AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Kanskje vi bør ha samme system som i Danmark? Der er uføretrygden fra det offentlige lik for alle uansett tidligere inntekt. Den er på 19738 danske kroner i måneden brutto for en enslig, omtrent 15000 utbetalt. Alle får samme beløp. Gifte og samboende får 20% mindre. https://www.aeldresagen.dk/viden-og-raadgivning/penge-og-pension/foertidspension Anonymkode: aace4...7ea 3 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #2 Skrevet 15. mai 2023 Samme med lønninger, de med høyest lønn får mest tillegg i kroner. Prosentregning kalles det. Anonymkode: ed919...b15 17
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 Nei, all jobb inkludert deltid og sommerjobb som ungdom bør telle med i pensjonspoeng og utregning for uføre om man skulle være så uheldig å bli ufør senere i livet. Minsteuføre som aldri har kunnet jobbe eller spare penger eller pensjonspoeng bør få mer, men uføre med høyere sats pga mange arbeidsår fortjener den satsen og skal ikke ha mindre. Anonymkode: cbe8a...c02 8 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, all jobb inkludert deltid og sommerjobb som ungdom bør telle med i pensjonspoeng og utregning for uføre om man skulle være så uheldig å bli ufør senere i livet. Minsteuføre som aldri har kunnet jobbe eller spare penger eller pensjonspoeng bør få mer, men uføre med høyere sats pga mange arbeidsår fortjener den satsen og skal ikke ha mindre. Anonymkode: cbe8a...c02 Det er ikke antall år, men inntekten de siste 3 (eller 5) årene. Har man tre år med høy inntekt og plutselig blir syk får man høy livslang trygd. Hva som er rettferdig er jeg ikke sikker på. Det beste ville vel vært om alle lavtlønte fikk bedre betalt slik at det alltid «lønner seg å jobbe», og at minstetrygd ble mulig å leve av. Anonymkode: ab83c...f98 8 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #5 Skrevet 15. mai 2023 Sykdom og uføretrygd er vel aldri rettferdig. Jeg mener at en med 8 års studie, og godt betalt jobb ikke bør få minstepensjon om h*n blir syk. Samtidig er sosialhjelp og minsteytelsene i dag for lave til å leve av for de fleste... Så at det skal lønne seg med lang utdanning og/eller godt betalt jobb er OK, men de som lever under, eller på fattigdomsgrensa bør uten tvil få mer. Anonymkode: 35565...d02 6 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #6 Skrevet 15. mai 2023 Selvsagt bør det gi uttelling at man har jobbet Anonymkode: e610c...fa6 13
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #7 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kanskje vi bør ha samme system som i Danmark? Der er uføretrygden fra det offentlige lik for alle uansett tidligere inntekt. Den er på 19738 danske kroner i måneden brutto for en enslig, omtrent 15000 utbetalt. Alle får samme beløp. Gifte og samboende får 20% mindre. https://www.aeldresagen.dk/viden-og-raadgivning/penge-og-pension/foertidspension Anonymkode: aace4...7ea Noen her syns det er urettferdig at de med den høyeste trygden får de høyeste kronetilleggene sier du. Er du blant dem da kanskje? Du har minstetrygd du da? Kanskje aldri jobbet eller opptjent deg rettigheter? Danmark har et annet system enn oss. Det er nesten umulig å få varig trygd før man er 40 f.eks. I Norge så kan man få uføretrygd allerede fra man er 18 år, og man får det ut fra hvor mye man har tjent før man ble syk. Nærmere bestemt de 3 beste av de 5 siste årene. Jeg støtter det systemet man har i Norge. Kunne systemet vært forbedret på noen områder? Helt sikkert, de fleste system har potensiale til forbedringer. Men vi skal være glade for at vi har det systemet vi har. Jeg er for arbeidslinja, at det faktisk skal lønne seg å jobbe, inkludert at man opparbeider seg en rett etter hvor høy lønn man har hatt. Nå er ikke jeg blant de som får verken mest eller minst (jeg ligger midt i). I tillegg så får jeg månedlig menerstatning i tillegg til engangsutbetalingen pga yrkesskade. Anonymkode: a15dc...da9 6 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #8 Skrevet 15. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Noen her syns det er urettferdig at de med den høyeste trygden får de høyeste kronetilleggene sier du. Er du blant dem da kanskje? Du har minstetrygd du da? Kanskje aldri jobbet eller opptjent deg rettigheter? Anonymkode: a15dc...da9 Eh, nei. Jeg har max trygd, 441 000 i året er det vel. Anonymkode: aace4...7ea
