Gjest Vikarsykepleier Skrevet 15. mai 2023 #1 Del Skrevet 15. mai 2023 Jeg drikker aldri brus, men det hender jeg drikker Farris (altså brus uten smak). I det siste er det ofte blitt delt ut cider, og jeg er like skuffet hver gang, det er jo egentlig bare brus, med alkohol. Er det barne-cider og voksen-cider, og jeg har bare smakt det første? Kan du anbefale noen kompliserte cidere for meg som jeg kan prøve? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 15. mai 2023 #2 Del Skrevet 15. mai 2023 Nei, en cider er gjæret saft fra epler. Man kan lage noe som ligner på cider ved å gjære saft fra andre frukter. Jeg synes Kvestad sin sider er veldig god, og Egge er kjent for sin. Ellers er det flere gode fra Hardanger-området. Men kommer litt an på hva man skal, noen ganger synes jeg de norske blir litt for søte, så om jeg skal drikke cider en kveld så starter jeg eventuelt med en søtere og lettere, før jeg beveger meg mot f.eks britisk som er mye mer tørr. Rusbrus derimot finnes i utallige varianter, og er mer syntetisk produkter, som ofte kan sammenlignes med brus. Jeg liker ikke rusbrus, og heller ikke brus. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Del Skrevet 16. mai 2023 Vikarsykepleier skrev (10 timer siden): Jeg drikker aldri brus, men det hender jeg drikker Farris (altså brus uten smak). I det siste er det ofte blitt delt ut cider, og jeg er like skuffet hver gang, det er jo egentlig bare brus, med alkohol. Er det barne-cider og voksen-cider, og jeg har bare smakt det første? Kan du anbefale noen kompliserte cidere for meg som jeg kan prøve? Du sier at det bare er brus med alkohol, som finnes i en barnevariant og en voksenvariant... Hvordan folk omgås du med? Som serverer barn brus med alkohol. Anonymkode: 9c1de...a38 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 16. mai 2023 #4 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du sier at det bare er brus med alkohol, som finnes i en barnevariant og en voksenvariant... Hvordan folk omgås du med? Som serverer barn brus med alkohol. Anonymkode: 9c1de...a38 He, he, ja det kan du jammen si! Jeg burde satt det i hermetegn så ville det vært lettere å forstå hva jeg mente: "Barne-cider" = ukomplisert cider med smak av julebrus "Voksen-cider" = et mer komplisert smaksbilde, der ikke brussmaken er det første man kjenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 16. mai 2023 #5 Del Skrevet 16. mai 2023 En av de beste ciderene jeg har smakt er Lothepus cideren. Den er faktisk godt drikkende. Barne cider er vell Mozell og lignende. Smaker helt annerledes. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #6 Del Skrevet 16. mai 2023 Cider ene fra Hardanger synes jeg er gode og skiller seg litt fra vanlige cidere. Liker også bulmers original, men den er kansje mer vanlig på smak Anonymkode: 40db9...b14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 16. mai 2023 #7 Del Skrevet 16. mai 2023 Fant80 skrev (3 minutter siden): En av de beste ciderene jeg har smakt er Lothepus cideren. Den er faktisk godt drikkende. Barne cider er vell Mozell og lignende. Smaker helt annerledes. Jeg har et litt vanskelig forhold til sånne kjendis-merkevarer, og jeg tror ikke det er noe jeg fått servert, så jeg skal gi det en sjanse. Takk for tipset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 16. mai 2023 #8 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Cider ene fra Hardanger synes jeg er gode og skiller seg litt fra vanlige cidere. Liker også bulmers original, men den er kansje mer vanlig på smak Anonymkode: 40db9...b14 Det er tydelig at jeg må jakte i Hardanger-hylla, ja. Vi er forskjellige, men Bulmers (alle!) er akkurat definisjonen på "barne-cider" for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #9 Del Skrevet 16. mai 2023 Cider er cider og ikke brus, cider er enten med eller uten alkohol. Farris er vann med kullsyre og ikke brus. Anonymkode: 44888...113 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 16. mai 2023 #10 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Cider er cider og ikke brus, cider er enten med eller uten alkohol. Farris er vann med kullsyre og ikke brus. Anonymkode: 44888...113 Sant nok 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #11 Del Skrevet 16. mai 2023 2 minutter siden, Vikarsykepleier said: Det er tydelig at jeg må jakte i Hardanger-hylla, ja. Vi er forskjellige, men Bulmers (alle!) er akkurat definisjonen på "barne-cider" for meg. Du kan også ta deg en tur inn på Gulating eller andre butikker som spesialiserer seg på øl og spørre om "cider for viderekomne" da vil du få mange gode tips.. Anonymkode: 40db9...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #12 Del Skrevet 16. mai 2023 Vikarsykepleier skrev (24 minutter siden): Det er tydelig at jeg må jakte i Hardanger-hylla, ja. Vi er forskjellige, men Bulmers (alle!) er akkurat definisjonen på "barne-cider" for meg. Enig i at Bulmers er temmelig kjipt, men det finnes mye godt i britisk sider. Prøv f.eks. Aspall, langt mer frisk og kompleks. Nå er det ikke så mange av produktene deres som er tilgjengelig i Norge, men denne er nydelig: https://www.vinmonopolet.no/Land/England/Aspall-Premier-Cru-Dry-Suffolk-Cyder/p/9925802 Anonymkode: 6b58b...65c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 16. mai 2023 #13 Del Skrevet 16. mai 2023 Jeg er ikke kjempeglad i cider, men det finnes et hederlig unntak og det er Halmstad cider med granateple. Den liker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #14 Del Skrevet 17. mai 2023 Det har vel litt å gjøre med hvor søt eller tørr den er. Cider finnes jo i hele spekteret fra "barnebrus" til veldig tørr som smaker mer som tørr musserende hvitvin. For det sistnevnte så må man nok på polet. Så finnes det sikkert litt juksevarianter også, hvor cider av eple tilsettes saft/juice av annen frukt etter at den er ferdig gjæret istedenfor at denne frukten gjærer sammen med eplene. Mens julecideren smaker egentlig bare julebrus. Jeg likte den eplecideren som het "Grevens Brut", men den har de sluttet med. Sikkert ikke noe en vinkjenner ville godkjent, men mindre søt enn de andre butikkciderne. Likevel fortsatt passe søt for min smak. Anonymkode: fd697...1e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 18. mai 2023 #15 Del Skrevet 18. mai 2023 Brunhilde skrev (På 16.5.2023 den 18.51): Jeg er ikke kjempeglad i cider, men det finnes et hederlig unntak og det er Halmstad cider med granateple. Den liker jeg. Det har slått meg også, at jeg kanskje ikke skal like cider 😆 Takk alle sammen for forskjellige forslag i hvert fall, jeg har fått et par tips jeg skal prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #16 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 16.5.2023 den 8.56): Du sier at det bare er brus med alkohol, som finnes i en barnevariant og en voksenvariant... Hvordan folk omgås du med? Som serverer barn brus med alkohol. Anonymkode: 9c1de...a38 Snakk om å kverulere. Anonymkode: 86f9b...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #17 Del Skrevet 18. mai 2023 Det staves sider på norsk Av en eller annen grunn har mange begynt å skriver cider og cognac, selv om det har vært stavet sider og konjakk de siste hundre år. Snart begynner man vel å flirte med chauffeuren også…. Anonymkode: a3cd9...5af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 18. mai 2023 #18 Del Skrevet 18. mai 2023 Vikarsykepleier skrev (På 15.5.2023 den 22.12): I det siste er det ofte blitt delt ut cider, og jeg er like skuffet hver gang, det er jo egentlig bare brus, med alkohol. Nei. Sider er fermentert fruktsaft. Brus er vann tilsatt sukkersirup og eventuelt sprit. Mens siderproduksjon er en industialisert håndverkstradisjon med en opprinnelse fra gårdsdrift, er brusen et gjennomindustrialisert blandingsprodukt med sin opprinnelse i markedsavdelingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #19 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det staves sider på norsk Av en eller annen grunn har mange begynt å skriver cider og cognac, selv om det har vært stavet sider og konjakk de siste hundre år. Snart begynner man vel å flirte med chauffeuren også…. Anonymkode: a3cd9...5af Men det uttales "sidor" i siderens sentrum, Hardanger😎 Anonymkode: 86f9b...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet 18. mai 2023 #20 Del Skrevet 18. mai 2023 Cider er, som mange skriver, alkohol laget av pressede epler. Men for eksempel Grevens eplecider er bare eple rus med alkohol. Ordentlig cider som faktisk er laget av gjærede epler selges på polet. Fransk og engelsk cider er ganske vanlig og i det siste har flere norsk produsenter også begynt å lage veldig god cider. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå