Gå til innhold

Ensom,foreldre støtter ikke graviditet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe formell/ fullført utdannelse. Jeg er 24 år og har ikke vært sammen med barnefar lenger enn ett år. Foreldrene mine fikk også barn unge og uten utdanning, noe de angrer på. De er frustrerte og sinte og skuffet over meg. Det skjønner jeg, og alle følelser og reaksjoner er selvfølgelig helt lov. Likevel blir det veldig ensomt for meg i den tid da jeg gjerne skulle hatt foreldrene mine. Jeg regner med de bare trenger tid og at de blir supre besteforeldre uansett. Men finnes det noe råd for å føle seg mindre forlatt i denne situasjonen som jeg vet er veldig vanlig å stå i? 

Anonymkode: 4cc54...72b

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Du fokuserer på deg selv og baby i magen. Meld deg inn i barselgrupper og finn mødregrupper for støtte og råd. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke helt vanlig å vente støtte fra foreldre når man er gravid. Det skal du få hos partner eller deg selv. 

Kanskje foreldrene dine tenker at nå som du har valgt å få barn, må du også være voksen nok til å være mer selvstendig? 

Kanskje de er redd du vil legge for mye ansvar over på dem for dette barnet, og viser deg allerede nå at det å bli forelder er ditt eget ansvar?

Anonymkode: b4fb9...f46

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei mamma og pappa,

dere ble gravide unge selv, og dere ønsket noe annet for meg. Det er greit. Men, nå trenger jeg at dere rister av dere skuffelsen og gir meg litt omsorg. Jeg står i en vanskelig situasjon og jeg trenger foreldrene mine. Jeg får ikke gjort noe med dagen i går eller noen dager før det - det eneste vi kan gjøre noe med er hvordan vi går fremover. Og på den veien hadde det vært godt å følt seg mindre alene. 

Hilsen datter

Anonymkode: 49c53...c4f

• Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke helt vanlig å vente støtte fra foreldre når man er gravid. Det skal du få hos partner eller deg selv. 

Kanskje foreldrene dine tenker at nå som du har valgt å få barn, må du også være voksen nok til å være mer selvstendig? 

Kanskje de er redd du vil legge for mye ansvar over på dem for dette barnet, og viser deg allerede nå at det å bli forelder er ditt eget ansvar?

Anonymkode: b4fb9...f46

Jo - det er helt vanlig å vente støtte fra foreldre når man er gravid.

Nå tolker jeg TS at hun ønsker emosjonell støtte, i motsetningen til nå hvor foreldrene utrykker at de er skuffet over henne. Jeg tolker ikke TS som "Foreldrene mine kjøper ikke barnevogn, og vil heller ikke passe barnet fire ganger i uka etter at det blir fød så jeg kan gå på fest".  

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det ligger mer bak her. Har du jobb? Hvordan har du tenkt å forsørge barnet? Hva om du blir alene? Foreldrene dine ønsker at du skal ha utdanning o jobb på plass før du får barn, nettopp fordi de vet hvor tøft det blir uten.

Anonymkode: 56256...c9f

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene dine er tydelig skuffet for at du endte opp slik de gjorde.

De hadde sikkert håpet at du skulle gjøre det bedre enn dem, få deg utdanning.

Har du jobb og fast inntekt? Har du tenkt igjennom det økonomiske rundt et barn?

Hva om du blir alene eller syk. Har du økonomisk kapasitet til det?

Len deg på mannen din. Foreldrene din trenger kanskje litt tid å få tenkt seg om. 

Anonymkode: 4e742...2c2

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene dine er tydelig skuffet for at du endte opp slik de gjorde.

De hadde sikkert håpet at du skulle gjøre det bedre enn dem, få deg utdanning.

Har du jobb og fast inntekt? Har du tenkt igjennom det økonomiske rundt et barn?

Hva om du blir alene eller syk. Har du økonomisk kapasitet til det?

Len deg på mannen din. Foreldrene din trenger kanskje litt tid å få tenkt seg om. 

Anonymkode: 4e742...2c2

Jeg har økonomien på stell, heldigvis. Har jobb (får AAP akkurat nå, men har jobb i tillegg) og masse penger spart opp. Har en del fag fra universitetet, så skal gjøre mitt aller beste på å få en grad (tar ikke lang tid) innen de neste tre årene. Går det ikke så går det fint, og tar det lenger tid går det også fint. Barnefar/samboer og jeg har laget en plan på det finansielle rundt barn, og har budsjetter / sjekket alt av støtte vi får, og akkurat dét ordner seg.

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jo - det er helt vanlig å vente støtte fra foreldre når man er gravid.

Nå tolker jeg TS at hun ønsker emosjonell støtte, i motsetningen til nå hvor foreldrene utrykker at de er skuffet over henne. Jeg tolker ikke TS som "Foreldrene mine kjøper ikke barnevogn, og vil heller ikke passe barnet fire ganger i uka etter at det blir fød så jeg kan gå på fest".  

Ønsker kun emosjonell støtte, ja! Alt det andre klarer jeg og barnefar. Jeg er ganske nære foreldrene mine, og er trist jeg ikke kan dele denne fine tingen med dem, sende dem meldinger og oppdateringer, spørre om råd, at de blir med på shopping, snakke om baby og graviditet, sånne ting. Nå snakker jeg ikke med dem i det hele tatt om noe som helst, og det er uvanlig og kjipt.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ønsker kun emosjonell støtte, ja! Alt det andre klarer jeg og barnefar. Jeg er ganske nære foreldrene mine, og er trist jeg ikke kan dele denne fine tingen med dem, sende dem meldinger og oppdateringer, spørre om råd, at de blir med på shopping, snakke om baby og graviditet, sånne ting. Nå snakker jeg ikke med dem i det hele tatt om noe som helst, og det er uvanlig og kjipt.

På tide å stå på egne ben og ikke henge skjørtene til mamma (og pappa) lenger.  

Anonymkode: 6bf7e...858

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg en bolle!

TS, det høres ut som du er både moden og reflektert, og med en god plan for de neste årene. Forstår godt at det skuffer med den reaksjonen du fikk, men nå skal du bare glede deg til babyen kommer!

Anonymkode: 33ee4...25e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn var det for meg også.

"HÆ, SKAL du ha unge? Okay.. "

Per i dag er vedkommende glad i barnebarna sine. Det ordna seg. Men det var ikke gøy 

Anonymkode: 14a9e...a42

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

WTF?

Hvilken holdning er det?
Vi mennesker trenger flokken vår og vi trenger å ha mennesker som støtter oss rundt oss. Men noen har en holdning om at man aldri skal trenge noen, aldri skal ønske seg noe og ikke har krav på noe. Så kan man si til man blir blå i ansiktet at man ikke kan kreve noe av noen - men man kan såret og føle seg ensom om de man trodde skulle støtte en viser seg fra en annen side. 

Jeg har iallefall ikke fått barn for å dytte dem ut av døra når de blir 18 år. Jeg har fått barn for å være glad i dem, og støtte dem og være en del av livene dems så lenge vi alle lever. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...