AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Jeg trenger råd. Min mann har kronisk migrene og har vært inn og ut av arbeidslivet i en tiårsperiode. Han fikk aap og god hjelp av NAV, og fikk etterhvert ei 100% stilling han mestret godt. Men etter 2-3 år kom fraværet igjen. Og han har MYE. Jeg tror han jobber effektivt 25%. Han har vært sykemeldt 50% i 6 måneder, men likevel han fravær. Og det er plutselig fravær, en dag her og en dag der. Slik det vil være med migrene. Arbeidsgiver vil jo ha problemer med så ustabil arbeidskraft, det er slitsomt for meg å aldri vite om han skal på jobb eller ikke og det er jo slitsomt for han. Så nå har han blitt innkalt til dialogmøte og bra er det! Jeg har to utfordringer. For det første får jeg han ikke til å innse at han er en kroniker med en alvorlig diagnose. Han skal presse og prøve og det sliter på alle. Hvordan bør jeg forholde meg til dette? Så er det livstilen hans, som blir bare jævligere og jævligere. Han overspiser og har lagt på seg 20 kg på to år. Han er aldri ute i frisk luft og beveger seg knapt. Han bruker nikotin og drikker litt vel ofte alkohol. Ikke mye om han hadde vært frisk, men mye om en har migrene. Det skal sies at hans lege mistenker utbrenthet og/eller depresjon. Så jeg har en mutt tykk mann som ikke evner å se sin egen situasjon. Men det kan vel skje oss alle. Men hva gjør jeg? Kanskje noen menn vil svare? Skal jeg la han være helt i fred og la lege og NAV ta helt over? Eller skal jeg bidra med noe? Jeg er stikk motsatt av han. Jeg trener aktivt, er slank, verken røyker eller drikker, og spiser "riktig". Jeg er ved god helse fysisk og psykisk. Jeg skulle ønske han kunne ta etter. Ikke bare fordi det er litt ensomt å gjøre så mye alene, men også fordi han dreper seg sjøl med livsstilen sin. Det er så trist og frustrende. Er det noen som har kommentarer eller råd! Alle innspill settes pris på. PS: vi er godt voksne og har utflytta voksne barn. Anonymkode: 97933...780 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #2 Skrevet 15. mai 2023 Jeg vil tro han er deprimert. Sliter selv med hodepine/migrene daglig og er utenfor arbeidslivet. Vært syk i 2 år "kun" men psyken er helt på bærtur. Det er en stor sorg å ikke klare jobbe, sorg over livet en hadde og som er borte. Selv får jeg hjelp hos mestringsenheten hvor jeg går til samtaler. Migrene tar ikke livet av deg, men den tar livet fra deg. Det er en sykt invalidiserende sykdom. Regner med han går på forebyggende medisiner og har anfallsmedisiner. Har han vært hos nevrolog? Har ikke den beste erfaringen med offentlige nevrologer, så om dere har økonomi til det ville jeg prøvd privat som er spesialisert på hodepinelidelser. Håper det ordner seg for dere Anonymkode: 10b36...680 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vil tro han er deprimert. Sliter selv med hodepine/migrene daglig og er utenfor arbeidslivet. Vært syk i 2 år "kun" men psyken er helt på bærtur. Det er en stor sorg å ikke klare jobbe, sorg over livet en hadde og som er borte. Selv får jeg hjelp hos mestringsenheten hvor jeg går til samtaler. Migrene tar ikke livet av deg, men den tar livet fra deg. Det er en sykt invalidiserende sykdom. Regner med han går på forebyggende medisiner og har anfallsmedisiner. Har han vært hos nevrolog? Har ikke den beste erfaringen med offentlige nevrologer, så om dere har økonomi til det ville jeg prøvd privat som er spesialisert på hodepinelidelser. Håper det ordner seg for dere Anonymkode: 10b36...680 Takk for et fint svar. Det er en forferdelig sykdom, for jeg ser jo hvor vondt han har det når anfalla kommer. Han får medisiner som hjelper noe. Kanskje de ikke er gode nok? Og han har aldri vært hos nevrolog. Hva kan en nevrolog gjøre? Og hva er en mestringsenhet? Jeg tror nok han er deprimert. Jeg skjønner jo det når jeg ser hva du forteller om egen situasjon. Hvordan tenker du at jeg som partner kan gjøre det best mulig for han? Hvordan ønsker du at dine nære skal behandle deg? Anonymkode: 97933...780
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 Har selv migrene. Merker ihvertfall at det blir verre med alkohol, og at redusert jobb og mosjon og frisk luft hjelper litt. Anonymkode: fd6f2...320 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #5 Skrevet 15. mai 2023 Jeg har selv hatt migrene som følge av utbrenthet og depresjoner. Det kan ikke fikses med medisiner alene, man må ta tak i helheten. Ett opphold på rehabiliteringssenter er ganske nyttig pluss at en god nevrolog og en psykolog kan sammen få han på rett spor. Først må han innse at kropp og psyke henger sammen, det pusher de på rehabilitering. Jeg har god erfaring med Sunnås, de har en avdeling for oss som lider av ulike smerter. Kan du feks være med han til legen en gang og si litt om hva du tenker evt ringe legen. Når jeg var på det sykeste bestilte min mann time hos min lege, han sa han hadde vert så slapp i det siste så han ville ha en sjekk. Inne hos legen sa han at han ikke var syk men ville ta opp ting han mente jeg ikke fikk hjelp med. Det hjalp, etter det fikk jeg henvisning til Sunnås. Anonymkode: f1224...f0b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #6 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har selv hatt migrene som følge av utbrenthet og depresjoner. Det kan ikke fikses med medisiner alene, man må ta tak i helheten. Ett opphold på rehabiliteringssenter er ganske nyttig pluss at en god nevrolog og en psykolog kan sammen få han på rett spor. Først må han innse at kropp og psyke henger sammen, det pusher de på rehabilitering. Jeg har god erfaring med Sunnås, de har en avdeling for oss som lider av ulike smerter. Kan du feks være med han til legen en gang og si litt om hva du tenker evt ringe legen. Når jeg var på det sykeste bestilte min mann time hos min lege, han sa han hadde vert så slapp i det siste så han ville ha en sjekk. Inne hos legen sa han at han ikke var syk men ville ta opp ting han mente jeg ikke fikk hjelp med. Det hjalp, etter det fikk jeg henvisning til Sunnås. Anonymkode: f1224...f0b Takk for nyttig svar. Jeg var ikke klar over at en kunne få rehab for migrene. Det hadde jo vært veldig bra for han. Så bra at du fortalte om denne muligheten. Jeg ble med han til legen for noen måneder siden. Min mann ba meg om det, slik at jeg kunne fortelle hva jeg observerte. Men legen hans så ikke på meg eller responderte på det jeg sa, så det var litt mislykka. Legen ga da ytterligere sykemelding og råd om å ta d-vitaminer. Så det er nok lurt å be om henvisning til nevrolog. Takk igjen. Anonymkode: 97933...780
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #7 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Takk for nyttig svar. Jeg var ikke klar over at en kunne få rehab for migrene. Det hadde jo vært veldig bra for han. Så bra at du fortalte om denne muligheten. Jeg ble med han til legen for noen måneder siden. Min mann ba meg om det, slik at jeg kunne fortelle hva jeg observerte. Men legen hans så ikke på meg eller responderte på det jeg sa, så det var litt mislykka. Legen ga da ytterligere sykemelding og råd om å ta d-vitaminer. Så det er nok lurt å be om henvisning til nevrolog. Takk igjen. Anonymkode: 97933...780 Kanskje tiden er inne for å bytte fastlege? Høres jo ikke ut som om legen tar det helt på alvor? Anonymkode: 7f0af...2e3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #8 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kanskje tiden er inne for å bytte fastlege? Høres jo ikke ut som om legen tar det helt på alvor? Anonymkode: 7f0af...2e3 Ja, jeg har tenkt tanken etter jeg har lest svarene jeg har fått. Det er jo flere muligheter for han som ikke er opplyst om og dermed ikke prøvd. Så jeg tenker jeg be han om å spørre om henvisning til nevrolog. Og så bør vi undersøke mulighetene for rehab. Anonymkode: 97933...780
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #9 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trenger råd. Min mann har kronisk migrene og har vært inn og ut av arbeidslivet i en tiårsperiode. Han fikk aap og god hjelp av NAV, og fikk etterhvert ei 100% stilling han mestret godt. Men etter 2-3 år kom fraværet igjen. Og han har MYE. Jeg tror han jobber effektivt 25%. Han har vært sykemeldt 50% i 6 måneder, men likevel han fravær. Og det er plutselig fravær, en dag her og en dag der. Slik det vil være med migrene. Arbeidsgiver vil jo ha problemer med så ustabil arbeidskraft, det er slitsomt for meg å aldri vite om han skal på jobb eller ikke og det er jo slitsomt for han. Så nå har han blitt innkalt til dialogmøte og bra er det! Jeg har to utfordringer. For det første får jeg han ikke til å innse at han er en kroniker med en alvorlig diagnose. Han skal presse og prøve og det sliter på alle. Hvordan bør jeg forholde meg til dette? Så er det livstilen hans, som blir bare jævligere og jævligere. Han overspiser og har lagt på seg 20 kg på to år. Han er aldri ute i frisk luft og beveger seg knapt. Han bruker nikotin og drikker litt vel ofte alkohol. Ikke mye om han hadde vært frisk, men mye om en har migrene. Det skal sies at hans lege mistenker utbrenthet og/eller depresjon. Så jeg har en mutt tykk mann som ikke evner å se sin egen situasjon. Men det kan vel skje oss alle. Men hva gjør jeg? Kanskje noen menn vil svare? Skal