Gå til innhold

Tjukke eiere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener dere, kan tjukke/ overvektige også eier aktive hunderaser? Er oppdrettere av slike raser mer «skeptiske» til å selge til overvektige i frykt for at hunden ikke får den den trenger? 

Anonymkode: c15dd...820

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Seriøse oppdrettere vil gjerne se at kjøperen egner seg som hundeeier. Det er en subjektiv vurdering av veldig mange forskjellige punkter, og jeg tror ikke overvekt i seg selv er veldig viktig på den lista. Hvis det er mistanke om at hunden ikke kommer til å få gå på tur, for eksempel, så kan det jo være en dealbreaker, men det å være overvektig og det å gå på tur er på ingen måte gjensidig utelukkende. 

Anonymkode: 8b547...680

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva mener dere, kan tjukke/ overvektige også eier aktive hunderaser? Er oppdrettere av slike raser mer «skeptiske» til å selge til overvektige i frykt for at hunden ikke får den den trenger? 

Anonymkode: c15dd...820

Jeg er feit og har aldri hatt problemer med å få kjøpt brukshunder. De siste x antall årene har jeg kjøpt fra de samme oppdretterne, så de vet forsåvidt hva jeg har å vise til av resultater på hundene. Likevel tror jeg ikke at andre oppdrettere tenker slik. Med mindre en forsøker å selge seg selv med veldig urealistiske mål, overfor oppdretter. 

AnonymBruker
Skrevet

Erfaringsmessig er ikke overvekt ensbetydende med at hunden ikke får nok mosjon. Det er en del andre ting som er viktigere enn BMI.

Anonymkode: 52efe...1fe

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo forskjell på å være noe rund i kantene eller det å ha fedme med tydelige problem med å bevege seg. 

Anonymkode: a4bc3...268

• Liker 2
Skrevet

Kan jo være at noen av dem ser på det som en samfunnstjeneste, å få folk til å komme i bedre form🤣

• Liker 1
Skrevet

For å sette det litt på spissen: Maren som er programleder i fra bølle til bestevenn er jo litt rund i kantene. Er ganske sikker på at hundene hennes får det de trenger av stimuli. Mange oppdrettere er selv overvektige, så jeg tror ikke dette vil være noe problem med mindre man er så stor at man har problemer med å bevege seg.

Har for øvrig en bekjent som veide over 100 kg da hun fikk seg hund og gikk ned over 30 kg på hundens to første leveår fordi hennes aktivitetsnivå steg i takt med hundens. Ting kan forandre seg :) 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på overvekten. Jeg veier 20 kg for mye, men er i god form, og kan gå lange turer i skogen. Men selvfølgelig veier man 200 kg, så blir det vel litt annerledes.

Anonymkode: 51082...e69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo forskjell på å være noe rund i kantene eller det å ha fedme med tydelige problem med å bevege seg. 

Anonymkode: a4bc3...268

Kjenner flere med fedme (typ 130 kilo) som har hund. De klarer jo fint å vralte avgårde med hunden, ta den et trygt sted og la den løpe løs, gå på masse kurs så hundene får mentatrim etc, og flere av dem går 15-20 000 skritt hver dag. Selv om de ikke kan løpe.

Jeg som er slank derimot gidder ikke å gå tur med hunden når det regner f.eks. 

Anonymkode: bfa96...d57

Skrevet

Hvorfor har overvekt noen betydning? En hund får da løpt fra seg uavhengig av eieren måtte veie. Er da også rullestolbrukere og andre utfordringer som har hund.

Skrevet (endret)

Jøss altså.

Endret av Granita
AnonymBruker
Skrevet

Fat shaming når nye høyder, eller kanskje man skal si bunnivåer? 

Anonymkode: 33afa...2fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener dere, kan tjukke/ overvektige også eier aktive hunderaser?

Det blir like dumt som norsken i siterte setning.

Anonymkode: c9857...6bf

Skrevet

Rent personlig har jeg sett en god del kvinner med noen ekstra kilo som driver aktivt med brukshundene sine i rallylydighet, agility, brukshundsport, spor o.l. Har noen kilo for mye selv, men hunden er likevell slank og trimmet. Viss man mener feit som tilnærmet inmobil stiller kanskje saken seg litt annerledes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2023 den 11.31):

Fat shaming når nye høyder, eller kanskje man skal si bunnivåer? 

Anonymkode: 33afa...2fa

Er det fat shaming å ønske et optimalt liv for valper man selger? Selvsagt ikke.

Jeg hadde ikke solgt til ekstremt overvektig, men 20 kg for mye (som nevnt oppi her) er ikke noe problem.

Anonymkode: c5c60...3e2

Skrevet

Jeg er feit (jobber med å bli slankere) og har hund 😊 Jeg har null problem med å gi han det han trenger og litt til. Han er slank og i god form og det har han vært så og si hele livet. Selv nå som 13 åring, er han slank og sprek ❤️ Han er ikke brukshund, men han er blanding av 2 raser som er ganske mosjonskrevende. Lydig er han også, selv om jeg ikke driver aktivt med lydighet.

Man er ikke automatisk lat og ikke orker å gå tur, fordi man er overvektig og har hund. 

Som sagt tidligere i tråden her, fatshaming når nye høyder 🙄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var selv redd for dette når jeg skulle få meg hund, og fatshamet vel meg selv 🤪 Jeg er overvektig, men har en aktiv livsstil og trener flere ganger i uken, sykler, går på ski, svømmer og digger turer i skog og fjell.

Folk ser jo bare at jeg er tykk, ikke at jeg har en diagnose som gjør at basal forbrenningen min er mye lavere enn hos "normale".

Anonymkode: 99430...cfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...