evolkova Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Hei! Jeg og mannen min vil kjøpe leilighet sammen men vi er litt usikre på hvordan vi går frem, så jeg tenkte dette forumet var en god ide da man som oftest får raskt svar. vi er 26 og 30 år, jobber 100% fast og ingen barn/dyr. akkurat nå leier vi en leilighet. hvordan går man egentlig frem? Søker man bare om lån via banken, eller må man ha en samtale med dem først? Skal man finne leilighet før eller etter å ha tatt lån? Hvordan byr man på leilighet? Jeg vet ikke helt hva slags spm jeg skal spørre, men håper noen kan gi meg steg for steg veiledning i kommentarene.
Taluno Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 Dere søker finansieringsbevis først. Da vet dere hva banken er villig til å låne dere basert på lønnen dere har, og hvor mye egenkapital dere har spart. Deretter finner dere leilighet innenfor deres prisklasse, går på visning, og melder dere som interessert når dere er på visning. Når det åpnes for bud så får dere da beskjed om det. Budgivning foregår for det meste digitalt. Men, om dere ikke har venner eller familie som kan veilede dere, så er det fornuftig be banken om ett møte. Jeg fikk god veiledning fra banken når jeg kjøpte min første leilighet:) Og dere kan uansett begynne se litt etter leiligheter, bare for å se hva som er på markedet, og begynne øve dere på å lese tilstandsrapporter. 3
Tvist Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 Dere må også ha 15 prosent av kjøpesummen oppspart selv + omkostninger.
mjau87 Skrevet 16. mai 2023 #5 Skrevet 16. mai 2023 Tvist skrev (13 timer siden): Dere må også ha 15 prosent av kjøpesummen oppspart selv + omkostninger. Må ikke, kan få 100%lån hos bank uten både kausjonist og egenkapital 🙂 har det slik selv 1
Tvist Skrevet 16. mai 2023 #6 Skrevet 16. mai 2023 mjau87 skrev (2 minutter siden): Må ikke, kan få 100%lån hos bank uten både kausjonist og egenkapital 🙂 har det slik selv Ok. Er det lenge siden du fikk det? Vet bankene har lov å gjøre unntak fra regelen, men ikke så mange. 1
mjau87 Skrevet 16. mai 2023 #7 Skrevet 16. mai 2023 Tvist skrev (Akkurat nå): Ok. Er det lenge siden du fikk det? Vet bankene har lov å gjøre unntak fra regelen, men ikke så mange. 2 år siden 🙂
Tvist Skrevet 16. mai 2023 #8 Skrevet 16. mai 2023 mjau87 skrev (1 minutt siden): 2 år siden 🙂 Ok. Tror kanskje det har blitt strammet inn litt etter det, men er ikke sikker. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #9 Skrevet 16. mai 2023 evolkova skrev (På 15.5.2023 den 9.03): Hei! Jeg og mannen min vil kjøpe leilighet sammen men vi er litt usikre på hvordan vi går frem, så jeg tenkte dette forumet var en god ide da man som oftest får raskt svar. vi er 26 og 30 år, jobber 100% fast og ingen barn/dyr. akkurat nå leier vi en leilighet. hvordan går man egentlig frem? Søker man bare om lån via banken, eller må man ha en samtale med dem først? Skal man finne leilighet før eller etter å ha tatt lån? Hvordan byr man på leilighet? Jeg vet ikke helt hva slags spm jeg skal spørre, men håper noen kan gi meg steg for steg veiledning i kommentarene. Kontakt banken slik at de først og fremst kan gjøre en vurdering av deres betjeningsevne for et lån. Dere kan låne max 5 x inntekt, og må ha 15 % i egenkapital minimum. Evt. kan dere ha kausjonist for topplån. Når dere får snakket med banken og de har vurdert betjeningsevne, vet dere hva dere har å gå på i budrunder. Når det kikker etter bolig anbefaler jeg å lese tilstandsrapporter nøye, dra på visning og vurdere godt hva dere er ute etter. Man får aldri ALT man ser etter, så man må alltid kompromisse på noe. Husk å vurdere hvilket objekt dere kjøper opp mot den økonomien dere har - kjøper dere leilighet i større sameie eller borettslag, les hva som ligger i felleskostnadene og om det er tilstrekkelig avsetning til vedlikeholdskostnader. Når man byr på leilighet, så gjør man det etter visning. Nye regler tilsier at megler ikke kan kommunisere bud til selger før kl 12 dagen etter annonsert visning. Så ofte blir det budrunder ca kl 12 dagen etter visning - dersom det blir runde. Blir det ikke budrunde, kan budgivningen dra litt ut. I dette markedet, litt avhengig av hvor dere bor, er det ikke så mange heftige budrunder lenger. Anonymkode: 12896...459 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #10 Skrevet 16. mai 2023 Tvist skrev (3 minutter siden): Ok. Tror kanskje det har blitt strammet inn litt etter det, men er ikke sikker. Det kommer an på hvor mye lån du skal ha og hvor sikker inntekt du har. Om man har nyutdannet og har over 1 million i samlet innekt i et sikkert yrke samt lave levekostnader (ingen barn, forbruksgjeld osv), vil mange banker lett innvilge et lån på under 3 millioner uten å ha oppfylt kravet om egenkapital. Anonymkode: fb834...75f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå