Gå til innhold

Angsten for resultat av prøver. Mageproblemer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ventet så altfor lenge med å gå til legen med mageproblemer. Jeg ville tro det ikke var noe alvorlig for jeg er litt bedre innimellom. Har hatt  mye løs mage i ett år, men jeg er bedre innimellom. Jeg tenkte det var stress fordi jeg stresser mye. 

Jeg tok blodprøver hos legen i dag. Jeg skal levere avføringssprøver.  Fikk 2 typer. En med væske i som skulle dyppes i avføringen og legges i væsken. Og en det jeg skulle putte litt avføring i. Hvis de finner blod i dette så må de undersøke dette videre. Hvis det er ikke blod så er det mest sannsynlig noe ufarlig sa legen. Men det måtte sjekkes. 

Jeg blir helt deprimert og redd når det kommer til prøvetaking og det å vente på svar. Jeg har veldig angst for at det kan være noe alvorlig. 

Er det andre som har tatt slike prøver? 

Hvordan skal jeg leve imellomtiden? Skal jeg bare gå rundt å bekymre meg eller bør jeg leve normalt? 

Setter pris på litt råd om dette. 

Anonymkode: d1806...819

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, slapp av. Har hatt diaré i ti år uten at det er noe galt.

Anonymkode: 41489...376

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal prøve å leve som normalt så godt du kan mens du venter på svar. Du tjener ikke noe på bekymring. Noen har med seg en slags overtro om at det skal være beskyttende å bekymre seg, andre tror det hjelper fordi man da er forberedt på dårlige nyheter. Slik er det ikke. Det eneste man oppnår er å ha det jævlig i ventetiden, i tillegg gir stresset en negativ effekt på kropp og psyke.

Anonymkode: f389f...c5d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan skal jeg leve imellomtiden? Skal jeg bare gå rundt å bekymre meg eller bør jeg leve normalt? 

Lev som normalt og bruk energien din på helt andre ting enn å tro du er syk. Sjansen for at det ikke er noe galt er mye større enn sjansen for at det er noe alvorlig galt.

Anonymkode: 012cc...bd1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ventet så altfor lenge med å gå til legen med mageproblemer. Jeg ville tro det ikke var noe alvorlig for jeg er litt bedre innimellom. Har hatt  mye løs mage i ett år, men jeg er bedre innimellom. Jeg tenkte det var stress fordi jeg stresser mye. 

Jeg tok blodprøver hos legen i dag. Jeg skal levere avføringssprøver.  Fikk 2 typer. En med væske i som skulle dyppes i avføringen og legges i væsken. Og en det jeg skulle putte litt avføring i. Hvis de finner blod i dette så må de undersøke dette videre. Hvis det er ikke blod så er det mest sannsynlig noe ufarlig sa legen. Men det måtte sjekkes. 

Jeg blir helt deprimert og redd når det kommer til prøvetaking og det å vente på svar. Jeg har veldig angst for at det kan være noe alvorlig. 

Er det andre som har tatt slike prøver? 

Setter pris på litt råd om dette. 

Jeg tatt sånne prøver, resultatet blir ikke annerledes uansett hvor mye man grubler om det på forhånd. Dessuten så er de fleste prøver for å utelukke, ikke fordi man troe det er noe. Så for min del klarer jeg å være avslappet rundt å vente på prøvesvar. 

Anonymkode: e9dc1...2fb

• Nyttig 1
Skrevet

Så du undertrykker signaler fra kroppen din og overser de til å bekymre deg halvt ihjel når du endelig tar tak? 

Hva med å bruke ventetiden på å reflektere over hvorfor du gjør dette? 

Det er nok ikke noe alvorlig galt med magen din og du skal slappe helt av. Og er det noe som må håndteres så gjør du jo det. 

Tipper stresset ditt har gitt deg både lette angstplager og løs mage. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud, slapp av. Har hatt diaré i ti år uten at det er noe galt.

Enig i det. Alt kan skje i livet uansett. Jeg må lære meg å ikke være så nervøs og verstetenkende.  Det trenger jo ikke å være noe farlig. 

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Lev som normalt og bruk energien din på helt andre ting enn å tro du er syk. Sjansen for at det ikke er noe galt er mye større enn sjansen for at det er noe alvorlig galt.

Anonymkode: 012cc...bd1

Enig med deg. Jeg skal leve helt som normalt. Godt råd!  

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tatt sånne prøver, resultatet blir ikke annerledes uansett hvor mye man grubler om det på forhånd. Dessuten så er de fleste prøver for å utelukke, ikke fordi man troe det er noe. Så for min del klarer jeg å være avslappet rundt å vente på prøvesvar. 

Anonymkode: e9dc1...2fb

Enig! . Jeg skal være avslappet, og leve helt normalt. 

Gjest EmKay
Skrevet

Lev som normalt. 
Har levert en million prøver, mange med blod i og noen uten. Det har vært kameraet opp og ned alle veier, og det har vært funnet betennelser uten at de har funnet ut hvorfor. Sykehusinnleggelser, besøker på akutten, osv. 

Konklusjon: De vedkjenner at det er noe, men de vet ikke hva. De vet at det ikke er alvorlig, og diagnosen blir derfor IBS som i seg selv ikke sier så mye. 

Så prøv å slapp av. Vi er så sinnsykt mange med mageproblemer, og det er sjelden det er noe alvorlig. Stressmage er også et velkjent fenomen, så det er godt mulig du har rett der.
Men jeg skjønner at den ventingen er noe dritt og at man helst vil ha svar med en gang, og jeg skjønner at det ikke er så enkelt å la være som det høres ut som. 
Men det å lære seg å ikke bruke energi på ting du får gjort noe med er en fin ting, og sparer deg for mye unødig stress og tankekjør.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Solanum tuberosum said:

Så du undertrykker signaler fra kroppen din og overser de til å bekymre deg halvt ihjel når du endelig tar tak? 

Hva med å bruke ventetiden på å reflektere over hvorfor du gjør dette? 

Det er nok ikke noe alvorlig galt med magen din og du skal slappe helt av. Og er det noe som må håndteres så gjør du jo det. 

Tipper stresset ditt har gitt deg både lette angstplager og løs mage. 

Jeg har mye stress i livet mitt pga påkjenninger rundt sykdom hos barn, og økonomiske problemer. Og legen mente det er godt mulig at dette er pga stress. Men sa at jeg må ta visse prøver for å utelukke alvorlig sykdom. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, EmKay said:

Lev som normalt. 
Har levert en million prøver, mange med blod i og noen uten. Det har vært kameraet opp og ned alle veier, og det har vært funnet betennelser uten at de har funnet ut hvorfor. Sykehusinnleggelser, besøker på akutten, osv. 

Konklusjon: De vedkjenner at det er noe, men de vet ikke hva. De vet at det ikke er alvorlig, og diagnosen blir derfor IBS som i seg selv ikke sier så mye. 

Så prøv å slapp av. Vi er så sinnsykt mange med mageproblemer, og det er sjelden det er noe alvorlig. Stressmage er også et velkjent fenomen, så det er godt mulig du har rett der.
Men jeg skjønner at den ventingen er noe dritt og at man helst vil ha svar med en gang, og jeg skjønner at det ikke er så enkelt å la være som det høres ut som. 
Men det å lære seg å ikke bruke energi på ting du får gjort noe med er en fin ting, og sparer deg for mye unødig stress og tankekjør.

Helt enig. Jeg må tenke mer fornuftig om dette. Vet dere om det er noe man ikke kan spise før avføringsprøver? Jeg har ikke fått noe beskjeder om dette? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig i det. Alt kan skje i livet uansett. Jeg må lære meg å ikke være så nervøs og verstetenkende.  Det trenger jo ikke å være noe farlig. 

Enig med deg. Jeg skal leve helt som normalt. Godt råd!  

Enig! . Jeg skal være avslappet, og leve helt normalt. 

Bra!

Hvis det viser seg at noe er galt tar du det når det eventuelt skjer.

Mitt første svar var ikke ment ekkelt, men det er så mange som har diaré, både periodevis og innimellom, uten at det nødvendigvis er kreft.

Angst, stress, allergi, intoleranse, mangel på gode bakterier i tarmen, osv osv. Mange ting som kan gi løs mage og jeg forstår at det er irriterende og slitsomt.  Men svært sjelden noe alvorlig uten andre symptomer.

Har man mye diaré får man gjerne hemorroider eller de blusser opp og det kan også gi blod i avføringen og når man tørker seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Jeg må tenke mer fornuftig om dette. Vet dere om det er noe man ikke kan spise før avføringsprøver? Jeg har ikke fått noe beskjeder om dette? 

Spis som normalt.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har mye stress i livet mitt pga påkjenninger rundt sykdom hos barn, og økonomiske problemer. Og legen mente det er godt mulig at dette er pga stress. Men sa at jeg må ta visse prøver for å utelukke alvorlig sykdom. 

Huff da, det må være knalltøft! 

Da tenker jeg at når du har fått prøvesvarene, som vil vise at ingenting feiler deg, så må du be fastlegen om hjelp til å få balanse i livet ditt. 

• Nyttig 1
Gjest EmKay
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Spis som normalt. Om du endrer kostholdet ditt før prøvene vil avføringsmønsteret ditt også endre seg, og prøvene blir ikke reelle. :) 

Kanskje har du IBS, noe som er plagsomt, men ikke farlig. Da kartlegger du kostholdet ditt og finner ut hva som trigger mageplagene. Kanskje er det "bare" stress, og da må du finner noen bedre metoder å håndtere dette på. Kanskje er det begge deler, IBS blir ofte betydelig verre under stressede forhold. 

Uansett, lykke til og pust med magen, dette går nok helt fint :) 

AnonymBruker
Skrevet

Er det kun løs mage du har hatt? 

Anonymkode: 17e9b...257

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Er det kun løs mage du har hatt? 

Anonymkode: 17e9b...257

Grøtaktig avføring. Iblant er den fin. Men veldig ofte grøtaktig. Jeg har også vært plaget med mageknip, og noe som ligner muskelsmerter under venstre ribbebein og av og til litt trykk nede i magen . 

Tok prøvene nå. Leverer de inn i morgen. Håper at det går greit at de står i romtemperatur gjennom natten... Jeg tror at jeg tok den ene litt feil. Vet ikke... Men jeg leverer det inn i morgen.

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, EmKay said:

Spis som normalt. Om du endrer kostholdet ditt før prøvene vil avføringsmønsteret ditt også endre seg, og prøvene blir ikke reelle. :) 

Kanskje har du IBS, noe som er plagsomt, men ikke farlig. Da kartlegger du kostholdet ditt og finner ut hva som trigger mageplagene. Kanskje er det "bare" stress, og da må du finner noen bedre metoder å håndtere dette på. Kanskje er det begge deler, IBS blir ofte betydelig verre under stressede forhold. 

Uansett, lykke til og pust med magen, dette går nok helt fint :) 

Prøver å ikke ta sorgen på forhånd og tenke positivt.  Prøver å tenke slik jeg har fått råd om i denne tråden. Da går det bra  :)

Fikk svar på blodprøvene allerede i kveld. Det står at de var fine. Det eneste som var galt er at jeg hadde et moderat mangel på D vitaminer. Noe jeg fikk resept på. Da gjenstår bare disse avføringsprøvene.

9 hours ago, Solanum tuberosum said:

Huff da, det må være knalltøft! 

Da tenker jeg at når du har fått prøvesvarene, som vil vise at ingenting feiler deg, så må du be fastlegen om hjelp til å få balanse i livet ditt. 

Ja, jeg har vært igjennom en del store påkjenninger. Så det kan være stress. Men jeg får se hva svaret blir på de viktigste prøvene først. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...