AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Del Skrevet 15. mai 2023 Verdens helseorganisasjon har kommet med nye retningslinjer idag, der de fraråder folk å drikke brus med aspartam for å gå ned i vekt. Det synes jeg er ganske oppsiktsvekkende. https://www.who.int/news/item/15-05-2023-who-advises-not-to-use-non-sugar-sweeteners-for-weight-control-in-newly-released-guideline Anonymkode: 601c2...69d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hudorm1 Skrevet 15. mai 2023 #2 Del Skrevet 15. mai 2023 Er det noen som drikker det for å gå ned i vekt? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Del Skrevet 16. mai 2023 NRK skriver om dette: https://www.nrk.no/trondelag/kunstige_-sukkerfrie-sotningsmiddel-som-aspartam_-sakkarin-hjelper-ikke-mot-overvekt-og-fedme-1.16411692 Anonymkode: 601c2...69d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #4 Del Skrevet 16. mai 2023 hudorm1 skrev (På 15.5.2023 den 21.30): Er det noen som drikker det for å gå ned i vekt? Ja, tjukkaser blir anbefalt av fedmeleger å drikke sukkerfri drikke for å gå ned i vekt. – WHO går altfor langt i sine advarsler mot kunstig søtning. Det sier Jøran Hjelmesæth, seksjonsoverlege for hormon, overvekt og ernæringsavdelingen ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo. –Slik jeg leser oppsummeringen deres så er dokumentasjonen for at kunstig søtning gir like stor vektoppgang som sukker, svært dårlig. For dem som ønsker å gå ned i vekt anbefaler jeg å erstatte sukkerholdig drikke med sukkerfri. Mulige fordeler med dette er mye større enn mulige teoretiske ulemper, sier han. Anonymkode: 722dd...960 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #5 Del Skrevet 16. mai 2023 Jeg har lest meg litt opp på kunstig søtning tidligere og syns ikke dette er så oppsiktsvekkende. Mange av de jeg kjenner som drikker mye lettbrus er dessverre vesentlig større enn de som drikker sukkerbrus. Mange tenker nok også at det går fint med ekstra søtt nettopp fordi de drikker lettbrus og dermed "kompenserer" inntaket, men realiteten er enkel. Spiser du mer enn du forbrenner vil vekten gå opp. Har også inntrykk av at de som drikker lettbrus er mer avhengig av brusen sin enn de som drikker med sukker. Men dette er jo bare spekulasjoner fra min side, etter hva jeg har observert og diskutert med familie og venner som drikker det ene og det andre. 😅 https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/mener-kunstige-sotstoffer-gir-diabetes-1.13167329 denne er fra 2016 så temaet om at aspartam kan være helseskadelig er ikke spesielt nytt. Jeg tror at det i de aller fleste tilfeller er bedre med naturlig fremfor kunstig fremstilt. Anonymkode: 69dbb...2f0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #6 Del Skrevet 17. mai 2023 Jeg er overrasket over at dette ikke har blitt korrigert før. Det er IKKE de slanke og spreke menneskene som sitter og heller nedpå Pepsi Max hver kveld, for å si det som det er. At det er "null kalorier" og "sunt" fortsetter å være en sovepute for alle som virkelig bør slutte å stappe ting i munnen når de faktisk ikke er sulten/tørst. Anonymkode: 3d6f7...88e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #7 Del Skrevet 17. mai 2023 Dette er jo gammelt nytt, at kunstige søtningsstoffer påvirker kroppens evne til å bryte ned fett på en negativ måte. Det er altså ikke bare antall kalorier som har betydning for vekttap, også innholdet/stoffene i det du spiser/drikker. Anonymkode: f294a...4c5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. mai 2023 #8 Del Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, tjukkaser blir anbefalt av fedmeleger å drikke sukkerfri drikke for å gå ned i vekt. – WHO går altfor langt i sine advarsler mot kunstig søtning. Det sier Jøran Hjelmesæth, seksjonsoverlege for hormon, overvekt og ernæringsavdelingen ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo. –Slik jeg leser oppsummeringen deres så er dokumentasjonen for at kunstig søtning gir like stor vektoppgang som sukker, svært dårlig. For dem som ønsker å gå ned i vekt anbefaler jeg å erstatte sukkerholdig drikke med sukkerfri. Mulige fordeler med dette er mye større enn mulige teoretiske ulemper, sier han. Anonymkode: 722dd...960 Hvorfor så respektløs? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #9 Del Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo gammelt nytt, at kunstige søtningsstoffer påvirker kroppens evne til å bryte ned fett på en negativ måte. Det er altså ikke bare antall kalorier som har betydning for vekttap, også innholdet/stoffene i det du spiser/drikker. Anonymkode: f294a...4c5 Ja, men det som er helt nytt er at WHO går ut med en så tydelig anbefaling. Jeg synes det er ganske interessant at de gjør det, for det er en pengesterk industri og sterk lobbymakt de går imot nå. Anonymkode: 601c2...69d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #10 Del Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er overrasket over at dette ikke har blitt korrigert før. Det er IKKE de slanke og spreke menneskene som sitter og heller nedpå Pepsi Max hver kveld, for å si det som det er. At det er "null kalorier" og "sunt" fortsetter å være en sovepute for alle som virkelig bør slutte å stappe ting i munnen når de faktisk ikke er sulten/tørst. Anonymkode: 3d6f7...88e Kjenner du i det hele tatt så mange slanke og spreke mennesker? For jo, både jeg og mange av mine venninner og kollegaer drikker både Pepsimax og Monster som kos. Både fete og slanke mennesker drikker sukkerfri brus, ikke prøv å sparke på de mindre ressurssterke. Anonymkode: 24ae6...ca5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #11 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kjenner du i det hele tatt så mange slanke og spreke mennesker? For jo, både jeg og mange av mine venninner og kollegaer drikker både Pepsimax og Monster som kos. Både fete og slanke mennesker drikker sukkerfri brus, ikke prøv å sparke på de mindre ressurssterke. Anonymkode: 24ae6...ca5 Hvordan får du "stappe unødvendig mat/drikke i munnen" til å bli "mindre ressurssterke"? Beklager at du følte deg truffet... Men her tror jeg det er du som sitter tettest på fordommene. Anonymkode: 3d6f7...88e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #12 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 6.40): Dette er jo gammelt nytt, at kunstige søtningsstoffer påvirker kroppens evne til å bryte ned fett på en negativ måte. Det er altså ikke bare antall kalorier som har betydning for vekttap, også innholdet/stoffene i det du spiser/drikker. Anonymkode: f294a...4c5 Kilde på dette? 🤣 Anonymkode: 01ec5...86a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #13 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 🤣 Anonymkode: 01ec5...86a hva er det egentlig du prøver å formidle her? Anonymkode: 601c2...69d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #14 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan får du "stappe unødvendig mat/drikke i munnen" til å bli "mindre ressurssterke"? Beklager at du følte deg truffet... Men her tror jeg det er du som sitter tettest på fordommene. Anonymkode: 3d6f7...88e Du skrev at slanke og spreke mennesker ikke drikker Pepsi max. Det stemmer ikke, og vi trenger ikke dele folk inn i grupper på bakgrunn av en enkelt leskedrikk. Jeg syns du var nedlatende i din tone. Anonymkode: 24ae6...ca5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #15 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 6.32): Jeg er overrasket over at dette ikke har blitt korrigert før. Det er IKKE de slanke og spreke menneskene som sitter og heller nedpå Pepsi Max hver kveld, for å si det som det er. At det er "null kalorier" og "sunt" fortsetter å være en sovepute for alle som virkelig bør slutte å stappe ting i munnen når de faktisk ikke er sulten/tørst. Anonymkode: 3d6f7...88e Tja, jeg tar meg gjerne en boks pepsi max typ annenhver til hver dag. Er både slank og sprek.. Kjenner mange som har typ samme inntak som meg og som også er normalvektige. Anonymkode: acdad...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #16 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja, jeg tar meg gjerne en boks pepsi max typ annenhver til hver dag. Er både slank og sprek.. Kjenner mange som har typ samme inntak som meg og som også er normalvektige. Anonymkode: acdad...597 Da heller du jo ikke innpå? Så hva har det med saken og gjøre? Anonymkode: bae9e...9b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #17 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja, jeg tar meg gjerne en boks pepsi max typ annenhver til hver dag. Er både slank og sprek.. Kjenner mange som har typ samme inntak som meg og som også er normalvektige. Anonymkode: acdad...597 De som er i media drikker jo flere liter hver dag. Alle tåler 0,33 liter brus annenhver dag. Anonymkode: 50096...331 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #18 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 0.00): Ja, tjukkaser blir anbefalt av fedmeleger å drikke sukkerfri drikke for å gå ned i vekt. – WHO går altfor langt i sine advarsler mot kunstig søtning. Det sier Jøran Hjelmesæth, seksjonsoverlege for hormon, overvekt og ernæringsavdelingen ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo. –Slik jeg leser oppsummeringen deres så er dokumentasjonen for at kunstig søtning gir like stor vektoppgang som sukker, svært dårlig. For dem som ønsker å gå ned i vekt anbefaler jeg å erstatte sukkerholdig drikke med sukkerfri. Mulige fordeler med dette er mye større enn mulige teoretiske ulemper, sier han. Anonymkode: 722dd...960 Jeg er helt enig med Hjelmesæth her. Det er forøvrig helt håpløst å diskutere sukker/aspartam med folk. Det får fram enten fetthatet eller kunnskapsløsheten ved vitenskapelig metode noe så til de grader at jeg lar det meste bare passere uten kommentarer. Anonymkode: 2dae3...e4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #19 Del Skrevet 20. mai 2023 Det er to typer mennesker i slike tråder: - de som inntar mengder med kunnstig søtning og fornekter enhver kunnskap eller bemerkning om at dette ikke er bra. De VIL ikke høre og de VIL ikke forstå. - de som syntes at mennesker som er avhengige av søtstoffene er laverestående. Ingen bidrar med noe bra. Nøkkelen her er å ikke drikke brus og energidrikk. Så enkelt. Anonymkode: 8b1e5...e91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #20 Del Skrevet 20. mai 2023 Jeg er både tynn og sprek, og drikker masse Pepsi max. Og du framlegger det som en umulighet. Og flere av mine kollegaer (høye utdannelser, rikt og aktivt liv) gjør akkurat det samme. Selvfølgelig, spiser man 4000kcal daglig, så hjelper det ikke å drikke Pepsi max. Men den drikken i seg selv gjør deg hverken tykk eller syk. Anonymkode: 24ae6...ca5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå