Gå til innhold

kan man bytte til vegghengt toalett uten å bryte membran og betale for helt nytt bad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt et hus med et relativt nytt og greit bad fra 2016. De valgte av uviss årsak et stående toalett der inne. Jeg liker det dårlig og med 3 små hankjønn i familien som skvetter litt er det no dritt å vaske. Går det an å få vegg hengt uten å betale 400 000 for nytt bad?

Anonymkode: cc9c2...832

AnonymBruker
Skrevet

Sitter toalettet fast i gulvet?

Anonymkode: 6a8d2...85a

Skrevet

Toalettet må på en eller annen måte festes i noe. Dersom du ikke vil feste det i veggen siden det ødelegger membranen, så må du da fore ut veggen. Men denne utforingen vil ta gulvplass og må og festes i noe.

Jeg vil tro dette gir dårlige løsninger.

Anbefalingen min er å fortelle hankjønnene i familien om å sette seg ned når de skal tisse eller vaske toalettet selv.

Å stå å tisse er noe forbanna tull når man fint kan sette seg ned. Da unngår man søl og man tømmer blæra bedre.

Hilsen en med utovertiss som selv sitter når det er mulig.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt går det ann å få vegghengt uten å fornye hele badet. Men du må plassen til det og ha mulighet til å bygge kasse der vann og avløp går nå for ett sted må du jo ha sisterne, vanntilførsel og avløp, denne kassen kles evt med våtromsplater og så festes doen på den.

Hvor vakkert det blir er en annen ting. 

Anonymkode: 4fc91...d3c

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Snublefot62 said:

Toalettet må på en eller annen måte festes i noe. Dersom du ikke vil feste det i veggen siden det ødelegger membranen, så må du da fore ut veggen. Men denne utforingen vil ta gulvplass og må og festes i noe.

Jeg vil tro dette gir dårlige løsninger.

Anbefalingen min er å fortelle hankjønnene i familien om å sette seg ned når de skal tisse eller vaske toalettet selv.

Å stå å tisse er noe forbanna tull når man fint kan sette seg ned. Da unngår man søl og man tømmer blæra bedre.

Hilsen en med utovertiss som selv sitter når det er mulig.

Helt uenig i at blæra tømmes bedre ved å sitte, er motsatt vil jeg si

Anonymkode: 62da9...369

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt. Men du må lekte ut veggen eller bygge en kasse til sisternen. Det får du nok gjort for 10-20 000 kroner.

Anonymkode: 6374d...9f7

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn av hankjønn er blitt opplært til å SITTE og tisse. Det gir minimalt med søl og de vet at alternativet er å vaske badet selv, om de står og søler.

Anonymkode: c5fc5...a67

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mine barn av hankjønn er blitt opplært til å SITTE og tisse. Det gir minimalt med søl og de vet at alternativet er å vaske badet selv, om de står og søler.

Anonymkode: c5fc5...a67

Samme her. 

Anonymkode: becc6...454

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Selvsagt går det ann å få vegghengt uten å fornye hele badet. Men du må plassen til det og ha mulighet til å bygge kasse der vann og avløp går nå for ett sted må du jo ha sisterne, vanntilførsel og avløp, denne kassen kles evt med våtromsplater og så festes doen på den.

Hvor vakkert det blir er en annen ting. 

Anonymkode: 4fc91...d3c

image.png.8c9f6c62d93310cd351012b8ebbb57b9.png

Man er ikke nødt til å bygge inn sisterne. Geberit har noen ganske ok modeller. Selv synes jeg slike er penere enn der man bygger ut med flislagt kasseklump. Og de kommer i maaange farger

Skrevet
newman01 skrev (9 minutter siden):

Man er ikke nødt til å bygge inn sisterne. Geberit har noen ganske ok modeller. Selv synes jeg slike er penere enn der man bygger ut med flislagt kasseklump. Og de kommer i maaange farger

Problemet er at de må uansett festes i veggen, og det vil med stor sannsynlighet føre til brudd i membranen i veggen.

Skrevet
2 minutter siden, Snublefot62 said:

Problemet er at de må uansett festes i veggen, og det vil med stor sannsynlighet føre til brudd i membranen i veggen.

image.png.b032bcec3515ba5bcb7e11f10cf9276c.png

Det er merkelig hvordan ingeniører og forskere finner løsninger på det meste

Skrevet
newman01 skrev (3 minutter siden):

image.png.b032bcec3515ba5bcb7e11f10cf9276c.png

Det er merkelig hvordan ingeniører og forskere finner løsninger på det meste

Imponert over hva vi får til i 2023 altså! :)

Skrevet
newman01 skrev (17 minutter siden):

Det noen prøver å si innimellom diskusjonen om tissing er at avløpet enten må legges om eller brukes. Da kommer man lenger ut på gulvet, minst slik:

image.png.341c0a17cd2abea3adeb2d9e010d8fb2.png

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor nektet du vegghengt toalett? Hvilke grunner har du for å velge gulvstående toalett i stedet (på et nyoppusset bad)?

Spør fordi jeg lurer 😅

Anonymkode: fcf42...db9

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja haha. Du har lite peil eller. Forhør deg med noen som kan det.

Anonymkode: 57419...53e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor nektet du vegghengt toalett? Hvilke grunner har du for å velge gulvstående toalett i stedet (på et nyoppusset bad)?

Spør fordi jeg lurer 😅

Fordi jeg har hørt at de har falt ned om de ikke er installert helt riktig og personen enten er overvektig og/eller står på doen. Noia😂 Pluss at jeg ikke synes det er noe fint med de kassene bak.

Anonymkode: 7debe...41e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi jeg har hørt at de har falt ned om de ikke er installert helt riktig og personen enten er overvektig og/eller står på doen. Noia😂 Pluss at jeg ikke synes det er noe fint med de kassene bak.

Anonymkode: 7debe...41e

Om det er renovering av bad, så trenger du jo ikke å få den kassa bak.

Anonymkode: 3e89f...302

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt uenig i at blæra tømmes bedre ved å sitte, er motsatt vil jeg si

Anonymkode: 62da9...369

Det dr det ekspertene dier så da er du unik ;)

Anonymkode: be9f1...706

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spør fordi jeg lurer 😅

Ikke meg du siterte, men vi måtte ha gulvstående på det nylig oppussede toalettrommet pga plassforhold, kassen+toalett ville bygget så mye (selv med slim kasse og compact toalett) at det omtrent ikke ville vært plass til å sitte på toalettet for en person med normal lengde på beina. Valgte det «sleekeste» gulvstående jeg kunne finne, da. 😊

Anonymkode: 1e666...d3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...