AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Den siste tiden er det kommet flere innlegg fra nervøse studenter som skal opp i matte. Tenkte at denne tråden kunne være for oss som skal ha eksamen i matte. Vi kan dele erfaring og kunnskap - hjelpe og motivere hverandre. Har du en oppgave du ikke klarer å løse - del den her. Har du forslag hvordan en oppgave løses - delta gjerne Selv sliter jeg med faktorisering. Se vedlagt bilde av hvordan oppgaven skal løses. Det som jeg konkret ikke forstår er hvorfor nede blir det x- 1 og ikke x - 2. Slik jeg løser det er det: (x - 2)(x + 2). Noe som kan hjelpe`? Anonymkode: 29f20...0ae 1 1
drohatha Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 (x-2)(x+2) = x^2 - 4, så det er åpenbart ikke riktig faktorisering. Letteste er vel å bruke abc formelen for å finne nullpunktene og bruke det til å finne faktorene.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 Just now, drohatha said: (x-2)(x+2) = x^2 - 4, så det er åpenbart ikke riktig faktorisering. Letteste er vel å bruke abc formelen for å finne nullpunktene og bruke det til å finne faktorene. Tusen takk for svaret Jeg har forsøkt å bruke ABC formelen, men får rare svar der. Mulig at det er jeg som har rotet meg bort i formelen. Men løsningen over skal være riktig - den står på en offentlig matteside. Kunne du ha vist hvordan du ville ha løst denne oppgaven? Skritt for skritt. Ta gjerne bilde Det er virkelig til stor hjelp. Anonymkode: 29f20...0ae
skogsfugl Skrevet 16. mai 2023 #4 Skrevet 16. mai 2023 Du bruker vel bare reglene for bokstavregning motsatt vei? reglen blir jo slik (x+2)(x-1) = x^2 - x + 2X - 2 = x^2 + x - 2 Også bruker du den motsatt?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #6 Skrevet 16. mai 2023 Just now, skogsfugl said: Du bruker vel bare reglene for bokstavregning motsatt vei? reglen blir jo slik (x+2)(x-1) = x^2 - x + 2X - 2 = x^2 + x - 2 Også bruker du den motsatt? Jeg tror jeg skjønte det Du mener bruk av den første kvadratsetningen? Anonymkode: 29f20...0ae
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #7 Skrevet 16. mai 2023 Jeg har også en oppgave som jeg lurer på Kan noen gi eksempel med ligninger på bruk av de tre lagoritme setningene. Please Anonymkode: 29f20...0ae
skogsfugl Skrevet 16. mai 2023 #8 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror jeg skjønte det Du mener bruk av den første kvadratsetningen? Anonymkode: 29f20...0ae Ja, mulig det er første 😅
skogsfugl Skrevet 16. mai 2023 #9 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har også en oppgave som jeg lurer på Kan noen gi eksempel med ligninger på bruk av de tre lagoritme setningene. Please Anonymkode: 29f20...0ae https://www.matematikk.net/side/Logaritmer
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #10 Skrevet 16. mai 2023 Just now, skogsfugl said: Ja, mulig det er første 😅 Tusen, tusen takk Altså du skrev det slik at jeg forstod det. Enda jeg har vært inne på det tidligere. Tusen takk igjen Må du spise masse is i morgen Anonymkode: 29f20...0ae
DuMåkkeKommeHer Skrevet 16. mai 2023 #11 Skrevet 16. mai 2023 skogsfugl skrev (8 timer siden): Du bruker vel bare reglene for bokstavregning motsatt vei? reglen blir jo slik (x+2)(x-1) = x^2 - x + 2X - 2 = x^2 + x - 2 Også bruker du den motsatt? Jo, men jeg ville ikke anbefalt det som generell strategi. Dersom vi allerede vet hvordan vi skal faktorisere det er det jo greit, men det er ikke åpenbart hvordan man skal gå fra x^2 + x - 2 frem til (x+2)(x-1). Denne løsningen over gikk jo ut på å utvide den faktoriserte formen, så det krever jo at man kjenner svaret fra før. Med mindre man har et fullstendig kvadrat (noe vi ikke har her), er det ikke så lett å se direkte hvordan man faktoriserer det. Det finnes en lynmetode, i dette tilfellet vil man måtte tenke "hvilke to tall kan ganges sammen for å få -2 (kostantleddet), og kan plusses sammen for å få 1 (tallet foran x)", som så klart blir nettopp -1 og +2, men det er ikke alltid lett å finne. Den klart mest pålitelige måten å faktorisere andregradsuttrykk på er å bruke abc-formelen, det vil alltid fungere. Hvis man vil spare tid kan man også bruke kvadratsetningene hvis man klarer å gjenkjenne et fullstendige kvadrater, men abc fungerer uansett. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg tror jeg skjønte det Du mener bruk av den første kvadratsetningen? Anonymkode: 29f20...0ae Ikke helt, dette er ikke en av kvadratsetningene. Hadde vi hatt for eksempel x^2 + 2x + 1, kunne vi brukt første kvadratsetning til å faktorisere til (x+1)^2, som er et fullstendig kvadrat fordi uttrykket (x+2) er kvadrert (opphøyd i 2). Man for å gjøre det forutsetter det at man klarer å gjenkjenne at uttrykk er fullstendige kvadrater. Eksempler: x^2 + 6x + 9 x^2 - 4x + 4 Hvis man ikke ser at disse er fullstendige kvadrater (det krever en del erfaring eller at man er bevisst på å se etter det), kan man fint bruke abc-formelen. Da vil man se at den kun gir én løsning, vi kan kalle den d, og faktoriseringen blir (x-d)^2
StrøkenFrøken Skrevet 17. mai 2023 #12 Skrevet 17. mai 2023 Hei! Her må du kun se på x og -2 i det nederste uttrykket ditt og så må du finne ut hvilke to tall som når du plusser det sammen blir 1 (x er det samme som 1) og når det ganges sammen så blir det -2! Så: (×+2)(x-1): 2 + (-1) = 1 (som er x) 2*-1= -2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #13 Skrevet 20. mai 2023 Noen som kan forklare meg b) her. a) har jeg fått til. Anonymkode: 337f5...79f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #14 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Noen som kan forklare meg b) her. a) har jeg fått til. Anonymkode: 337f5...79f Ingen? Anonymkode: 337f5...79f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #15 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ingen? Anonymkode: 337f5...79f Har du lest løsningsforslaget? https://www.matematikk.net/side/2P_2022_vår_K06_LØSNING Anonymkode: e016e...e64
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #16 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har du lest løsningsforslaget? https://www.matematikk.net/side/2P_2022_vår_K06_LØSNING Anonymkode: e016e...e64 Nei, det har jeg ikke! Tusen takk👌 Anonymkode: 337f5...79f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå