AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Dette varierer sikkert en del mellom barnehager, men i vår barnehage føler jeg at det er fullt kaos om morgenen og mye roligere mot slutten av dagen. Ofte bedre muligheter for å få gjøre rolige aktiviteter som barnet liker, mindre herjing som hun ikke liker. Om morgenen er de bare to ansatte en god stund og mellom kl.7 og kl. 8 bare velter det inn unger. Derfor tenker jeg på å levere sent slik at jeg kan hente sent. Samtidig som det noen ganger kan være kjipt å være en av de siste som blir henta. Hva foretrekker dere? Anonymkode: 1e01a...060
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #2 Skrevet 15. mai 2023 Barna våre liker best å bli levert tidlig før det kommer så mange barn. Spesielt eldste trenger å starte barnehagedagen «alene» før han begynner å leke med andre barn. Anonymkode: 713ea...c3f 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 Mange barn liker best å være der før det blir "fullt", istedenfor å komme når alle er i lek og det er vanskeligere å komme inn i det. Jeg hadde også villet komme hjem tidligere for å ha roligere ettermiddager. Anonymkode: 3f93d...098 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 Gjør det som er best for dine barn? Jeg leverte sent og hentet tidlig (9.30-13.30 fra 2-4 år, deretter 9-15), uten at dette var noe problem for barnet i forhold til rutine og vennskap (komme inn i lek osv). De ansatte var alltid positiv og så at dette funket ypperlig for mitt barn. Og ikke minst var de fleste andre barn levert, og ingen begynt å bli hentet, når jeg leverte/hentet, noe som gjorde at jeg og barnet alltid ble møtt av en voksen som hadde tid og ro til å snakke med oss (noe det ikke er når x antall voksne og barn kommer samtidig). Gjør det som passer dere best er mitt svar Anonymkode: 5677d...265
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #5 Skrevet 15. mai 2023 Vi har et barn som er avhengig av å komme tidlig for å komme inn i leken i eget tempo. Derfor leverer vi tidlig og henter tidlig. Barn nummer 2 er fornøyd uansett, så der kunne vi helt sikkert levert sent og hentet sent. Anonymkode: bdcef...ac5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #6 Skrevet 15. mai 2023 Jobber i barnehage, og det beste er å levere tidlig og hente tidlig. Det er fordi de fleste organiserte aktivitetene foregår på morgenen, og senere på dagen er det som regel lagt opp til mer frilek. Det er ofte da barna begynner å bli lei. Når foreldrene begynner å hente i 14 tiden begynner de andre barna å vente, og mange er slitne og går å kjeder seg frem til deres foreldre kommer. Så hvis du har mulighet til det er det absolutt best å hente tidlig. Anonymkode: 8200f...732 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #7 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber i barnehage, og det beste er å levere tidlig og hente tidlig. Det er fordi de fleste organiserte aktivitetene foregår på morgenen, og senere på dagen er det som regel lagt opp til mer frilek. Det er ofte da barna begynner å bli lei. Når foreldrene begynner å hente i 14 tiden begynner de andre barna å vente, og mange er slitne og går å kjeder seg frem til deres foreldre kommer. Så hvis du har mulighet til det er det absolutt best å hente tidlig. Anonymkode: 8200f...732 De færreste kan hente kl 14. Folk får legge opp dagen som det passer hele familien. Man kan ikke ta hensyn til aktiviteter og eventuell kjedsomhet i bhg. Så lenge barnet blir hentet og levert innenfor barnehagens åpningstider så bør det være greit. (For så vidt levering før kjernetid, men det gjør jo de fleste uansett). Anonymkode: b60f6...87d 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #8 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber i barnehage, og det beste er å levere tidlig og hente tidlig. Det er fordi de fleste organiserte aktivitetene foregår på morgenen, og senere på dagen er det som regel lagt opp til mer frilek. Det er ofte da barna begynner å bli lei. Når foreldrene begynner å hente i 14 tiden begynner de andre barna å vente, og mange er slitne og går å kjeder seg frem til deres foreldre kommer. Så hvis du har mulighet til det er det absolutt best å hente tidlig. Anonymkode: 8200f...732 Skulle si dette. Lever iallefall en stund før 9. Det er da aktiviteter begynner og de fleste barna trenger litt tid til å lande etter levering først. Ellers så er det endel sårhet blandt det å alltid bli hentet som de siste. Anonymkode: b2879...501
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #9 Skrevet 15. mai 2023 Hvis jeg kunne valgt det som jeg ser at barna mine liker og det jeg opplever selv som barnehageansatt så ville jeg sagt 8-15 er helt optimal tid å være i bhg. Hvis de blir levert 8 så har de htt mulighet til en rolig start på dagen hjemme, og kan være ferdig med frokosten der. Rett inn i leken, og leke ei god stund før aktiviteter starter. Være med på alle aktiviteter, spise fruktmåltid og så leke ei stund til før en går hjem å har en god ettermiddag hjemme. Slutte av dagen i bhg før en blir trøtt, sliten og lei. det liker barna mine best har jeg merket meg, og det er mellom disse tidspunktene jeg opplever dagen som best når jeg er på jobb også. Anonymkode: 08a5c...e96 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #10 Skrevet 15. mai 2023 Gjør det som passer dere best! Vi liker å sove utpå litt og spise frokost hjemme (har mulighet til dette da jeg jobber 80% med fleksitid), så jeg leverer som regel litt før samlingsstund klokken 9. Sønnen min sover fra 11.30-14, så er ikke så mye vits i å hente så mye før 14.30-15.00 uansett da de vekker han til fruktmåltid klokken 14 så om jeg henter han før halv 3 er de midt i et måltid 😛 Anonymkode: b9fb6...aeb
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #11 Skrevet 15. mai 2023 Det kommer mye an på barnet. Tidligere har vårt barn hatt best nytte av å leveres og hentes sent, for å få en rolig start på dagen hjemme. Det siste året har det vært bedre å levere og hente tidlig, fordi det å spise frokost i barnehagen gir en god overgang til lek etterpå. Han ble også mer sliten på ettermiddagen når han sluttet med dupp. Han er snart fire. Anonymkode: e1753...985 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #12 Skrevet 15. mai 2023 Jeg har levert så ungen har vært førstemann og sistemann, har også hentet tidlig og hentet sent. Ungen foretrekker nok å bli levert tidlig, og hvertfall frokost i barnehagen. Rundt kl 08 og like etter frokost er det totalt kaos. Så her er det helst enten mellom 07-07.30 eller kl 09 som blir best leveringstidspunkt. Har inntrykk av at ungen synes det er litt kjedelig å bli hentet tidlig, for da spiser de ofte frukt eller har nettopp gått ut. Å bli hentet sent er også kjipt, fordi de ser alle andre bli hentet og håper det er sin mamma eller pappa hver gang. Samtidig er det hentekaos kl 16.00 så jeg passer på å hente før den tid de dagene jeg kan. dette varierer jo fra barn til barn, og man må jo levere og hente ut i fra det som passer jobb/hverdag. Nå er jeg i permisjon så far leverer før jobb slik at jeg slipper å styre tidlig på morgenen etter søvnløse netter, så henter jeg når det passer ut i fra amming/soving til baby. Så vil jeg gjerne begynt på middagen/gjort den delvis ferdig før jeg henter slik at jeg kan bruke de første minuttene sammen med barnet som er underernært på mammaen sin etter en dag i barnehagen. Anonymkode: f97f4...ac5 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #13 Skrevet 15. mai 2023 Vi leverte alltid rett etter frokost, dvs. litt før ni. Da var det likevel en overgang, så dette med å ikke komme inn i leken ble aldri noen greie. Anonymkode: b89ab...18c 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #14 Skrevet 15. mai 2023 Det ene barnet mitt kunne leveres når som helst, men ville ikke hentes tidlig fordi det fortsatt var mye lek igjen. Mitt andre barn liker å bli levert under frokost når det er rolig og alle sitter rundt bordet. Kommer vi senere ved påkledning til å gå ut feks kan det være litt mer uro og lyd og da blir det gærent. Er aldri ferdig å leke om de er ute så da henter jeg litt senere. Men vinterstid når de oftest er inne på ettermiddagen så kan jeg hente tidlig. Anonymkode: 86cf0...e49
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #15 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mitt andre barn liker å bli levert under frokost når det er rolig og alle sitter rundt bordet. Kommer vi senere ved påkledning til å gå ut feks kan det være litt mer uro og lyd og da blir det gærent. Er aldri ferdig å leke om de er ute så da henter jeg litt senere. Men vinterstid når de oftest er inne på ettermiddagen så kan jeg hente tidlig. Anonymkode: 86cf0...e49 Ikke for å høres ut som DEN mammaen men blir ikke de andre barna som sitter og spiser forstyrret av at dere leverer midt i frokosten? Vår barnehage ønsker at vi leverer enten før- eller etter frokosten mellom 8-8.30 Anonymkode: b9fb6...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #16 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De færreste kan hente kl 14. Folk får legge opp dagen som det passer hele familien. Man kan ikke ta hensyn til aktiviteter og eventuell kjedsomhet i bhg. Så lenge barnet blir hentet og levert innenfor barnehagens åpningstider så bør det være greit. (For så vidt levering før kjernetid, men det gjør jo de fleste uansett). Anonymkode: b60f6...87d Jeg skjønner ikke helt hva poenget med svaret ditt er? Ingen har kritisert de som henter sent, jeg svarte bare på spørsmålet til ts. Anonymkode: 8200f...732 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #17 Skrevet 15. mai 2023 Det kommer an på både barnet og barnehagen. Men som barnehageansatt opplever jeg det som barn oftest trives best med å bli levert tidlig og hentet tidlig. Der jeg jobber er det få igjen den siste halvtimen av åpningstiden nå for tiden, og flere av de barna som er igjen pleier å være slitne, vente og lengte veldig etter foreldrene, og de synes det er sårt å være igjen. De som er i lek med andre barn, blir stadig avbrutt fordi lekekameratene blir hentet. Samtidig er det enkelte som koser seg den siste tiden, med lek og kontakt med de ansatte. Jeg har selv barn som noen ganger blir hentet som de siste i sin barnehage når jeg har hatt senvakt på min jobb. Det ene barnet protesterer som regel alltid når hun blir hentet tidlig, fordi hun da blir avbrutt i frileken, og hun vil sjelden hjem. Men hun er likevel mer sår og sliten etter en sen dag enn en tidlig dag. Mine barn går også i en barnehage hvor det er mer hektisk på morgenen, og rolig den siste timen. Den ene liker å bli levert tidlig for å lettere komme inn i leken, den andre kommer lett inn i lek uansett. Jeg personlig liker tidligvakter på jobb bedre enn senvakter. Det er nok delvis fordi jeg tenderer til å være a-menneske. Men jeg hører at det gjelder flere av kollegene mine også, selv de som ikke er glade i å stå opp om morgenen. Om det har noe med strukturen i barnehagehverdagen å gjøre da, vet jeg ikke. Anonymkode: 920a7...06b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #18 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ikke for å høres ut som DEN mammaen men blir ikke de andre barna som sitter og spiser forstyrret av at dere leverer midt i frokosten? Vår barnehage ønsker at vi leverer enten før- eller etter frokosten mellom 8-8.30 Anonymkode: b9fb6...aeb Her leverer man når det passer heldigvis Anonymkode: 13ff3...68d
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #19 Skrevet 16. mai 2023 Dette kan du jo bare prøve deg frem med, og se hva som passer for deg og ditt barn. Begge våre foretrekker å bli levert tidlig. Om vi leverer 07:30, er det relativt rolig, de er ofte de første som kommer, kanskje 1 eller 2 er der. Da får de en rolig start, i stedet for å bli hevet inn i full halloi og kaos. Favoritt-lekene er alltid tilgjengelig, og de kan spise frokost i fred og ro (de får spise frokost når de kommer om de ønsker). Med førstemann prøvde vi i starten å levere seinere og hente tidlig, for å gi korte dager, men det ble bare grinig og helvete om morgenen. Det ble alt for brå overgang fra stille og rolig hjemme, til rett inn i full barnehage med volum på 100. Da var det hylgrining og klamring til oss hver eneste morgen. De ansatte spurte om vi kunne levere tidligere, og det funket enormt bra. Da gikk han bare rett inn og løp bort til lekene og koste seg. Vi kan ikke hente for tidlig heller, da blir han sur siden han blir revet ut av leken siden alle de andre ungene fremdeles er i full gang. Så våre er der fra 07:30 - 15:30. Da får de rolig start på dagen, som de trenger, og de slipper å være de første som blir revet ut av lek som er godt igang ved henting. Men det er våre barn. Andre barn er jo annerledes. Så prøv deg frem. Anonymkode: ea9ea...9e9
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #20 Skrevet 16. mai 2023 Vi leverte tidlig før frokost. Da var det rolig for barnet inne på avdelingen selv om det skjedde mye i garderoben. Da fikk vi hentet tidlig sånn at vi fikk mer ut av dagen. Gikk på allidrett og da rakk vi å spise uten å ha det travelt. Hadde fleksitid på jobb sånn at det var lett å få til. Og så var vi en som leverte og en som hentet. Anonymkode: 00236...079
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå