Gå til innhold

Norge blir rikere men vi blir fattigere, hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Rasmus Hansson snakker om enorme inntekter https://borsen.dagbladet.no/nyheter/som-a-pisse-i-havet/79268049

Samtidig får vi  enorme strømregninger, og rekorddyr mat  på butikken. Renta blir dyrere og dyrere. Levestandarden faller mer og  mer ettersom Norge blir rikere og rikere.  Skal vi knuses  økonomisk av vår egen rikdom?

Endret av I Grosny
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge politikerene og Norges nikkedukker (med andre ord deg og meg) Svaret er ja.

• Liker 5
Skrevet

Ta det helt med ro, Norge blir også snart fattigere, jo flere av de som investerer i norske selskaper flytter ut av landet, jo mindre nye bedrifter blir det, jo mindre utvikling og til slutt har vi bare igjen statlige arbeidsplasser. 

Det er trist å se hvordan et land forvalter sine midler.

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
Friluftsmann70 skrev (2 minutter siden):

Ta det helt med ro, Norge blir også snart fattigere, jo flere av de som investerer i norske selskaper flytter ut av landet, jo mindre nye bedrifter blir det, jo mindre utvikling og til slutt har vi bare igjen statlige arbeidsplasser. 

Det er trist å se hvordan et land forvalter sine midler.

Jeg ser en viss utvikling i den retningen. Næringsdrivende forstår at det er vanskeligere å drive, legger ned og skaffer seg en trygg jobb i helsesektoren i stedet. Helsesektoren er vekstområde. Vi blir stadig eldre og sykere og gode, dyre medisiner gjør at vi kan klare å være gamle og syke et par år til.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Vi er et lite land og de private aktørene får dermed muligheten til å drive monopol og ikke konkurranse. De koster oss altså mer penger enn nødvendig.

I tillegg hoper penger og verdier seg opp hos en stor øvre middelklasse. Den gruppen gjør så prisene på varer og tjenester øker ytterligere. Nå må vanlige folk som skal inn på boligmarkedet ta ekstreme lån og ting blir bare verre. Vi må redusere makten til den øvre middelklassen, men de er en såpass stor gruppe at det er vanskelig å få til.

Stadig flere kommer til å bli venstre- og høyreekstreme som følge av politikken og da går det i fremtiden dårlig for Norge AS. Jeg kan ikke forstå at de med boliger til ti millioner ikke forstår det.

Endret av Majer
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Neida, går så fint  Bare en liten justering. Økte priser er knapt en krusning på min økonomi i allefall.

Ta en tur på det afrikanske kontinentet eller i Asia så får du se hvordan virkeligheten anno 2023 ser ut. Vi er så heldige/har vært så dyktige at å kutte ned på sydentur og ny bil er smertefullt. Sipping.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
GP950mAh skrev (På 16.5.2023 den 20.04):

Slettet sitat. Sciurus, mod

Hey! Her jeg sitter var det 3 km is for noen tusen år siden. Hvem skal vi redde? Folk på øyer i Stillehavet?  Dette skal vi redde ved å kjøre et ekstremt risky nasjonaløkonomisk eksperiment? Øke utgifter og kutte inntekter på samme tid? Jeg planlegger for 0 kroner fra NAV når jeg pensjonerer meg. Og jeg klarer meg fint. Jeg sier disse tingene fordi jeg genuint bryr meg om dette landet og innbyggerne i det. Men regnestykket går ikke opp med mindre vi kjøper Fremtiden i våre hender sin utopiske visjon om en verden hvor vi har gått tilbake til en forhistorisk bytteøkonomi. Men for all del, kjør på - bare ikke klag når det går til hælsike.

Endret av Sciurus
  • Liker 2
Gjest GP950mAh
Skrevet
Agaton skrev (3 minutter siden):

Hey! Her jeg sitter var det 3 km is for noen tusen år siden. Hvem skal vi redde? Folk på øyer i Stillehavet?  Dette skal vi redde ved å kjøre et ekstremt risky nasjonaløkonomisk eksperiment? Øke utgifter og kutte inntekter på samme tid? Jeg planlegger for 0 kroner fra NAV når jeg pensjonerer meg. Og jeg klarer meg fint. Jeg sier disse tingene fordi jeg genuint bryr meg om dette landet og innbyggerne i det. Men regnestykket går ikke opp med mindre vi kjøper Fremtiden i våre hender sin utopiske visjon om en verden hvor vi har gått tilbake til en forhistorisk bytteøkonomi. Men for all del, kjør på - bare ikke klag når det går til hælsike.

Fremtidens industri er ren og grønn, skitten olje og gass er på vei ut med en verden som forsøker å få ned utslippene for å redde jordkloden. Norges største handelspartner EU har satt en sluttdato for import av skitten gass, og det vil ramme Norge hardt om vi fortsetter å satse på fortidens industri. Skal Norge forbli rikt og velstående må vi henge med i den grønne omstillingen hele resten av verden har startet for å redde alle mennesker på jorden som vil rammes om oppvarmingen av kloden fortsetter.

Skrevet
1 minutt siden, GP950mAh said:

Fremtidens industri er ren og grønn, skitten olje og gass er på vei ut med en verden som forsøker å få ned utslippene for å redde jordkloden. Norges største handelspartner EU har satt en sluttdato for import av skitten gass, og det vil ramme Norge hardt om vi fortsetter å satse på fortidens industri. Skal Norge forbli rikt og velstående må vi henge med i den grønne omstillingen hele resten av verden har startet for å redde alle mennesker på jorden som vil rammes om oppvarmingen av kloden fortsetter.

Ok. Men Rystad sine tallknusere mente at konvensjonell energi kun vil gå ned noen få % frem til 2050. Mest av alt drevet av økning i energibehovet + grønn energi er langt unna å være lønnsomt. Da er alternativet subsidiering. Og det er jeg i allefall 100% imot. 

Det er fint med politiske visjoner. Men disse får raskt en wake-up call i møte med den globale, økonomiske maskinen. I tillegg glemmer man jo helt at Olje og Gass industri har hatt en enorm utvikling hva utslipp angår. 

Sørg for inntekter først, så kan vi fordele penger etterpå.

• Liker 4
Gjest GP950mAh
Skrevet
Agaton skrev (11 minutter siden):

Sørg for inntekter først, så kan vi fordele penger etterpå.

Skal vi få inntekter må vi forholde oss til at EU og resten av verden er i ferd med å fase ut skitten olje og gass og at etterspørselen og dermed også inntektene fra det vil falle de neste tiårene.

Skrevet
27 minutter siden, Agaton said:

Genuint spørsmål: tror du på vitenskapsmenn (og kvinner) eller er isen som en gang fantes der du sitter hva du baserer forståelsen din på?

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 minutter siden, 000VF000 said:

Genuint spørsmål: tror du på vitenskapsmenn (og kvinner) eller er isen som en gang fantes der du sitter hva du baserer forståelsen din på?

Jeg tror på realøkonomisk fornuftige løsninger. Jeg forstår vi må forbedre oss, men prislappen blir for høy. Og det er ikke min prislapp jeg snakker om. Dette kommer fra en genuin bekymring for de som jobber i lavinntektsyrker med eneste pensjon fra Staten. 

Endret av Agaton
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
8 minutter siden, Agaton said:

Jeg tror på realøkonomisk fornuftige løsninger. Jeg forstår vi må forbedre oss, men prislappen blir for høy. Og det er ikke min prislapp jeg snakker om. Dette kommer fra en genuin bekymring for de som jobber i lavinntektsyrker med eneste pensjon fra Staten. 

Det virker ikke som om du forstår alvoret. Det finnes ingen prislapp som er høyere enn homo sapiens som mister habitat (utryddelse) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
I Grosny skrev (14 timer siden):

Rasmus Hansson snakker om enorme inntekter https://borsen.dagbladet.no/nyheter/som-a-pisse-i-havet/79268049

Samtidig får vi  enorme strømregninger, og rekorddyr mat  på butikken. Renta blir dyrere og dyrere. Levestandarden faller mer og  mer ettersom Norge blir rikere og rikere.  Skal vi knuses  økonomisk av vår egen rikdom?

Norske politikere vil at vi skal ha ha enorme strømregninger, rekorddyr mat på butikken, dyrere rente og fallende levestandard. Og 96% av norske velgere stemmer på politikere som vil at vi skal ha enorme strømregninger, rekorddyr mat på butikken, dyrere rente og fallende levestandard. Så dette er det nok umulig å gjøre noe med.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, Agaton said:

Det virker som om du har kjøpt alt den venstrevridde Eliten serverer + at du ikke har noe peiling på hva verdiskapning er. Ei heller grunnleggende t-konto. Lykke til, da.

Oversettelse: vitenskap er venstrevridd når jeg er uenig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Agaton skrev (2 timer siden):

Neida, går så fint  Bare en liten justering. Økte priser er knapt en krusning på min økonomi i allefall.

Ta en tur på det afrikanske kontinentet eller i Asia så får du se hvordan virkeligheten anno 2023 ser ut. Vi er så heldige/har vært så dyktige at å kutte ned på sydentur og ny bil er smertefullt. Sipping.

åja så du vil at vi heller skulle hatt det verre da mener du? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, 000VF000 said:

Oversettelse: vitenskap er venstrevridd når jeg er uenig. 

ok. long shot. men: vitenskapelige institusjoner trenger, i sin teoriutvikling, ikke hefte seg med detaljer som mat på bordet og helsetilbud til en populasjon. jeg fortsetter med det jeg driver med, og vil klare meg fint. så får jeg heller betale for privat sykehjem til de jeg er glad i . 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Maleficenta said:

åja så du vil at vi heller skulle hatt det verre da mener du? 

Niks. men det er konsekvensen av å lytte til og å stemme MDG, SV og R. Økte kostnader, skrell av velferd og folk som har råd fikser seg private løsninger. Staten trenger verdiskapende industri, ikke legge den ned. Det er helt utrolig at folk ikke ser sammenhengen mellom verdiskapning og velferdstilbud. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innhold og svar til dette.

Sciurus, mod

Skrevet
23 hours ago, Rick said:

Norske politikere vil at vi skal ha ha enorme strømregninger, rekorddyr mat på butikken, dyrere rente og fallende levestandard. Og 96% av norske velgere stemmer på politikere som vil at vi skal ha enorme strømregninger, rekorddyr mat på butikken, dyrere rente og fallende levestandard. Så dette er det nok umulig å gjøre noe med.

Hvem mener du man skal stemme på da? Hva er det man ikke forstår med at uansett hva slags parti som hadde styrt så hadde dette vært samme ressultat. Norge er forpliktet til et grønt skifte. Om du tenker at det endrer seg "neste gang" med Erna,så tar du ufattelig feil. Strømprisen var hun selv med å skru opp. Man fikk heller ikke flere bedrifter med høyre i regjering. Utrolig mange bedriftseiere ble dog veldig mye rikere. Med dagens klima politikk SOM VIL BLI GJENNOMFØRT. Så er Norge på kollisjonskurs uansett. Med blå regjering blir det bare raskere Ghetto tilstander og et enormt skille mellom fattig og rik. Dette er Norge i fremtiden,dersom man turer på slik som i dag. Men å la det gå utover primært de svakeste i samfunnet,er ikke løsningen på problemet. Selv om blått tenker at det er best å ta det der i fra. Norge må fornye seg i mange ledd. Olje er heller ikke løsningen,selv om ingen på blå side har problemer med å satse der,selv om resten av verden stenger kranene.

Mye av den vestlige verden har rævkjørt seg så enormt. Samfunnene blir også mer og mer polarisert. Bare se i tråder som dette her. Folk er fundamentalt uenige. Det er liksom 0 sidesyn. Rett mot stupet uansett hva side man er på.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...