AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Min mann er sukkeravhengig, og vi har store mengder godteri, is osv liggende til enhver tid. Vi har et barn på 5 år, som elsker søtsaker like mye som faren, og som selvfølgelig maser mye etter dette når det er så tilgjengelig. Jeg synes dessuten sukkerinntaket til barnet er for høyt. Det blir fort ganske store mengder is og godteri i løpet av en uke. Er det innafor å rett og slette kaste det mannen kjøper inn? Har prøvd alt annet. Det nytter ikke å prate med han.. Anonymkode: d3deb...545 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #2 Skrevet 15. mai 2023 Jeg hadde heller gitt det bort eller gjemt det til halloween men ja hvis han er umulig hadde jeg vært like umulig. Anonymkode: 3a90c...d22 3
Heisann1234 Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 Dere må jo bli enig om det ellers kan det jo føre til krangel og diskusjon. Kanskje foreslå at disse søtsakene blir gjemt bort i det minste? At det ikke momses på hele dagen, hver dag foran ungen? Synes ikke det er greit at barn får slike uvaner så tidlig så skjønner at du vil gå drastisk til verks, men det kan bli verre av det. 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 Det kan bli stygt om du bare kaster det Anonymkode: 19ce4...f30 11
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #5 Skrevet 15. mai 2023 Heisann1234 skrev (Akkurat nå): Dere må jo bli enig om det ellers kan det jo føre til krangel og diskusjon. Kanskje foreslå at disse søtsakene blir gjemt bort i det minste? At det ikke momses på hele dagen, hver dag foran ungen? Synes ikke det er greit at barn får slike uvaner så tidlig så skjønner at du vil gå drastisk til verks, men det kan bli verre av det. Det ligger «gjemt bort» overalt. I klesskap, i kjøleskapet, i boden, i kjøkkenskap, i skap på badet, bak sofaen.. hendt seg flere ganger at mannen har glemt å gjemme det etter han har spist på kvelden, så har barnet sneket seg til det på morningen. Altså, det flyter over av søtsaker.. Har prøvd å bli enig, men han hamstrer på tilbud osv. Ts Anonymkode: d3deb...545 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #6 Skrevet 15. mai 2023 Hadde dama kastet noe jeg har kjøpt, uten å spørre, så hadde det blitt en stor krangel, slik er totalt uakseptabelt Anonymkode: a5224...d62 23 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #7 Skrevet 15. mai 2023 Jeg hadde sagt at det er uaktuelt at det ligger rundt, men hatt det i et skap eller en plastboks med lokk. Da kan man kontrollere mer ift barnet, og mannen forøvrig også. Høres egentlig litt sykt ut, han må jo dra på seg diabetes etterhvert.... Anonymkode: 24d62...4ca 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #8 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan bli stygt om du bare kaster det Anonymkode: 19ce4...f30 Det driter jeg nesten i nå, fordi det går utover helsa til barnet. Ts Anonymkode: d3deb...545 10 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #9 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde sagt at det er uaktuelt at det ligger rundt, men hatt det i et skap eller en plastboks med lokk. Da kan man kontrollere mer ift barnet, og mannen forøvrig også. Høres egentlig litt sykt ut, han må jo dra på seg diabetes etterhvert.... Anonymkode: 24d62...4ca Egentlig skal jo alt ligge i et skap, men mannen glemmer å legge det tilbake igjen når han har spist av det (som er hver dag), så det ender opp overalt. Ts Anonymkode: d3deb...545 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #10 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde sagt at det er uaktuelt at det ligger rundt, men hatt det i et skap eller en plastboks med lokk. Da kan man kontrollere mer ift barnet, og mannen forøvrig også. Høres egentlig litt sykt ut, han må jo dra på seg diabetes etterhvert.... Anonymkode: 24d62...4ca Mannen er forresten ikke interessert i å spise sunnere. Bryr seg ikke om hva alt usunt han spiser gjør med kroppen. Dessverre er han en av de som ikke har lett for å legge på seg, så det for lite konsekvenser for han (enn så lenge), Ts Anonymkode: d3deb...545 1
lillevill Skrevet 15. mai 2023 #11 Skrevet 15. mai 2023 Men bryr han seg om effekten det har på barnet da? 1 3
Snok1 Skrevet 15. mai 2023 #12 Skrevet 15. mai 2023 Han er jo et barn selv, så her må du bare ta ansvar og være den voksne. Kast i vei. Kast mannslingen også om han ikke vokser opp. 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #13 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det ligger «gjemt bort» overalt. I klesskap, i kjøleskapet, i boden, i kjøkkenskap, i skap på badet, bak sofaen.. hendt seg flere ganger at mannen har glemt å gjemme det etter han har spist på kvelden, så har barnet sneket seg til det på morningen. Altså, det flyter over av søtsaker.. Har prøvd å bli enig, men han hamstrer på tilbud osv. Ts Anonymkode: d3deb...545 Om dette stemmer så er det bare sjukt! Ta ham med til helsesykepleier / fastlege / ernæringskonsulent for veiledning. Anonymkode: 43721...c3b 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #14 Skrevet 15. mai 2023 lillevill skrev (3 minutter siden): Men bryr han seg om effekten det har på barnet da? Nei, så lenge barnet ikke er overvektig, tenker han det går helt fint 🤦🏼♀️ Ts Anonymkode: d3deb...545 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #15 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om dette stemmer så er det bare sjukt! Ta ham med til helsesykepleier / fastlege / ernæringskonsulent for veiledning. Anonymkode: 43721...c3b Ja, hvorfor skulle det ikke stemme? Men min og mannens definisjon på «store mengder» er totalt forskjellig. Han mener det ikke er noe uvanlig med å ha 50 is og 5 kg godteri liggende. Flere poser potetgull går det i uka også. Ts Anonymkode: d3deb...545 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #16 Skrevet 15. mai 2023 Barnet spiser vel og merke ikke de samme syke mengdene som mannen, men er jo ingen tvil om at barnet får med seg at faren spiser vanvittig mye søtt og usunt. Synes han er et veldig dårlig forbilde når det gjelder kosthold, og barnet elsker det jo, så det er jo 2 mot 1 her. Ts Anonymkode: d3deb...545 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #17 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, hvorfor skulle det ikke stemme? Men min og mannens definisjon på «store mengder» er totalt forskjellig. Han mener det ikke er noe uvanlig med å ha 50 is og 5 kg godteri liggende. Flere poser potetgull går det i uka også. Ts Anonymkode: d3deb...545 Det er sinnsvakt! Og enorme mengder med søtt, fett og salt. Særlig så mye salt og fett er farlig for kroppen Anonymkode: 43721...c3b 2 1
Andro Skrevet 15. mai 2023 #18 Skrevet 15. mai 2023 Jeg ville ikke ha kastet det uten forvarsel, men jeg kunne godt ha sagt at: "Jeg kommer til å kaste det godteriet som ligger og slenger her framover, for inntaket er alt for høyt." Å fore barn med for mye søtsaker er faktisk en form for omsorgssvikt. 13
Boetica Skrevet 15. mai 2023 #19 Skrevet 15. mai 2023 Mannen er jo en dårlig forelder og en stor egoist. Hva med tennene til barnet, riktig næring, etablere vaner for resten av livet? At du godtar dette. Jeg hadde kastet alt som lå slik at barnet kunne få tak i det, og jeg hadde tatt bråket som fulgte. 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #20 Skrevet 15. mai 2023 Du har selvfølgelig ingen rett til å kaste ut ting andre har kjøpt, selv om du mener det er usunt. Det hadde blitt månelyst om jeg oppdaget noe slikt og om du ikke øyeblikkelig hadde sluttet kunne du regne med å savne en del av dine egne eiendeler ganske snart. Anonymkode: 4b847...4d2 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå