Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, og jeg klarer ikke møtes på kravene om å ikke bli forflyttet.

Anonymkode: 91ad7...342

Forflyttet som i omorganisering? Flytting i avstand eller til annen avdeling på samme sted?  Medfører det degradering?   Slike saker bør du ta opp med fagforeningen.  

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (Akkurat nå):

Forflyttet som i omorganisering? Flytting i avstand eller til annen avdeling på samme sted?  Medfører det degradering?   Slike saker bør du ta opp med fagforeningen.  

Nei har samme stilling.

Omorganisering.

Anonymkode: 91ad7...342

AnonymBruker
Skrevet

Så du er sykemeldt pga omorganisering? Kan du si noe om hvorfor? 

Anonymkode: 89d76...ac1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kan bestride sykmelding. Hvis han/hun for eksempel mistenker at du er sykmeldt på feil grunnlag. Det vil da si at det er opp til lege/nav å ta en ny vurdering. Arbeidsgiver må da begrunne hvorfor en bestrider sykmeldingen. Om arbeidsgiver får medhold så må nav ta over ansvar å ta avgjørelsen på om det foreligger grunnlag for sykepenger.

Anonymkode: 14be5...635

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Følger dere ikke med i media? Hver gang en politiker har driti på draget, så blir det sykemelding. Alle skjønner at vedkommende ikke er syk. Ingen bestrider sykemeldingen for det. 

Anonymkode: 0e5bb...d66

Men arbeidsgiver har jo anledning til å bestride i slike tilfeller. 

Det er jo relativt vanlig at ikke spesielt smarte arbeidstagere kommer med utsagn som "hvis jeg ikke får det som jeg vil så sykemelder jeg meg!". Da er jo veien kort til å bestride. Mange vet ikke at det er en mulighet og tror at sykemelding er en slags trumfkort de kan kaste på arbeidsgiver. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, du kan bli alvorlig syk av langvarig konflikt. Så det kan absolutt vøre grunn for sykemelding. 

Anonymkode: acca2...e47

Det kan i noen tilfeller være grunn for sykemelding, men en sykemelding genererer ikke alltid rett til sykepenger

Anonymkode: 484bd...d23

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arbeidsgiver kan ikke bestride en leges sykmelding, 

Anonymkode: d8cd2...565

Selvfølgelig kan man det. Og det er typisk i en konfliktsituasjon arbeidsgiver bestrider.

Anonymkode: 4bbb6...659

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Man kan bestride, men det er ikke gitt at nav tar dette til følge. Normalt vil de nok ikke gjøre det.

Tror for øvrig det er svært sjelden seriøse arbeidsgivere bestrider eller setter spørsmålstegn ved sykmeldinger. Spesielt ikke om mat vet hvilke sykdom det gjelder. Normalt forteller de ansatte hvorfor de er borte.

Min erfaring er at når jeg først har måtte bestride sykemelding, så tar NAV det til følge.

Seriøse arbeidsgivere bestrider sykemeldinger dersom det er grunn til det.

Jeg har personlig fått takk av fastlege etter at jeg bestred en sykemelding legen følte seg presset til. Dette var en åpenbar sak som førte til stans i utbetaling av sykepenger og NAV var helt enig.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (1 time siden):

Det er jo relativt vanlig at ikke spesielt smarte arbeidstagere kommer med utsagn som "hvis jeg ikke får det som jeg vil så sykemelder jeg meg!". Da er jo veien kort til å bestride. Mange vet ikke at det er en mulighet og tror at sykemelding er en slags trumfkort de kan kaste på arbeidsgiver. 

Det er akkurat slike tilfeller jeg bestrider sykemelding. I tillegg til en som ikke fikk innvilget 2 ukers ferie på 2 dagers varsel. Da ramlet det inne 2 uker sykemelding som jeg bestred og ble tatt til følge. I den saken fikk jeg et takk fra fastlegen til den ansatte.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 15.5.2023 den 20.04):

Man kan bestride, men det er ikke gitt at nav tar dette til følge. Normalt vil de nok ikke gjøre det.

Tror for øvrig det er svært sjelden seriøse arbeidsgivere bestrider eller setter spørsmålstegn ved sykmeldinger. Spesielt ikke om mat vet hvilke sykdom det gjelder. Normalt forteller de ansatte hvorfor de er borte.

Vi (jobb i det offentlige) hadde en kursdag med  bl.a. Nav, og jeg mener det ble sagt at sykemeldinger så sjeldent bestrides, at når det gjøres, så er det som regel slik at det blir tatt til følge. (Det er vel slik at de fleste arbeidsgivere har så høy terskel for å bestride, at det ofte er veldig tydelig manglende/feilaktig sykemeldingsgrunnlag når de først gjør det.) 

Anonymkode: 91a5b...718

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2023 den 19.55):

Dette er direkte feil. Leder kan absolutt bestride sykmelding fra lege. Og hvis TS er sykmeldt pga arbeidskonflikt så har hun ikke krav på sykepenger. 

Anonymkode: 4cc44...7e7

Hvordan? Arbeidsgiver har ikke engang krav på å vite diagnosen. Hvordan kan du bestride en sykemelding når du ikke engang kjenner til årsaken bak den?

AnonymBruker
Skrevet
kar90 skrev (1 time siden):

Hvordan? Arbeidsgiver har ikke engang krav på å vite diagnosen. Hvordan kan du bestride en sykemelding når du ikke engang kjenner til årsaken bak den?

Det er jo forklart i flere poster over her? 

Fullt mulig å bestride en sykmelding uten å vite diagnosen. 

Anonymkode: d72cf...73e

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
kar90 skrev (3 timer siden):

Kan jo være flere årsaker til det.

har gjort det ved et par anledninger selv. 

Den siste sykemeldingen jeg bestred, var en ansatt som på 2 dagers varsel «krevde» 2 uker ferie. Med trussel om at hen sykemeldte seg om ikke ferien ble innvilget.

For det første, så godtar jeg ikke at ansatte forsøker å true seg til ting. For det andre så hadde jeg ikke sjans til å innvilge de 2 ukene på så kort varsel. 
Dagen etter at jeg avslo ferieforespørselen så kom 2 ukers sykemelding. Denne bestred jeg med påfølgende stans i utbetaling.

Årsaken til sykemeldingen var altså at den ansatte skulle til syden.

Om du bruker fantasien, så kan du nok tenke deg til mange tilfeller der en sykemelding kan bestrides.

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
kar90 skrev (På 17.5.2023 den 17.02):

Nei arbeidsgiver får ikke vite diagnosen. Men nav tar klagen til etteretning og innhenter opplysninger fra lege, sykmeldte og arbeidsgiver. avgjør deretter om det er grunnlag for  sykepenger eller ikke. Avgjørelsen kan ankes av begge parter

Anonymkode: ff2cd...f7e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...