AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Hei. Jeg og kjæresten har vært sammen i ett og et halvt år nå og har snakket lenge om å skaffe hund. Jeg studerer utenlands, men reiser hjem om noen få dager. Har vært borte i 5 måneder og hatt besøk av kjæresten en gang i løpet av den tiden. Jeg har funnet en hund som er helt perfekt for oss, men den er leveringsklar dagen etter at jeg kommer hjem. Spørsmålet mitt da er om det er innafor å skaffe seg hund dagen etter at jeg kommer hjem eller om vi bør vente med det? Som sagt så har jeg en følelse av at det er akkurat den hunden som passer for oss Anonymkode: d409c...efe
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 Ville ventet👍🏼 dere kjenner knapt hverandre, bruk heller tiden på å bli kjent som et par før dere kjøper hund😄 Anonymkode: 8e52c...9c8 1
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 #4 Skrevet 16. mai 2023 Det er en HUND, er ikke snakk om å få en unge eller noe... hvis dere kan mye om hunder, vet hva hundehold innebærer, kan nok om mental aktivisering og nok om den rasen dere forespeilet dere så sier jeg: Kjør på! Hvor lenge dere har vært sammen er irrelevant, hvor gammel er du? Om du har vært på denne jorda i mer enn 16 år så greier du fint å ta deg av en hund. Ekke akkurat rakettforskning
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #5 Skrevet 16. mai 2023 Jeg ville ventet. Om dere har bodd fra hverandre så lenge, bør dere bo sammen en stund til nå for å kjenne på om forholdet fremdeles er liv laga. Om forholdet går dukken, må du tenke på hvem skal ha hunden, og vil den som får den, være i stand til å ta skikkelig vare på den alene. Hvor lenge må hunden være alene hjemme mens du er på jobb, og har du tenkt på at du da ikke bør dra ut på andre ting på kvelden om hunden har vært alene hele dagen, osv. Anonymkode: f32a2...0f9 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #6 Skrevet 16. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (3 minutter siden): Det er en HUND, er ikke snakk om å få en unge eller noe... hvis dere kan mye om hunder, vet hva hundehold innebærer, kan nok om mental aktivisering og nok om den rasen dere forespeilet dere så sier jeg: Kjør på! Hvor lenge dere har vært sammen er irrelevant, hvor gammel er du? Om du har vært på denne jorda i mer enn 16 år så greier du fint å ta deg av en hund. Ekke akkurat rakettforskning Har du i det hele tatt erfaring med hund? En hund skal ikke være for lenge alene hjemme. Den trenger sosialisering og stimuli og tur. Er man enslig og bor alene, kan det bli vanskelig. Er man i full jobb, med reisevei til og fra i tillegg, blir det laaaaange dager alene for hunden. Da bør man ikke også gå ut og la hunden være alene på ettermiddag/kveld. Er det noe man er villig til å ofre? Å være bundet til kun aktiviteter hvor hunden kan være med? Anonymkode: f32a2...0f9 1
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 #7 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville ventet. Om dere har bodd fra hverandre så lenge, bør dere bo sammen en stund til nå for å kjenne på om forholdet fremdeles er liv laga. Om forholdet går dukken, må du tenke på hvem skal ha hunden, og vil den som får den, være i stand til å ta skikkelig vare på den alene. Hvor lenge må hunden være alene hjemme mens du er på jobb, og har du tenkt på at du da ikke bør dra ut på andre ting på kvelden om hunden har vært alene hele dagen, osv. Anonymkode: f32a2...0f9 Det er jo sånt man alltid har klart før hund, dersom man er oppegående. Her spurte til ig med oppdretteren om hvem av oss som skal ha hunden hvis vi slo opp. Høres ut som det bør være TS som er "hovedeieren"
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 #8 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du i det hele tatt erfaring med hund? En hund skal ikke være for lenge alene hjemme. Den trenger sosialisering og stimuli og tur. Er man enslig og bor alene, kan det bli vanskelig. Er man i full jobb, med reisevei til og fra i tillegg, blir det laaaaange dager alene for hunden. Da bør man ikke også gå ut og la hunden være alene på ettermiddag/kveld. Er det noe man er villig til å ofre? Å være bundet til kun aktiviteter hvor hunden kan være med? Anonymkode: f32a2...0f9 Om jeg i det hele tatt kan noe om hund? 😂 Jeg forholdt meg til Norges lover (16 år). Hvis man liker hunder er det et lett offer. Som 16-åring hadde jeg lett prioritert hund over fest. Jeg kan telle på to hender hvor mange fester jeg har vært på i livet. Kan ikke svare for TS sin del, om de er "nok hjemme".
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #9 Skrevet 16. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden): Om jeg i det hele tatt kan noe om hund? 😂 Jeg forholdt meg til Norges lover (16 år). Hvis man liker hunder er det et lett offer. Som 16-åring hadde jeg lett prioritert hund over fest. Jeg kan telle på to hender hvor mange fester jeg har vært på i livet. Kan ikke svare for TS sin del, om de er "nok hjemme". Fest, ja, men organisert trening, kor, besøk hos venner som ikke vil ha hunden i huset, lønningspils med jobben, brettspillkveld med venner, ærendsrunder inn og ut av butikker hvor hund ikke er velkommen, osv osv osv.... Jeg bodde alene i mange år, og hadde veldig lyst på hund, men jeg hadde også lyst til å trene kampsport flere ganger i uken, kunne besøke en venninne som er allergisk og ikke vil ha hunden inn i huset, osv, og jeg hadde IKKE lyst til å la en hund ligge alene hjemme i 10 timer mens jeg var på jobb. Anonymkode: f32a2...0f9
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 #10 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fest, ja, men organisert trening, kor, besøk hos venner som ikke vil ha hunden i huset, lønningspils med jobben, brettspillkveld med venner, ærendsrunder inn og ut av butikker hvor hund ikke er velkommen, osv osv osv.... Jeg bodde alene i mange år, og hadde veldig lyst på hund, men jeg hadde også lyst til å trene kampsport flere ganger i uken, kunne besøke en venninne som er allergisk og ikke vil ha hunden inn i huset, osv, og jeg hadde IKKE lyst til å la en hund ligge alene hjemme i 10 timer mens jeg var på jobb. Anonymkode: f32a2...0f9 Assa. Det er fullstendig irrelevant. 16-åringer har lov til å ha hund. Og det er langt på siden av tråden. Sånn er det bare. Så får den enkelte vurdere om den enkelte er i stand til å ha hund eller ikke, ekke jeg som sitter og lager disse reglene. For min del burde det vært 25-års grense på hundehold, og krav om at man er borte fra den maks 5t daglig. Men jeg bestemmer ingenting.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #11 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei. Jeg og kjæresten har vært sammen i ett og et halvt år nå og har snakket lenge om å skaffe hund. Jeg studerer utenlands, men reiser hjem om noen få dager. Har vært borte i 5 måneder og hatt besøk av kjæresten en gang i løpet av den tiden. Jeg har funnet en hund som er helt perfekt for oss, men den er leveringsklar dagen etter at jeg kommer hjem. Spørsmålet mitt da er om det er innafor å skaffe seg hund dagen etter at jeg kommer hjem eller om vi bør vente med det? Som sagt så har jeg en følelse av at det er akkurat den hunden som passer for oss Anonymkode: d409c...efe Absolutt ikke. Først må dere være sikker på at dere har tid og energi til hunden. Dere bør kjenne hverandre relativt godt. Har dere i det hele tatt bodd sammen før du dro utenlands for å studere? Og dere må også avgjøre hvem som er den faktiske eieren av hunden, slik at det ikke blir krangel om hvor den skal være ved et evt brudd mellom dere. Vent. Det kommer flere hunder, og sikkert flere kjærester også. Anonymkode: f29e1...c07
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 #12 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Absolutt ikke. Først må dere være sikker på at dere har tid og energi til hunden. Dere bør kjenne hverandre relativt godt. Har dere i det hele tatt bodd sammen før du dro utenlands for å studere? Og dere må også avgjøre hvem som er den faktiske eieren av hunden, slik at det ikke blir krangel om hvor den skal være ved et evt brudd mellom dere. Vent. Det kommer flere hunder, og sikkert flere kjærester også. Anonymkode: f29e1...c07 Det tar typ 30 sek å avgjøre hvem som skal sitte med hunden om forholdet går ad undas.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #13 Skrevet 16. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (3 minutter siden): Assa. Det er fullstendig irrelevant. 16-åringer har lov til å ha hund. Og det er langt på siden av tråden. Sånn er det bare. Så får den enkelte vurdere om den enkelte er i stand til å ha hund eller ikke, ekke jeg som sitter og lager disse reglene. For min del burde det vært 25-års grense på hundehold, og krav om at man er borte fra den maks 5t daglig. Men jeg bestemmer ingenting. Nei. At man er i stand til og villig til å ofre det man må for at hunden skal ha det bra, er ikke irrelevant. Det er irrelevant hvor gammel ts er - hun er åpenbart eldre enn 16, og jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt drar det inn. Skal man ha hund, skal man ta skikkelig vare på den, og da må man ta med i betraktningen at endringer i livssituasjon kan komme. Å skaffe seg hund når man er i en ustabil livssituasjon er ikke ansvarlig og ok gjort overfor en evt hund. Anonymkode: f32a2...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #14 Skrevet 16. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden): Det tar typ 30 sek å avgjøre hvem som skal sitte med hunden om forholdet går ad undas. Herregud.. Nei. Ikke hvis begge vil ha hunden, eller ingen vil ha den. På samme måte som det ikke tar 30 sek å avgjøre hvem som skal ha ungene om forholdet går ad undas. Du later til å ikke ha noe som helst forståelse for at en hund er et levende vesen, som skal ha ok leveforhold. Den er ikke en lampe. Anonymkode: f32a2...0f9 1
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 #15 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. At man er i stand til og villig til å ofre det man må for at hunden skal ha det bra, er ikke irrelevant. Det er irrelevant hvor gammel ts er - hun er åpenbart eldre enn 16, og jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt drar det inn. Skal man ha hund, skal man ta skikkelig vare på den, og da må man ta med i betraktningen at endringer i livssituasjon kan komme. Å skaffe seg hund når man er i en ustabil livssituasjon er ikke ansvarlig og ok gjort overfor en evt hund. Anonymkode: f32a2...0f9 De har vært sammen i snart to år, da. Men hva vet jeg, ekke sikkert de kjenner hverandre! Her hadde det tatt kort tid å avgjøre hvem som skal sitte med hunden. Det er tydelig at TS er den som pusher på og vil ha hund.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #16 Skrevet 16. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden): De har vært sammen i snart to år, da. Men hva vet jeg, ekke sikkert de kjenner hverandre! Her hadde det tatt kort tid å avgjøre hvem som skal sitte med hunden. Det er tydelig at TS er den som pusher på og vil ha hund. Nei. De har vært sammen i 1,5 år, og kunn sett hverandre én gang ila de siste 5 mnd. At DU hadde blitt raskt enig om hvem som skal ha hunden, er jo helt fullstendig irrelevant når det ikke er du som nå vurderer å skaffe deg hund... Anonymkode: f32a2...0f9
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 #17 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herregud.. Nei. Ikke hvis begge vil ha hunden, eller ingen vil ha den. På samme måte som det ikke tar 30 sek å avgjøre hvem som skal ha ungene om forholdet går ad undas. Du later til å ikke ha noe som helst forståelse for at en hund er et levende vesen, som skal ha ok leveforhold. Den er ikke en lampe. Anonymkode: f32a2...0f9 Du sammenligner det å ha hund med å ha barn? 😂 Sykt. Det er ikke LITT av det samme engang. Joda, hunder skal ha det fint den korte tiden de er her på jorda. Har aldri skrevet noe annet. Men enkelte behandler hunder som om man skal kjøpe hus sammen, alå - det er ei bikkje. Et dyr! Får den det jeg nevnte i første kommentar, er den stort sett fornøyd. Man kan gi den det i et forhold, eller som eneste eier. Det eneste de må avklare er om de har tid til den, om de vet alt hva en hund krever av fysisk og mental stimuli, om de har råd til den (veterinær, forsikring, mat, eventuelt kurs), men det regner jeg med at de allerede har snakka om siden de er så nær å kjøpe en hund. Jeg synes forøvrig det er litt merkelig at man må spørre fremmede på internett om det passer å kjøpe hund.. Å kunne avgjøre det - på egenhånd, og ha nok selvinnsikt til å vite om man pr dags dato egner seg som hundeeier er et MINIMUM før man skaffer seg ansvar for et dyr. Om det så er hamster, pinnedyr eller hund. Man vet vel selv om man kan ha hund, om det passer og så videre. Jeg har aldri spurt kg om jeg skal kjøpe meg hund eller ikke....
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 #18 Skrevet 16. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. De har vært sammen i 1,5 år, og kunn sett hverandre én gang ila de siste 5 mnd. At DU hadde blitt raskt enig om hvem som skal ha hunden, er jo helt fullstendig irrelevant når det ikke er du som nå vurderer å skaffe deg hund... Anonymkode: f32a2...0f9 Kan hende de har facetimet hver dag. Endret 16. mai 2023 av Badebuksa2.0
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #19 Skrevet 16. mai 2023 Hadde det ikke vært ok å bare være dere en stund? Føle seg som et par og ikke ha krav hengende over. En hund er et stort ansvar. Som krever alt de første mnd. Anonymkode: 6a47a...f2a
Carrot Skrevet 16. mai 2023 #20 Skrevet 16. mai 2023 Hvis du vil ha hund uavhengig av samboeren din men han er enig i at det er greit å få hund så ser jeg ikke problemet med å hente hunden dagen etter du kommer hjem. Det fordrer at du er forberedt på å ta alt ansvar alene om du må selvsagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå