Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye må du tjene da? 

Anonymkode: bd610...f5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt utregningsformelen til banken, men det kommer an på lokale faktorer også (som forventet salgstakst til det du nå skal bygge / kjøpe). Jeg fikk nylig 1.7 mill i lån til et byggeprosjekt. K53, alene, ett tenåringsbarn, inntekt snaut 800.000. Det er et uthus på en landbrukseiendom, og fører til marginal verdiøkning på eiendommen mtp. evt. salgsverdi seinere. Mulig at jeg må låne et par hundre tusen til litt uti prosjektet, men tar regningene fra entreprenøren etter hvert. Det sier banken at jeg har råd til.

Anonymkode: a1f30...ef9

Skrevet

Absolutt minimum er 460k.

Men inntekten er bare en liten del av likningen. Det er mye annet som også må være på plass dør du kan får lån.

Schmuhu

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (45 minutter siden):

Absolutt minimum er 460k.

Men inntekten er bare en liten del av likningen. Det er mye annet som også må være på plass dør du kan får lån.

Schmuhu

Du får ikke låne 2.3 mil med inntekt på 460 000 😅 

Anonymkode: 37eb1...a62

• Liker 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Du får ikke låne 2.3 mil med inntekt på 460 000 😅 

Det er teoretisk mulig. 5 x 460'000 = 2'300'000. Som vedkommende tok høyde for. Har du mange millioner i EK, så kan det gå helt fint.

Endret av Reign
  • Liker 4
Skrevet

Og som jeg nevnte så er det mange andre faktorer enn inntekt som spiller inn.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet

Om 2,3 mil skal være lånet, og dette er 85% av kjøpesummpen så blir det generelt disse kravene du må oppfylle:

EK: 406 000. Da utgjør dette 15% av kjøpesummen.

Totale lånegrad er 5x inntekt. Så om du ikke har noe lån i dag, så må du ha 460k i inntekt rent matematisk. Har du annen lån, må du ta dette med i beregningen.

Se låneforskriften som ble endret i desember: https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/finansmarkedene/utlansforskriften/id2950571/

Utlånsforskriften fastsetter krav til bankenes utlånspraksis. Forskriften stiller blant annet krav til:

• Kundens betjeningsevne
  • Kundens samlede gjeld i forhold til inntekt (gjeldsgrad)
  • Lånets størrelse i forhold til boligens verdi (belåningsgrad)
  • Avdragsbetaling for boliglån med høy belåningsgrad og alle forbrukslån

Anonymkode: c73b6...c7b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uføretrygdet med 330k i året og jeg fikk lån via husbanken på 2.4m.

Anonymkode: f9c0c...28e

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er uføretrygdet med 330k i året og jeg fikk lån via husbanken på 2.4m.

Hvordan skal dette betales tilbake? 

Anonymkode: 5f645...721

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan skal dette betales tilbake? 

Anonymkode: 5f645...721

Over 40 år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (2 timer siden):

Og som jeg nevnte så er det mange andre faktorer enn inntekt som spiller inn.

Schmuhu

Reign skrev (2 timer siden):

Det er teoretisk mulig. 5 x 460'000 = 2'300'000. Som vedkommende tok høyde for. Har du mange millioner i EK, så kan det gå helt fint.

Ved så lav inntekt må det i såfall være husbanken som kan gi 5 × inntekt. Ingen ordinær bank vil gi 5 × inntekt på så lav lønn.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 600.000 og hadde fått 2.500.000 om jeg ikke hadde barn. Men det har jeg, så ble begrenset til 1.7.

Anonymkode: 07730...526

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 500.000 og får 2,1.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får 2,3 mill på min gamle inntekt på 495000. Har 3 mill i ek

Anonymkode: c18ac...efb

AnonymBruker
Skrevet
Reign skrev (8 timer siden):

Nei, for du har ikke betjeningsevne på det lånet samme hva du har i egenkapital. Egenkapital betaler ikke Avdrag.

Anonymkode: f40f3...acc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor mye må du tjene da? 

Anonymkode: bd610...f5b

Dette kan jeg svare på siden jeg nylig fikk 2,4 i lån. Er enslig med ett barn. Har inntekt på ca. 520.000kr Så kommer barnetrygd og bidrag i tillegg. 

Boligen er verdt rett over 3 mill, så hadde en del egenkapital.

Dette var i en lokal bank, ikke husbanken.

Anonymkode: 5846c...208

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette kan jeg svare på siden jeg nylig fikk 2,4 i lån. Er enslig med ett barn. Har inntekt på ca. 520.000kr Så kommer barnetrygd og bidrag i tillegg. 

Viser så godt forskjellen på banker, jeg tjener mer, hadde mye mer egenkapital og fikk mye mindre i lån 😄 

Anonymkode: 07730...526

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i bank, og det er flere faktorer som spiller inn enn bare gjeld alene. Nå med dagens rentenivå er det langt fra alle som kan ha 5* inntekt i gjeld, spesielt som alene (det skal inkl. All gjeld, studielån også). 
- bil, barn, type bolig osv er også med å øke kostnader, som igjen fører til lavere betjeningsevne på et lån. 

Har du kredittkortramme som er større enn du trenger bør du redusere den så lavt som mulig. Unngå å ha usikret gjeld og billån før boligkjøp. Egenkapitalskravet er ja; 15 %, men ogsp + 2,5 % ekstra ved kjøp av selveierbolig, altså 17,5 % av kjøpesum må man ha i egenkapital, om man ikke har kausjonister. 

Anonymkode: f719c...de8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Akkurat det samme med meg. 

Så det varierer nok fra bank til bank. 

Anonymkode: bb0e9...962

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca 550.000 i inntekt, og fikk låne max 1,3 mill. Har 2 barn under 18, og 1,5 mill i egenkapital. Syntes dette var lite🤔

Anonymkode: 949fd...442

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...