AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Han sier han ikke tenker så mye over akkurat det som skjedde, men han er helt syk av bekymring over om han ble smittet av noe. Liten sjanse, men den er der jo. Har nok litt helseangst så det hjelper ikke akkurat. Han er så redd for å smitte meg eller ungene, så han vil ikke engang kysse meg og tør f.eks ikke dele maten sin med barna. Ikke helt rasjonelt kanskje. Håper det vil roe seg når han får tatt test og negativt prøvesvar. Men det skjedde jo og jeg bare... Hvordan håndterer man noe sånt? Anonymkode: e9381...dee 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 Han må bli undersøkt på overgrepsmottaket. Anonymkode: a30ea...321 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #5 Skrevet 16. mai 2023 Han bør jo absolutt prate med noen. https://www.dixi.no/for-gutter-og-menn/ Anonymkode: aeb43...6b7 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #6 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Anmelde! Anonymkode: 42263...6d5 Det ønsker han ikke. Virker ikke som om han tenker at det var så alvorlig, bortsett fra bekymringen over denne eksponeringen da. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Han må bli undersøkt på overgrepsmottaket. Anonymkode: a30ea...321 Det er nok gått for lang tid nå, tror jeg. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva skjedde? Anonymkode: 41a74...4f0 Det vil jeg ikke gå inn på, men det var ikke hans feil. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Han bør jo absolutt prate med noen. https://www.dixi.no/for-gutter-og-menn/ Anonymkode: aeb43...6b7 Takk, jeg skal lese der. Anonymkode: e9381...dee
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #7 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det ønsker han ikke. Virker ikke som om han tenker at det var så alvorlig, bortsett fra bekymringen over denne eksponeringen da. Det er nok gått for lang tid nå, tror jeg. Det vil jeg ikke gå inn på, men det var ikke hans feil. Takk, jeg skal lese der. Anonymkode: e9381...dee Overgrep er aldri offerets feil. Kontakt smiso, det kan du gjøre som pårørende å få råd. Anonymkode: f1fad...4ab 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #8 Skrevet 16. mai 2023 Man tester seg for kjønnssykdommer når det har gått tre uker. Tiden i mellom bør han bruke på å anmelde og opprette kontakt med psykolog for å minske sjansen for å utvikle PTSD Anonymkode: fe3fd...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #9 Skrevet 16. mai 2023 Han må prate med noen og få traume hjelp 🌸 Anonymkode: a30ea...321 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #10 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Overgrep er aldri offerets feil. Kontakt smiso, det kan du gjøre som pårørende å få råd. Anonymkode: f1fad...4ab AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man tester seg for kjønnssykdommer når det har gått tre uker. Tiden i mellom bør han bruke på å anmelde og opprette kontakt med psykolog for å minske sjansen for å utvikle PTSD Anonymkode: fe3fd...3d9 Jeg er enig i dette, men det er nok ikke opp til TS å presse partneren sin når denne garantert tenker mer på det enn TS får med seg. Å bli utsatt for overgrep er en så ingripende opplevelse at offeret bare vil flykte fra det hele fordi det der og da virker enklest. Som overgrepsoffer selv kan det ta lang tid før man er på et sted der man erkjenner omfanget av problemet og det man trenger mest av alt i denne perioden er forståelse og omsorg fra de rundt seg, rom til å ikke snakke om det og rom til å snakke om det kommer. Anonymkode: 7f8c9...e6a
Andro Skrevet 16. mai 2023 #11 Skrevet 16. mai 2023 Det viktigste her og nå er at han får tatt de nødvendige testene, og får roa de akutte bekymringene. Jeg vet ikke om han allerede har fått det gjort, eller om du skal tilby deg å bli med ham til legen. Innen denne uroen er stilt, så tenker jeg at han neppe er kognitivt tilgjengelig for å bearbeide det som skjedde. La ham få den tida han trenger, men si også at han før eller siden må ta tak i det. Det som blir sagt høyt minker i hodet, og det som forsøkes glemt og fortrengt bare vokser. Han har en nesten irrasjonell frykt for smitte, og kjenner seg nok veldig skitten 😔 Han kommer til å trenge mange forsikringer om at han er fin og god og likandes, uavhengig av det han opplevde. Gi ham fysisk rom, og gi ham nærhet på den måten han tør og trenger, og vær tydelig på at du respekterer grensene hans. Innby til tillit. Det er fornuftig av 100% av befolkningen som ikke er hpv-vaksinert å ikke dele mat med barn eller sutte på smokker og den slags. Viruset spres mellom slimhinner, også oralt, og noen av hpv-virustypene er kreftframkallende. Menn kan ikke ta hpv-test, men det går over av seg selv. Ca 80% av voksne får det i.l.a. levetiden, om de ikke er vaksinert. Når han har vært hos legen og fått testresultatene sine, be ham ringe til en hjelpetjeneste. Her er mer informasjon: https://www.dixi.no/for-gutter-og-menn/ Du kan også ringe som pårørende, for å få tips og råd om å være en god kjæreste i denne situasjonen. Han er heldig som har deg, som søker råd og opptrer støttende ❤️ Gjennomsnittstida det tar fra folk opplever overgrep og til de greier å fortelle det til noen er seks år, har jeg lest et sted. I alle fall for unge. Det sier litt om hvor dypt det preger en. Ikke la ham få bagatellisere det, det er alvorlig uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #12 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er enig i dette, men det er nok ikke opp til TS å presse partneren sin når denne garantert tenker mer på det enn TS får med seg. Å bli utsatt for overgrep er en så ingripende opplevelse at offeret bare vil flykte fra det hele fordi det der og da virker enklest. Som overgrepsoffer selv kan det ta lang tid før man er på et sted der man erkjenner omfanget av problemet og det man trenger mest av alt i denne perioden er forståelse og omsorg fra de rundt seg, rom til å ikke snakke om det og rom til å snakke om det kommer. Anonymkode: 7f8c9...e6a Ja, virker litt som at han ikke hadde tenkt å gjøre så mye ut av det. Ikke sikkert at han hadde sagt noe til meg engang, om ikke for denne sykdomsbekymringen. Men det er jo tydelig at han tenker mye på det. Jeg vet ikke hvor mye jeg bør grave i det. Andro skrev (1 time siden): Det viktigste her og nå er at han får tatt de nødvendige testene, og får roa de akutte bekymringene. Jeg vet ikke om han allerede har fått det gjort, eller om du skal tilby deg å bli med ham til legen. Innen denne uroen er stilt, så tenker jeg at han neppe er kognitivt tilgjengelig for å bearbeide det som skjedde. La ham få den tida han trenger, men si også at han før eller siden må ta tak i det. Det som blir sagt høyt minker i hodet, og det som forsøkes glemt og fortrengt bare vokser. Han har en nesten irrasjonell frykt for smitte, og kjenner seg nok veldig skitten 😔 Han kommer til å trenge mange forsikringer om at han er fin og god og likandes, uavhengig av det han opplevde. Gi ham fysisk rom, og gi ham nærhet på den måten han tør og trenger, og vær tydelig på at du respekterer grensene hans. Innby til tillit. Det er fornuftig av 100% av befolkningen som ikke er hpv-vaksinert å ikke dele mat med barn eller sutte på smokker og den slags. Viruset spres mellom slimhinner, også oralt, og noen av hpv-virustypene er kreftframkallende. Menn kan ikke ta hpv-test, men det går over av seg selv. Ca 80% av voksne får det i.l.a. levetiden, om de ikke er vaksinert. Når han har vært hos legen og fått testresultatene sine, be ham ringe til en hjelpetjeneste. Her er mer informasjon: https://www.dixi.no/for-gutter-og-menn/ Du kan også ringe som pårørende, for å få tips og råd om å være en god kjæreste i denne situasjonen. Han er heldig som har deg, som søker råd og opptrer støttende ❤️ Gjennomsnittstida det tar fra folk opplever overgrep og til de greier å fortelle det til noen er seks år, har jeg lest et sted. I alle fall for unge. Det sier litt om hvor dypt det preger en. Ikke la ham få bagatellisere det, det er alvorlig uansett. Takk for svar. Han har tatt en test tror jeg, men må nok følge opp med ny test om litt. Synes det er en vanskelig balansegang. Vil ikke hause det opp, gi inntrykk av at han burde være traumatisert liksom. Men heller ikke la han avfeie det som ingenting. Det er lurt å ringe dit sikkert, men ser ikke for meg at han kommer til å ringe. Han har helseforsikring gjennom jobben, kanskje han kan få noe hjelp via den. Jeg synes dette er skikkelig vanskelig. Jeg har litt noia for sykdommer selv, så jeg har jo forståelse for den biten. Jeg får bare være der og spørre om det er noe jeg kan gjøre for han. Han virker veldig nedstemt. Ts Anonymkode: e9381...dee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå