AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Har et barn på 6 år som har ørebetennelse. Trommehinnen er sprukket og det kommer puss og blod ut. I tillegg har det vært oppkast 2-6 ganger per time i 7 timer nå, brekninger utenom. Temp på rundt 38-38,5. Fått paracet stikkpille. Ligger slapp på sofaen utenom når det er oppkast og brekninger. Har vært i kontakt med fastlege som ikke vil ha barnet inn pga oppkast. Får ikke antibiotika for ørebetennelsen. Har lest at barn kan kaste opp av ørebetennelse, men så hyppig? Kun galle/magesyre som kommer for magen er helt tom. Ikke vant med ørebetennelse så blir usikker. Anonymkode: 7cfbc...7f7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #2 Skrevet 15. mai 2023 Høres mer ut som omgangssyke. Pass på væskeinntak, bittelitt om gangen, også ville jeg gitt smertestillende ved behov. Stakkars, men forhåpentligvis går det snart over. Anonymkode: 9518d...533
Tomas77 Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 Har vært med på det med ørebarn. Den ørebetennelsen der skal jeg vedde på har blitt en bakteriell infeksjon og trenger antibiotika. Jeg hadde oppsøkt legevakt eller privat om det er et alternativ der dere bor.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har et barn på 6 år som har ørebetennelse. Trommehinnen er sprukket og det kommer puss og blod ut. I tillegg har det vært oppkast 2-6 ganger per time i 7 timer nå, brekninger utenom. Temp på rundt 38-38,5. Fått paracet stikkpille. Ligger slapp på sofaen utenom når det er oppkast og brekninger. Har vært i kontakt med fastlege som ikke vil ha barnet inn pga oppkast. Får ikke antibiotika for ørebetennelsen. Har lest at barn kan kaste opp av ørebetennelse, men så hyppig? Kun galle/magesyre som kommer for magen er helt tom. Ikke vant med ørebetennelse så blir usikker. Anonymkode: 7cfbc...7f7 Ja -vi har hatt kombo ørebetennelse/oppkast på barn her. Du må jo bare ta kontakt med lege igjen om han ikke slutter å kaste opp og du opplever at hen ikke får i seg nok væske. Ett tips for barn som er kvalme og ikke er så flinke til å drikke er å tilby saft-is i tillegg til drikke Anonymkode: 9ce7d...b81
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #5 Skrevet 15. mai 2023 Tomas77 skrev (2 minutter siden): Har vært med på det med ørebarn. Den ørebetennelsen der skal jeg vedde på har blitt en bakteriell infeksjon og trenger antibiotika. Jeg hadde oppsøkt legevakt eller privat om det er et alternativ der dere bor. Enig med mulig bakteriell infeksjon, vårt barn med oppkast/ørebetennelse som sprakk og blod/puss rant. Var at han måtte til slutt få antibiotikakur. Anonymkode: 9ce7d...b81
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #6 Skrevet 15. mai 2023 Ring legevakten og hør med de, de er ikke så redde for oppkast. Jeg fikk min rett inn på legevakt når han kastet opp og besvimte, var aldri snakk om fare for smitte. Anonymkode: b8ea5...c98
Tomas77 Skrevet 15. mai 2023 #7 Skrevet 15. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enig med mulig bakteriell infeksjon, vårt barn med oppkast/ørebetennelse som sprakk og blod/puss rant. Var at han måtte til slutt få antibiotikakur. Anonymkode: 9ce7d...b81 Snakket med en lege på Aker legevakt sist gang det skjedde hos oss og han sa at en god del fastleger bare tok førstedelen av de nye anbefalingene som ikke tilsier antibiotika ved ørebetennelse og ikke følger neste setning som omhandler unntak. Såkalte "ørebarn" er innunder her og ved puss bør det tas crp og antibiotikabehandles om denne er høy. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #8 Skrevet 15. mai 2023 Tomas77 skrev (4 timer siden): Snakket med en lege på Aker legevakt sist gang det skjedde hos oss og han sa at en god del fastleger bare tok førstedelen av de nye anbefalingene som ikke tilsier antibiotika ved ørebetennelse og ikke følger neste setning som omhandler unntak. Såkalte "ørebarn" er innunder her og ved puss bør det tas crp og antibiotikabehandles om denne er høy. Tusen takk for alle svar! Nytt spørsmål: fått antibiotika nå, uten legetime/tilsyn. Denne spyr hun opp igjen. Ikke kastet opp på noen timer, kastet opp ca 20 minutt etter inntatt medisin (flytende, smaker grusomt). Hva gjør vi? Anonymkode: 7cfbc...7f7
Tomas77 Skrevet 15. mai 2023 #9 Skrevet 15. mai 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for alle svar! Nytt spørsmål: fått antibiotika nå, uten legetime/tilsyn. Denne spyr hun opp igjen. Ikke kastet opp på noen timer, kastet opp ca 20 minutt etter inntatt medisin (flytende, smaker grusomt). Hva gjør vi? Anonymkode: 7cfbc...7f7 Står muligens noe i pakningsvedlegget om dette. 20 min er tricky for da har hun fått i seg noe, spesielt på tom mage. Prøv å ringe legevakten.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #10 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for alle svar! Nytt spørsmål: fått antibiotika nå, uten legetime/tilsyn. Denne spyr hun opp igjen. Ikke kastet opp på noen timer, kastet opp ca 20 minutt etter inntatt medisin (flytende, smaker grusomt). Hva gjør vi? Anonymkode: 7cfbc...7f7 Om det ikke går med mixtur så spør om å få skrevet ut dråper i steden om det finnes som alternativ for den antibiotika som er skrevet ut -min datter kastet også opp av den mixturen. Evt tabletter som kan knuses om det finnes og inntas blandet med youghurt/syltetøy feks. Anonymkode: 9ce7d...b81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå