AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Nevnes ofte i andre tråder om kosthold. Jeg bruker utelukkende Toro sauser til maten, men veldig sjeldent gryterettene. Jeg bruker også alltid de boksene med ferdig hakket tomat, istedet for en hel tomat som jeg hakker selv. Bortsett fra dette spiser jeg kyllingfilet, ris og poteter, en sjelden gang biff, og en sjelden gang fiskepinner. Ferdig pizza spiser jeg ca 1-2 ganger i måneden. Er dette et veldig dårlig kosthold mtp prosessert mat? Hva er prosessert og ikke? Er kyllingfilet fra First price prosessert? Hakkede tomater på boks? Er hvit ris usunt? Og hvis man lager sauser fra bunnen av, kan man fryse ned disse og bruke lettvint senere? Jeg vil leve sunnere men vet ikke hvor jeg skal begynne! Anonymkode: f6acc...c7a
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #2 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nevnes ofte i andre tråder om kosthold. Jeg bruker utelukkende Toro sauser til maten, men veldig sjeldent gryterettene. Jeg bruker også alltid de boksene med ferdig hakket tomat, istedet for en hel tomat som jeg hakker selv. Bortsett fra dette spiser jeg kyllingfilet, ris og poteter, en sjelden gang biff, og en sjelden gang fiskepinner. Ferdig pizza spiser jeg ca 1-2 ganger i måneden. Er dette et veldig dårlig kosthold mtp prosessert mat? Hva er prosessert og ikke? Er kyllingfilet fra First price prosessert? Hakkede tomater på boks? Er hvit ris usunt? Og hvis man lager sauser fra bunnen av, kan man fryse ned disse og bruke lettvint senere? Jeg vil leve sunnere men vet ikke hvor jeg skal begynne! Anonymkode: f6acc...c7a Det viktigste er vel i første omgang å skille mellom grad av prosessert. Det meste vi kjøpe i butikk er jo prosessert, også kyllingfileten (den har trolig fått tilsatt vann/salt/kyllingene har spist kraftfor og kjøttet er behandlet i fabrikk) og tomatene på boks har trolig blitt sprøytet mens de vokste og så behandlet til ferdig produkt. Dette betyr ikke at produktene er dårlige eller at du spiser "mye prosessert" mat ved å spise de to eksemplene du nevner. Ultraprosessert mat er de verste - tortillachips/tacolefser, pommes frites, butikkjeks o.l. Det enkleste du gjør her er egentlig å sjekke innholdsfortegnelser, og så må du ta noen beslutninger om hvor dypt du vil gå inn i dette her og hvilke ingredienser du helst vil unngå:) Innholdet i en Toro brun saus er bl.a maisstivelse, solsikkeolje, salt, gjærekstrakt, hvetemel og noen til. Personlig ville jeg unngått solsikkeoljen og hvetemelet, og derav droppet Toro. De fleste her inne synes mettet fett er usunt og umettet fett er sunt, så de kicker ikke på solsikkeolje. Jeg vil heller spise smør og olivenolje enn det jeg anser for fabrikkoljer (raps, margarin, solsikkeolje osv.) som er inflammatoriske. De tingene jeg ville droppet, men igjen, det blir vel motsvar tenker jeg, er følgende: -frysepizza -umettede oljer -tilsetningsstoffer du ikke trenger eller kjenner igjen -enkelte fortykningsmidler (type karragenan) brukes mye i butikkjøpt iskrem (Haagen Dazs f.eks bruker -ikke- dette) -ultraprosesserte produkter -ferdigretter -friterte produkter -butikkbrød (med mindre det er surdeig, rug og/eller uten masse tilsatt dr*t) -chips, smågodt osv. -søtningsstoffer i drikke og spisevarer Anonymkode: eb2ed...2f3
Daisy-love Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 (endret) Du gjør mye bra 💚 Tomater på papp/boks er normalt ikke tilsatt så mye, og er ikke ultrapasiorisert, som er det en må være obs på. Toro sauser er nok det som en kontrast. (Aner ikke om set gjelder alle typer) Det er folk her på forumet som kan mye mer om dette enn jeg kan, og jeg vet det er flere lett forståelige nettsider med info, men her er en jeg har brukt selv for å se de ulike gradene. https://pan-norway.org/plantebasert-kosthold-helse/hva-er-ultra-prosessert-mat/ Folk er ganske så uenige på ris generelt. Folk flest er der at fullkornsris er bedre enn hvit ris, og det finnes andre typer ris, som ren villris som mange også foretrekker fremfor hvit ris (ikke disse pakkene med bittelitt villris sammen med hvit ris). Andre er der at litt hvit ris er helt ok. Noen er negative til karbohydrater og vil da se på ris generelt som ikke sunt. Jeg tenker en må nesten selv ta å vurdere hvor en velger å stå ifht de ulike tingene her. Det kommer også an på hvor ofte det spises. Jeg prøver selv å ha en tommelfingerregel på at: hvor oftere det spises jo viktigere er det at det er mest mulig næringsrikt på ulike måter. Du kan fryse ned sauser og annet du har laget for senere bruk. Det er kjempelurt og sparer også tid i hverdagen. Å starte med å endre litt på f.eks dette med saus, og lage mer fra bunnen er en gode måte å starte på. Ren kyllingfilet skal være ok samme hvilken produsent det er. First price og andre billigmerker er ofte produsert samme sted som større merkevarer. Noen kjøttprodukter er tilsatt mer salt(vann), men det ser du på pakken. Endret 15. mai 2023 av Daisy-love
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 Prosessert er rett og slett et ord for «bearbeidet». Så har noen fått for seg at all form for bearbeidet mat er av dårligere kvalitet eller næringsverdi enn ikke-bearbeidet mat. Men all mat som er kokt, stekt, frosset, kappet, delt, most, rørt, dampet etc er «bearbeidet». Så all mat som på noe som helst vis er berørt av menneskehender er «prosessert». Så har du «ultraprossesert». Det er en matvare som altså ikke bare er behandlet (tappet, kokt, most etc) men som også er kjemisk endret. Feks er joghurt naturell som ikke er pasteurisert betegnet som sunn mat. Yoghurt er også fermentert melk, så den er unektelig prosessert. Du får ikke joghurt som er u-prossesert. Men du får joghurt som er ultraprossesert. Der melken er endret rent kjemisk. Det er tilsatt kunstige søtstoffer og fargestoffer og fjernet laktose og fett. Det er fortsatt joghurt - fermentert melk fra dyr eller plante. Men de to produktene har ikke samme næringsverdi eller kjemiske struktur. Du ønsker å unngå mat som er endret altfor mye. Men du ønsker ikke å unngå mat som er endret. Å endre mat er matlaging. Prosessert mat? Det er mat som har blitt tilberedt slik at den egner seg for å spises. Mye prosessering bringer inn næringsstoffer og mye (som koking, fermentering etc) gjør dem enklere å fordøye eller oppbevare. Anonymkode: dfde9...51a 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå