Gå til innhold

Psykisk helsehjelp i kommunen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har prøvd det eller har kjennskap til det som kan fortelle om det? Er det fagpersoner du snakker med? Hvor lenge kan du gå der? Må du ha henvisning?

I min kommune er det kun «lette» psykiske tilstander som får komme. Det er ingen psykologer eller psykiatriske sykepleiere, men de bruker en del mennesker med årsstudium i psykisk helse. Man får maks gå der i seks uker. Denne tiden er absolutt og tiden løper fra første time uansett om du feks skulle bli syk i mellomtiden så du ikke kan møte til timer. 

Jeg er litt usikker på hva målet med tjenesten er, det virker som den fungerer ca likt som hjelpetelefonen til mental helse, der de først og fremst forsøker å få deg til å oppsøke noen andre. 

Anonymkode: 52325...487

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I min kommune er det to ulike tilbud, den ene er lavterskel og krever ikke noe vedtak eller henvisning, men du tar kontakt og de vurderer behovet. Det er som regel gruppetilbud. 

Det andre tilbudet krever eget vedtak, så antar man må ha henvisning. Det er også samtaler. Psykolog er tilgjengelig, men de fleste går til en sykepleier eller miljøterapeut. 

Hensikten er ikke å få brukerne til å oppsøke noen andre, snarere tvert imot, å ta tak i utfordringene tidlig nok så man ikke trenger mer kompleks hjelp. Men behovet for hjelp er stort og man strever med å gi et tilbud til alle. 

Anonymkode: 1a6f2...847

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...