AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Del Skrevet 15. mai 2023 Jeg har akkurat begynt utredning hos dps for adhd. Har til nå hatt en time og fått med meg noen spørreskjemaer hjem. Jeg lurer på hvor lang tid utredning tar og hvordan det forløper seg. Er det vanlig at utreder ønsker en uttalelse fra en tredje person og hvem pleier dette å være? Må man prøve medisiner om man får diagnosen? Og om noen andre voksne her bruker eller har prøvd ritalin e.l hva vil dere si er fordeler og ulemper? Kan man få videre oppfølging etterpå om det skulle være behov for det? Og Har man noe videre rettigheter til hjelp? Jeg vet kun om lenger tid på eksamen. Grunnen til utredning er at jeg aldri har klart å fullføre utdannelsen min til tross for at jeg så gjerne ønsker å komme i mål, jeg får ikke til å holde konsentrasjonen uansett hvor hardt jeg prøver. Anonymkode: e5543...0f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #2 Del Skrevet 15. mai 2023 For meg tok det tre timer hos psykolog. Vi gikk gjennom skjema og hadde samtaler rundt det. Ble ikke pratet med noen tredjeperson, mamma var lite tilstede da jeg var barn og pappa er død. Jeg var også "flink pike", så alt av uro foregikk på innsiden og jeg sa aldri noe om det til noen. Fikk Ritalin som jeg prøver nå. Fungerer ganske greit foreløpig, har bedre fokus på jobb og mindre uro i hodet. Mistet matlysten, men det går fint. Vet ikke mye om tilrettelegging, jeg er voksen og greier jobben min. Håper du får hjelp videre ❤️ Anonymkode: dfd48...770 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Del Skrevet 16. mai 2023 Tror det varierer mye etter hvor du går og hvem du går til. Spesialisthelsetjenesten har forløpstider å forholde seg til ifht pakkeforløp. Tror det er 6 uker ved utredning. For min del tror jeg at jeg hadde 10t utredning, hadde med moren min til en time. Ble ikke satt diagnose, ble anbefalt å vente og se om symptomene gikk over (selv om de har vært til stede i over 15 år :P). Du MÅ ikke prøve medisiner, det står du helt fritt til selv. Dog er det ikke mye annen behandling som er vanlig å bli tilbudt, kanskje kurs om det finnes i nærheten av der du bor. Om det ikke er noe kontraindikasjoner for ritalin starter man med det om man ønsker å prøve medisiner og behandlende lege tilrår det som hensiktsmessig. Det er helt individuelt om man har virkning og hva slags bivirkninger. Selv har jeg fått høyere livskvalitet, men har vært heldig med lite bivirkninger. Men kan ta utprøving før man finner riktig dose. Anonymkode: 9f766...0d1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOSHIMITO Skrevet 17. mai 2023 #4 Del Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 15.5.2023 den 20.29): Jeg har akkurat begynt utredning hos dps for adhd. Har til nå hatt en time og fått med meg noen spørreskjemaer hjem. Jeg lurer på hvor lang tid utredning tar og hvordan det forløper seg. Er det vanlig at utreder ønsker en uttalelse fra en tredje person og hvem pleier dette å være? Må man prøve medisiner om man får diagnosen? Og om noen andre voksne her bruker eller har prøvd ritalin e.l hva vil dere si er fordeler og ulemper? Kan man få videre oppfølging etterpå om det skulle være behov for det? Og Har man noe videre rettigheter til hjelp? Jeg vet kun om lenger tid på eksamen. Grunnen til utredning er at jeg aldri har klart å fullføre utdannelsen min til tross for at jeg så gjerne ønsker å komme i mål, jeg får ikke til å holde konsentrasjonen uansett hvor hardt jeg prøver. Anonymkode: e5543...0f0 AnonymBruker skrev (På 15.5.2023 den 20.29): Jeg har akkurat begynt utredning hos dps for adhd. Har til nå hatt en time og fått med meg noen spørreskjemaer hjem. Jeg lurer på hvor lang tid utredning tar og hvordan det forløper seg. Er det vanlig at utreder ønsker en