Gå til innhold

Norge blir rikere men vi blir fattigere, hva skjer?

I Grosny

Anbefalte innlegg

Sciurus skrev (50 minutter siden):

Tråden er ryddet for nedsettende innhold og svar til dette.

Sciurus, mod

sensur!

Endret av 2002_Kristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/16/2023 at 8:46 AM, I Grosny said:

Rasmus Hansson snakker om enorme inntekter https://borsen.dagbladet.no/nyheter/som-a-pisse-i-havet/79268049

Samtidig får vi  enorme strømregninger, og rekorddyr mat  på butikken. Renta blir dyrere og dyrere. Levestandarden faller mer og  mer ettersom Norge blir rikere og rikere.  Skal vi knuses  økonomisk av vår egen rikdom?

Folk forstår ikke at kapitalisme er en god ting og at den "usynlige hånd" i kapitalismen vil føre til mer rettferdig fordeling. De er mer opptatt av å jakte privat kapitalisme og få Venezuela tilstander med røde «ryk-og reis» partier der «alle skal ned»: https://youtu.be/BzdDMtk5rV8?t=1402

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 16.5.2023 den 8.46):

Rasmus Hansson snakker om enorme inntekter https://borsen.dagbladet.no/nyheter/som-a-pisse-i-havet/79268049

Samtidig får vi  enorme strømregninger, og rekorddyr mat  på butikken. Renta blir dyrere og dyrere. Levestandarden faller mer og  mer ettersom Norge blir rikere og rikere.  Skal vi knuses  økonomisk av vår egen rikdom?

Det er Høyre og Frp politikk i praksis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke blitt fattigere, men bruker pengene våre på en annen måte enn før. Det er ihvertfall min teori.

På 1980-tallet, brukte folk 20% av inntekten sin på mat. I 2017 var tallet nede i 11,3. Mulig det er høyere nå, pga noe høyere priser, men neppe 20%.

Samme tabell viser at forbruk utenlands, og på servering og overnatting, tilsammen i 1980 var på 13%. I 2017 var dette steget til 15,2%.

Om man ser litt lengre nede på siden jeg linker til, er det tydelig hva vi bruker penger på: klær, sko, utlandet. Og det er jo gøye ting å bruke penger på. Når litt mer av inntekten går til noe så ugøy som melk og brød, blir luksus-problem landet Norge i fullt opprør.https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/nasjonalregnskap/artikler/dette-bruker-nordmenn-penger-pa

Hva angår renten, er den kun høy sammenlignet med for 2 år siden. Prøv 16% - 17%  rente på midten av 1980-tallet.... 

Endret av MorTil2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
I Grosny skrev (På 16.5.2023 den 8.46):

Alt går som etter planen til Workd Economic Forum. Rike skal bli rikere og fattige fattigere. Sånn vil det bli fremover. Blir aldri som før har og wef slått fast. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

Alt går som etter planen til Workd Economic Forum. Rike skal bli rikere og fattige fattigere. Sånn vil det bli fremover. Blir aldri som før har og wef slått fast. 

WEF har aldri sagt det, om det er denne uttalelsen som konspirasjonsteoristene sprer overalt, er det en uttalelse fra en enkeltperson som de har tatt avstand fra. De rike blir rikere, det gjør også de fattige, som det blir færre av i verden.

Endret av GP950mAh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agaton skrev (På 16.5.2023 den 20.21):

Hey! Her jeg sitter var det 3 km is for noen tusen år siden. Hvem skal vi redde? Folk på øyer i Stillehavet?  Dette skal vi redde ved å kjøre et ekstremt risky nasjonaløkonomisk eksperiment? Øke utgifter og kutte inntekter på samme tid? Jeg planlegger for 0 kroner fra NAV når jeg pensjonerer meg. Og jeg klarer meg fint. Jeg sier disse tingene fordi jeg genuint bryr meg om dette landet og innbyggerne i det. Men regnestykket går ikke opp med mindre vi kjøper Fremtiden i våre hender sin utopiske visjon om en verden hvor vi har gått tilbake til en forhistorisk bytteøkonomi. Men for all del, kjør på - bare ikke klag når det går til hælsike.

For å putte dette i perspektiv: når vi begynte med Oljeutvinning, var det et ekstremt risky nasjonaløkonomisk eksperiment. 

Slutter vi å gjøre disse eksperimentene, vil vi tape muligheter. Det er utfordringen. 

Og det vi skal redde, er ikke verden, men oss selv. Det er VI som ikke har mulighet for jordbruksbasert selvforsyning og som er avhengig av matimport. Luksusen i dag er at vi også kan drive mateksport. Gitt oppvarmingen vi ser nå, er det ikke sikkert at vi har det om noen år. 

Det regnestykket som ikke går opp, er ikke hva vi gjør av risky investering  for det grønne skiftet, men det vi baserer oss på å betale for følgekostnadene av global oppvarming. For det første er uansett investering, og det andre er alltid rene kostnader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (2 timer siden):

WEF har aldri sagt det, om det er denne uttalelsen som konspirasjonsteoristene sprer overalt, er det en uttalelse fra en enkeltperson som de har tatt avstand fra. De rike blir rikere, det gjør også de fattige, som det blir færre av i verden.

Men mellomskiktet, Kari og Ola Nordmann, blir fattigere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
I Grosny skrev (7 minutter siden):

Skrivefeil- minus 18 000 er ikke økning, men reduksjon av kjøpekraft.

https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2023/05/03/195920344/nordmenns-kjopekraft-oker-mer-enn-svenskenes-viser-ny-rapport

Kjøpekraften til nordmenn øker med hele 6 prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
Agnesjenta skrev (1 minutt siden):

Agenda 2030 

you will own nothing and be happy…

Det har ingenting med agenda 2030 eller WEF å gjøre, det var en uttalelse fra en person som WEF har tatt avstand fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GP950mAh skrev (4 timer siden):

Hvilken uttalelse har de tatt avstand fra? Hvilken enkeltperson? Dette står på deres EGNE hjemmesider? 

AB030002-C7D6-4FB0-B7E7-28710E9C8ED2.png

Endret av Agnesjenta
.
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
Agnesjenta skrev (Akkurat nå):

Hvilken uttalelse har de tatt avstand fra?

"you'll own nothing", dette var en uttalelse fra en person, og den tok WEF avstand fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (41 minutter siden):

"you'll own nothing", dette var en uttalelse fra en person, og den tok WEF avstand fra.

Har du dokumentasjon på dette?? De har da hatt dette mange steder på nettsidene sine, bildet er hentet derfra. Videoer osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest GP950mAh
Agnesjenta skrev (1 minutt siden):

Har du dokumentasjon på dette?? De har da hatt dette mange steder på nettsidene sine, bildet er hentet derfra. Videoer osv.

https://www.reuters.com/article/uk-factcheck-wef/fact-check-the-world-economic-forum-does-not-have-a-stated-goal-to-have-people-own-nothing-by-2030-idUSKBN2AP2T0

Det er bare løgn fra konspirasjonsteorister at WEF står for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (12 minutter siden):

Det går inflasjon i dette med konspirasjonsteorier? Så greit å bare slenge ut dette når dere vil…

Så det bildet jeg viste kommer ikke fra deres egne sider kanskje? 

Søk opp videoen ‘8 predictions for the World in 2030’ så er den der 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
Agnesjenta skrev (13 minutter siden):

Det går inflasjon i dette med konspirasjonsteorier? Så greit å bare slenge ut dette når dere vil…

Så det bildet jeg viste kommer ikke fra deres egne sider kanskje? 

Søk opp videoen ‘8 predictions for the World in 2030’ så er den der 

Nei, det gjør ikke det. Bilder og tekst kan redigeres, noe konspirasjonsteorister og tilhengere av nasjonalisme og isolasjonisme er glad i å lage og spre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (4 minutter siden):

Nei, det gjør ikke det. Bilder og tekst kan redigeres, noe konspirasjonsteorister og tilhengere av nasjonalisme og isolasjonisme er glad i å lage og spre.

Så nasjonalstatene skal vekk?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...