Laraa Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Har noen venner som er vegetarianere som lurer på dette og det er ikke mulig å finne det ut fra twistposen. Prøvde å google uten å bli mye klokere
Vixella Skrevet 15. mai 2023 #2 Skrevet 15. mai 2023 Jeg tror ikke noe av bitene inneholder gelatin? https://oda.com/no/products/28793-freia-twist/
The Kavorka Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 Fra wikipedia: "Etter at Freia endret oppskriften på Twist i 2017 og innførte animalsk gelatin som en av ingrediensene, har Det Mosaiske Trossamfund i Oslo måttet stryke produktet fra sin liste over matvarer som er kosher.[3] Produktet er heller ikke halal etter innføringen av animalsk gelatin, og kan ikke spises av personer som overholder muslimske kostholdsregler. Med den nye sammensetningen er twist heller ikke å anse som et vegetarisk eller vegansk produkt." Men akkurat hvilke biter det gjelder, vet jeg ikke...
Vixella Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 Just now, The Kavorka said: Fra wikipedia: "Etter at Freia endret oppskriften på Twist i 2017 og innførte animalsk gelatin som en av ingrediensene, har Det Mosaiske Trossamfund i Oslo måttet stryke produktet fra sin liste over matvarer som er kosher.[3] Produktet er heller ikke halal etter innføringen av animalsk gelatin, og kan ikke spises av personer som overholder muslimske kostholdsregler. Med den nye sammensetningen er twist heller ikke å anse som et vegetarisk eller vegansk produkt." Men akkurat hvilke biter det gjelder, vet jeg ikke... Oi, da er det merkelig at f.eks. Oda ikke er oppdatert på det. Skummelt om en ikke googler produktet før man kjøper, i så fall.
visp Skrevet 15. mai 2023 #5 Skrevet 15. mai 2023 På Wikipedia, så står det at etter innførselen av animalsk gelatin i 2017, så kan ikke lengre twist anses som kosher, halal, vegetarisk eller vegansk.
visp Skrevet 15. mai 2023 #6 Skrevet 15. mai 2023 Vixella skrev (4 minutter siden): Oi, da er det merkelig at f.eks. Oda ikke er oppdatert på det. Skummelt om en ikke googler produktet før man kjøper, i så fall. Det er ikke så veldig skummelt egentlig 5
Vixella Skrevet 15. mai 2023 #7 Skrevet 15. mai 2023 Just now, visp said: Det er ikke så veldig skummelt egentlig Jo, faktisk. For de som f.eks. spiser kosher eller halal er det jo litt irriterende dersom f.eks. Oda ikke er oppdatert på at produktet faktisk inneholder gelatin. 2
visp Skrevet 15. mai 2023 #8 Skrevet 15. mai 2023 Vixella skrev (3 minutter siden): Jo, faktisk. For de som f.eks. spiser kosher eller halal er det jo litt irriterende dersom f.eks. Oda ikke er oppdatert på at produktet faktisk inneholder gelatin. Ja, jo.... Men tenker at det er på tide at de kutter ut det der gelatin-redselen egentlig. 3
Vixella Skrevet 15. mai 2023 #9 Skrevet 15. mai 2023 Just now, visp said: Ja, jo.... Men tenker at det er på tide at de kutter ut det der gelatin-redselen egentlig. Deg om det, men det har med religion å gjøre. I Norge har man per dags dato religionsfrihet, men det blir jo en annen debatt. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #10 Skrevet 15. mai 2023 Vixella skrev (1 minutt siden): Jo, faktisk. For de som f.eks. spiser kosher eller halal er det jo litt irriterende dersom f.eks. Oda ikke er oppdatert på at produktet faktisk inneholder gelatin. Ja så fælt det måtte være om man fikk i seg gelatin 🙄... Anonymkode: bf66a...ff0 2
Vixella Skrevet 15. mai 2023 #11 Skrevet 15. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: Ja så fælt det måtte være om man fikk i seg gelatin 🙄... Anonymkode: bf66a...ff0 Det er fullt lovlig å ha respekt for andres kosthold. 3 1 4
visp Skrevet 15. mai 2023 #12 Skrevet 15. mai 2023 Vixella skrev (3 minutter siden): Deg om det, men det har med religion å gjøre. I Norge har man per dags dato religionsfrihet, men det blir jo en annen debatt. Religionen bør oppdateres! Moderniseres😀 3
Vixella Skrevet 15. mai 2023 #13 Skrevet 15. mai 2023 Just now, visp said: Religionen bør oppdateres! Moderniseres😀 Tenker det har lite for seg å diskutere det i en tråd om sjokolade, men ok.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #14 Skrevet 15. mai 2023 Hvorfor tar dere for gitt at det er wikipedia som stemmer? Anonymkode: 79ef4...ec3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #15 Skrevet 15. mai 2023 Det er lakrisbiten. Den har en helt annen konsistens etter den fikk ny innpakning. Den kjentes veldig gelatin ut, så jeg mailet Freia og spurte. De bekreftet det. Anonymkode: d04fe...2e8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #16 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor tar dere for gitt at det er wikipedia som stemmer? Anonymkode: 79ef4...ec3 Har ingen grunn til å tenke noe annet... Anonymkode: 1f0d1...d3c
Vixella Skrevet 15. mai 2023 #17 Skrevet 15. mai 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det er lakrisbiten. Den har en helt annen konsistens etter den fikk ny innpakning. Den kjentes veldig gelatin ut, så jeg mailet Freia og spurte. De bekreftet det. Anonymkode: d04fe...2e8 Hvis det stemmer, så er det jo virkelig helt på trynet. Det er ingen grunn til at man skal trenge tilsette gelatin i lakris.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #18 Skrevet 15. mai 2023 Just now, Vixella said: Hvis det stemmer, så er det jo virkelig helt på trynet. Det er ingen grunn til at man skal trenge tilsette gelatin i lakris. Helt enig. Den var mye bedre før også, så det er jo bare dumt. Har slutta å kjøpe twist etter dette, burde ikke være vanskelig å opplyse om innhold i hver enkelt bit på nettsiden i det minste. Anonymkode: d04fe...2e8
Vixella Skrevet 15. mai 2023 #19 Skrevet 15. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: Helt enig. Den var mye bedre før også, så det er jo bare dumt. Har slutta å kjøpe twist etter dette, burde ikke være vanskelig å opplyse om innhold i hver enkelt bit på nettsiden i det minste. Anonymkode: d04fe...2e8 Det var det jeg beit meg merke i også. Jeg forsøkte gå inn på nettsiden, men det var jo helt umulig å få noe info om hvilke biter som inneholder hva. Jeg har i all fall sendt en henvendelse til Freia der jeg ber om å få vite hvilke produkter de har som inneholder gelatin (nevnte spesifikt Twist også siden jeg er veldig nysgjerrig). Hvorfor Freia ikke er mer åpne om innholdet i produktene sine er jo et stort spørsmål. Som forbrukere bør man kunne finne slik informasjon enkelt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå