Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en uke siden kom det første barnet til meg og samboeren til verden. Han er en veldig tilstede pappa og virker nesten like hormonell og følsom som meg haha. 

Han er derimot MYE MER stressa og redd for absolutt alt. Merker veldig på han at den minste lille ting jør at han bekymrer seg så til de grader at jeg ser på han at han blir mer og mer sliten og merker også på han at han bare ikke er seg selv i det hele tatt. Jeg forstår jo selvsagt at han bekymrer seg, men synes det er litt ekstremt og ønsker å hjelpe han så han heller kan nyte å være pappa. Noen tips til hvordan jeg kan få han til å senke skuldrene LITT?  

Anonymkode: aeff5...cac

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For en uke siden kom det første barnet til meg og samboeren til verden. Han er en veldig tilstede pappa og virker nesten like hormonell og følsom som meg haha. 

Han er derimot MYE MER stressa og redd for absolutt alt. Merker veldig på han at den minste lille ting jør at han bekymrer seg så til de grader at jeg ser på han at han blir mer og mer sliten og merker også på han at han bare ikke er seg selv i det hele tatt. Jeg forstår jo selvsagt at han bekymrer seg, men synes det er litt ekstremt og ønsker å hjelpe han så han heller kan nyte å være pappa. Noen tips til hvordan jeg kan få han til å senke skuldrene LITT?  

Anonymkode: aeff5...cac

Det der vil gå seg til etterhvert som han vokser inn i papparollen. Læringskurven er bratt som ny forelder. Er det noe spesifikt han stresser over, eller er det "alt"? Dere kan jo snakke med helsesykepleier om dette? 

• Liker 3
Skrevet

Snakk sammen...vi kvinner har ofte 9 mnd vi leser, kjenner på følelsene, får mer bånd med baby og sitter mer i det.

For pappa blir dette kanskje et sjokk når baby plutselig er her. Snakk sammen og hjelp hverandre 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gi det tid. Jeg fikk angst (og fødselsdepresjon) når vi fikk vår jente, det var så ille at jeg ikke ville ta henne med noe sted, var knapt så jeg turte å dra på helsestasjonen (ikke på grunn av helsestasjonen) men der møtte jeg verdens beste helsesykepleier som hjalp meg gjennom dette. Det er viktig å snakke om det, hva er han redd for at skal skje? Er det noe han er ekstra usikker på som trigger disse følelsene i han? 

Anonymkode: cd103...a67

• Liker 2
Skrevet

Det er bare gått en uke så ville gitt det litt tid så han får landet litt. Men om det fortsatt er slik om 2-3 uker så bør han kanskje snakke med hs om det f eks på en av kontrollene til baby? Han skal vel tilbake på jobb om en uke så vil kanskje tro det faller litt på plass da kanskje. 

Gratulerer med bebis 😀

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får han til å sette ord på hva det er han er redd for så kan det hjelpe.

Anonymkode: 5a62a...32f

AnonymBruker
Skrevet

Det er naturlig å føle seg stresset og redd for alt - det er et kjempeansvar og helt nytt for ham. 

Vis forståelse, og la ham føle det han føler uten å prøve å "Nekte" ham å føle. Som i "neida, det går så bra", "DET er da ikke noe å være redd for", "Pytt sann, ikke tenk på det"; osv. For det er helt forferdelig. La ham heller få prate om det, og spør hva du kan gjøre for å hjelpe. 

Anonymkode: c4465...0a2

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet

Folk kan ikke få andre til å slappe mer av. Det kommer seg av seg selv etter hvert. Helt normalt at enten moren eller faren eller begge blir stresset og redd når det er første gang en blir forelder. Alt er jo helt nytt og har ett enormt ansvar for ett liv.
Å prøve å få noen til å slappe mer av kan øke stresset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...