Gå til innhold

Samlivsbrudd: Cashe inn studielånet eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal skilles, og jeg trenger et råd:

Jeg har studielån på 400 000. Hele summen er tatt opp etter at jeg møtte mannen min, og pengene er bakt inn i boliglånet hele veien, for å betale det ned raskere.

Nå skal vi skilles, og boligen skal selges.

Da får jeg 400 000 for å dekke mitt studielån før resten av overskuddet etter boligsalget fordeles på oss begge, ettersom jeg har skjønt (vi har ikke noe annet lån.)

Ville du brukt disse 400 000 som EK til neste bolig, eller ville du cashet inn studielånet?

(Jeg kommer til å ha 1 mill i EK fra boligsalget utenom disse 400 000.)

Anonymkode: d7bed...003

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk som egenkapital 

Anonymkode: 33d59...289

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Egenkapital. Du kommer til å trenge hver krone du kan få. 

Anonymkode: 25cbb...4d0

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva ligger lønnen din på? 

Spørsmålet blir en vurdering opp mot den totale situasjon. Det hjelper lite med mer ek om du ikke tåler å låne tilsvarende, annen gjeld trekker betydning ned hvor mye du kan låne.

Anonymkode: 86ddf...bc3

• Nyttig 1
Skrevet

Studielånet har siste prioritet hos bankene så nei ikke cash ut hvis du trenger EK til et nytt lån.

Det er antagelig det billigste lånet du har, cash heller ut forbrukslån/kredittkort som du ikke betaler helt ned hver måned det er bedre bruke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville hatt studielånet så lenge som mulig.  Betal ned annen gjeld først. 

Det er enklere å få avdragsfrihet på studielån, blir du permitter får du også rentefri periode. 

Bruk pengene på egenkapital👍

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri aldri aldri betal ned studielånet fortere enn betalingsplanen tilsier. Det er en grunn til at samtlige forbrukerøkonomer er enige om akkurat det punktet. 

Eneste grunn til å betale ned studielånet må være at det ikke er plass til mer penger i nettbanken

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (39 minutter siden):

Aldri aldri aldri betal ned studielånet fortere enn betalingsplanen tilsier. Det er en grunn til at samtlige forbrukerøkonomer er enige om akkurat det punktet. 

Eneste grunn til å betale ned studielånet må være at det ikke er plass til mer penger i nettbanken

Friluftsmann70 skrev (49 minutter siden):

Jeg ville hatt studielånet så lenge som mulig.  Betal ned annen gjeld først. 

Det er enklere å få avdragsfrihet på studielån, blir du permitter får du også rentefri periode. 

Bruk pengene på egenkapital👍

NakenPanda skrev (51 minutter siden):

Studielånet har siste prioritet hos bankene så nei ikke cash ut hvis du trenger EK til et nytt lån.

Det er antagelig det billigste lånet du har, cash heller ut forbrukslån/kredittkort som du ikke betaler helt ned hver måned det er bedre bruke.

Alternativtene for mange vil jo bli beholde studiegjeld eller skaffe seg boliggjeld, da vil dere altså prioritere å beholde studiegjelden? 

Lurer på om det er en 70 talls generasjon der ute som misser at for mange er det ikke plass til både studiegjeld og bolig gjeld.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har 400 000 i boliglån som egentlig er din private gjeld hadde det mest riktige vært å ta disse ut av fordelingen. 

Det er aldri smart å bake annen gjeld inn i boligen - aldri! 

Anonymkode: 22306...6b4

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har studielån på 400 000. Hele summen er tatt opp etter at jeg møtte mannen min, og pengene er bakt inn i boliglånet hele veien, for å betale det ned raskere.

Bakt inn i boliglånet, sies det.

Forstår jeg det rett at du har økt boliglånet deres for å betale lånekassengjelden?

Og nå er den summen låst i boliglånet og du ønsker å frigjøre det på et vis?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Da får jeg 400 000 for å dekke mitt studielån før resten av overskuddet etter boligsalget fordeles på oss begge, ettersom jeg har skjønt (vi har ikke noe annet lån.)

Eller misforstår jeg?

Er det bakt inn eller ikke?

Om lånekassen ble refinansiert med boliglånet, så får du jo din del av salgssum minus de 400k gjeld som ble refinansiert. Enkelt og greit.

schmuhuuu

Endret av Schmuhu
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alternativtene for mange vil jo bli beholde studiegjeld eller skaffe seg boliggjeld, da vil dere altså prioritere å beholde studiegjelden? 

Lurer på om det er en 70 talls generasjon der ute som misser at for mange er det ikke plass til både studiegjeld og bolig gjeld.

Hvis du ikke har råd til begge har du ikke råd til en ny bolig, det er ikke noe som er spesielt for folk fra 70 tallet, det er prioritering av kostnaden på lån mot hverandre.

Det du prøver å gjøre med å betale ut studielånet er som å låne til bil med huslånet, det bare virker billigere men det er bare mindre cashflow ut per måned men det i bunn og grunn koster deg betydelig mer.

Studielånet er det billigste lånet du noensinne vil ha og det faller bort om noe skulle gå galt i livet, i motsetning til alle andre lån.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Total gjeld blir jo uansett den samme. Og studielån er det gunstigste lånet man kan ha, gratis gjeldsforsikring og ikke krav om pant.

Anonymkode: 65ae1...d9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (5 minutter siden):

Hvis du ikke har råd til begge har du ikke råd til en ny bolig, det er ikke noe som er spesielt for folk fra 70 tallet, det er prioritering av kostnaden på lån mot hverandre.

Det du prøver å gjøre med å betale ut studielånet er som å låne til bil med huslånet, det bare virker billigere men det er bare mindre cashflow ut per måned men det i bunn og grunn koster deg betydelig mer.

Studielånet er det billigste lånet du noensinne vil ha og det faller bort om noe skulle gå galt i livet, i motsetning til alle andre lån.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Total gjeld blir jo uansett den samme. Og studielån er det gunstigste lånet man kan ha, gratis gjeldsforsikring og ikke krav om pant.

Anonymkode: 65ae1...d9d

Det gunstige er jo selvfølgelig å ikke ha studielån, og dette med at den KAN falle bort ved uføre osv det er et KAN. 

Det er all den tid fortsatt en gjeld, med tilhørende renter og tilhørende forpliktelser.

Men det er ganske interessant at det er folk som nekter å tro at det er mest gunstig og ha så lav gjeldsgrad som man kan. Nå har ikke jeg lest hi eller uttalelser om denne konkrete saken, bare bemerket meg at dette desverre er noe folk oppriktig mener. Antar det er en av grunnene til at jeg aldri kommer til å bli arbeidsledig, for gud det er mange studielån der ute som ender med å tvangsinndrives. Også fra uføre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal skilles, og jeg trenger et råd:

Ville du brukt disse 400 000 som EK til neste bolig, eller ville du cashet inn studielånet?

(Jeg kommer til å ha 1 mill i EK fra boligsalget utenom disse 400 000.)

Betale ned raskere? Et boliglån er vel ikke en raskere nedbetaling, eller en bedre rente enn studielån TS? 
Og om du har tatt opp studielån etter du møtte din mann eller ikke er vel uvesentlig da det er personlig gjeld og ikke felles gjeld? Mener du mannen din skal gi deg disse 400 000 i skilsmissen? Hva er det egentlig du spør om? 

Ved skilsmisse skal dere dele boligens verdi minus gjeld og så minus din gjeld.. 

Altså om boligen er verdt 2 mill og dere har 1 mill i gjeld blir det ikke riktig at mannen din skal se bort fra at av den millionen er egentlig 400 000 kun din gjeld? 
Anyway! 
- om dere har tatt høyde for dette rotet du beskriver da, og du sitter igjen med penger pluss et banklån på 400 000, ikke et studielån, vil dette helt klart trekke ned om du skal låne til egen bolig. Jeg ville betalt ut de 400 000 for å starte på scratch. 

Når du skal kjøpe ny bolig er det du har i gjeld fra før like vesentlig som EK du har så sant du ikke har vesentlig EK - og 1 mill er ikke vesentlig i dag egenltig når boligprisene er såpass høye landet over vil jeg tro.. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her: en presisering:

Jeg har tatt opp studielånet uten å bruke av det, og i stedet brukt det til ekstra nedbetaling av boliglånet.

Dvs at boliglånet ville vært 400 000 høyere om jeg ikke hadde tatt opp studielånet.

Vi har ikke noe annet lån enn mitt studielån + felles boliglån.

Så da blir følgende regnestykke riktig?

Boligen selges for 6 mill.

Boliglånet på 3,6 mill cashes inn, så da har vi 2,4 mill.

Jeg får 400 000 for å dekke mitt studielån.

Vi fordeler de resterende 2 mill mellom oss.

Det blir riktig, sant?

Og da er spørsmålet om jeg bør bruke mine 400 000 på å betale inn på studielånet, eller om jeg bør beholde det og i stedet ha 1,4 mill i EK i stedet for 1 mill og ikke noe lån.

Jeg tjener forresten 700 000 i året, og vi har to felles barn.

Skrevet

Du beholder de 400k som egenkapital frem til du har kjøpt det du skal kjøpe. Og når stua er møblert ser du over økonomien og vurderer renta på sparekonto og renta på huslånet. Er det mest gunstig å ta et jafs av boliglånet gjør du det. Så har du både boliglån OG studielån. Totalt lån er likt uansett, men med to lån har du større fleksibilitet. Lånekassen er en fin kreditor så lenge du oppfører deg pent. Skulle det komme en ubehagelig strømregning en måned er det bare å logge inn på lånekassens hjemmeside og krysse av på betalingsutsettelse. Dette kan du gjøre 36 ganger iløpet av lånets løpetid. Ingen andre lån har den luksusen

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS her: en presisering:

Jeg har tatt opp studielånet uten å bruke av det, og i stedet brukt det til ekstra nedbetaling av boliglånet.

Dvs at boliglånet ville vært 400 000 høyere om jeg ikke hadde tatt opp studielånet.

Vi har ikke noe annet lån enn mitt studielån + felles boliglån.

Så da blir følgende regnestykke riktig?

Boligen selges for 6 mill.

Boliglånet på 3,6 mill cashes inn, så da har vi 2,4 mill.

Jeg får 400 000 for å dekke mitt studielån.

Vi fordeler de resterende 2 mill mellom oss.

Det blir riktig, sant?

Og da er spørsmålet om jeg bør bruke mine 400 000 på å betale inn på studielånet, eller om jeg bør beholde det og i stedet ha 1,4 mill i EK i stedet for 1 mill og ikke noe lån.

Jeg tjener forresten 700 000 i året, og vi har to felles barn.

2 barn, 700 k i lønn og 400 000 i gjeld ( studielånet)

Gir røflig en betjeningsevne til boliglån på: 2,1 mil(lån) + ek.

AnonymBruker
Skrevet

TS her: Jeg vil tro det bare regnes som 1 barn, hvis jeg har 2 barn 50% av tiden?

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (10 timer siden):

For et dumt råd. Selvfølgelig betaler man bare ned studielånet om har råd til det.

Anonymkode: d8971...808

Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker said:

For et dumt råd. Selvfølgelig betaler man bare ned studielånet om har råd til det.

Anonymkode: d8971...808

Men når man uansett ikke har nok egenkapital til å kjøpe bolig uten opptak av gjeld, så ender man jo bare opp med et boliglån som er 400.000 større.

Du tar hinsides feil.

Tenkt eksempel. Hun skal kjøpe en leilighet til 3 mill.

Hun har 400.000 i studielån.

Da får hun 1 mill i ek fra salget og 400k i ek til boligen fra studielånet.

Hun trenger da å låne 1,6 mill i banken. og har 400k i studielån. Total gjeld: 2 mill.

Ditt eksempel: Hun betaler ned studielånet.

Da har hun 1 mill i ek fra salget. Hun trenger da å låne 2 mill i banken. Total gjeld: 2 mill. 

Når det da er mange goder med å ha studielån vs lån i bank (som flere har nevnt over her), så er det bare økonomiske analfabeter som anbefaler å gjøre opp studielånet.

Endret av rabagast1
  • Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...