uttalelse fra en tredje person og hvem pleier dette å være? Må man prøve medisiner om man får diagnosen? Og om noen andre voksne her bruker eller har prøvd ritalin e.l hva vil dere si er fordeler og ulemper? Kan man få videre oppfølging etterpå om det skulle være behov for det? Og Har man noe videre rettigheter til hjelp? Jeg vet kun om lenger tid på eksamen. Grunnen til utredning er at jeg aldri har klart å fullføre utdannelsen min til tross for at jeg så gjerne ønsker å komme i mål, jeg får ikke til å holde konsentrasjonen uansett hvor hardt jeg prøver. Anonymkode: e5543...0f0 Hei, jeg ble ferdig med utredning rett før jul. Da jeg kom til psykologen, skulle jeg egentlig utredes for tidlig demens. Jeg trodde aldri jeg hadde Adhd. Psykologen var så god,, at hun droppet hele tanken om tidlig demens og gikk rett på adhd utredning. Det tok nesten 4 mnd, med 1 time i uka. IQ test og hele pakka. Men det var gull hvert for meg. Endelig forstår jeg meg selv, Nesten alt med meg er Adhd, Uoppmerksom type. Ikke den hypre delen. Hjernen er hyper, men ikke kroppen. Sover alltid godt om natten. Derfor trodde jeg selv ikke at jeg hadde det. Fordi jeg ikke visste hva Adhd var. Medisin trenger du ikke bruke, det er valgfritt. Men har du mye tanker og hodekjør. Vanskelig for å konsentrere deg og fullføre ting. Burde du gi det en sjanse. Tåle litt bivirkninger i starten. Hvis du får det. Ønsker deg lykke til, med utredning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kingkong Skrevet 17. mai 2023 #5 Del Skrevet 17. mai 2023 Heldig.. jeg hadde for høyt funksjonsnivå men har med all sannsynlighet add, masse i familien. Medisinen for adhd har en lang bivirkningsliste, mange mener at adhd responderer annerledes på amfetamin en andre folk, det er feil. Med min bror kan jeg telle til 10sekunder før jeg vet om han har tatt medisinen eller ikke så det er soleklart at mange har behov for medisiner. Ulempen med medisin er at du «lærer deg å leve med den» og derfor ikke fungerer uten. Jeg vil råde alle som er under utbedring å prøve å forstå tankemønster å teknikker for å leve uten medisiner før man prøver medisiner, mye hjelp i å se seg selv utenfra å forstå seg selv. Add og adhd er egentlig en superkraft når du lærer deg og forstå den å er litt hard med deg selv i å fortsette ting når hjernen din er på en uendelig søken etter dopamin som du plutselig ikke får av aktiviteten når det ikke er nytt å spennende. eller å ta seg selv når man doomscroller i timesvis, eller tvinger deg selv til å faktisk bruke all den vanvittige mengden kunnskap du har tilegnet deg uten at du har et praktisk formål du greier fokusere på folk sier add og adhd er «unattentive» når det egentlig er feil, problemet er at man er alt for oppmerksom å kan hyperfokusere på de mest banale ting for så å bli forstyrret av annet der den første aktiviteten ikke lenger gir deg stimuli. Man er egentlig alt for oppmerksom å derfor har problemer med å fokusere, dette hjelper selvfølgelig amfetamin med. Normale greier også å fokusere helt ekstremt på amfetamin 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #6 Del Skrevet 17. mai 2023 Kingkong skrev (2 timer siden): Heldig.. jeg hadde for høyt funksjonsnivå men har med all sannsynlighet add, masse i familien. Medisinen for adhd har en lang bivirkningsliste, mange mener at adhd responderer annerledes på amfetamin en andre folk, det er feil. Med min bror kan jeg telle til 10sekunder før jeg vet om han har tatt medisinen eller ikke så det er soleklart at mange har behov for medisiner. Ulempen med medisin er at du «lærer deg å leve med den» og derfor ikke fungerer uten. Jeg vil råde alle som er under utbedring å prøve å forstå tankemønster å teknikker for å leve uten medisiner før man prøver medisiner, mye hjelp i å se seg selv utenfra å forstå seg selv. Add og adhd er egentlig en superkraft når du lærer deg og forstå den å er litt hard med deg selv i å fortsette ting når hjernen din er på en uendelig søken etter dopamin som du plutselig ikke får av aktiviteten når det ikke er nytt å spennende. eller å ta seg selv når man doomscroller i timesvis, eller tvinger deg selv til å faktisk bruke all den vanvittige mengden kunnskap du har tilegnet deg uten at du har et praktisk formål du greier fokusere på folk sier add og adhd er «unattentive» når det egentlig er feil, problemet er at man er alt for oppmerksom å kan hyperfokusere på de mest banale ting for så å bli forstyrret av annet der den første aktiviteten ikke lenger gir deg stimuli. Man er egentlig alt for oppmerksom å derfor har problemer med å fokusere, dette hjelper selvfølgelig amfetamin med. Normale greier også å fokusere helt ekstremt på amfetamin For meg er ikke ADHD en "superkraft". Jeg har slitt hele livet og hatt gjentatte depresjoner på grunn av det. Jeg har vært mye suicidal, fungerer ikke som mamma, sliter på jobb, med økonomi, overspising, regulering av følelser, osv. Det har gjort livet mitt så mye vanskeligere enn det burde ha vært. Med medisin klarer jeg å fokusere på jobb, ha mer orden i livet mitt ellers, følelsene blir ikke så ekstreme, tankekjøret er mindre. Om jeg lærer meg å leve med medisin og ikke klarer meg uten - hvorfor skulle jeg ikke det? Har jeg hodepine tar jeg smertestillende, om jeg skulle få diabetes hadde jeg tatt insulin, med hjerteproblemer hadde jeg brukt betablokkere, osv. Anonymkode: dfd48...770 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #7 Del Skrevet 18. mai 2023 Kingkong skrev (På 17.5.2023 den 5.32): Heldig.. jeg hadde for høyt funksjonsnivå men har med all sannsynlighet add, masse i familien. Medisinen for adhd har en lang bivirkningsliste, mange mener at adhd responderer annerledes på amfetamin en andre folk, det er feil. Med min bror kan jeg telle til 10sekunder før jeg vet om han har tatt medisinen eller ikke så det er soleklart at mange har behov for medisiner. Ulempen med medisin er at du «lærer deg å leve med den» og derfor ikke fungerer uten. Jeg vil råde alle som er under utbedring å prøve å forstå tankemønster å teknikker for å leve uten medisiner før man prøver medisiner, mye hjelp i å se seg selv utenfra å forstå seg selv. Add og adhd er egentlig en superkraft når du lærer deg og forstå den å er litt hard med deg selv i å fortsette ting når hjernen din er på en uendelig søken etter dopamin som du plutselig ikke får av aktiviteten når det ikke er nytt å spennende. eller å ta seg selv når man doomscroller i timesvis, eller tvinger deg selv til å faktisk bruke all den vanvittige mengden kunnskap du har tilegnet deg uten at du har et praktisk formål du greier fokusere på folk sier add og adhd er «unattentive» når det egentlig er feil, problemet er at man er alt for oppmerksom å kan hyperfokusere på de mest banale ting for så å bli forstyrret av annet der den første aktiviteten ikke lenger gir deg stimuli. Man er egentlig alt for oppmerksom å derfor har problemer med å fokusere, dette hjelper selvfølgelig amfetamin med. Normale greier også å fokusere helt ekstremt på amfetamin Mens vi såkalte normale, er ikke utredet ennå, reagerer annerledes på amf? Jeg blir rolig av det, kan sitte med en pils ute i flere timer, uten amfet. blir det mange øl... Flere i familien mener jeg har add eller adhd fordi jeg er så impulsiv. Jeg tror jeg har add, er kvinne og faglig sterk, men sliter med overtenke, tar nesten alltid gale valg, både bolig, partner, kjøpe "brukt-hund" jeg måtte omplassere pga min fysiske helse. Og mye mer. Anonymkode: 64957...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOSHIMITO Skrevet 18. mai 2023 #8 Del Skrevet 18. mai 2023 Hei, 😂Jeg ønsket ikke å fokusere på medisiner. Det er ett valg hver enkelt må ta. Begrepet Add, er lagt under Adhd. Nå, så når jeg nevner adhd, ligger Add under samme diagnose. De, såkalte normale reagerer annerledes på amfetamin, enn de med Adhd. Sitter du rolig i flere i flere timer,og har det i familien, (arvelighet på (70%)så kanskje du burde forsøke å få en utredning. Det å gå med udiagnostisert adhd i mange år. Er bare så frustrerende, for det blir ikke noe bedre med årene. Det er bare sånn jeg er. Og det er helt greit. Utrolig viktig å forstå diagnosen og hva Adhd er og for min del. Tror det er det for alle, Viktig å få bli diagnostisert. Fikk min positive innstilling til livet tilbake. En dag av gangen, Tankekjør har jeg ikke så mye av lenger. For grublingen min gikk så mye på hvorfor, ditt og hvorfor datt, Analyserende, tenkende, hvorfor var jeg sånn og hva er galt med meg. Psykologer, psykologer, trodde jeg var deprimert, bipolare, angst fyllt. U Name it. Det tok meg ett helt voksent liv. Å endelig var det noen som snappet det opp. Og jeg fikk utredning. Og livet smiler. Er positiv igjen. 😂🥰🥰🥰 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOSHIMITO Skrevet 18. mai 2023 #9 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 8.28): For meg er ikke ADHD en "superkraft". Jeg har slitt hele livet og hatt gjentatte depresjoner på grunn av det. Jeg har vært mye suicidal, fungerer ikke som mamma, sliter på jobb, med økonomi, overspising, regulering av følelser, osv. Det har gjort livet mitt så mye vanskeligere enn det burde ha vært. Med medisin klarer jeg å fokusere på jobb, ha mer orden i livet mitt ellers, følelsene blir ikke så ekstreme, tankekjøret er mindre. Om jeg lærer meg å leve med medisin og ikke klarer meg uten - hvorfor skulle jeg ikke det? Har jeg hodepine tar jeg smertestillende, om jeg skulle få diabetes hadde jeg tatt insulin, med hjerteproblemer hadde jeg brukt betablokkere, osv. Anonymkode: dfd48...770 Å jeg kjenner meg så igjen. Tårene presser på om jeg skal være ærlig. Men jeg hadde ingen anelse om at det var adhd, som gav den maktesløsheten. Ja, hver enkelt må ta valget om medisiner eller ikke. Jeg synes ingen burde blande seg i det. 🥰🥰🥰 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOSHIMITO Skrevet 18. mai 2023 #10 Del Skrevet 18. mai 2023 Kingkong skrev (På 17.5.2023 den 5.32): Heldig.. jeg hadde for høyt funksjonsnivå men har med all sannsynlighet add, masse i familien. Medisinen for adhd har en lang bivirkningsliste, mange mener at adhd responderer annerledes på amfetamin en andre folk, det er feil. Med min bror kan jeg telle til 10sekunder før jeg vet om han har tatt medisinen eller ikke så det er soleklart at mange har behov for medisiner. Ulempen med medisin er at du «lærer deg å leve med den» og derfor ikke fungerer uten. Jeg vil råde alle som er under utbedring å prøve å forstå tankemønster å teknikker for å leve uten medisiner før man prøver medisiner, mye hjelp i å se seg selv utenfra å forstå seg selv. Add og adhd er egentlig en superkraft når du lærer deg og forstå den å er litt hard med deg selv i å fortsette ting når hjernen din er på en uendelig søken etter dopamin som du plutselig ikke får av aktiviteten når det ikke er nytt å spennende. eller å ta seg selv når man doomscroller i timesvis, eller tvinger deg selv til å faktisk bruke all den vanvittige mengden kunnskap du har tilegnet deg uten at du har et praktisk formål du greier fokusere på folk sier add og adhd er «unattentive» når det egentlig er feil, problemet er at man er alt for oppmerksom å kan hyperfokusere på de mest banale ting for så å bli forstyrret av annet der den første aktiviteten ikke lenger gir deg stimuli. Man er egentlig alt for oppmerksom å derfor har problemer med å fokusere, dette hjelper selvfølgelig amfetamin med. Normale greier også å fokusere helt ekstremt på amfetamin Beklager skumleste litt fort 1 gangen. Leste over en gang til å fikk med meg mer. 😂Er bare sånn jeg er, akkurat det greier jeg f. Eks ikke gjøre noe med. Men leser alltid over en gang til. Jeg er ikke enig med deg i at folk som er "vanlige" ikke reagerer annerledes på amfetamin. De blir jo helt blåst, etter kort tid.Ikke kan de fokusere, Ikke kan de klokka, holde avtaler, oppføre seg etc. Etc. De er kjempe slitsomme spør du meg. 😂😂😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #11 Del Skrevet 18. mai 2023 YOSHIMITO skrev (7 minutter siden): Å jeg kjenner meg så igjen. Tårene presser på om jeg skal være ærlig. Men jeg hadde ingen anelse om at det var adhd, som gav den maktesløsheten. Ja, hver enkelt må ta valget om medisiner eller ikke. Jeg synes ingen burde blande seg i det. 🥰🥰🥰 Så enig, det er opp til hver enkelt 😊 Vi er alle forskjellige, jeg føler jeg konstant sjonglerer med en ekstra ball når jeg ikke tar medisiner, og det sliter meg ut 🙈 Jeg har jo tatt to utdannelser (en bachelor og en master) og jobber med noe der man må være fokusert, så jeg har åpenbart utviklet teknikker for å klare meg. Men jeg bruker mer energi enn jeg har på det, og blir utbrent med jevne mellomrom. Som har ført til depresjoner som har gjort mye skade. Så jeg krysser fingrene for at medisiner kan hjelpe meg å sjonglere livet bedre på lang sikt. Kortsiktig har de i hvert fall hjulpet 😊 Anonymkode: dfd48...770 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 18. mai 2023 #12 Del Skrevet 18. mai 2023 (endret) YOSHIMITO skrev (3 timer siden): Beklager skumleste litt fort 1 gangen. Leste over en gang til å fikk med meg mer. 😂Er bare sånn jeg er, akkurat det greier jeg f. Eks ikke gjøre noe med. Men leser alltid over en gang til. Jeg er ikke enig med deg i at folk som er "vanlige" ikke reagerer annerledes på amfetamin. De blir jo helt blåst, etter kort tid.Ikke kan de fokusere, Ikke kan de klokka, holde avtaler, oppføre seg etc. Etc. De er kjempe slitsomme spør du meg. 😂😂😂 Folk med ADHD kan selvsagt bli speeda og stukete de også. Det handler bare om dose. Og også individuell toleranse. Masse folk uten ADHD bruker Ritalin og amfetamin for å klare seg gjennom studier fordi de blir mer fokusert og konsentrert. Det går ikke å teste for om man har ADHD ved å gi pasienten medisiner og observere hvordan de reagerer. Hvis det var sånn at sånn reagerer de med ADHD og sånn reagerte de uten hadde det ikke trengtes kompliserte utredninger, men bare en simpel medisintest. Det er en sannhet med modifikasjoner at alle uten ADHD blir speeda. Endret 18. mai 2023 av Purple_Pixiedust 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #13 Del Skrevet 19. mai 2023 YOSHIMITO skrev (På 18.5.2023 den 8.54): Beklager skumleste litt fort 1 gangen. Leste over en gang til å fikk med meg mer. 😂Er bare sånn jeg er, akkurat det greier jeg f. Eks ikke gjøre noe med. Men leser alltid over en gang til. Jeg er ikke enig med deg i at folk som er "vanlige" ikke reagerer annerledes på amfetamin. De blir jo helt blåst, etter kort tid.Ikke kan de fokusere, Ikke kan de klokka, holde avtaler, oppføre seg etc. Etc. De er kjempe slitsomme spør du meg. 😂😂😂 Jeg mente på ingen måte at det ikke finnes folk som ikke har utbytte av medisiner! Jeg kan som sagt telle til ti før jeg ser om min egen bror som snart er 40 har tatt medisinen sin eller ikke, jeg vet også mye om hvor mye jævelskap store doser over lengre tid medfører. Det er en myte at folk med adhd har en annen reaksjon en normale, de får det samme fokuset men i motsetning til en misbruker er det små doser over tid, ofte med opptrapping. Å mye av den uroen i hyperaktivitet forsvinner når man greier holde fokus Anonymkode: 5e74a...592 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOSHIMITO Skrevet 19. mai 2023 #14 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 8.56): Så enig, det er opp til hver enkelt 😊 Vi er alle forskjellige, jeg føler jeg konstant sjonglerer med en ekstra ball når jeg ikke tar medisiner, og det sliter meg ut 🙈 Jeg har jo tatt to utdannelser (en bachelor og en master) og jobber med noe der man må være fokusert, så jeg har åpenbart utviklet teknikker for å klare meg. Men jeg bruker mer energi enn jeg har på det, og blir utbrent med jevne mellomrom. Som har ført til depresjoner som har gjort mye skade. Så jeg krysser fingrene for at medisiner kan hjelpe meg å sjonglere livet bedre på lang sikt. Kortsiktig har de i hvert fall hjulpet 😊 Anonymkode: dfd48...770 Det er farlig vondt å få den utbrent følelsen. Kjempe glad du har funnet noe som hjelper. Blir mer stabilt Jeg tror nok det virker på lengere sikt også. Du får liksom ikke så mye tankekjør og lettere å gå videre.Glad på dine vegne. Veldig hyggelig svar. 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 02:25 #15 Del Skrevet i går, 02:25 AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 8.28): For meg er ikke ADHD en "superkraft". Jeg har slitt hele livet og hatt gjentatte depresjoner på grunn av det. Jeg har vært mye suicidal, fungerer ikke som mamma, sliter på jobb, med økonomi, overspising, regulering av følelser, osv. Det har gjort livet mitt så mye vanskeligere enn det burde ha vært. Med medisin klarer jeg å fokusere på jobb, ha mer orden i livet mitt ellers, følelsene blir ikke så ekstreme, tankekjøret er mindre. Om jeg lærer meg å leve med medisin og ikke klarer meg uten - hvorfor skulle jeg ikke det? Har jeg hodepine tar jeg smertestillende, om jeg skulle få diabetes hadde jeg tatt insulin, med hjerteproblemer hadde jeg brukt betablokkere, osv. Anonymkode: dfd48...770 Enig. Vet at enkelte ser på ADHD som en superkraft. Men disse er nok i et kraftig mindretall. Ser man på statistikken så gjør jo de med ADHD det dårligere på en rekke viktige områder i livet. Alt fra jobb, økonomi, rusmisbruk, samboerforhold, osv. Det er en grunn til at man behandler ADHD. AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 7.21): Mens vi såkalte normale, er ikke utredet ennå, reagerer annerledes på amf? Jeg blir rolig av det, kan sitte med en pils ute i flere timer, uten amfet. blir det mange øl... Flere i familien mener jeg har add eller adhd fordi jeg er så impulsiv. Jeg tror jeg har add, er kvinne og faglig sterk, men sliter med overtenke, tar nesten alltid gale valg, både bolig, partner, kjøpe "brukt-hund" jeg måtte omplassere pga min fysiske helse. Og mye mer. Anonymkode: 64957...de1 Synes dette med at vi med ADHD tar dårlige valg er noe som ofte er underkommunisert. Det fremstilles ofte som det kun handler om at man sliter med konsentrasjonen, men ADHD handler også om at man sliter med å tenke konsekvenser. Håper du har fått utredning og at det nå går bedre med deg. Purple_Pixiedust skrev (På 18.5.2023 den 12.49): Folk med ADHD kan selvsagt bli speeda og stukete de også. Det handler bare om dose. Og også individuell toleranse. Masse folk uten ADHD bruker Ritalin og amfetamin for å klare seg gjennom studier fordi de blir mer fokusert og konsentrert. Det går ikke å teste for om man har ADHD ved å gi pasienten medisiner og observere hvordan de reagerer. Hvis det var sånn at sånn reagerer de med ADHD og sånn reagerte de uten hadde det ikke trengtes kompliserte utredninger, men bare en simpel medisintest. Det er en sannhet med modifikasjoner at alle uten ADHD blir speeda. Det er sant. Anonymkode: 0ea9f...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 03:21 #16 Del Skrevet i går, 03:21 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Enig. Vet at enkelte ser på ADHD som en superkraft. Men disse er nok i et kraftig mindretall. Ser man på statistikken så gjør jo de med ADHD det dårligere på en rekke viktige områder i livet. Alt fra jobb, økonomi, rusmisbruk, samboerforhold, osv. Det er en grunn til at man behandler ADHD. Å hjelpe adhd pasienten å se på adhd’en som en superkraft handler vel mer om å forsøk på å styrke selvbildet til den adhd rammede. Det å forsøke å snu om det negative ved adhd til noe positivt. Feks hyperfokus. Denne egenskapen kan jo brukes konstruktivt med en positiv innstilling. Tror likevel de fleste er enige om at alle de negative sidene ved adhd neppe kan veie opp for litt såkalt ‘superkraft’. Anonymkode: 2b4d5...c44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:22 #17 Del Skrevet i går, 04:22 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Å hjelpe adhd pasienten å se på adhd’en som en superkraft handler vel mer om å forsøk på å styrke selvbildet til den adhd rammede. Det å forsøke å snu om det negative ved adhd til noe positivt. Feks hyperfokus. Denne egenskapen kan jo brukes konstruktivt med en positiv innstilling. Tror likevel de fleste er enige om at alle de negative sidene ved adhd neppe kan veie opp for litt såkalt ‘superkraft’. Anonymkode: 2b4d5...c44 Jeg er egentlig enig med deg. Jeg synes man bør hjelpe folk med selvbildet. Det er det å kalle det superkraft som jeg synes blir feil. Så jeg tror vi er enige. Når det kommer til hyperfokus så synes jeg også det er en ulempe. Problemet med ADHD er at man sliter med å regulere hva man skal fokusere på. Så hyperfokus kan være enormt destruktivt. Noen er selvsagt heldige og ender med å hyperfokusere på noe konstruktivt. Kan skjønne at de ser på dette som en superkraft. Anonymkode: 0ea9f...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #18 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Synes dette med at vi med ADHD tar dårlige valg er noe som ofte er underkommunisert. Det fremstilles ofte som det kun handler om at man sliter med konsentrasjonen, men ADHD handler også om at man sliter med å tenke konsekvenser. Noen sliter med det og andre ikke. Ikke alle med adhd tar dårlige valg og ikke ser konsekvensene. Det er knyttet til impulsivitet og det kommer an på hvilke symptomer som er sterke hos deg. Anonymkode: 6e102...ed7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #19 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Noen sliter med det og andre ikke. Ikke alle med adhd tar dårlige valg og ikke ser konsekvensene. Det er knyttet til impulsivitet og det kommer an på hvilke symptomer som er sterke hos deg. Anonymkode: 6e102...ed7 Impulsivitet er ofte tilstede hos folk med adhd. Det betyr ikke at den formen vi vanligvis tenker impulsivitet inn i er det. Når vi tenker impulsivitet, tenker vi må folk som leker med livet og gambler. Men impulsivitet kan også vise seg i hyppig skifte av studier, flytting, for kjapt inn i forhold, og impulsive vurderinger av ulike situasjoner. Anonymkode: d6f49...2fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #20 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Impulsivitet er ofte tilstede hos folk med adhd. Det betyr ikke at den formen vi vanligvis tenker impulsivitet inn i er det. Når vi tenker impulsivitet, tenker vi må folk som leker med livet og gambler. Men impulsivitet kan også vise seg i hyppig skifte av studier, flytting, for kjapt inn i forhold, og impulsive vurderinger av ulike situasjoner. Anonymkode: d6f49...2fe Det du du skriver her er noe helt annet enn å si at folk med adhd tar dårlige valg. Jeg reagerte kun på generaliseringen som stigmatiserer folk med diagnosen. Anonymkode: 6e102...ed7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå