AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Det har vært veldig mange dødsulykker på få år i nærområdet hvor det hver gang har resultert i dødsulykke når en personbil har kræsjet med en lastebil. Er det i det hele tatt mulig å komme seg ut av en sånn ulykke med livet i behold og uten alvorlige varige mén? Hvor mye hjelper airbag og bilbelte til i en sånn situasjon/ulykke? Anonymkode: 9e1ae...7bb
trøndermann38 Skrevet 15. mai 2023 #2 Skrevet 15. mai 2023 Kjenner en som overlevde med minimale skader, eneste er han sliter er psykisk siden den andre i bilen døde. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Det har vært veldig mange dødsulykker på få år i nærområdet hvor det hver gang har resultert i dødsulykke når en personbil har kræsjet med en lastebil. Er det i det hele tatt mulig å komme seg ut av en sånn ulykke med livet i behold og uten alvorlige varige mén? Hvor mye hjelper airbag og bilbelte til i en sånn situasjon/ulykke? Anonymkode: 9e1ae...7bb Vanskelig. Svaret kan være ja og svaret kan være nei. Mange faktorer spiller inn. Veiforholdene, vær, situasjonen, andre trafikanter osv. Jeg hadde unngått kollisjoner med andre kjøretøy uansett. De fleste dødsulykker skylles uaktsom forbikjøring. Siden du snakker om belte og airbag, la oss se på litt fysikk. Når du kjører, så veier du eksponensielt mer. Kjører vi i 50km/h så veier din mobil på 0,3kg plutselig 17kg. Tenke å få et 17kg tung vekt mot deg fra baksetet. Hvor mye veier du da? Det er to kollisjoner ved kræsj. Du kolliderer med bilen og dine indre organer kolliderer med skjelettet ditt. Airbag og belte hjelper kun når det gjelder førstnevnt. Når det gjelder sistnevnt så er det opp til din biologi. Når dine organer kolliderer inn i skjelettet med rundt 70 km/h eller mer, så er det snakk om indre blødninger og dermed at organene ødelegges. Det er vanskelig å fikse for en kirurg og en lykkes sjelden. Da snakker vi som regel dødsulykke. Selv om du overlever selve kollisjonsøyeblikket er det ikke sikkert at du overlever på sykehuset senere. Derfor har myndighetene innført en fartsgrense på 70km/h og 60km/h mange plasser med mye sving, andre vanskelige kjøreforhold eller mye trafikk. Sjansen for at du får redusert hastigheten ned til 50km/h før kræsj er høy og skader på indre organer blir mindre sannsynlig. En airbag er meget vondt å få i ansiktet ved 20km/h. Det må være et helvete med 60km/h. Vi snakket om vekt. Hvor mye veier du ved 60km/h? Det er den vekten en airbag må tåle uten å sprekke som en luftballong. Når alt dette er sagt, så burde myndighetene egentlig låse bilene ved 100km/h maks slik at det ikke går an å kjøre fortere. Hvis en hadde hørt på vitenskap da. Anonymkode: d784d...417 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vanskelig. Svaret kan være ja og svaret kan være nei. Mange faktorer spiller inn. Veiforholdene, vær, situasjonen, andre trafikanter osv. Jeg hadde unngått kollisjoner med andre kjøretøy uansett. De fleste dødsulykker skylles uaktsom forbikjøring. Siden du snakker om belte og airbag, la oss se på litt fysikk. Når du kjører, så veier du eksponensielt mer. Kjører vi i 50km/h så veier din mobil på 0,3kg plutselig 17kg. Tenke å få et 17kg tung vekt mot deg fra baksetet. Hvor mye veier du da? Det er to kollisjoner ved kræsj. Du kolliderer med bilen og dine indre organer kolliderer med skjelettet ditt. Airbag og belte hjelper kun når det gjelder førstnevnt. Når det gjelder sistnevnt så er det opp til din biologi. Når dine organer kolliderer inn i skjelettet med rundt 70 km/h eller mer, så er det snakk om indre blødninger og dermed at organene ødelegges. Det er vanskelig å fikse for en kirurg og en lykkes sjelden. Da snakker vi som regel dødsulykke. Selv om du overlever selve kollisjonsøyeblikket er det ikke sikkert at du overlever på sykehuset senere. Derfor har myndighetene innført en fartsgrense på 70km/h og 60km/h mange plasser med mye sving, andre vanskelige kjøreforhold eller mye trafikk. Sjansen for at du får redusert hastigheten ned til 50km/h før kræsj er høy og skader på indre organer blir mindre sannsynlig. En airbag er meget vondt å få i ansiktet ved 20km/h. Det må være et helvete med 60km/h. Vi snakket om vekt. Hvor mye veier du ved 60km/h? Det er den vekten en airbag må tåle uten å sprekke som en luftballong. Når alt dette er sagt, så burde myndighetene egentlig låse bilene ved 100km/h maks slik at det ikke går an å kjøre fortere. Hvis en hadde hørt på vitenskap da. Anonymkode: d784d...417 Utrolig godt skrevet, tusen takk for svar Jeg er faktisk enig med deg i det du skriver i siste avsnittet. Anonymkode: 9e1ae...7bb 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #5 Skrevet 15. mai 2023 Har også lært at sannsynlig grense for å overleve kræsj går ved 70 km/t, ref. det som skrives om organene i innlegget rett ovenfor her. Anonymkode: e2b00...48f 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #6 Skrevet 15. mai 2023 Har en bekjent som ble påkjørt av en lastebil bakfra i 70kmt, da endte lastebilen med å kjøre over bilen. Han som satt i bilen overlevde men fikk den ene skulderen ødelagt. Anonymkode: 873d2...2a1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #7 Skrevet 15. mai 2023 Volvo sine biler går ikke lenger fortere enn 180 km/t, noe som de har fått ufattelig mye pes for i Tyskland. Men de står på sitt. I en moderne bil har du gode sjanser å overleve, men dette kommer an på uendelig mange faktorer. Ikke lett å svare på. De som typisk frontkolliderer med lastebiler - unge gutter i rustne drittbiler og eldre folk i mikrosøvn - har typisk ikke de fræsjeste bilene. Anonymkode: 30457...352 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #8 Skrevet 15. mai 2023 Dødsulykker der personbil kolliderer med lastebil skyldes ganske ofte selvmord. Selvsagt ikke alltid, men det er en del slike ulykker som skjer på rette strekninger. Anonymkode: f704f...1df 1
Trøndere1 Skrevet 15. mai 2023 #9 Skrevet 15. mai 2023 Alt handler om hastighet. Over65-68 km/t med en frontkollisjon så er man stort sett ferdig. 2
newman01 Skrevet 16. mai 2023 #10 Skrevet 16. mai 2023 Ulempen med lastebiler er at egenvekta er så mye større enn personbilen. I en normal front-mot-front med jevnstore biler vil de begge stoppe sånn ca. der de traff hverandre. Altså bilen går fra 70 til null på kort tid/strekning. Møter en bil på 1500kg en lastebil på 30 tonn rett mot går bilen fra 70kmh den ene veien til 60kmh den andre veien. De fysiske kreftene og påfølgende organskader vil antagelig være vesentlig større. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #12 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Når alt dette er sagt, så burde myndighetene egentlig låse bilene ved 100km/h maks slik at det ikke går an å kjøre fortere. Hvis en hadde hørt på vitenskap da. Anonymkode: d784d...417 Hvordan skulle det fungert i praksis tenker du med fartsgrenser på 110 enkelte steder? Forbikjøring osv? Det er ikke farten eller veien som er problemet, det er føreren... Anonymkode: 394ea...f4e
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #13 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har en bekjent som ble påkjørt av en lastebil bakfra i 70kmt, da endte lastebilen med å kjøre over bilen. Han som satt i bilen overlevde men fikk den ene skulderen ødelagt. Anonymkode: 873d2...2a1 Samme her, jeg fikk en svær van i baken i nesten 70 km/t. Gikk jo etter forholdene utrolig bra, men nakken og skuldra er ødelagt for bestandig pga whiplash.. Anonymkode: 8bd13...4e3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #14 Skrevet 16. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvordan skulle det fungert i praksis tenker du med fartsgrenser på 110 enkelte steder? Forbikjøring osv? Det er ikke farten eller veien som er problemet, det er føreren... Anonymkode: 394ea...f4e Tror du må tilbake på trafikkskolen og ha teorikurs på nytt, du har gått glipp av viktig informasjon. Anonymkode: e2b00...48f 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #15 Skrevet 16. mai 2023 Går som regel til helvete hvis du frontkolliderer med en lastebil eller vogntog. Forskjellen på 1.5 tonn og opptil 60 tonn er ekstrem. Anonymkode: 601aa...22d
Andro Skrevet 16. mai 2023 #16 Skrevet 16. mai 2023 Kjørte bak en bil som frontkolliderte med en trailer på E6. De fikk bare noen kuttskader.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #17 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 15.5.2023 den 10.38): Når alt dette er sagt, så burde myndighetene egentlig låse bilene ved 100km/h maks slik at det ikke går an å kjøre fortere. Hvis en hadde hørt på vitenskap da. Anonymkode: d784d...417 Må jo ta med lengden på deformasjon soner. Er forskjell på en varebil med rett front og en Mercedes med 1,5 m panser. Stoppe opp på 1,5 m er bedre. Skal man forby noe så kan man jo forby lastebiler av typen bulldogg og kun tillate snutebiller. Sklir en (bulldog) lastebil av veien på og krenger kommer trestammen eller fjellveggen rett inn i frontruta. Og slik kan man begynne å forby alt , så får vi se hvor fint samfunn vi ender opp med. Anonymkode: 37606...b33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå