Gå til innhold

Varmepumpe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lurt med varmepumpe i en enebolig?

Har dere det? Er dere fornøyd ?

Anonymkode: d8d95...a17

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er lurt. Jeg har tre etasjer og to varmepumper. Merket det veldig godt på strømregningen, innekomforten og vedforbruket, ved installasjon av pumpe nr 2.

Anonymkode: a6b3e...0fe

AnonymBruker
Skrevet

Ja, særlig hvis du har større rom og åpent mellom rommene slik at du får spredd varmluften. 

Anonymkode: 969c8...20a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, bare kjøp ett godt merke helst fra installatør.

Av "billig" merkene du kjøper i butikk så er Midea det eneste jeg ville anbefalt. Hold deg unna Qlima osv, kjempedyre reservedeler, vanskelig å finne noen til å fikse og ekstremt dårlig luftstrøm.

Anonymkode: 0add7...39a

AnonymBruker
Skrevet

glemte å nevne at du også burde styre unna kjente merker som Samsung, electrolux osv, innen varmepumper er de ikke spesielt gode.

Anonymkode: 0add7...39a

AnonymBruker
Skrevet

Lurt om en ikke har andre elektriske varmekilder. Dumt om en har ovn og gratis ved

Anonymkode: bd2f2...be5

AnonymBruker
Skrevet

Sparte 1000 kwh i måneden etter at jeg installerte min. Så ja, lønner seg.

Anonymkode: 40ffb...b69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Varmepumpe og etterisolering av loft er det som gir rask inntjening på enebolig. Dvs det lønner seg å investere i hvis man har penger til det.

Anonymkode: b1037...903

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lurt om en ikke har andre elektriske varmekilder. Dumt om en har ovn og gratis ved

Uenig.

Vi har begge deler.

Varmepumpa holder det jevnt varmt. Kjipt å måtte styre med fyring i et iskaldt hus en tidlig morgen. Eller når du kommer hjem fra jobb/reise.

Så fyrer vi når vi føler for det, og har tiden. 

Anonymkode: 5bf6b...24a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har varmepumpe på soverommet, for å bruke på kjøling om natta 😃. Blir alt for varmt der på sommeren. Resten av huset er varmet opp av vannbåren varme i gulvene, fra jordvarme. Ingen elektriske ovner. Fyrer i vedovn om det er kaldere enn minus 15.

Anonymkode: dfb46...93f

Skrevet

Har to, sparer en god del strøm med det. 

AnonymBruker
Skrevet

vi bor i et rekkehus, så ikke så stort, men omtrent første vi gjorde da vi flyttet inn, var å installere varmepumpe, fjerne gamle ovner, installere nye ovner med tidsstyring. Jeg skjønner ikke hvordan folk lever uten 🙈 Den er jo like viktig på sommeren som på vinteren, på sommeren kan man kjøle huset ned litt. Og man sparer jo på strømmen ja.

Varmepumpe har dårligere effekt hvis det blir for kaldt, men her vi bor, Østlandet, er det sjeldent så kaldt. Og vi har også peis.

Anonymkode: fa701...86c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uenig.

Vi har begge deler.

Varmepumpa holder det jevnt varmt. Kjipt å måtte styre med fyring i et iskaldt hus en tidlig morgen. Eller når du kommer hjem fra jobb/reise.

Deg om det. Jeg fyrer og har varmt hus døgnet rundt og 0 i utgifter på det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uenig.

Vi har begge deler.

Helt enig! Varmepumpa gir en god grunnvarme og så fyrer jeg videre med ved når jeg er hjemme. 

Anonymkode: 44f7b...4aa

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Tiden din er gratis? 

Vi har egenforsynt ved. Det er mye arbeid bak det. Så varmepumpe er fint for å spare på veden

Anonymkode: db966...cfd

Skrevet

Vi bor i tomannsbolig og har ingen elektriske ovner - bare varmepumpe, varmekabler og varmefolie. Strømregninga vår er veldig fin, bikket aldri over 3000kr de månedene strømmen var hinsides dyr, samtidig som et vennepar med rekkehus på lik størrelse fikk regninger på 6000kr +. Varmepumpa varmer så godt oppe at vi ikke trenger bruke varmefoliene så mye, og den er GULL til avkjøling nå, er helt iskaldt oppe selv etter en dag hvor sola står rett inn store vinduer fra 10 om morgningen til kl 21. Skal sies at vi bor i nytt hus med god isolasjon, så den holder på varme og kulde godt. Gå for varmepumpe! 🤩

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tiden din er gratis? 

Vi har egenforsynt ved. Det er mye arbeid bak det. Så varmepumpe er fint for å spare på veden

Anonymkode: db966...cfd

Tidrn min er gratis, ja. Jeg er også selvforsynt og trenger ikke spare. Har tilgang på hundrevis av mål med småskog.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

du burde regne med tidsbruk ja. 🙈 ta kanskje 200 kr timen, og se hvor mye penger det blir da.  Du bruker nok mer for oppvarming av huset enn de alle fleste, bare at du bruker din egen tid og jobb. Pluss at bokomfort er mye lavere, det er enten for kaldt eller for varmt, luften er tørr og forurenset. Så ja, det går jo til nød, men jeg ville ikke skryte av det, det er ikke en bedre løsning men det motsatte. Altså, hvis vi finner på en annen eksempel, man kan jo også ha en hest, gro egen fôr til den, og ha "gratis transport". Men de fleste vil nok tro at en bil er bedre, og egentlig også billigere. 

Anonymkode: fa701...86c

Skrevet

Hadde varmepumpe i stue i forrige hus som var tomannsbolig og har en varmepumpe (IVT Nordic Inverter) i «kjellerstue» i huset nå. 
Har vært fornøyd med den så langt. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi er kjempefornøyd, har en i hoveddelen og en i utleiedelen. Holder god grunnvarme på vinteren og kjøler på sommeren. Uten denne ville det blitt ubehagelig på sommeren og kjempedyr strømregning på vinteren (alternativet er elektrisk oppvarming med varmefolie). 

Anonymkode: 9e793...d11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...