Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer skal kjøpe bolig om 3 år og lurer på om vi burde vente med å få barn til bolig er på plass.. Vet noen ca hvor mye det trekker ned med barn med egen erfaring? På Nordea trakk de en hel million av det vi kunne låne med barn kontra uten. Vi er begge 32 så vi kan heller ikke vente for lenge.. Vi kommer til å tjene ca 600 000 hver og har ca 350 000 i studielån hver..

Anonymkode: 94724...084

Skrevet

Det trekker enormt mye. Ville ventet med barn

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beskjed om at de trakk 500k per barn, DNB.

Anonymkode: 09ddc...46a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn trekker ned mye. Man regner vel at hvert barn i løpet av de 18 år er en kostnad på millionen...

Anonymkode: 88cae...0b4

Skrevet (endret)

Pleier å trekke 850k på kunder uten budsjett. Men jeg er fritt å vurdere det ut fra et budsjett om det fremlegges.

Viser dere betalingsevne til tross for barnet så trekker jeg som regel ingen ting. Banken vil jo tjene penger på dere. Mer lån betyr mer renteinntekt.

Med 1,2 mill inntekt er det muligheter.

Lag et budsjett og se på alle kostnader et barn har de neste 20 årene.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk tilbud om 1.7 mill med ett barn og inntekt på 600.000 (EK på 2.3 mill). Uten barn hadde jeg fått 2.5 mill i lån. Er enslig, så det trekker nok også litt ned.

Anonymkode: a6a05...e55

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (3 timer siden):

Pleier å trekke 850k på kunder uten budsjett. Men jeg er fritt å vurdere det ut fra et budsjett om det fremlegges.

Viser dere betalingsevne til tross for barnet så trekker jeg som regel ingen ting. Banken vil jo tjene penger på dere. Mer lån betyr mer renteinntekt.

Schmuhu

Hvilken bank er det som opererer slik?

Anonymkode: 68876...307

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke akkurat rart at fødselstallene stuper, så lenge boligprisene øker for mye og man knapt får lån om man har barn. Mange får ikke råd før de er for gamle til å få mer enn maks ett barn.

Anonymkode: 38580...0b9

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke akkurat rart at fødselstallene stuper, så lenge boligprisene øker for mye og man knapt får lån om man har barn. Mange får ikke råd før de er for gamle til å få mer enn maks ett barn.

Anonymkode: 38580...0b9

Jeg tror nok dette er en viktig medvirkende årsak, ja. Det og at det forventes mye mer oppfølging av foreldre nå enn det gjorde før. 

Anonymkode: 03b3a...f54

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror nok dette er en viktig medvirkende årsak, ja. Det og at det forventes mye mer oppfølging av foreldre nå enn det gjorde før. 

Haha??? De fleste nå overlater barnas oppdragelse til barnehage og skole. 

Anonymkode: a8865...dd3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha??? De fleste nå overlater barnas oppdragelse til barnehage og skole. 

Anonymkode: a8865...dd3

Eh nei. Sånn er det nok ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken bank er det som opererer slik?

De fleste. Du må nesten være kunde i en veldig sær bank om å få noko veldig annerleis utfall.

Den største feilen de fleste gjør når de søker om boliglån er budsjett. Ofte utarbeides budsjettet med saksbehandleren i løpet av få minutter og da antar banken pessimistiske verdier. Kunden vet ofte ikke selv hva han bruker.

Da kan det hende at det må trekkes 1,5 mill for et barn nettopp fordi vedkommende har en så høy forbruksstandard som kan farge ned på barnet. 

Du burde lage ditt eget budsjett som er troverdige og da går banken kun etter det de kan tjene og driter regelrett i regelverket. Har du konto i samme bank så kan vi med en gang skjønne om budsjettet ditt er troverdig.

Kunder med gode budsjett får ofte også press fra banken om å benytte seg av fleksibilitetskvote selv om de selv er negativ til mer i lån enn fem ganger inntekt.

Alle de som klager på lite lån her på KG skjønner ikke eget budsjett. Om jeg påpeker det så svarer TS ofte ikke angående det og da går ikke det an å hjelpe mer enn det. 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (3 minutter siden):

De fleste. Du må nesten være kunde i en veldig sær bank om å få noko veldig annerleis utfall.

Den største feilen de fleste gjør når de søker om boliglån er budsjett. Ofte utarbeides budsjettet med saksbehandleren i løpet av få minutter og da antar banken pessimistiske verdier. Kunden vet ofte ikke selv hva han bruker.

Da kan det hende at det må trekkes 1,5 mill for et barn nettopp fordi vedkommende har en så høy forbruksstandard som kan farge ned på barnet. 

Du burde lage ditt eget budsjett som er troverdige og da går banken kun etter det de kan tjene og driter regelrett i regelverket. Har du konto i samme bank så kan vi med en gang skjønne om budsjettet ditt er troverdig.

Kunder med gode budsjett får ofte også press fra banken om å benytte seg av fleksibilitetskvote selv om de selv er negativ til mer i lån enn fem ganger inntekt.

Alle de som klager på lite lån her på KG skjønner ikke eget budsjett. Om jeg påpeker det så svarer TS ofte ikke angående det og da går ikke det an å hjelpe mer enn det. 

Schmuhu

Du svarte på noe helt annet enn spørsmålet du ble stilt 👌 gratulerer. 

Jeg spør igjen, hvilken bank er det som opererer slik? 

Jeg har jobbet i 4 forskjellige banker de siste 10 årene og det der ville vært godt utenfor både lovverket, retningslinjer og etikken. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (9 timer siden):

Schmuhu

Isåfall lurer jeg på hvilken jallabank du jobber i, i banken jeg jobber driter vi i budsjettet. Vi må forholde oss til SIFO. Og takk gud for det.

Anonymkode: 6c98e...9d4

• Liker 4
Skrevet (endret)

Såklart må en forholde seg til regler og forrettningsetikk. Det er et selvfølge.

Og å forholde seg til Sifo er greit.

Jeg nevner ikke noe bank. Det er for dumt.

En bank som ikke tar hensyn til kundens budsjett kan jo tape penger på det. Det er vel opp til hver bank å avgjøre hvordan de ønsker å risikovurdere kunden og om fleksibilitetskvote kan anvendes.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (1 minutt siden):

Såklart må en forholde seg til regler og forrettningsetikk. Det er et selvfølge.

En bank som ikke tar hensyn til kundens budsjett kan jo tape penger på det. Det er vel opp til hver bank å avgjøre hvordan de ønsker å risikovurdere kunden.

Schmuhu

Det som blir for dumt er å sitte på internett og si man jobber i en fiktiv bank som deler ut boliglån basert på skjønn.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (1 minutt siden):

En bank som ikke tar hensyn til kundens budsjett kan jo tape penger på det. Det er vel opp til hver bank å avgjøre hvordan de ønsker å risikovurdere kunden og om fleksibilitetskvote kan anvendes.

Schmuhu

Absolutt, men jeg synes som vanlig at svarene dine er fulle av svada og ikke reflekterer forventninger og arbeidsmetodikk hvermannsen kan forvente å møte i normale banker.

Vil definitivt råde folk her inne til å ta innleggene dine med en klype salt.

Anonymkode: 6c98e...9d4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er litt morsomt at du ikke bare skjuler deg som anonym bruker men at du også gjør en personlig sak ut av at det finnes forskjellige banker med forskjellige måter å gjøre det på. Det er trist at du ønsker en slik debattkultur. 

Jeg svarer basert på eget kunnskap etter beste evne og samvittighet. Om ikke det er godt nok, så er ikke det mitt problem. Gjør hva du vil med informasjonen, det er opp til deg. Og det er helt greit å se bort fra det om du synes det bare tull.

Det er jo heller ikke slik at du kom med litt mer håndfaste kilder, anonym bruker ;) !

Vi vurderer budsjett. 

Og jeg jobber ikke i en bank.

Sånn og når får du gjette deg frem hva troll jeg er fordi du har jo så mye peiling.

Schmuhu

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (3 minutter siden):

Det er litt morsomt at du ikke bare skjuler deg som anonym bruker men at du også gjør en personlig sak ut av at det finnes forskjellige banker med forskjellige måter å gjøre det på. Det er trist at du ønsker en slik debattkultur. 

Jeg svarer basert på eget kunnskap etter beste evne og samvittighet. Om ikke det er godt nok, så er ikke det mitt problem. Gjør hva du vil med informasjonen, det er opp til deg. Og det er helt greit å se bort fra det om du synes det bare tull.

Det er jo heller ikke slik at du kom med litt mer håndfaste kilder, anonym bruker ;) !

Vi vurderer budsjett. 

Og jeg jobber ikke i en bank.

Sånn og når får du gjette deg frem hva troll jeg er fordi du har jo så mye peiling.

Schmuhu

Hvem er vi? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må jo variere veldig fra bank til bank? Har det mye å si at man kvalifiserer til rammelån? Jeg hadde 560 000 i året + noe leieinntekt fra en hytte (dvs. ustabil inntekt) da jeg fikk innvilget 2,7 mill. Går litt opp i lønn hvert år, bikker vel 600 000 i år. Har verdier for mye mer, kanskje 7 mill., men hele lånet står på leiligheten som er verdt ca 4,5 mill.

Bor alene, har to barn (ett 50/50 og ett 100%). Ikke bidrag på noen, men får utvidet barnetrygd på eldste (ex får på yngste). Ingen bil. Har studielån og litt fellesgjeld ved siden av, ca 300 000. Jeg er veldig fornøyd med banken min, men kan ikke forestille meg at en annen ville gitt meg det samme.

Anonymkode: 3c82c...675

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...