AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Hei! jeg har en datter som ønsker å starte på Wang Ung Oslo. ( dette er altså en ungdomsskole ). hun elsker fotball og ønsker å begynne på fotball «linja» der. Skolen hun går på nå ( hun fyller 14 til sommern ) har hun opplevd dårlige lærere, og generelt dårlig miljø der. Min datter har ADHD og trenger derfor lærere som kan klare å respektere dette, men lærerne på skolen hennes klarer ikke det. Dette har jeg selv opplevd. Denne skolen har elever som blandt annet har sniket inn alkohol, og noe såkalt «vapes» (e-sigaretter) inn på eventer slik som sommeravslutning, grøtfestene osv. Men denne skolen er litt over 1 time unna der vi er bosatt. ( Oslo er det nærmeste ). Hun har selv foreslått at hun kan sitte på med min mann til jobb og ta tog derifra. ( ca 20-30 min ). Jeg har hørt mye bra om denne skolen, og hørt at der er det lærere som virkelig bryr seg, og ikke bare bryr seg om å lære, men elevene sine og det miljøet. Dette kan være fordi det er privat, eller ei. Det vet ikke jeg. Jeg har lest litt igjennom nettsiden og det basice, men fant aldri ut når denne skolen starter og slutter. Min Datter har adhd og har derfor nå hatt hjemmeskole 1-2 dager i uken. ( vi tenker evt å søke når neste søknad åpner, husker ikke når det var ). så er det evt noen som vet om dette er kanskje en litt for lang skolevei, eller slikt? Selvfølgelig kjenner jo jeg min datter best, men om andre har vært i samme situasjon og kanskje vet om det ble for mye for dems eggene barn? Flere av hennes venninner fra fotballlaget har sagt til henne at de også har tenkt til å søke der pga dårlig skolemiljø på de andre skolene i kommunen. Også noen som vet når dagene begynner og slutter osv? Og om det er mye oppmøter etter skolen for wang ungdomsskole? Trudde ikke ungdomsskolene hadde så mye etter skolen ettersom de har rett til fritid? tusen takk for svar på forhånd! ☺️ Anonymkode: b9f56...563
Brunello Skrevet 15. mai 2023 #2 Skrevet 15. mai 2023 Wang Ung er i utgangspunktet en skole for elever som er veldig gode i sport. Det er ofte veldig selvstendige elever. Vil din datter trives i et slikt miljø? Det er også opptaksprøver. Er hun så god i fotball st hun vil utmerke seg. Det er massiv pågang til skolen, så hun bør nok være av Oslo-området 30 beste fotballjentene for å komme inn. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 Jeg svarte deg i den andre tråden du opprettet om nøyaktig det samme. Denne skolen har ekstra lange skoledager fordi de har trening i skoletiden hver dag. Det er også opptaksprøver, så det er vanskelig å komme inn, særlig i de største idrettene som fotball. Dette er en skole for de som satser innen ulike idretter. Og søknadsfrist for neste skoleår var 1. mars. Så har det blitt gjennomført opptaksprøver i løpet av våren, slik at bare de beste kommer inn. Anonymkode: 4528f...b80 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 Brunello skrev (44 minutter siden): Wang Ung er i utgangspunktet en skole for elever som er veldig gode i sport. Det er ofte veldig selvstendige elever. Vil din datter trives i et slikt miljø? Det er også opptaksprøver. Er hun så god i fotball st hun vil utmerke seg. Det er massiv pågang til skolen, så hun bør nok være av Oslo-området 30 beste fotballjentene for å komme inn. Min datter er ganske god i fotball vill jeg si, og spiller en del for laget over ettersom hun mener hun ikke lærer så mye med eget kull. Hun er veldig selvstendig ja, og har også gått på mange andre sporter slik som turn, dans, motorcross, svømming, CrossFit, friidrett, løping og litt håndball. Vi har allerede vært litt i kontakt med skolen, ettersom vi spurte etter noe angående sporter. Pluss at nærområdet her i min kommune har et utrolig dårlig miljø, med blandt annet folk som står på togskinner mens toget kommer, drikker alkohol, røyker og andre farlige ting. Jeg har derfor flyttet min første datter over til ny ungdomsskole i nabokommunen når hun gikk på ungdomsskole fordi det ble altfor mye på den ungdomsskolen min andre datter nå går på. Vi har sammen gått igjennom opptaksprøvene, og det virker overkommelig for henne ettersom hun har mye erfaring med enkelte sporter osv. men fortsatt, så har jeg snakket med henne og fortalt at dette ikke kommer til å skje enda, og at det ikke en gang er sikkert at hun kommer inn. Tusen takk for svar! Setter utrolig pris på det! Anonymkode: b9f56...563
Brunello Skrevet 15. mai 2023 #5 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min datter er ganske god i fotball vill jeg si, og spiller en del for laget over ettersom hun mener hun ikke lærer så mye med eget kull. Hun er veldig selvstendig ja, og har også gått på mange andre sporter slik som turn, dans, motorcross, svømming, CrossFit, friidrett, løping og litt håndball. Vi har allerede vært litt i kontakt med skolen, ettersom vi spurte etter noe angående sporter. Pluss at nærområdet her i min kommune har et utrolig dårlig miljø, med blandt annet folk som står på togskinner mens toget kommer, drikker alkohol, røyker og andre farlige ting. Jeg har derfor flyttet min første datter over til ny ungdomsskole i nabokommunen når hun gikk på ungdomsskole fordi det ble altfor mye på den ungdomsskolen min andre datter nå går på. Vi har sammen gått igjennom opptaksprøvene, og det virker overkommelig for henne ettersom hun har mye erfaring med enkelte sporter osv. men fortsatt, så har jeg snakket med henne og fortalt at dette ikke kommer til å skje enda, og at det ikke en gang er sikkert at hun kommer inn. Tusen takk for svar! Setter utrolig pris på det! Anonymkode: b9f56...563 Det drikkes på de aller fleste steder, så det er neppe unikt på stedet dere bor. Tror de aller fleste ungdom som driver med idrett klarer testene. I alle fall mitt inntrykk fra de jeg har hørt om som har tatt de. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #6 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg svarte deg i den andre tråden du opprettet om nøyaktig det samme. Denne skolen har ekstra lange skoledager fordi de har trening i skoletiden hver dag. Det er også opptaksprøver, så det er vanskelig å komme inn, særlig i de største idrettene som fotball. Dette er en skole for de som satser innen ulike idretter. Og søknadsfrist for neste skoleår var 1. mars. Så har det blitt gjennomført opptaksprøver i løpet av våren, slik at bare de beste kommer inn. Anonymkode: 4528f...b80 Tusen takk for svar! Opprettet en ny ettersom jeg ikke skrev tydelig nok, så det blei litt misforståelser. jeg tenkte hvis ikke det er noen som svarer på denne tråen, å ringe den igjen å høre når skoledager osv starter, og om det er mulig å tilrettelegge litt for mennesker med ADHD. Min datter har nok ikke den ADHD’en som alle legger merke til, så det skal nok ikke så mye til. Men tusen hjertelig for svar, setter utrolig pris på det ettersom jeg ikke kjenner så mange som har barn/ungdommer som går på skolen. Anonymkode: b9f56...563
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #7 Skrevet 15. mai 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Det drikkes på de aller fleste steder, så det er neppe unikt på stedet dere bor. Tror de aller fleste ungdom som driver med idrett klarer testene. I alle fall mitt inntrykk fra de jeg har hørt om som har tatt de. Skjønner! det er nok ikke bare drikking, vi har flere som selger narkotika eller farlig rus også via skolen. Men selvfølgelig så er det nok ikke uvanlig, ettersom drikking mellom mindreårige visstnok er «trendy» nå. Utrolig dumt at ingen vet konsekvenser. De testene kan umulig være så vanskelige ettersom det kun er 12-13-14-15 åringer vi snakker om. Tusen takk for svar! ❤️ Anonymkode: b9f56...563
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #8 Skrevet 15. mai 2023 Vet ikke om hva som blir sagt for Wang Ung, men for NTG-U som er tilsvarende skole sa en rektor på infomøte at de forventer at barna pakker treningsklær selv og ikke skylder på foreldre og om man har spesielle utfordringer ble man bedt om å ikke søke. De har ikke ekstra spes ped kompetanse. Så klarer ikke barnet å holde styr på seg selv og sitt så anbefales det ikke å søke en slik skole. Opptakskravene er fint gjennomførbare om man har gode generelle idrettsferdigheter, men skolen er mer enn bare idrett. Anonymkode: 2af26...310
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. mai 2023 #9 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! jeg har en datter som ønsker å starte på Wang Ung Oslo. ( dette er altså en ungdomsskole ). hun elsker fotball og ønsker å begynne på fotball «linja» der. Skolen hun går på nå ( hun fyller 14 til sommern ) har hun opplevd dårlige lærere, og generelt dårlig miljø der. Min datter har ADHD og trenger derfor lærere som kan klare å respektere dette, men lærerne på skolen hennes klarer ikke det. Dette har jeg selv opplevd. Denne skolen har elever som blandt annet har sniket inn alkohol, og noe såkalt «vapes» (e-sigaretter) inn på eventer slik som sommeravslutning, grøtfestene osv. Men denne skolen er litt over 1 time unna der vi er bosatt. ( Oslo er det nærmeste ). Hun har selv foreslått at hun kan sitte på med min mann til jobb og ta tog derifra. ( ca 20-30 min ). Jeg har hørt mye bra om denne skolen, og hørt at der er det lærere som virkelig bryr seg, og ikke bare bryr seg om å lære, men elevene sine og det miljøet. Dette kan være fordi det er privat, eller ei. Det vet ikke jeg. Jeg har lest litt igjennom nettsiden og det basice, men fant aldri ut når denne skolen starter og slutter. Min Datter har adhd og har derfor nå hatt hjemmeskole 1-2 dager i uken. ( vi tenker evt å søke når neste søknad åpner, husker ikke når det var ). så er det evt noen som vet om dette er kanskje en litt for lang skolevei, eller slikt? Selvfølgelig kjenner jo jeg min datter best, men om andre har vært i samme situasjon og kanskje vet om det ble for mye for dems eggene barn? Flere av hennes venninner fra fotballlaget har sagt til henne at de også har tenkt til å søke der pga dårlig skolemiljø på de andre skolene i kommunen. Også noen som vet når dagene begynner og slutter osv? Og om det er mye oppmøter etter skolen for wang ungdomsskole? Trudde ikke ungdomsskolene hadde så mye etter skolen ettersom de har rett til fritid? tusen takk for svar på forhånd! ☺️ Anonymkode: b9f56...563 Med diagnose kan dere ha rett på skoletaxi. Om dere beskriver situasjonen og legger ved diagnose og utfordringer stiller dere sterkere mht hvorfor hun trenger den skolen og transport. Verdt å sjekke ut.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #10 Skrevet 16. mai 2023 WhisperingWind skrev (3 timer siden): Med diagnose kan dere ha rett på skoletaxi. Om dere beskriver situasjonen og legger ved diagnose og utfordringer stiller dere sterkere mht hvorfor hun trenger den skolen og transport. Verdt å sjekke ut. Tusen takk for svar! Skal sjekke opp det med skoletaxi, evt ville det vært utrolig bra, og en tryggere følelse for meg som mamma, å vite at hun kommer seg frem trygt. ❤️⭐️ Anonymkode: b9f56...563
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #11 Skrevet 16. mai 2023 Jeg hadde 50 minutter med buss (pluss 15 minutter gange) til ungdomsskolen. Husker ikke det som alt for langt. Snakket med venner, gjorde skolearbeid, eller bare sov i setet. Det gikk veldig bra. Anonymkode: f96b1...d49
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #12 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 15.5.2023 den 20.57): om det er mulig å tilrettelegge litt for mennesker med ADHD Min erfaring med Wang er at de er svært dårlige på å tilrettelegge. De har ett standardopplegg for alle. Elever som trenger tilrettelegging har det nesten alltid best på offentlig skole ettersom de har langt flere rettigheter der, og den offentlige skolen har langt flere krav på å tilrettelegge. Anonymkode: a4fff...0e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå