Gå til innhold

Mild form for utbrenthet? Vanskelig å finne ut hvor skoen trykker..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet litt over ett år nå, og har fått mer og mer ansvar i rollen jeg har nå. Enkelte uker føler jeg ikke at jeg har fritid, fordi jeg må jobbe overtid eller fordi jeg først er så sliten når jeg har fri at jeg ikke orker å gjøre noe. Blir til at jeg ikke får trent eller gjort hyggelige ting utenom jobb, og det hele blir en ond sirkel. Føler jeg aldri får hentet meg inn og føler meg tom og distansert fra livet og relasjonene rundt meg. Begynner å tvile på alt - forholdet mitt, vennskapene mine og finner feil ved alt. Når jeg først er med folk føler jeg meg tom, og jeg overtenker mye og henger meg opp i alt det negative. Synes det er vanskelig å finne ut hva som egentlig plager meg.

Har snakket litt med psykolog uten at det egentlig førte frem, men det er vel litt min egen feil fordi jeg ikke fulgte anbefalingen om sykemelding. Jeg synes det føles litt for tidlig å sykemelde seg før det har gått 1,5 år i arbeidslivet, og det er ingen som kan ta over rollen jeg nå har uten at det blir mye styr og omorganiseringer. Har jobbet hardt for å komme dit jeg er nå.. Samtidig sliter jeg med å forstå hvor skoen trykker, og klarer ikke helt å se for meg at jeg skal få det så mye bedre hvis jeg sykemelder meg fordi jeg overtenker og grubler mye for tiden.. Er redd det skal gjøre vondt verre. Samtidig opplever jeg at jeg har det bedre hvis jeg har fått fri og tid til å ta vare på meg selv og ting som jeg vet gjør meg godt. Da får jeg håp om at jeg er på vei ut av det igjen, men så begynner jeg å jobbe og føler meg nedlesset i arbeidsoppgaver - og så er jeg tilbake igjen i den onde sirkelen..

I det siste har jeg derimot merket at jeg er irritabel og har kort lunte når jeg snakker med kunder osv. Det skremmer meg, for jeg vil egentlig si at jeg er en veldig tålmodig og varm person. Føler meg nedstemt, tom innvendig og kjenner ofte et press/stress i brystet. Noen dager når jeg kommer hjem fra jobb begynner jeg å gråte uten at jeg egentlig helt vet hvorfor, og så føles det litt bedre etter at jeg får lettet på trykket. 

Uff, vet ikke helt hvor jeg vil med dette. Sitter på jobb og sliter med å konsentrere meg, samtidig som jeg har en haug av arbeidsoppgaver som burde gjøres. Føler meg tiltaksløs og tom. Noen som kjenner seg igjen eller har noen råd til hvordan jeg kan komme meg ut av dette? 

Anonymkode: 652ae...a89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du er veldig klar over situasjonen din og vet hva du bør gjøre, men at du sitte elite fast i benektelse. Det føles som et stort nederlag å bli sykmeldt tidlig i arbeidslivet, men det er nok ikke så uvanlig. Man står på hardt og vil mye. Men så blir det for mye. At du trenger å jobbe med helsa di nå, betyr ikke at det skal være sånn for alltid. Det blir en periode som går over og så er du tilbake med en erfaring som vil hjelpe deg å finne balansen. Hvis du lar det skure og gå uten å ta tak i dette nå er faren for at du kan bli veldig veldig dårlig og da er veien tilbake lengre.

Anonymkode: 33eb1...94b

• Liker 1
Gjest Automagisk
Skrevet

Kan være en underliggende fysisk tilstand i tillegg til det mentale, kom deg til legen og få sjekket jern B12 og D vitamin i tillegg til de vanlige prøvene.

AnonymBruker
Skrevet

Det høres virkelig ut som du trenger en pause TS, på en eller annen måte. Det skal ganske mye til at en lege anbefaler 100% sykmelding, og jeg aner ikke hva ditt behov er, men det er jo ikke enten eller? Det går an å være sykmeldt feks 20%, og enten ha en hel dag uten jobb eller noen timer noen dager? Da får du tid til å gjøre noe bra for deg selv og slappe av. Eller 30/40/50/60% etc.

Men ta deg uansett en tur til legen og fortell akkurat hvordan det er. Og følg legens anbefaling! Om du synes det er vanskelig å få frem, så kan du skrive et lite brev, synes du får det fint frem her. Du kan ha det med deg som huskelapp, gi til legen der og da, eller sende i forkant som e-konsultasjon og bare si at du ikke trenger svar men ville ham skulle lese dette på forhånd. 😊

Anonymkode: 3e56d...3c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har det veldig slik jeg og.

Er sykemeldt, men begynt litt tilbake i jobb igjen.

Jeg er utbrent. Har mye tankekjør og har de samme negative tankene som du beskriver samt blir lett irritabel og glemmer ord og hukommelse er helt på jordet 

I mitt tilfelle så er det en kombinasjon av stress (jobbstress) over lengre tid, familiefeider, begynnende overgangsalder, hormonendringer, stoffskifte er litt på bærtur, lite vitamin d3, blodtrykket osv osv

Jeg leser meg opp om dagen angående pust og hvor stor påvirkning  pusten har å si. I stressete perioder, så holder jeg pusten og puster bare i øvre del (har vondt når jeg forsøker å puste rolig inn og ut med magen, men dette har nå gått seg til).  Har også testet ut HRV min som er utrolig lav. Bare i denne perioden jeg har vært sykemeldt og jobbet med pusten min, meditasjon og yoga øvelser, så har HRV min steget igjen 

Anonymkode: 34a85...067

AnonymBruker
Skrevet

Synes du burde følge rådet fra psykologen.

Du kan jo ikke la deg selv bli sykere og sykere fordi du synes det føles for tidlig å sykemelde seg. Det er jo ikke noe som heter det. Kroppen følger ikke slike regler.

Du sier det blir mye styr og omorganiseringer, men det er ikke ikke å unngå å gjøre endringer fordi dette ikke kan fortsette. Du sier du er redd for at sykemelding skal gjøre vondt verre, men det i seg selv er nok overtenkning. Du opplever at du har det bedre når du har fått tid til å ta vare på deg selv.

Hvis du venter for lenge med å prioritere helsen så blir det kanskje langtidssykemelding. Det ønsker du deg i alle fall ikke.

Anonymkode: a7549...c47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig? Jeg hadde sett meg om etter ny jobb, med mindre ansvar og faste arbeidstider. Det er viktig å kunne legge fra seg jobben når man har fri. Egen helse og familie må alltid komme først. Jobb er jobb.

Anonymkode: 567e0...da6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...