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #9 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eh, nei. Jeg har max trygd, 441 000 i året er det vel. Anonymkode: aace4...7ea Men hva var poenget ditt da, at du ønsker å gå ned til minstesatsen? Eller vil du løfte alle til et høyere nivå? Jeg syns innlegget ditt var så uklart om hva du egentlig mener. Anonymkode: a15dc...da9 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #10 Skrevet 15. mai 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva var poenget ditt da, at du ønsker å gå ned til minstesatsen? Eller vil du løfte alle til et høyere nivå? Jeg syns innlegget ditt var så uklart om hva du egentlig mener. Anonymkode: a15dc...da9 Jeg lurer på om det er et slikt system folk virkelig vil ha da så mange her syntes det er urettferdig at de som høyest trygd får størst økning. Anonymkode: aace4...7ea
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #11 Skrevet 15. mai 2023 All trygd bør være høyere enn sosialhjelp. Ingen trygdede bør måtte trenge supplerende sosialhjelp. Hva er da pienget med trygd? At det skal flyttes fra kommunalt til statlig budsjett? Så har man den merkelige varianten individstønad…. den kan man jo beholde som den er, litt lommepenger til ungdom betalt av staten…. Nei, skal man kompensere for tapt inntekt, får man holde seg til en inntekt det går an å leve av, og ikke trenge økonomisk sosialhjelp. Anonymkode: 7daa4...817 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #12 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg lurer på om det er et slikt system folk virkelig vil ha da så mange her syntes det er urettferdig at de som høyest trygd får størst økning. Anonymkode: aace4...7ea Jeg vil tro at de som har minstesats (ca hver fjerde uføretrygdede) syns at systemet er urettferdig, mens de som har jobbet og opptjent seg mer enn minstetrygd sikkert vil syns det er urettferdig hvis det skulle bli en flat sats. Noe jeg syns det burde være endring i er ung uføretillegget. Jeg syns at det enten burde vært fjernet, eller at alle som blir uføretrygdede før de oppnår en viss alder burde få dette tillegget. Slik det er nå er det litt bingo føler jeg. (Jeg er ikke ung ufør selv). Anonymkode: a15dc...da9 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #13 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): All trygd bør være høyere enn sosialhjelp. Ingen trygdede bør måtte trenge supplerende sosialhjelp. Hva er da pienget med trygd? At det skal flyttes fra kommunalt til statlig budsjett? Så har man den merkelige varianten individstønad…. den kan man jo beholde som den er, litt lommepenger til ungdom betalt av staten…. Nei, skal man kompensere for tapt inntekt, får man holde seg til en inntekt det går an å leve av, og ikke trenge økonomisk sosialhjelp. Anonymkode: 7daa4...817 Men om man trenger sosialhjelp i tillegg handler vel også litt om hvordan man disponerer trygden sin? Jeg mener at minstesatsen på uføretrygd skal være nok til å greie seg på, mens minstesatsene på AAP så absolutt burde vært høynet til det som er minstesats for uføretrygd. Anonymkode: a15dc...da9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #14 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Sykdom og uføretrygd er vel aldri rettferdig. Jeg mener at en med 8 års studie, og godt betalt jobb ikke bør få minstepensjon om h*n blir syk. Samtidig er sosialhjelp og minsteytelsene i dag for lave til å leve av for de fleste... Så at det skal lønne seg med lang utdanning og/eller godt betalt jobb er OK, men de som lever under, eller på fattigdomsgrensa bør uten tvil få mer. Anonymkode: 35565...d02 Hva med de som har 8 års utdanning og mastergrad, men som ble syk før de rakk