Gå til innhold

20 timers faste annenhver natt er best og forlenger livet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Meget interessant 🙂 

Skal du droppe 16:8, og heller gå for 20:28 nå?

Det er interessant at den livsforlengende effekten av 20 timers faste annenhver natt var best blant «middelaldrende» bananfluer. Bananfluer er overraskende like oss mennesker, så det er all grunn til å tro at et tilsvarende fasteregime vil ha gunstig effekt på vår helse og vår aldringsprosess, sier Simonsen, som understreker at ytterligere studier er påkrevet for å dokumentere samme effekt hos mennesker. Hun mener at det også vil være interessant å se om et slikt fasteregime kan benyttes for å behandle ulike aldersrelaterte sykdommer, eventuelt sammen med legemidler.

https://tidsskriftet.no/2021/12/fra-andre-tidsskrifter/kan-periodisk-faste-oke-sunn-livslengde

Anonymkode: e417a...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spennende. Jeg blir å holde meg til 16:8, fordi det er så enkelt i hverdagen. 

Anonymkode: ceb05...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/15/2023 at 10:03 PM, AnonymBruker said:

Meget interessant 🙂 

Skal du droppe 16:8, og heller gå for 20:28 nå?

Det er interessant at den livsforlengende effekten av 20 timers faste annenhver natt var best blant «middelaldrende» bananfluer. Bananfluer er overraskende like oss mennesker, så det er all grunn til å tro at et tilsvarende fasteregime vil ha gunstig effekt på vår helse og vår aldringsprosess, sier Simonsen, som understreker at ytterligere studier er påkrevet for å dokumentere samme effekt hos mennesker. Hun mener at det også vil være interessant å se om et slikt fasteregime kan benyttes for å behandle ulike aldersrelaterte sykdommer, eventuelt sammen med legemidler.

https://tidsskriftet.no/2021/12/fra-andre-tidsskrifter/kan-periodisk-faste-oke-sunn-livslengde

20:28? Du mener 20:4?

Fire timers spisevindu. Det blir vel ett stort måltid det, da. Ev. et stort og et lite/mellomstort, men tror ikke man klarer å klemme inn to store måltider med så lite tid mellom dem. Hva tror dere er best? Spise mellom 12–16? Eller 15–17? Sistnevnte blir jo nesten en hel arbeidsdag uten mat... Kanskje 11–15?

Anonymkode: ded9d...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 21.12):

Fire timers spisevindu. Det blir vel ett stort måltid det, da. Ev. et stort og et lite/mellomstort, men tror ikke man klarer å klemme inn to store måltider med så lite tid mellom dem. Hva tror dere er best? Spise mellom 12–16? Eller 15–17? Sistnevnte blir jo nesten en hel arbeidsdag uten mat... Kanskje 11–15?

Det står jo 20 timers faste annenhver natt, så da blir det vel 20:28 som er riktig å si? Ellers kjenner jeg folk som faster 20:4, og som har et stort måltid i løpet av de fire timene i tillegg til litt frukt og grønt. Det hender jeg også gjør det, men det skyldes nok mer at jeg ikke er sulten og derfor ikke gidder å spise.

Det er litt itneressant å prøve metoden som er beskrevet i startinnlegget, men så er det slik at 16:8 faste fungerer for meg, og da vet jeg ikke om jeg vil forandre på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører som oftest 23:1 (altså OMAD) i hverdagen, de får jeg spist en skikkelig middag sammen med familien hver dag. Er ikke overvektig, så dette gjør jeg av helsemessige årsaker.

Føler meg meget sjeldent sulten. Drikker 3L vann hver dag, samt sort kaffe og te. Har funket kjempegodt for meg de siste 6mnd.

Justerer alltid spisevindu/fastetid dersom jeg skal spise lunch med venner, barna har bakt, og om det er dager som 17. Mai, eller feks jul/ferier. Skal til Kyrpos i 2 uker snart, kommer da til å faste max 12:12. Dette er familietid, og tror ikke barna har godt av å at mamma faster istedenfor å spise sammen med dem, ettersom de er for små til å forstå hvorfor. Utelukker ingen matgrupper, og spiser alt de andre spiser i spisevindu. Teller ikke kalorier. Fokuserer dog på hjemmelaget mat, men har aldri dårlig samvittighet for burger king eller lignende. Livsstilen funker veldig lett for meg, og er lett å forholde seg til da man alltid kan endre vindu helt uten dårlig samvittighet hvis det skulle være nødvendig. Kan være det funker såpass godt for meg ettersom jeg har lite sultfølelse generelt, men fokuserer også på å få I meg nok sunt fett, komplekse carbs og proteiner i måltidet jeg spiser.

Sorry for lang post 1🙏🏻🫠

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 21.12):

20 timers periode med fasting etterfulgt av 28 timers periode uten fasting. Oppdeling per 48timer, ikke 24. Hadde du lest, hadde du forstått.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette høres interessant ut. Må bare tenke litt over hvordan jeg hadde organisert det rent praktisk, med tidspunkter.

Anonymkode: b2994...4f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananfluer like oss mennesker?

*Går ut på kjøkkenet for å hive ut bananfluefella på vasken.*

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bananfluer er overraskende like oss genetisk sett. Fordøyelsessystemet og kostholdet er IKKE likt. Ikke livsløpet heller. At man drar noe så konkret som spisemønsteret til fluer (på time-nivå!) over som et generelt råd til mennesker er helt sinnsykt.

Sunt, variert og rene råvarer kan påvirke helsen din positivt. Men det meste er arv og flaks når det kommer til utvikling av sykdom. Livskvalitet og glede er vel så viktig, og det lureste er å holde seg unna alkohol, tobakk og rus. Finn et spisemønster du trives med. Ikke tving deg til å gå sulten fordi bananfluer lever lengre av det. Seriøst.

Anonymkode: 15dd2...0c4

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...