Tusseladen Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Bra gjort! I enkelte groteske tilfeller er offentlig gapestokk på sin plass.👏 5 2 3
Vixella Skrevet 15. mai 2023 #2 Skrevet 15. mai 2023 Det minner meg om en dokumentar jeg så om hvordan de gjør det med dømte sexforbrytere i USA. Der setter opp skilter med full navn, f.eks. "Her bor Ola Nordmann. Han er dømt for overgrep mot barn". Greit at samfunnet advares mot like monstre. For ordens skyld, det er myndighetene som setter opp disse skiltene. 4 1 1
Brutex Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 (endret) 7 hours ago, Tusseladen said: Bra gjort! I enkelte groteske tilfeller er offentlig gapestokk på sin plass.👏 Jaha? Å offentliggjøre tiltalte, vitner og fornærmede? Med det resultat at fornærmede ikke tørr å anmelde og vitner ikke å stå frem? Og han skal utnevne seg til dommer over andre med det rullebladet han har? Putt han i fengsel og gi han lang nok straff til at folk overlater rettsprosessen til domstolene og så voldtatte og vitner tør å stå frem. Endret 15. mai 2023 av Brutex 13 5
CAPS LOCK Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 Brutex skrev (1 time siden): Jaha? Å offentliggjøre tiltalte, vitner og fornærmede? Med det resultat at fornærmede ikke tørr å anmelde og vitner ikke å stå frem? Jeg syns det er stor forskjell på å offentliggjøre tiltalte på den ene siden og fornærmede på den andre. Tiltalte syns jeg ikke synd på. Fornærmede derimot bør skjermes 8 2
Batteri Skrevet 15. mai 2023 #5 Skrevet 15. mai 2023 Jeg tror ikke Kamelen er den som skal snakke høyest om at det er dårlig gjort å begå lovbrudd. Jeg synes ikke det er greit å henge ut folk som enda ikke er dømt. 20 2
Gjest Lurven Skrevet 15. mai 2023 #6 Skrevet 15. mai 2023 Han er jo selv dømt for vold. Hva gir han rett til å henge ut folk som ennå ikke er dømt
The Kavorka Skrevet 15. mai 2023 #8 Skrevet 15. mai 2023 Han risikerer 2 års fengsel for dette, ja. Det blir spennende å se om det blir tatt ordentlig tak i slik at man kanskje får satt et eksempel 4
Marihønepøne Skrevet 15. mai 2023 #9 Skrevet 15. mai 2023 Blir interessant å se om han får lengre straff for dette enn de siktede får for voldtektene. 8 3
Bag Skrevet 15. mai 2023 #10 Skrevet 15. mai 2023 5 minutter siden, Marihønepøne said: Blir interessant å se om han får lengre straff for dette enn de siktede får for voldtektene. Hvorfor skriver du det? Folk som har avslørt navn på nettet om siktede, vitner, ofre og detaljert om hva som har skjedd har da virkelig ikke blitt straffet strengt hittill! For mange ofre er slike offentliggjøringer en betydelig tilleggsbelastning. 1
Bag Skrevet 15. mai 2023 #11 Skrevet 15. mai 2023 2 hours ago, CAPS LOCK said: Jeg syns det er stor forskjell på å offentliggjøre tiltalte på den ene siden og fornærmede på den andre. Tiltalte syns jeg ikke synd på. Fornærmede derimot bør skjermes Det er ulovlig, umoralsk og brudd på våre rettsprinsipper begge deler. 5 1
Brutex Skrevet 15. mai 2023 #12 Skrevet 15. mai 2023 4 hours ago, CAPS LOCK said: Jeg syns det er stor forskjell på å offentliggjøre tiltalte på den ene siden og fornærmede på den andre. Tiltalte syns jeg ikke synd på. Fornærmede derimot bør skjermes Jeg synes det ikke er stor forskjell. Begge deler er å ta seg til rette og et hån mot vårt rettssystem. 5
CAPS LOCK Skrevet 15. mai 2023 #13 Skrevet 15. mai 2023 Bag skrev (1 time siden): Det er ulovlig, umoralsk og brudd på våre rettsprinsipper begge deler. Hvor har du det fra at det er ulovlig og "brudd på våre rettsprinsipper" å offentliggjøre hvem som er tiltalt i en straffesak? Det motsatte står i den relevante lovbestemmelsen; domstolloven § 124: "Rettsmøtene er offentlige og forhandlingene og rettsavgjørelsene kan gjengis offentlig, hvis ikke annet er bestemt i lov eller av retten i medhold av lov." Lov om domstolene (domstolloven) - 7de kapitel. Rettsmøter, rettsspråk, rettsferier og forsikring. - Lovdata 2 2
CAPS LOCK Skrevet 15. mai 2023 #14 Skrevet 15. mai 2023 Brutex skrev (25 minutter siden): Begge deler er å ta seg til rette og et hån mot vårt rettssystem. Hvordan kan det være "et hån mot vårt rettssystem" når den relevante lovbestemmelsen; domstolloven § 124, sier følgende: "Rettsmøtene er offentlige og forhandlingene og rettsavgjørelsene kan gjengis offentlig, hvis ikke annet er bestemt i lov eller av retten i medhold av lov." Lov om domstolene (domstolloven) - 7de kapitel. Rettsmøter, rettsspråk, rettsferier og forsikring. - Lovdata 1
CAPS LOCK Skrevet 15. mai 2023 #15 Skrevet 15. mai 2023 Lurven skrev (2 timer siden): Han er jo selv dømt for vold. Hva gir han rett til å henge ut folk som ennå ikke er dømt Hva har det med saken å gjøre at han er dømt for vold? Hvilken relevans har det for retten hans til å kritisere det de tiltalte er tiltalt for å ha gjort? Vi har alle rett til å gjøre oss opp en mening om skyldspørsmålet i en straffesak og ytre den. 6
000VF000 Skrevet 15. mai 2023 #16 Skrevet 15. mai 2023 6 hours ago, Vixella said: Det minner meg om en dokumentar jeg så om hvordan de gjør det med dømte sexforbrytere i USA. Der setter opp skilter med full navn, f.eks. "Her bor Ola Nordmann. Han er dømt for overgrep mot barn". Greit at samfunnet advares mot like monstre. For ordens skyld, det er myndighetene som setter opp disse skiltene. Nei. Folk som er dømt for overgrep (men også blotting) må gå dør til dør i nabolaget og informere om hva de har gjort. Det var en historie om en mann som måtte urinere så han urinerte på veien. Han ble stoppet av politi og tiltalt og siden dette la i nærheten av en skole ble han dømt for indescent exposure to minors, altå overgrep mot barn.
Blueberrysmoothie Skrevet 15. mai 2023 #17 Skrevet 15. mai 2023 (endret) Det er helt topp med menn som tør å si fra til andre menn at sånn de oppfører seg mot damer er fullstendig uakseptabelt. Denne kompisgjengen har alle like holdninger de jazzer opp hverandre med og det er helt på sin plass at de blir satt på plass og at folk kaller en spade for en spade. Menn hører ikke når kvinner sier nei, at vi ikke vil, eller at de oppfører seg dårlig, så for å få bukt med problemet er vi helt avhengig av at MENN blir med i kampen mot menns overgrep mot kvinner 👏 Endret 15. mai 2023 av Blueberrysmoothie 17 2
Purple Basil Skrevet 15. mai 2023 #18 Skrevet 15. mai 2023 Marihønepøne skrev (2 timer siden): Blir interessant å se om han får lengre straff for dette enn de siktede får for voldtektene. Garantert. Voldtektsmenn får omtrent gjøre hva faen de vil her i Norge. 10 2
Zikkzakk Skrevet 15. mai 2023 #19 Skrevet 15. mai 2023 Når man vet hvor lav straff slike griser får her til lands, skjønner jeg faktisk godt at folk har et behov for å henge dem ut for å sørge for at de får et vanskelig liv når de er ferdigsona. Nå har jeg ikke sett innlegget til akkurat Kamelen, men har sett andre engasjere seg i saken på TikTok og der skriver folk navnene til de tiltalte i kommentarfeltene. 12 2
Marihønepøne Skrevet 15. mai 2023 #20 Skrevet 15. mai 2023 Bag skrev (3 timer siden): Hvorfor skriver du det? Folk som har avslørt navn på nettet om siktede, vitner, ofre og detaljert om hva som har skjedd har da virkelig ikke blitt straffet strengt hittill! For mange ofre er slike offentliggjøringer en betydelig tilleggsbelastning. Jeg skriver det fordi jeg faktisk synes det blir interessant å se. Voldtekt straffes både sjeldent og jevnt over mildt, spesielt når gjerningsmennene er unge, hvite, rike og med framtida og karrieren foran seg. Det ville ikke vært første gang noen blir straffet hardere for å oute gjerningsmenn enn det gjerningsmennene får av straff for sine handlinger. Jeg er ikke for outing av navn på gjerningsmenn før det foreligger en rettskraftig dom og definitivt ikke for outing av navn på ofre for kriminelle handlinger. Men faktum er at det innimellom skjer og at det vil skje oftere og oftere jo tydeligere det blir for folk flest at det å få navnet sitt outet statistisk sett vil være den eneste straffen overgripere får. 3 1
Anbefalte innlegg