å være ute i arbeidslivet på fulltid? Dette er min historie, jeg ble syk rett før jeg skulle fullføre mastergraden, fikk fullført, men ble deretter langtidssykemeldt og deretter ufør. Det ble minsteytelse på meg, siden jeg bare hadde små deltidsstillinger gjennom studietiden. Anonymkode: 03011...dee 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #15 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med de som har 8 års utdanning og mastergrad, men som ble syk før de rakk å være ute i arbeidslivet på fulltid? Dette er min historie, jeg ble syk rett før jeg skulle fullføre mastergraden, fikk fullført, men ble deretter langtidssykemeldt og deretter ufør. Det ble minsteytelse på meg, siden jeg bare hadde små deltidsstillinger gjennom studietiden. Anonymkode: 03011...dee I ethvert system vil det være noen som faller gjennom dessverre. Jeg er en av de som tenker at utdanning burde telle noe, at man ikke fikk absolutt minstetrygd hvis man har utdanning, men vet ikke helt hvor mye mer enn minstetrygd man skulle lagt seg på. Anonymkode: a15dc...da9 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #16 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er ikke antall år, men inntekten de siste 3 (eller 5) årene. Har man tre år med høy inntekt og plutselig blir syk får man høy livslang trygd. Hva som er rettferdig er jeg ikke sikker på. Det beste ville vel vært om alle lavtlønte fikk bedre betalt slik at det alltid «lønner seg å jobbe», og at minstetrygd ble mulig å leve av. Anonymkode: ab83c...f98 Nja, om man blir syk i desember, så tar de ikke med det året i det hele tatt. Da blir det 'kun' to år med høy inntekt som tas med + ett med lav eller ingen inntekt (usikker på hva du tenker de andre årene skulle ha av inntekt) Anonymkode: 4fd3b...387 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #17 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva med de som har 8 års utdanning og mastergrad, men som ble syk før de rakk å være ute i arbeidslivet på fulltid? Dette er min historie, jeg ble syk rett før jeg skulle fullføre mastergraden, fikk fullført, men ble deretter langtidssykemeldt og deretter ufør. Det ble minsteytelse på meg, siden jeg bare hadde små deltidsstillinger gjennom studietiden. Anonymkode: 03011...dee De bør ha uføreforsikring for å kunne sikre seg noe. Skitt happens liksom Anonymkode: 4fd3b...387 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #18 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Eh, nei. Jeg har max trygd, 441 000 i året er det vel. Anonymkode: aace4...7ea Du har god trygd. Jobber fulltid og har 460 000... Gi trygd etter antall år I arbeid. Fordi en har tjent over 600 000 så får en 450 000 i full uføre. Så en som har jobbet par år med 600 000 kan bli trygdet med 450 000 i årslønn. Dvs alle influencerene som nå mister jobbene sine fremover kan heve trygd på 450 000 året. ALLE kan klare seg på 41 200 kr mnd brutto. Anonymkode: bb7b6...7b2 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #19 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De bør ha uføreforsikring for å kunne sikre seg noe. Skitt happens liksom Anonymkode: 4fd3b...387 De færreste tenker nok på en uføreforsikring når de er unge og spreke. Jeg vet at jeg gjorde det ikke. Heldigvis så var min arbeidsplass bundet av tariffavtalen da jeg ble yrkesskadet på jobb, slik at det ble en utbetaling llikevel. I tillegg så er det en månedlig utbetaling av menerstatning pga yrkesskaden fra NAV. Anonymkode: a15dc...da9 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #20 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje vi bør ha samme system som i Danmark? Der er uføretrygden fra det offentlige lik for alle uansett tidligere inntekt. Den er på 19738 danske kroner i måneden brutto for en enslig, omtrent 15000 utbetalt. Alle får samme beløp. Gifte og samboende får 20% mindre. https://www.aeldresagen.dk/viden-og-raadgivning/penge-og-pension/foertidspension Anonymkode: aace4...7ea Fin løsning Anonymkode: e67c3...f1d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå