AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Vi strever økonomisk, pengene strekker ikke til selv om vi har ok inntekt. Vi har to barn sammen, eier hus og to biler sammen. Etter vi fikk barna kjøpte samboeren min seg en veteranbil, han kjøpte den for en del av penger som vi tjente ekstra på gården vi eier (enkelt, og litt feil forklart). Så noe av de pengene gikk til bilen, resten gikk til oppussing. Da han kjøpte den sa han at han kunne selge den igjen om vi trengte pengene en gang, for slike biler holder seg i pris. Nå har den økonomiske situasjonen vår endret seg, vi strever med å få endene til å møtes. Samboeren min har to veteranbiler, to traktorer, snøskuter, kun til hobbybruk. Nå synes jeg han bør selge den veteranbilen han kjøpte, men det vil han ikke. Den har holdt seg i pris, og salget hadde sikret oss økonomisk. Er jeg urimelig? Anonymkode: 1a13e...6ca 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 Hva foreslår han dere skal gjøre da istedet? Anonymkode: f0b43...901 17 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: resten gikk til oppussing IKKE under noen omstendighet bruk penger på oppussing når dere sliter økonomisk! Anonymkode: ca18d...f15 6 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #5 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): IKKE under noen omstendighet bruk penger på oppussing når dere sliter økonomisk! Anonymkode: ca18d...f15 Det var vel før de hadde problemer? Anonymkode: f4986...56a 16
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #6 Skrevet 15. mai 2023 Dersom dere sliter med å få endene til å møtes er det vell andre ting som kan sees på. Ja det vil hjelpe og selge bilen, men det hjelper dere kun for en gitt periode, og den vil nokk stige enda mer i verdi. Kan dere: - Sette opp matbudsjett, her er det mye å spare - Refinansiert gjeld, boliglån, billån, andre lån. Dersom dere klarer å få bakt billånet inn i huslånet kan dette spare noen tusenlapper i måneden - Sjekke pris på forsikringer - Selge eiendeler som ikke øker i verdi, klær/annet utstyr - Forhandle lønn på arbeidsplassen Anonymkode: 212cc...22f 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #7 Skrevet 15. mai 2023 Nei du er ikke urimelig. Spørr han om han ikke ser problemet og hvordan han tenker dere skal løse det da Anonymkode: 4488b...aa4 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #8 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi strever økonomisk, pengene strekker ikke til selv om vi har ok inntekt. Vi har to barn sammen, eier hus og to biler sammen. Etter vi fikk barna kjøpte samboeren min seg en veteranbil, han kjøpte den for en del av penger som vi tjente ekstra på gården vi eier (enkelt, og litt feil forklart). Så noe av de pengene gikk til bilen, resten gikk til oppussing. Da han kjøpte den sa han at han kunne selge den igjen om vi trengte pengene en gang, for slike biler holder seg i pris. Nå har den økonomiske situasjonen vår endret seg, vi strever med å få endene til å møtes. Samboeren min har to veteranbiler, to traktorer, snøskuter, kun til hobbybruk. Nå synes jeg han bør selge den veteranbilen han kjøpte, men det vil han ikke. Den har holdt seg i pris, og salget hadde sikret oss økonomisk. Er jeg urimelig? Anonymkode: 1a13e...6ca Dette er dessverre en klassiker som jeg ofte ser i mitt arbeid, enkelte tviholder på kjøretøy samt hus de ikke lengre har råd til. Og det ender dessverre alltid dårlig. Mitt råd, stå på ditt. Hardt mot hardt. Har dere ikke lengre råd så har dere ikke det. Råd nr to, ikke under noen omstendigheter ha felles eiendeler eller eiendommer med mennesker som tenker slik økonomisk, du blir enten du vil eller ikke dratt ned i dritten på et eller annet tidspunkt. Anonymkode: 38f3a...63c 12 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #9 Skrevet 15. mai 2023 Hva mener du med at pengene ikke strekker til? Har det begynt å renne inn inkassovarsler? Har dere misset avdrag på boliglånet? Hvor ille er det egentlig? Anonymkode: 8bfc6...3e4 5
Agaton Skrevet 15. mai 2023 #10 Skrevet 15. mai 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Vi strever økonomisk, pengene strekker ikke til selv om vi har ok inntekt. Vi har to barn sammen, eier hus og to biler sammen. Etter vi fikk barna kjøpte samboeren min seg en veteranbil, han kjøpte den for en del av penger som vi tjente ekstra på gården vi eier (enkelt, og litt feil forklart). Så noe av de pengene gikk til bilen, resten gikk til oppussing. Da han kjøpte den sa han at han kunne selge den igjen om vi trengte pengene en gang, for slike biler holder seg i pris. Nå har den økonomiske situasjonen vår endret seg, vi strever med å få endene til å møtes. Samboeren min har to veteranbiler, to traktorer, snøskuter, kun til hobbybruk. Nå synes jeg han bør selge den veteranbilen han kjøpte, men det vil han ikke. Den har holdt seg i pris, og salget hadde sikret oss økonomisk. Er jeg urimelig? Anonymkode: 1a13e...6ca Mulig jeg er litt tradisjonell her, men jeg ser det som en av min oppgave å sørge for at AS Familie går rundt. Så fra dette ståtstedet gjør han ikke jobben sin rett og slett. Ditt forslag er 100% rasjonelt, om det da ikke er mulig å enten tjene mer eller kutte ned annet forbruk. 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #11 Skrevet 15. mai 2023 Begynn med et regnskap og et budsjett. Fjern all tvil om at økonomien behøver tiltak. For hva er alternativet? Å miste gården? Det må bli klart at handling trenges. Vil han fortsatt ikke selge ett av lekene sine, må han da kunne komme med noen alternativer: Leie ut veteranen til bryllup, filmproduksjoner mm. slik at den genererer en nettpositiv effekt? Selge en traktor? Jobbe mer? Et eller annet må dere da gjøre. Anonymkode: 18879...b7c 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #12 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Etter vi fikk barna kjøpte samboeren min seg en veteranbil, han kjøpte den for en del av penger som vi tjente ekstra på gården vi eier (enkelt, og litt feil forklart). Så noe av de pengene gikk til bilen, resten gikk til oppussing. Da han kjøpte den sa han at han kunne selge den igjen om vi trengte pengene en gang, for slike biler holder seg i pris. Nå har den økonomiske situasjonen vår endret seg, vi strever med å få endene til å møtes. Samboeren min har to veteranbiler, to traktorer, snøskuter, kun til hobbybruk. Nå synes jeg han bør selge den veteranbilen han kjøpte, men det vil han ikke. Den har holdt seg i pris, og salget hadde sikret oss økonomisk. Er jeg urimelig? Anonymkode: 1a13e...6ca Dere tjente penger, han kjøpte seg leketøy. Nå trenger dere penger, han nekter å gi slipp på leken sin som han først sa seg villig til før den var i hus. Hva mener han er alternativet da? For da blir det opp til han å finne en løsning. Anonymkode: b28aa...017 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #13 Skrevet 15. mai 2023 Si at da selger dere familiebilen og bruker veteranbilen til alle ærend i steden for. Anonymkode: fd3d5...2cf 8
TBergh Skrevet 15. mai 2023 #14 Skrevet 15. mai 2023 Hei. Konfronter ham med at dårlig økonomi sliter på humør, tolmodigheten, og ikke minst dårlig økonomi rammer barna. Spør om han vil bli husket som en dårlig familieforsørger som tar mer hensyn til seg selv enn familien, og da igjen, barna. Slik Anonymkode: 38f3a...63c sier: "Hardt mot hardt. Har dere ikke lengre råd så har dere ikke det. Råd nr to, ikke under noen omstendigheter ha felles eiendeler eller eiendommer med mennesker som tenker slik økonomisk, du blir enten du vil eller ikke dratt ned i dritten på et eller annet tidspunkt." Sett hardt mot hardt. "Bruk" barna. Videre sier Anonymkode: 38f3a...63c sier: "du blir enten du vil eller ikke dratt ned i dritten på et eller annet tidspunkt." Det er ikke sikkert du blir "...dratt ned i dritten på et eller annet tidspunkt.", men muligheten for det er så absolutt til stede. Slik en annen har sagt, begynn å før regnskap, og budsjett. Regnskapet vil umiddelbart vise hvordan økonomien er fra lønning til lønning. Med vennlig hilsen TBergh 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #15 Skrevet 16. mai 2023 Da lar du han beholde den veteranbilen da. Og krever at han selger den andre. Eller traktorene. Eller snøscooteren. La han velge selv hva han vil selge, men at minst to hobby-kjøretøy bør bort er helt rimelig forvente. (nå tar jeg det for gitt at du ikke selv sitter på dyre designervesker, eller andre ting av tilsvarende verdi) Anonymkode: d39b2...0bf 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #16 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da lar du han beholde den veteranbilen da. Og krever at han selger den andre. Eller traktorene. Eller snøscooteren. La han velge selv hva han vil selge, men at minst to hobby-kjøretøy bør bort er helt rimelig forvente. (nå tar jeg det for gitt at du ikke selv sitter på dyre designervesker, eller andre ting av tilsvarende verdi) Anonymkode: d39b2...0bf Eller snøscooteren... Hvor mye tror du en snøscooter er verdt? 😅 Anonymkode: 33576...523
Schmuhu Skrevet 16. mai 2023 #17 Skrevet 16. mai 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Begynn med et regnskap og et budsjett. Dette var et veldig relevant forslag og støttes. Få deg en oversikt over alle inntekter og utgifter. Går budsjettet opp eller hvilket punkt er det som gjør økonomien dårlig? Hvor mye koster et veteranhobby per måned? Hva er budsjettert her? Jeg må innrømme at jeg er litt usikker om salg av veteranbilene kan gjøre en forskjell her. Om de er kjøpt og nedbetalt så hadde et salg kun gitt dere en egenkapitalboost i en liten periode. Deretter er budsjettet fortsatt i minus og problemet er ikke løst. Om veteranbilene har lån på seg så er salg helt klart løsningen. Å få frigjort det avdraget i månedsbudsjettet er gull verdt. Det kan være en mulighet å avskilte bilene og si opp forsikringen en periode med dårlig økonomi. Det kan også ses som et mykere tiltak enn å kreve salg med en gang. Lykke til med budsjettet. Schmuhu 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #18 Skrevet 16. mai 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Eller snøscooteren... Hvor mye tror du en snøscooter er verdt? 😅 Anonymkode: 33576...523 Fra 20.000 til over 100.000? Anonymkode: e8e06...758 2
Gjest ti10 Skrevet 16. mai 2023 #19 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dersom dere sliter med å få endene til å møtes er det vell andre ting som kan sees på. Ja det vil hjelpe og selge bilen, men det hjelper dere kun for en gitt periode, og den vil nokk stige enda mer i verdi. Kan dere: - Sette opp matbudsjett, her er det mye å spare - Refinansiert gjeld, boliglån, billån, andre lån. Dersom dere klarer å få bakt billånet inn i huslånet kan dette spare noen tusenlapper i måneden - Sjekke pris på forsikringer - Selge eiendeler som ikke øker i verdi, klær/annet utstyr - Forhandle lønn på arbeidsplassen Anonymkode: 212cc...22f Det er jo greit nok det, men økonomien er jo bare det overfladiske problemet her. Det er verre det som skjer med forholdet når man sliter økonomisk, og mannen til TS har godt med kapital bundet opp i det jeg vil si er leketøy som han nekter å kvitte seg med. Jeg ville i hvert fall ha blitt bitter hvis jeg hadde måttet snu hver stein i husholdningen for å rette opp i et felles økonomisk problem som kunne ha vært fikset med en finn-annonse eller to.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #20 Skrevet 16. mai 2023 ti10 skrev (5 minutter siden): Det er jo greit nok det, men økonomien er jo bare det overfladiske problemet her. Det er verre det som skjer med forholdet når man sliter økonomisk, og mannen til TS har godt med kapital bundet opp i det jeg vil si er leketøy som han nekter å kvitte seg med. Jeg ville i hvert fall ha blitt bitter hvis jeg hadde måttet snu hver stein i husholdningen for å rette opp i et felles økonomisk problem som kunne ha vært fikset med en finn-annonse eller to. Støtter denne. Holdningene til mannen her er et problem både nå og på sikt. Anonymkode: 38f3a...63c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå