Gå til innhold

Hva synes dere om konseptet av gudforeldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Burde det beholdes som tradisjon? Eller burde det avskaffes?

Jeg er synes at tanken bak det er utrolig fin, men jeg vil selv ikke bli gudforelder til noen. Jeg er litt redd for at jeg skal bli spurt om å bli gudmor til noen av bestevenninnene mine sine fremtidige barn. Det er jo på en måte en uting å takke nei til noe sånt, selv om det selvfølgelig skal være lov. Jeg er allerede gudforelder til en av tantebarna mine. Jeg er glad i henne, men jeg ser på det som et slags ekstra press. Og hvis man også skal være gudforelder til en bestevenninnes barn, så blir det i alle fall mer press. Da må du jo passe på at du er tilstede i livet deres til en viss grad, pluss at du kjøper bursdagsgaver og julegaver, og holder en ekstra lang tale i konfirmasjonen deres.  Enda mer press blir det hvis man skal være gudforelder til flere barn, slik søsteren min er. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: be9aa...9af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det det samme som fadder?

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (2 minutter siden):

Ja.

Anonymkode: 158ec...219

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (2 minutter siden):

Høres ut som noe mer. Jeg har sett the Godfather, og der innebærer tittelen at du er familiens overhode. Litt sånn klan-aktig.

Anonymkode: db55d...207

AnonymBruker
Skrevet

En gudforelder skal være med å gi ungen kristen opplæring, og det syns jeg er en stygg uting, ja.

Anonymkode: dc29e...7b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja.

Anonymkode: 158ec...219

Den viktigste rollen til en fadder er vel å hjelpe til med å oppdra barnet i den kristne tro. Hvis fadderen ikke har tenkt å lære ungen om den kristne tro, har det jo ingen hensikt å ha fadder i det hele tatt.

I humanistisk navnefest er det ikke faddere. Naturligvis.

Skrevet
Hedda-78 skrev (5 minutter siden):

Både ja og nei. Mange ser nok på det som det samme. Personlig legger jeg litt mer i det. Kona og jeg er fadder for mange, men det er bare en vi anser oss som gudforeldre for. Mer kontakt og ikke minst mer involvering i livet hennes enn de andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke hørt om fenomenet gudforeldre før jeg flyttet nordover en periode.

Er det vanlig i nord-Norge? Det ble referert til gudforeldre støtt og stadig. 

Anonymkode: 5318c...bdd

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke hørt om fenomenet gudforeldre før jeg flyttet nordover en periode.

Er det vanlig i nord-Norge? Det ble referert til gudforeldre støtt og stadig. 

Anonymkode: 5318c...bdd

Det er bare et annet navn på fadder.

Anonymkode: dc29e...7b3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...