AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Jeg mistenker at flaggermus oppholder seg i krypkottene i boligen min. Huset har innredet loft med krypkott på hver side under nederste del av taket. Jeg mistenker at de kommer seg inn gjennom lufteåpningen og oppholder seg der både om vinteren og nå. Jeg har soverom rett under krypkottet, og hører flaksing og skrikelyder/piping på morgenkvisten. Har funnet et par lort som ser ut som muselort men som kan være flaggermuslort. Tror/håper ikke det er mus/rotte da jeg ikke hører skraping/gnaging. Bare litt kravling og piping, særlig tidlig på morgenen. Noen tips til hva jeg bør gjøre? Anonymkode: 09ec1...8dd
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #2 Skrevet 15. mai 2023 Tett igjen hull, ring skadedyrsfirma, flytt for å unngå rabies osv… Anonymkode: e8ac9...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tett igjen hull, ring skadedyrsfirma, flytt for å unngå rabies osv… Anonymkode: e8ac9...1a6 Særdeles dårlig råd siden flaggermus er totalfredet, dessuten så gjør de ingen skade og rabies eksisterer heller ikke i Norge. Hvis man stenger av hullet der flaggermusene kommer inn så kan det føre til at de blir innestengt, det vil faktisk føre til skader på lengre sikt. Det TS kan gjøre er tå kontakt med profesjonelle som f.eks. https://www.zoologi.no/ eller https://www.zoologi.no/ Anonymkode: 44e7a...bde 4 3
Million Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 Hvis du har funnet kun "et par" lort etter dem, er det neppe noe fast tilholdssted der har der. Da ville det vært fullt av skitt på gulvet under der de henger. De henger og bæsjer i et sett. Uansett bør du snakke med noen som har peiling på dette, for flaggermus er fredet. Skadedyrsfirmaer vet hva som er lov og ikke lov. Det bør jo være mulig å stenge dem ute fra huset, ved å tette mens de er ute og flyr på kveld og natt? Flaggermus er nattaktive, så vidt jeg vet, så den jobben må gjøres sent på kvelden.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #5 Skrevet 15. mai 2023 Million skrev (34 minutter siden): Hvis du har funnet kun "et par" lort etter dem, er det neppe noe fast tilholdssted der har der. Da ville det vært fullt av skitt på gulvet under der de henger. De henger og bæsjer i et sett. Uansett bør du snakke med noen som har peiling på dette, for flaggermus er fredet. Skadedyrsfirmaer vet hva som er lov og ikke lov. Det bør jo være mulig å stenge dem ute fra huset, ved å tette mens de er ute og flyr på kveld og natt? Flaggermus er nattaktive, så vidt jeg vet, så den jobben må gjøres sent på kvelden. Det er bare åpning til krypkottet på ene siden av huset, men lydene/ kravlingen hører jeg fra den andre siden som ikke er tilgjengelig. Det er bygget igjen, og på utsiden av en takbalkong, så det området er ikke-isolert og helt tomt tror jeg. Noen enkeltindivider kan ha forvillet seg til andre siden. Man hører en skjelden gang lyder når man ligger i etasjen under. Anonymkode: 09ec1...8dd
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #6 Skrevet 15. mai 2023 Sikker på at det ikke er fugler som har tilhold under mønet? Anonymkode: 12955...128
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå