Gå til innhold

Hvilke skalldyr starte med for noen som (tror) de ikke liker skalldyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Scampi, kanskje?

Anonymkode: 0c5cb...fda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Reker er jo ganske lett å like? Hummer eventuelt?

Om du liker det eller ikke kommer jo mye an på hva slags type rett du tenker å lage.

Anonymkode: d3bc5...0de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får brekninger av hummer. Kan klare å spise et par reker, men det stopper der. 

Anonymkode: 5be4b...627

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg får brekninger av hummer. Kan klare å spise et par reker, men det stopper der. 

Anonymkode: 5be4b...627

Jeg også. Jeg kan spise noen få reker på en loffskive, om jeg kjører på med masse tilbehør. Hummer har jeg presset i meg en gang, med tårer i øynene og masse brekninger som jeg prøvde mitt beste for å skjule. Scampi liker jeg bare om de er fritert og dyppet i chilimajones. 

Men jeg liker tomatisert blåskjellgryte og stekte kamskjell (til en viss grad, det er nok med maks to i en forrett). 

Anonymkode: 644c4...a9d

AnonymBruker
Skrevet

Snøkrabbe er sykt digg. 

Anonymkode: 22633...348

AnonymBruker
Skrevet

Kamskjell er veldig nøytralt i smaken. 

Anonymkode: 3832a...801

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal det tvinges på noen? Jeg spiser så og si alt bortsett fra skalldyr. Takler ikke konsistensen. Og et eller annet med smaken. Og ja, jeg har virkelig prøvd. Har en nær venn som er kjøkkensjef på en anerkjent sjømatrestaurant og har fått mye som skal være veldig, veldig godt. Men nei. Takler det ikke!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rå reke eller snøkrabbe smaker søtt. Fritert scampi smaker ingenting, så en av disse tre er sikkert valg. Kombiner med avokado, agurk og litt sursøt saus feks. 

Anonymkode: 38108...715

Skrevet

reker, scampi, kreps  (hummer er godt men er dyrt og nært truet så bør ligge unna)

AnonymBruker
Skrevet

Scampi er lettest, tror jeg. Kjøp rå scampi, rens dem, surr olivenolje med finhakket hvitløk og chili og stek til slutt scampiene i dette, server med godt brød til å moppe opp oljen med (gambas al pil pil, mange oppskrifter på nett). 

Eller ha scampi i sterk curry/suppe, eller fritert. 

Sjøkreps er min favoritt. Sjøkreps og kongekrabbeklør har ganske mild smak og fin konsistens. Gratinerte sjøkreps med hvitløk- og urtesmør er helt nydelig. 

Anonymkode: 6b395...342

Skrevet

Hva er det som gjør at personen tror den ikke liker skalldyr? Har den prøvd? Er det smak eller konsistens?

Jeg unngikk skalldyr til jeg var nærmere 30, fordi jeg kun hadde smakt reker og det smaker høgg... Så fikk jeg blåskjell, det var fantastisk! Og kamskjell! Og scampi! Men østers går ikke ned, og jeg klarer absolutt ikke vanlige reker.

Det er mye skalldyr som kan tilberedes slik at man kamuflerer smak, hvis det er det som er vanskelig. Scampi eller blåskjell laget med hvitvin, hvitløk, chili og ingefær f.eks.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hen liker fiskesuppe så kan du prøve med litt reker i. Eller reker/kreps som garnityr i annen suppe som gulrotssuppe. 

Blåskjell er sært for noen, men man kan lage blåskjellsuppe med mange ulike smaker. Hvis hen liker karri, kokosmelk, chili, thai eller ammet så kan suppen baseres på det. 

Krabbe (hvitt kjøtt) på godt brød. Masse majones eller aioli. Pepper på toppen kan være godt. 

Sjøkreps med estragonsaus 

Pannestekt kamskjell med ertepure og sprøstekt chorizo.

Pasta med reker 

Reker i salat 

Surf and turf 

Gambas al pil pil 

Friterte akkarringer, reker, scampi med diverse dressinger til. 

Anonymkode: 48fbd...9b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis hen liker fiskesuppe så kan du prøve med litt reker i. Eller reker/kreps som garnityr i annen suppe som gulrotssuppe. 

Blåskjell er sært for noen, men man kan lage blåskjellsuppe med mange ulike smaker. Hvis hen liker karri, kokosmelk, chili, thai eller ammet så kan suppen baseres på det. 

Krabbe (hvitt kjøtt) på godt brød. Masse majones eller aioli. Pepper på toppen kan være godt. 

Sjøkreps med estragonsaus 

Pannestekt kamskjell med ertepure og sprøstekt chorizo.

Pasta med reker 

Reker i salat 

Surf and turf 

Gambas al pil pil 

Friterte akkarringer, reker, scampi med diverse dressinger til. 

Anonymkode: 48fbd...9b0

Dårlig gjort! Så og si alt du ramser opp her er noe av det beste jeg vet og nå ble jeg sulten. :D (Liker selve innmaten i krabba også da, nesten bedre en det hvite kjøttet fra klør og hus).

AnonymBruker
Skrevet

Reker eller kreps. 

Anonymkode: 50d2e...b6d

Skrevet

Lag en asiatisk vri, frityr og chili endrer opplevelsen av skalldyr. 

AnonymBruker
Skrevet

Kreps er mildest synes jeg. 

Anonymkode: 7bd1e...13b

Skrevet

Hvis det er en annen enn deg selv du vil skal smake sjømat så bør du la det være opp til den personen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...