jeg la han være helt i fred og la lege og NAV ta helt over? Eller skal jeg bidra med noe? Jeg er stikk motsatt av han. Jeg trener aktivt, er slank, verken røyker eller drikker, og spiser "riktig". Jeg er ved god helse fysisk og psykisk. Jeg skulle ønske han kunne ta etter. Ikke bare fordi det er litt ensomt å gjøre så mye alene, men også fordi han dreper seg sjøl med livsstilen sin. Det er så trist og frustrende. Er det noen som har kommentarer eller råd! Alle innspill settes pris på. PS: vi er godt voksne og har utflytta voksne barn. Anonymkode: 97933...780 Migrene kan komme av inflammasjon i kroppen. Han burde sette seg litt inn i sammenhenger mellom tarm og hode, tarmpermeabilitet og inflammasjon i hjernen. Og selvfølgelig begynne å leve sunnere. Anonymkode: c6111...085
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #10 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Migrene kan komme av inflammasjon i kroppen. Han burde sette seg litt inn i sammenhenger mellom tarm og hode, tarmpermeabilitet og inflammasjon i hjernen. Og selvfølgelig begynne å leve sunnere. Anonymkode: c6111...085 Takk for svar. Ingen av oss er "gode" på sykdommen så dette skal jeg lese meg opp på. Han vil antagelig ikke klare det i den forfatningen han er i nå. Anonymkode: 97933...780
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #11 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja, jeg har tenkt tanken etter jeg har lest svarene jeg har fått. Det er jo flere muligheter for han som ikke er opplyst om og dermed ikke prøvd. Så jeg tenker jeg be han om å spørre om henvisning til nevrolog. Og så bør vi undersøke mulighetene for rehab. Anonymkode: 97933...780 Verdt et forsøk. Det er dessverre slik at det kan variere en god del fra lege til lege hvor oppdaterte/flinke de er på ulike lidelser og videre hvor god behandling man får. Så til spørsmålet ditt; hvordan leve med usikkerheten? Det er jo vanskelig da, mange menn er dessverre veldig dårlige på å ta egen helse på alvor og kreve hjelp. Det viser jo forskning også, at mange menn oppsøker først lege for sine helseplager etter press fra kona. Så å bare trekke deg tilbake og la han deale med det selv kan jo bli frustrerende for deg å bevitne fra sidelinjen. Det høres ut som om han trenger å innse at NÅ, per i dag, så er han ganske syk og lavtfungerende. Det betyr jo ikke at det nødvendigvis vil være sånn for all fremtid, men det er sånn akkurat nå. Og at det gjør det vanskeligere for alle parter at han ikke tar det på alvor. Går det an å ta en alvorsprat om det? Anonymkode: 7f0af...2e3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #12 Skrevet 15. mai 2023 Nevrolog kan utrdede i fht medisiner en fastlege ikke kan, før hodepinedagbok, meld han inn i hodepine norge og ikke minst gjenta gang på gang at migrene er en nevrologisk sykdom man ikke blir frisk av på magisk vis.. Hodepine Norge | Oslo | Facebook Leve med hodepinesykdom | Facebook Anonymkode: 86c7f...af0
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #13 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Verdt et forsøk. Det er dessverre slik at det kan variere en god del fra lege til lege hvor oppdaterte/flinke de er på ulike lidelser og videre hvor god behandling man får. Så til spørsmålet ditt; hvordan leve med usikkerheten? Det er jo vanskelig da, mange menn er dessverre veldig dårlige på å ta egen helse på alvor og kreve hjelp. Det viser jo forskning også, at mange menn oppsøker først lege for sine helseplager etter press fra kona. Så å bare trekke deg tilbake og la han deale med det selv kan jo bli frustrerende for deg å bevitne fra sidelinjen. Det høres ut som om han trenger å innse at NÅ, per i dag, så er han ganske syk og lavtfungerende. Det betyr jo ikke at det nødvendigvis vil være sånn for all fremtid, men det er sånn akkurat nå. Og at det gjør det vanskeligere for alle parter at han ikke tar det på alvor. Går det an å ta en alvorsprat om det? Anonymkode: 7f0af...2e3 Det er absolutt mulig å ta en alvorsprat med han. For han er en rolig mann som kan lytte. Men jeg er mer usikker på om jeg når inn akkurat nå. Han har blitt ganske fjern. Men jeg tenker at jeg får sette meg godt inn mulighetene. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nevrolog kan utrdede i fht medisiner en fastlege ikke kan, før hodepinedagbok, meld han inn i hodepine norge og ikke minst gjenta gang på gang at migrene er en nevrologisk sykdom man ikke blir frisk av på magisk vis.. Hodepine Norge | Oslo | Facebook Leve med hodepinesykdom | Facebook Anonymkode: 86c7f...af0 Tusen takk! Anonymkode: 97933...780
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå