Gå til innhold

Katt forstoppelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har noen tips til hva jeg kan gi katten min?

Anonymkode: 8ddbb...191

Skrevet

Catmalt

AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (6 minutter siden):

Catmalt

Ok, takk

Skrevet

Mikrolax

Skrevet (endret)

Du kan gi katter laktulose, som også brukes av mennesker. Det fås kjøpt reseptfritt på apoteket. Jeg har brukt det til hund. Det fungerer!

Anicura (veterinærkjede) skriver at laktulose kan benyttes til katter her:

https://www.anicura.no/for-dyreeiere/katt/fakta-og-rad/forstoppelse-hos-katt/

Du gir laktulose ved å sette deg på kne på gulvet, og så føre katten inn mellom knærne og lårene dine. Gjerne sittende stilling på katten. Den skal ha ansiktet vendt utover, vekk fra deg. Løft opp kattens kjever slik at den ser rett opp i taket, åpne munnen ved å presse fingrene i munnvikene og tennene der, og hell raskt en teskje laktulose bakerst i svelget. Lukk kjeven/munnen raskt, og behold kattens hode vendt oppover så oljen renner ned av seg selv og katten vi da svelge av ren refleks. Gi flere teskjeer. 

Du kan få hjelp av noen om katten slår seg vrang. I verste fall må de som hjelper deg å holde katten, ha på seg grytevotter 😆

PS! Det er lettere å gi dette uten søl om du kjøper en såkalt engangssprøyte i plast på apoteket når du likevel er der for å kjøpe laktulose. Da kan du trekke opp laktulose i sprøyten, legge den klar på gulvet ved siden av deg, mens du får katten i posisjon og åpner munnen dens. Det er MYE lettere å sikte med en sprøyte (mot svelget bakerst) enn med en teskje! 

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ok, takk

Bare hyggelig. Kattene slikker som oftest dette i seg frivillig. Følg anvisningen på pakken.

Noen ganger hjelper det å få katten til å gjøre fra seg ved å få den til å være aktiv. Lek med den en stund hvis du klarer/ hvis den vil slik at den beveger seg mye. Er du heldig så setter det alene systemet i gang.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Du kan gi katter laktulose, som også brukes av mennesker. Det fås kjøpt reseptfritt på apoteket. Jeg har brukt det til hund. Det fungerer!

Anicura (veterinærkjede) skriver at laktulose kan benyttes til katter her:

https://www.anicura.no/for-dyreeiere/katt/fakta-og-rad/forstoppelse-hos-katt/

Du gir laktulose ved å sette deg på kne på gulvet, og så føre katten inn mellom knærne og lårene dine. Gjerne sittende stilling på katten. Den skal ha ansiktet vendt utover, vekk fra deg. Løft opp kattens kjever slik at den ser rett opp i taket, åpne munnen ved å presse fingrene i munnvikene og tennene der, og hell raskt en teskje laktulose bakerst i svelget. Lukk kjeven/munnen raskt, og behold kattens hode vendt oppover så oljen renner ned av seg selv og katten vi da svelge av ren refleks. Gi flere teskjeer. 

Du kan få hjelp av noen om katten slår seg vrang. I verste fall må de som hjelper deg å holde katten, ha på seg grytevotter 😆

PS! Det er lettere å gi dette uten søl om du kjøper en såkalt engangssprøyte i plast på apoteket når du likevel er der for å kjøpe laktulose. Da kan du trekke opp laktulose i sprøyten, legge den klar på gulvet ved siden av deg, mens du får katten i posisjon og åpner munnen dens. Det er MYE lettere å sikte med en sprøyte (mot svelget bakerst) enn med en teskje! 

Hvor mye skal jeg måle opp i sprøyta? 

AnonymBruker
Skrevet

Katten min går på antibiotika og smertestillende for tiden. Kan dette være årsak til forstoppelse?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor mye skal jeg måle opp i sprøyta? 

Jeg ga hunden min på 10 kg 5 ml. En katt bør vel ikke få mer enn halvparten til å begynne med. Det kan vel kanskje være en god ide å ringe en veterinærklinikk og spørre om akkurat det? Anicura (som jeg linket til) skriver dessverre ikke hvor mye laktulose man bør gi katter, men du kan spørre på telefonen. Den som jobber i resepsjonen og svarer i tlf vet kanskje svaret på et sikkert veldig vanlig spørsmål.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Da min katt hadde forstoppelse tok jeg katten til dyrelegen. Der ble han undersøkt og så fikk jeg medisin (som måtte gis rektalt) utfra kattens tilstand og kattens vekt

Anonymkode: 3f648...664

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Katten min går på antibiotika og smertestillende for tiden. Kan dette være årsak til forstoppelse?

Ja.

Anonymkode: 798ab...547

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg ringte veterinær. De foreslo Laktulose. Prøver det. Takk for svar alle :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...