AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Del Skrevet 15. mai 2023 Vi er et par i midten av 30-årene og vi tjener begge ca 580 000. Jeg har 800 000 i EK. Vi trenger begges inntekt for å få stort nok lån. Samboeren min er ikke kredittverdig og er ferdig med å nedbetale gjeld om 2 år. Foreldrene hans har sagt seg villig til at de kan stille med sikkerhet i deres bolig (gjeldsfrie og har to boliger). Vet noen hvordan dette løses i praksis? Da er det jo jeg som tar opp lån i mitt navn, med sikkerhet i deres bolig. Hvordan foregår det når man gjør dette? Vil de da se at det kun er jeg som står som lånetaker? De vet ikke om de økomiske problemene hans, men han er forberedt på å fortelle de om det. Han har betalt ned gjeld jevnt og trutt de siste 3 årene og har som sagt 2 år igjen. Det hadde vært deilig å ikke trenge å fortelle de om det, men jeg skjønner at dette sikkert er urealistisk når de faktisk skal stille egen eiendom som sikkerhet. De er fra før av vant med at jeg er økonomisjefen i forholdet 😅 Noen tips? Anonymkode: 428b8...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 15. mai 2023 #2 Del Skrevet 15. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi er et par i midten av 30-årene og vi tjener begge ca 580 000. Jeg har 800 000 i EK. Vi trenger begges inntekt for å få stort nok lån. La oss se først på grensen: 580k x 2 x 5 = 5,8 mill Dere får ikke lov å låne mer. Dere har 800k egenkapital og det betyr at totalprisen på boligen ikke kan overstige 5,3 millioner. Dette forutsetter ingen annen gjeld. Det er solid. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Samboeren min er ikke kredittverdig og er ferdig med å nedbetale gjeld om 2 år. Og nå begynner det å bli morsomt. Ikke kredittverdig betyr at han ikke får lån. Da må du stå alene for lånet. Er du sikker på at han ikke er kredittverdig? Å ha gjeld betyr ikke nødvendigvis at en ikke er kredittverdig. Dersom du har forstått det rett og han ikke er kredittverdig, så må vi korrigere tallene. 580k x 5 = 2,9 mill Med 800k i egenkapital går det an å kjøpe en bolig til 3,7 mill. forutsatt ingen gjeld hos deg. Nå er situasjonen spesiell. Banken kan vurdere fleksibilitetskvote pga. to inntekt. Her må dere overbevise betalingsevne ved å legge frem et troverdig budsjett. 15 minutter siden, AnonymBruker said: Foreldrene hans har sagt seg villig til at de kan stille med sikkerhet i deres bolig (gjeldsfrie og har to boliger). Vet noen hvordan dette løses i praksis? Da er det jo jeg som tar opp lån i mitt navn, med sikkerhet i deres bolig. Hvordan foregår det når man gjør dette? Vil de da se at det kun er jeg som står som lånetaker? Det er korrekt. Om foreldrene hans stiller som kausjonist, så øker det kun deres egenkapital. Lånet må du fremdeles tar på deg og grensen er 2,9 mill slik som nevnt tidligere. Selvsagt står det hvem de er kausjonist for. Jeg anbefaler ikke å gjøre det. Om dette ikke går bra så settes økonomien til hans foreldre på spill. Det setter også din økonomi i reell fare dersom noko skjer. Og livet skjer. Ikke vurder en slik løsning. 24 minutter siden, AnonymBruker said: De vet ikke om de økomiske problemene hans, men han er forberedt på å fortelle de om det. Han har betalt ned gjeld jevnt og trutt de siste 3 årene og har som sagt 2 år igjen. Det hadde vært deilig å ikke trenge å fortelle de om det, men jeg skjønner at dette sikkert er urealistisk når de faktisk skal stille egen eiendom som sikkerhet. De er fra før av vant med at jeg er økonomisjefen i forholdet 😅 Det er bra at gjelden betales ned. Forstår jeg det rett at det er snakk om forbrukergjeld? Da kan det gjerne ta noen år lenger før en er tilbake til full kredittverdighet. Når det gjelder foreldrene så hadde jeg ikke sagt det. Jeg hadde heller ikke benyttet meg av de som kausjonist. Dere får sette opp et godt budsjett og heller bevise for banken at dere kan betjene mer og søke fleksibilitetskvote. Om de skal være kausjonist på ondt og vondt så må dere nok fortelle det. Om jeg hadde vært i foreldrenes posisjon så hadde jeg nok satt store spørsmålstegn rundt hvorfor jeg skal være kausjonist til kjæresten av min sønn. Håper det hjalp. Schmuhuuuuu 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann1976 Skrevet 15. mai 2023 #3 Del Skrevet 15. mai 2023 Hvis foreldrene har 2 gjeldfrie boliger, så hadde det gunstige vært og slettet sønnens gjeld med et privatlån. Da slipper han som regel billigere unna med og gjøre opp der og da. Regner med att han ikke skylder så mye med tanke på at han kan nedbetale på 2 år.... Da er mulighetene mye større... Men det ligger kanskje noe annet bak? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #4 Del Skrevet 15. mai 2023 Hva gjør du om det blir slutt...selger? Anonymkode: 7f01c...785 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #5 Del Skrevet 15. mai 2023 IKKE gjør det! Er min kortversjon av saken. Ikke saus sammen familie og økonomi. Det blir bare rot, før eller senere. Særlig når svigers er innblandet, og deres barn er den som har rota til økonomien. Og SELVFØLGELIG må han si det - jeg hadde trukket meg som kausjonist, hadde jeg visst situasjonen. Smør dere med tålmodighet, og få et lån kun dere kan håndtere sammen om to år. Anonymkode: cbc90...1b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatteLatte Skrevet 16. mai 2023 #6 Del Skrevet 16. mai 2023 Hvordan skal han betjene boliglånet når han har eget lån å betale ned på? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 16. mai 2023 #7 Del Skrevet 16. mai 2023 Hvordan har du tenkt at eierbrøken skal være, når det kun er du som står som lånetager? Du skal vel ikke GI han 50% av eierskapet på boligen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #8 Del Skrevet 16. mai 2023 Altså, foreldrene må jo vite. Dere er utrolig frekke som vil holde dette skjult Anonymkode: 8703c...a67 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 16. mai 2023 #9 Del Skrevet 16. mai 2023 Flere ugunstige ting her. Først og fremst å blande inn foreldre inn i en rotete økonomi uten informasjon. Det er bare ondt. Tenk om noe skjer, f.eks at du blir arbeidsledig. Da kommer banken etter svigers. Og hva skjer om det blir slutt mellom dere? Eierandeler... Når dere kjøper hus må det tinglyses. Siden du skal eie alt (avskjære kreditorer?) vil du ha 100% eierbrøk. Når han engang blir gjeldfri skal vel han eie noe? Da må halve eiendommen overdras til han, og han må da betale dokumentavgift på sin halvpart. Det er mye penger som potensielt kastes i dass. Er det ikke bedre å være ærlige med foreldre og fremme forslag om at de kan kjøpe ut forbruksgjelden. Med friske penger kan man antagelig friste kredittinistitusjonen med full nedbetaling på dagen og få gjelden litt redusert. Uansett sparer man antagelig store summer i rentekostnader. Så kan dere kjøpe hus neste måned. Sammen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friluftsmann70 Skrevet 16. mai 2023 #10 Del Skrevet 16. mai 2023 Her må helt klart foreldrene få vite hva som ligger bak. Ja, skjønner det er flaut for din samboer å fortelle men samtidig så må det være godt også å kunne fortelle det of vite at han har gjort opp for seg. Det kan han være stolt over. Det er ingen problem å ta opp lån i deres bolig, der ordner banken. Men dere må også få på plass en skikkelig avtale dere i mellom. Som sikrer deg, og hans foreldre dersom dere skiller lag. Jeg ville brukt en jurist, som kan dette, det koster litt. Alternativt er å finne en standard samboeravtale. Bruk tid å diskuter hva som skjer, dersom det går gale. Det er nå det lar seg diskutere, ikke når en står midt oppe i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #11 Del Skrevet 16. mai 2023 newman01 skrev (9 minutter siden): Da må halve eiendommen overdras til han, og han må da betale dokumentavgift på sin halvpart. Det er mye penger som potensielt kastes i dass. Bare skyter inn litt info her ang dette: Det er to måter å unngå dokumentavgiften på når mannen på et senere tidspunkt (når han er gjeldfri) skal låne og betale seg inn som eier av halvparten av boligen. Det ene er at de gifter seg i mellomtiden. Som gifte slipper man dok.avg. på slikt. Det andre er: Hvordan unngå dokumentavgift samboere? Samboere som har, har hatt, eller venter barn kan be om fritak for dokumentavgift. Om dere venter barn må dere legge ved legeattest. Det er ikke et krav at dere må ha hatt felles folkeregistrert adresse i to år hvis dere har felles barn. Anonymkode: f9491...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #12 Del Skrevet 16. mai 2023 Ingenting av det HI sier vil være mulig. Det eneste dere har er din inntekt, jeg antar også at samboer her er under gjeldsordning ettersom det tar har 5 år å betale ned gjeld. Foreldrene hans kan stille med sikkerhet i sin bolig på ditt lån, det er mulig. Men ikke noe de treger eller du trenger da du har nok ek til ditt lån i utgangspunktet. Men her vil også bank ta en prat med de ifh til økonomien om de skulle stilt som kausjonister. Beste alternativet er evt husbanken for å se om dere får tatt opp lån i lag med tanke på samboerens situasjon. Anonymkode: 87893...97d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon321 Skrevet 16. mai 2023 #13 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi er et par i midten av 30-årene og vi tjener begge ca 580 000. Jeg har 800 000 i EK. Vi trenger begges inntekt for å få stort nok lån. Samboeren min er ikke kredittverdig og er ferdig med å nedbetale gjeld om 2 år. Foreldrene hans har sagt seg villig til at de kan stille med sikkerhet i deres bolig (gjeldsfrie og har to boliger). Vet noen hvordan dette løses i praksis? Da er det jo jeg som tar opp lån i mitt navn, med sikkerhet i deres bolig. Hvordan foregår det når man gjør dette? Vil de da se at det kun er jeg som står som lånetaker? De vet ikke om de økomiske problemene hans, men han er forberedt på å fortelle de om det. Han har betalt ned gjeld jevnt og trutt de siste 3 årene og har som sagt 2 år igjen. Det hadde vært deilig å ikke trenge å fortelle de om det, men jeg skjønner at dette sikkert er urealistisk når de faktisk skal stille egen eiendom som sikkerhet. De er fra før av vant med at jeg er økonomisjefen i forholdet 😅 Noen tips? Anonymkode: 428b8...51f I Norge, og sikkert verden generelt sett, så er gjeld veldig skambelagt. Og selvfølgelig bør det nok være noe skam over å sette seg i håpløs stor gjeld, men som oftest så er det jo årsaker som ligger bak. Uansett. Din samboer har høy inntekt, har klart å ta tak i sine egne gjeldsproblemer, og kan vise til 3 år med "prikkfri" tilbakebetaling av gjeld, og har altså gjort opp næmere 2/3 av gjelden sin selv, uten hjelp. Selv om foreldrene kanskje umiddelbart vil bli litt skuffet, så viser det karakter og fornuftighet av å klare å rydde opp i sine egne problemer slik samboeren din har gjort. Det siste dere bør gjøre, er å lyve til foreldrene. Å bli satt som kausjonist i et forhold hvor det er mye gjeld i bildet fra før av, det er ikke noe hyggelig, spesielt ikke om man får vite det i etterkant av situasjonen. Da hjelper det lite hvor flink samboer har vært med å betale ned gjelden sin selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå