Gå til innhold

"Samfunnsnytte" ved Vestlandske veiprosjekt E16/E39


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny E16 og jernbane har fylket blitt enig om skal prioriteres. Det er av trygghetshensyn (mye ras), høyt trafikkvolum, og fordi det først og fremst er et kollektivprosjekt - Voss blir forstad til Bergen. 

Men folka i Vegvesenet var lei av å bygge tunneler og ville ha verdensrekord i broer og naturdestruksjon. De regna seg frem til at Hordfast er mer "samfunnsnyttig" - bl.a. ved å finne på spinnville trafikktall. Helt imot et samla fylke, politisk og populært - alle avstemminger prioriterer E16/toget.

Nå er endelig litt fornuft kommet tilbake; de merkelige trafikktallene er tilbakevist:

https://www.nrk.no/vestland/nye-klimaberekningar_-hordfast-som-vil-gi-ferjefri-e39-over-bjornafjorden-har-negativ-samfunnsnytte-1.16408254

Men tror dere det fører til at vi kan bygge rasjonell vei i Norge? Eller skal embetsverket fortsatt presse på for tullete prestisjeprosjekt?

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
catman skrev (47 minutter siden):

Ny E16 og jernbane har fylket blitt enig om skal prioriteres. Det er av trygghetshensyn (mye ras), høyt trafikkvolum, og fordi det først og fremst er et kollektivprosjekt - Voss blir forstad til Bergen. 

Men folka i Vegvesenet var lei av å bygge tunneler og ville ha verdensrekord i broer og naturdestruksjon. De regna seg frem til at Hordfast er mer "samfunnsnyttig" - bl.a. ved å finne på spinnville trafikktall. Helt imot et samla fylke, politisk og populært - alle avstemminger prioriterer E16/toget.

Nå er endelig litt fornuft kommet tilbake; de merkelige trafikktallene er tilbakevist:

https://www.nrk.no/vestland/nye-klimaberekningar_-hordfast-som-vil-gi-ferjefri-e39-over-bjornafjorden-har-negativ-samfunnsnytte-1.16408254

Men tror dere det fører til at vi kan bygge rasjonell vei i Norge? Eller skal embetsverket fortsatt presse på for tullete prestisjeprosjekt?

Det er ikke så vanskelig å få det svaret en ønsker. Her er  det beregnet en literpris på bensin på 50 kroner. Det er klart at det blir mindre kjøring da. Selv kjører jeg 20000 i året. Om jeg skulle betalt denne literprisen ville jeg hatt en drivstoffutgift på ca 80000 i året. Med øvrige bilkostnader på ca det samme kan jeg redusere lønnen min med kanskje opp mot 250000 og sitte igjen med det samme.

Må innrømme at det da frister å bli ufør...

Skrevet

Det er mange ting ein skal undre seg over her i livet. Men korleis politikarane har landa på å prioritere bygginga av Hordfast over sikring av vegen mellom Bergen og Voss er over mi fatteevne. Stamvegen her vart opna i 1991 og sidan den gong har 50 personar døydd her og resten av sjåførane kikkar like mykje opp mot fjellsidene for å sjå om det kjem ras, som på vegen.

NRK: Disse veistrekningene vil vegvesenet nedprioritere

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...