Gå til innhold

Hva tenker du på... når jeg sier: vernepleier.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg står på valg mellom vernepleien og spesialpedagogikk. Usikker hvem jeg skal velge. Men, ønsker ikke velge en utdannelse som andre kanskje ikke vet helt hva er :)

Så .... helt ærlig kjenner du noen vernepleiere og hva er din første tanke når du hører ordet: vernepleier...

eller.... spesialped.

Anonymkode: dad27...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Interessant at du vil velge utfra hva andre vet, eller ikke vet, om ditt fremtidige yrke.... Spesielt

Velg utfra interesse, mulighet for jobb, hva du ser for deg å kunne jobbe med å mange år fremover, lønn, jobbmuligheter der du bor / ønsker å bo etc. 

Anonymkode: 02276...c16

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg står på valg mellom vernepleien og spesialpedagogikk. Usikker hvem jeg skal velge. Men, ønsker ikke velge en utdannelse som andre kanskje ikke vet helt hva er :)

Så .... helt ærlig kjenner du noen vernepleiere og hva er din første tanke når du hører ordet: vernepleier...

eller.... spesialped.

Vernepleier: respekt for valget. Viktig yrke, men hardt arbeid. Må være glad i mennesker og ganske tålmodig tror jeg. Du er garantert jobb så lenge du lever i allefall.

Spesped er helt annerledes. For det første krever det lang utdanning. Og de hjelper skolene for det meste, tror jeg. Hjelper de med elever som har diverse utfordringer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har to nære venninner som er vernepleiere. Har ikke noen spesielle tanker rundt det🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

eller.... spesialped.

Ehh? Er det viktigere for deg at de andre rundt deg vet hva du er utdannet, enn at du skal trives i jobben din? Spesielt… Du må slutte å bry deg om hva andre rundt deg tenker om deg, dine valg og ditt liv.

Tror de aller fleste har en vernepleier i sin omgangskrets, enten nært eller bekjent.

Anonymkode: d2b88...857

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

eller.... spesialped.

Jeg vet litt om vernepleie og lite om spesialpedagogikk. Vernepleie er et artig studium de to første årene , men det tredje har for mye praksis med oppsgaveskriving knyttet til praksisen. En vanskelig kombinasjon.

Jeg synes spesialpedagogikk med master i atferdsvitenskap etterpå kan være interessant.

Vernepleie er en universell utdannelse som gir mulighet for jobb veldig mange steder.

Anonymkode: 442b4...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

.

Tror de aller fleste har en vernepleier i sin omgangskrets, enten nært eller bekjent.

Anonymkode: d2b88...857

Hvorfor i all verden tror du det? Jeg kjenner to sykepleiere og har en lege i bekjentskapskretsen, ellers ingen i helsevesenet…

Anonymkode: 95e86...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vernepleier, og opplever ofte at jeg møter folk som ikke helt vet hva det er, eller hva vi gjør. 🙂 synes det bare er artig å da kunne fortelle folk om mitt yrke. 

Hvis jeg var deg så ville jeg ikke brydd meg så mye om folk vet om utdanningen din eller ikke. Du må jo velge noe du vil selv 😀

Anonymkode: c8b9b...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meningsfullt er det første jeg tenker når jeg hører ordet vernepleier.

Anonymkode: fbe4b...da3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker "en slags sykepleier, bare at de vanligvis jobber i boliger for utviklingshemmede eller i psykiatrien". 

Anonymkode: 7e13b...1e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vernepleiere er litt rart yrke. Skjønner det ikke helt 

Anonymkode: 922d6...514

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Einar Tornquist tenker jeg

Anonymkode: 449b8...369

Samma her. 

Anonymkode: 90f3a...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke helt hva vernepleier er og hva deres kompetanse er

Anonymkode: 4e930...cc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tenker psykisk utviklingshemmede. Og at jeg ikke helt vet hva de gjør, kompetanse eller hva utdanningen innebærer utover det.

Hilsen sykepleier 

Anonymkode: 9c94f...013

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for alle innspill :) Woow det var mange som skrev hva de tenkte. For dere som ikke vet, pååsummerer jeg med følgende: vernepleier fokuserer på miljøarbeid og har den samme medisinske komp. som sykepleier. I allefall i kommunen. Men vernepleier jobber ikke på sykehus- da de ikke fokuserer på pleie av syke, slik som sykepleier. En vernepleier kan legge inn pvk, kateter, ta blodprøver, medikament håndtering osv. Men deres fag fokuserer mer på miljø, pedagogikk og det sosialfaglige. Vernepleier kan dermed jobbe som rådgiver og veileder i skole / kommune, men også på sykehjem. Kan jobbe som miljøarbeider, leder osv. Jeg spurte av ren nygjerrighet ;) Hva tenker folk om spesialped. da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...