AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Har en varebil som av og til brukes til camping. Har hatt en løs madrass liggende baki over vinteren, men la merke til at det var kommet en del svart mugg på trekket på den. Noen steder litt konsentrert og ellers litt små prikker overalt. Det er vel den samme typiske muggen som man kan få i gardinene i campingvogn og båter og slikt. Er det noen som vet om slik mugg er helseskadelig eller om det holder å bare vaske trekket? (kommer sikkert til å bare kaste hele greia) Men litt viktigere, hva kan gjøres for å unngå det fremover? Jeg pleier å ha litt campingutstyr liggende baki. Jeg regner med at det er store temperaturforskjeller og fukt som gjør at det skjer. Fungerer slike kjemiske luftavfuktere, eller er det kun å ta ting inn i huset, evt å ha varmeovn eller elektrisk avfukter som hjelper? Anonymkode: 412e6...7dc
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 Bare å kaste. Mugg er sykdomsfremkallende. Ville enten kjøpt en ny, billig madrass hvert år, eller tatt madrassen inn for lagring. Anonymkode: 47e3e...93a
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 Ja, er sikkert best å kaste madrassen. Men jeg er jo redd at det kanskje kan sette seg i annet også. Hadde vært greit å vite hva som kan gjøres for å forhindre det i utgangspunktet. Når jeg googler så ser det ut som de kaller det "jordslag" Anonymkode: 412e6...7dc
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #4 Skrevet 16. mai 2023 Høres ut som jordslag. Vask med klorin når det er varmt ute, få vekk alle flekkene og spyl/dusj den skikkelig. Den må tørke raskt, så klem ut alt vann og la sola steke. Den kan få blekede/hvite felter av klorvask, men de fleste har trekk/laken på så bedre enn prikkene. Anonymkode: 7ad4e...2ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå