Gå til innhold

Mammografi og brystkreft

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok mulig det kommer litt too much info her, men jeg lurer...

Her om dagen oppdaget jeg at jeg har fått ett søkk inn rett ved brystvorten.. jeg har ganske store areolaer og kort, nesten flat nippel men den står nå skjevt nedover mot gropen som har kommet der, det ser rart ut. Jeg har hatt noen stikkinger i brøstet men har ikke tenkt for mye på det fordi jeg sluttet å amme for litt over seks måneder siden så jeg har bare tenkt at det var noe som hang sammen med det...

Når jeg kjenner ordentlig etter så er jeg litt øm også men er ikke plaget. Har ingen klumper heller.

Må man ta mammografi for å teste ut hva dette kan være? Jeg har helt angst for å ta det!!! Jeg er tøff og har høy smerteterskel eller, har født tre barn uten smertelindring men det er noe med brystene som jeg er ekstremt sensitiv på, bare tanken på en sånn sjekk kan jeg nesten bli kvalm av 😬 tror det ligger psykisk... er det veldig vondt?

Anonymkode: 4eeca...582

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg grudde meg fælt før min første mammografi, men det var overraskende lite vondt. 
Det var ikke vondt i det hele tatt, ikke noe ubehagelig klemming/pressing eller noe, så jeg ble veldig overrasket.
Har gjort det 2 ganger senere og det varierer litt hvem som gjør det virker det som, så ene gangen klemte det litt, men fortsatt ikke vondt! -litt ubehagelig bare... men altså, veldig greit og raskt gjort!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må ta mammografi. For det er endringer, og det må undersøkes. 

Anonymkode: 239db...796

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette MÅ du sjekke. Er du under 30 år tar de gjerne ultralyd fremfor mammografi, evt begge deler.

Har selv tatt mammografi 2 ganger. Det er ubehagelig, men ikke direkte vondt. Hadde heller tatt 100 mammografi enn en ny fødsel, sånn smertemessig. 

Anonymkode: 78cf6...b23

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ok mulig det kommer litt too much info her, men jeg lurer...

Her om dagen oppdaget jeg at jeg har fått ett søkk inn rett ved brystvorten.. jeg har ganske store areolaer og kort, nesten flat nippel men den står nå skjevt nedover mot gropen som har kommet der, det ser rart ut. Jeg har hatt noen stikkinger i brøstet men har ikke tenkt for mye på det fordi jeg sluttet å amme for litt over seks måneder siden så jeg har bare tenkt at det var noe som hang sammen med det...

Når jeg kjenner ordentlig etter så er jeg litt øm også men er ikke plaget. Har ingen klumper heller.

Må man ta mammografi for å teste ut hva dette kan være? Jeg har helt angst for å ta det!!! Jeg er tøff og har høy smerteterskel eller, har født tre barn uten smertelindring men det er noe med brystene som jeg er ekstremt sensitiv på, bare tanken på en sånn sjekk kan jeg nesten bli kvalm av 😬 tror det ligger psykisk... er det veldig vondt?

Jeg har så ekstrem lav smerteterskel at det er på grensa til at jeg må ta valium før jeg tar blodprøve(overdriver litt, men ikke mye.🤣) Jeg tok mammografi i fjor sommer og kan love deg at det ikke er vondt 🙂 Syns det er verre å sparke tåa i bordkanten 🙂

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Venninnene mine med store pupper som henger syns ikke det er vondt. Venninnene mine som er, som meg med små pupper er det ubehagelig. Sier seg selv at vi med små pupper får strekt puppen for å få det til. Å så har det vel litt å si om man er der for å sjekke ut en øm og vond pupp i forhold til en som ikke er øm å vond.

Anonymkode: 91a31...f09

AnonymBruker
Skrevet

Går det ikke bare å be om å få tatt bare ultralyd av brøstet 😬😬😬

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Venninnene mine med store pupper som henger syns ikke det er vondt. Venninnene mine som er, som meg med små pupper er det ubehagelig. Sier seg selv at vi med små pupper får strekt puppen for å få det til. Å så har det vel litt å si om man er der for å sjekke ut en øm og vond pupp i forhold til en som ikke er øm å vond.

Anonymkode: 91a31...f09

Jeg har små pupper (A-cup er alt for stort 🥲) og er enig i dette. Men jeg er også altfor tynn og syntes ultralyd av puppen var minst like vondt.

Anonymkode: d76e3...759

AnonymBruker
Skrevet

Mammografi av en ikke øm/vond pupp gjør ikke vondt. Det kan være litt ubehag, men det varer i 10 sekunder. 

Det er derfor ikke noe å grue seg for, og det er viktig å få det sjekket. 

Anonymkode: d32fd...ba5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestill ultralyd.

Anonymkode: a3cf0...bff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alternativet er jo potensielt hakket verre og mer alvorlig, så jeg hadde gjort det uansett. 

Dette er ikke for å skremme deg, men håper at flere unge kvinner tar brystforandringer på alvor fremover:

"Ferske tall fra Kreftregisteret viser en betydelig økning i brystkreft i 2022.

4224 kvinner fikk diagnosen, som er det høyeste Kreftregisteret noen gang har registrert. 

Det har vært størst økning blant de yngste og de eldste. De som ikke kalles inn til mammografi."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2BJj1R/nye-tall-fra-kreftregisteret-viser-at-flere-yngre-kvinner-faar-brystkreft?fbclid=IwAR3X-cUFwTgcrEHh29abA-26H6zelfLbt0SxBBIP2Q1qrvgsTYP3KOwLIOk

Anonymkode: 12cec...059

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...