høres det jo ut som om dere begge bare lengter etter å komme bort fra både babyen og hverandre, for å sette det på spissen. Det bør dere få tatt en prat om.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han mener selv at han legger til rette fir meg siden jeg får trene 30 minutter før han skal trene over en time. Jeg føler det er stress fordi jeg gjerne skulle trent mer, men må avslutte fordi jeg vet at han sitter og venter….

hva han tror eller mener han gjør er uvesentlig, du får stå på ditt - begge skal ha likt ansvar og lik fritid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg skal gjøre det. Men må sortere litt tanker først. Jeg kommer til å si at jeg ønsker meg to dager i uka hvor jeg får trene uten en frist fordi han skal andre ting. Jeg føler at han får fortsette livet nesten akkurat som før mens jeg ikke kan gjøre noenting lenger uten at det må planlegges i 4 dager først. 

Hvorfor tar du ikke tak i det med en gang? Hvorfor snakker dere ikke sammen jevnlig? Det er mye lettere å ordne opp i sånt før det rekke å bli et stort irritasjonsmoment, som det åpenbart har rukket å bli for deg.

Anonymkode: 2e752...bcf

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er så mange menn som kaller det å være FAR for å sitte barnevakt som om de gjør mor en tjeneste! Ja det er lov til å bli forbanna av og det sier litt om hvor dårlige forbilder som fedre og partnere disse mennene er! 

Anonymkode: a3033...eee

Det er så mange idiotiske kvinnfolk som ikke tar likestilling som en selvfølge, og tror at mannens oppførsel endres bare de får barn. I tillegg er det mange som betrakter barnet som sin "eiendom", ikke rart mannens samvær da omtales som barnevakt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...