Brutex Skrevet 16. mai 2023 #21 Skrevet 16. mai 2023 4 hours ago, Marihønepøne said: Jeg er ikke for outing av navn på gjerningsmenn før det foreligger en rettskraftig dom og definitivt ikke for outing av navn på ofre for kriminelle handlinger. Men faktum er at det innimellom skjer og at det vil skje oftere og oftere jo tydeligere det blir for folk flest at det å få navnet sitt outet statistisk sett vil være den eneste straffen overgripere får. Publisering av navn på tiltalte, fornærmede og vitner skjer i stadig økende grad og har blitt et stort problem. Det er, som tidligere nevnt, en stor belastning og vil i økende grad medføre at offere vil vegre seg for å anmelde. Også beskrivelse av handlingen skjer i økende grad. Man ser også f.eks. at stjålende nakenbilder, spesielt av kjendiser, spres med høyt tempo. At få dømmes har selvfølgelig sammenheng med at det er vanskelig å bevise. Det er liten grunn til å tro at gatas justis er mer rettferdig enn en seriøs gjennomgang i en domstol. Det er tydelig at her har folk for lite respekt for domstolene og man må ha en innstramming. Det må være en straff uansett om det er den første eller tusende som sprer ett navn eller beskrivelse videre. 2
Brutex Skrevet 16. mai 2023 #22 Skrevet 16. mai 2023 6 hours ago, CAPS LOCK said: Hvordan kan det være "et hån mot vårt rettssystem" når den relevante lovbestemmelsen; domstolloven § 124, sier følgende: "Rettsmøtene er offentlige og forhandlingene og rettsavgjørelsene kan gjengis offentlig, hvis ikke annet er bestemt i lov eller av retten i medhold av lov." Lov om domstolene (domstolloven) - 7de kapitel. Rettsmøter, rettsspråk, rettsferier og forsikring. - Lovdata Det har åpenbart alldri vært lovens intensjon å spre informasjon om tiltalte, fornærnede, vitner og handling slik vi ser nå. Pressen har ikke gjort det og gjør det ikke. Problemet er at vi nå har fått en gjeng "redaktører" og "dommere" uten moral, dømmekraft og kunnskap. 1
Helene1982 Skrevet 16. mai 2023 #23 Skrevet 16. mai 2023 Zikkzakk skrev (6 timer siden): Når man vet hvor lav straff slike griser får her til lands, skjønner jeg faktisk godt at folk har et behov for å henge dem ut for å sørge for at de får et vanskelig liv når de er ferdigsona. Nå har jeg ikke sett innlegget til akkurat Kamelen, men har sett andre engasjere seg i saken på TikTok og der skriver folk navnene til de tiltalte i kommentarfeltene. Ja, man kan lese rettsdokumenter, men at han viser offereti en utrolig sårbar situasjon fordi da får han applaus på Internett er ikke ok. Jeg driter i hva slags straff han får, og straff for voldtekt er ofte for lav, men vi er nødt til å strebe etter et mest mulig rettferdig rettssystem der man har rett på forsvar og dom før noen samler likes på TikTok. 3
Bag Skrevet 16. mai 2023 #24 Skrevet 16. mai 2023 Jeg mistenker flere av disse som legger ut tilsvarende, mer for å gjøre det på grunn av ønske om å øke egen synlighet, popularitet og markedsføring, enn at de har noe genuint ønske om å forbedre verden. 4 1
Marihønepøne Skrevet 16. mai 2023 #25 Skrevet 16. mai 2023 Brutex skrev (3 timer siden): Publisering av navn på tiltalte, fornærmede og vitner skjer i stadig økende grad og har blitt et stort problem. Det er, som tidligere nevnt, en stor belastning og vil i økende grad medføre at offere vil vegre seg for å anmelde. Også beskrivelse av handlingen skjer i økende grad. Man ser også f.eks. at stjålende nakenbilder, spesielt av kjendiser, spres med høyt tempo. At få dømmes har selvfølgelig sammenheng med at det er vanskelig å bevise. Det er liten grunn til å tro at gatas justis er mer rettferdig enn en seriøs gjennomgang i en domstol. Det er tydelig at her har folk for lite respekt for domstolene og man må ha en innstramming. Det må være en straff uansett om det er den første eller tusende som sprer ett navn eller beskrivelse videre. Nå har jeg altså aldri sagt at jeg er for at at navn på gjerningsmenn spres, jeg mener det er en uting og at det i mange tilfeller bør straffes (selv om jeg også mener det finnes unntak. Kamelen er etter min mening absolutt ikke et slikt unntak.) Det er likevel påfallende at absolutt alt straffes oftere og gjerne også strengere enn voldtekt og seksuelle overgrep. Du argumenterer med at den type beskrivelser er vanskelig å bevise, men det er jo ikke alltid det. Det finnes innimellom både tilståelser, vitner, skriftlige erkjennelser, filmer, svangerskap/barn og annet, men gjerningsmennene går oftest fri likevel. Og det vil naturligvis gjøre at selv- og gatejustisen vil blomstre her til lands. Det er uunngåelig og noe politi og rettsvesen må bære sin del av skylda for. 4
Gugglo Skrevet 16. mai 2023 #26 Skrevet 16. mai 2023 Når noen må avtjene sin straff i fengsel så får de også hjelp med å komme seg ut av både miljø og uvane/tankespor som har gjort at de har havnet i fengsel. Etter å ha avtjent fengselsstraff unngår de aller fleste å begå kriminelle handlinger igjen. https://www.uib.no/aktuelt/100147/norsk-fengselstraff-hjelper-mot-kriminalitet Hvis vi i stedet henger ut kriminelle, legger ut bilde og navn på de, så vil de for evig og alltid enten være på kant med samfunnet og leve et helt liv i kriminalitet eller så vil de bli beskyttet av folk med enorm makt som vil tråkke på ofrene. https://www.morgenbladet.no/aktuelt/kommentar/2018/01/23/pressen-beskytter-sine-egne-mot-metoo-bolgen-skriver-mina-ghabel-lunde/ 1
Zikkzakk Skrevet 16. mai 2023 #27 Skrevet 16. mai 2023 Helene1982 skrev (3 timer siden): Ja, man kan lese rettsdokumenter, men at han viser offereti en utrolig sårbar situasjon fordi da får han applaus på Internett er ikke ok. Jeg driter i hva slags straff han får, og straff for voldtekt er ofte for lav, men vi er nødt til å strebe etter et mest mulig rettferdig rettssystem der man har rett på forsvar og dom før noen samler likes på TikTok. Jeg har ikke sagt noe annet, men likevel forstår jeg godt at noen velger å gjøre det, spesielt etter å ha sett tiktokbrukeren til en av de tiltalte og jeg håper alle i området får med seg hvem han er slik at han ikke kan drive å henge rundt ungjenter og voldta dem når han har anledning senere. Det som også er provoserende er å se at flere gutter er enig i det han sier i noen av videoene; som f.eks bare å ha sex med jenter som ikke er russ enda. 2
Zikkzakk Skrevet 16. mai 2023 #28 Skrevet 16. mai 2023 Gugglo skrev (14 minutter siden): Når noen må avtjene sin straff i fengsel så får de også hjelp med å komme seg ut av både miljø og uvane/tankespor som har gjort at de har havnet i fengsel. Etter å ha avtjent fengselsstraff unngår de aller fleste å begå kriminelle handlinger igjen. https://www.uib.no/aktuelt/100147/norsk-fengselstraff-hjelper-mot-kriminalitet Hvis vi i stedet henger ut kriminelle, legger ut bilde og navn på de, så vil de for evig og alltid enten være på kant med samfunnet og leve et helt liv i kriminalitet eller så vil de bli beskyttet av folk med enorm makt som vil tråkke på ofrene. https://www.morgenbladet.no/aktuelt/kommentar/2018/01/23/pressen-beskytter-sine-egne-mot-metoo-bolgen-skriver-mina-ghabel-lunde/ Så du synes det er greit at dine egne tenåringsbarn henger med voldtektsdømte menn fordi de fleste ikke begår kriminelle handlinger igjen? 3
Gugglo Skrevet 16. mai 2023 #29 Skrevet 16. mai 2023 Zikkzakk skrev (Akkurat nå): Så du synes det er greit at dine egne tenåringsbarn henger med voldtektsdømte menn fordi de fleste ikke begår kriminelle handlinger igjen? Blir barn som får sine liv detaljstyrt i den grad at foreldre bestemmer selv hvem de skal ha som venner og ikke ha som venner, selvstendige? Klarer slike senere å sortere vekk mennesker som ikke vil de vel når de aldri har gått på en smell?
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 #30 Skrevet 16. mai 2023 Hvem, hva, hvor? Kamel? Ble den svelget? Foregår dette i Sahara? Hvor mye kostet kamelen? Hvordan havnet kamelen i denne knipa? Hjelp!
Gugglo Skrevet 16. mai 2023 #31 Skrevet 16. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden): Hvem, hva, hvor? Kamel? Ble den svelget? Foregår dette i Sahara? Hvor mye kostet kamelen? Hvordan havnet kamelen i denne knipa? Hjelp! https://no.wikipedia.org/wiki/Kamelen
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 #32 Skrevet 16. mai 2023 Gugglo skrev (Akkurat nå): https://no.wikipedia.org/wiki/Kamelen Han har outet noen? Hvor ser jeg dette?
Gugglo Skrevet 16. mai 2023 #33 Skrevet 16. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden): Han har outet noen? Hvor ser jeg dette? I avisen eller annen media.
Zikkzakk Skrevet 16. mai 2023 #34 Skrevet 16. mai 2023 Gugglo skrev (6 minutter siden): Blir barn som får sine liv detaljstyrt i den grad at foreldre bestemmer selv hvem de skal ha som venner og ikke ha som venner, selvstendige? Klarer slike senere å sortere vekk mennesker som ikke vil de vel når de aldri har gått på en smell? Jeg vil nok ikke kalle det å bli voldtatt som å gå på en smell, og hvis du mener det tror jeg du må sette deg litt mer inn i hvordan voldtektsofre har det i etterkant. Det ene offeret i denne saken sa i retten at hun like gjerne kunne vært død fremfor å bli voldtatt. Det er ikke å detaljstyre livet til en tenåring å advare om en voldtektsmann, og tenåringene vil nok også unngå denne mannen om de får vite om det. 5 1
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 #35 Skrevet 16. mai 2023 Gugglo skrev (2 minutter siden): I avisen eller annen media. I avisen.. ok, får lete da...
Gugglo Skrevet 16. mai 2023 #36 Skrevet 16. mai 2023 (endret) Zikkzakk skrev (1 time siden): Jeg vil nok ikke kalle det å bli voldtatt som å gå på en smell Likevel gjør du det. Jeg pratet om vennskap, for det var der du begynte. Nå opptrer du så uredelig at denne debatten er over. Jeg har aldri hevdet at "voldtekt er å gå på en smell". Derimot skrev jeg at barn som erfarer at andre, som de oppfatter som venner, kan være uærlige mot dem, behandle dem dårlig, opplever å gå på en smell ved å tro godt om venner som ikke vil de vel. Ved å ha den erfaringen som barn er det lettere å se mønstre hos mennesker som ikke har gode intensjoner. Det er bedre å ha den sosiale ferdigheten selv fremfor å leve på at andre skal bestemme hvem en skal ha som venner og ikke ha som venner fordi en aldri fått lære seg det. Heller enn å svare på det argumentet tydde du altså til et ganske stygt angrep, du tillegger meg å være apologet for voldtekt. Det er en ganske frekk debatteknikk. Endret 16. mai 2023 av Gugglo
Zikkzakk Skrevet 16. mai 2023 #37 Skrevet 16. mai 2023 Gugglo skrev (11 minutter siden): Likevel gjør du det. Jeg pratet om vennskap, for det var der du begynte. Nå opptrer du så uredelig at denne debatten er over. Jeg har aldri hevdet at "voldtekt er å gå på en smell". Nei, jeg har ikke pratet om vennskap. Da må du nesten lese innlegget mitt igjen. Det var du som skreiv å gå på en smell i innlegget ditt 🤷♀️ 1
Gjest ti10 Skrevet 16. mai 2023 #38 Skrevet 16. mai 2023 Gugglo skrev (58 minutter siden): Når noen må avtjene sin straff i fengsel så får de også hjelp med å komme seg ut av både miljø og uvane/tankespor som har gjort at de har havnet i fengsel. Etter å ha avtjent fengselsstraff unngår de aller fleste å begå kriminelle handlinger igjen. https://www.uib.no/aktuelt/100147/norsk-fengselstraff-hjelper-mot-kriminalitet Hvis vi i stedet henger ut kriminelle, legger ut bilde og navn på de, så vil de for evig og alltid enten være på kant med samfunnet og leve et helt liv i kriminalitet eller så vil de bli beskyttet av folk med enorm makt som vil tråkke på ofrene. https://www.morgenbladet.no/aktuelt/kommentar/2018/01/23/pressen-beskytter-sine-egne-mot-metoo-bolgen-skriver-mina-ghabel-lunde/ Denne forskningen har vel blitt imøtegått med at det ikke nytter å sammenligne oss med mange andre land fordi Norge er et av få land som praktiserer fengselsstraff for promillekjøring, og svært mange av disse promillekjøringene er engangsforeteelser, dvs. at de ville uansett ikke endt opp i fengsel igjen. Det gjør at statistikken ser bra ut, men realiteten for de "virkelig" kriminelle er en annen.
Gugglo Skrevet 16. mai 2023 #39 Skrevet 16. mai 2023 Zikkzakk skrev (7 minutter siden): Nei, jeg har ikke pratet om vennskap Jo. Zikkzakk skrev (40 minutter siden): Så du synes det er greit at dine egne tenåringsbarn henger med Du skrev "henger med", ikke, "blir voldtatt". Les kommentaren din en gang til. Og en gang til. Og en gang til. Du skrev aldri "synes du det er greit at dine tenåringsbarn blir voldtatt", du skrev, "synes du det er greit at dine tenåringsbarn henger med".
Gugglo Skrevet 16. mai 2023 #40 Skrevet 16. mai 2023 ti10 skrev (1 minutt siden): Denne forskningen har vel blitt imøtegått med at det ikke nytter å sammenligne oss med mange andre land fordi Norge er et av få land som praktiserer fengselsstraff for promillekjøring, og svært mange av disse promillekjøringene er engangsforeteelser, dvs. at de ville uansett ikke endt opp i fengsel igjen. Det gjør at statistikken ser bra ut, men realiteten for de "virkelig" kriminelle er en annen. Artikkelens poeng er at mange av de som ikke hadde tilbakefall kom i arbeid etter endt soning. Med andre ord, en god grunn til at de som hadde begått kriminalitet sluttet med det var fordi de ble en del av samfunnet. De fikk arbeid og en mulighet til å delta, være en del av, samfunnet. De tilfeller der folk kommer ut til arbeidsløshet ender gjerne dårlig. Det ser vi mye til i andre land der den sosiale velferden ikke er like godt utviklet som her. Ved å henge ut folk, hindre de fra å få arbeid, gjør vi at tilbakefallsraten vil øke.
Anbefalte innlegg