AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Jeg har en kropp som eeeelsker B12 visstnok, så mine verdier på B12 er alltid for høye. Jeg spiser 150g kyllingfilet pr dag og to glass melk pr dag, som jeg vet er B12 i. Ellers går det mye i brød, smør, brunost, proteinpulver, salat ol. Skal gå ned til ett glass melk, og prøve meg på vegetarmat et par dager i uken. Hva kan jeg bytte ut kyllingfileten med, som inneholder mye proteiner? Noen som har en digg oppskrift? ☺️ Anonymkode: 865e1...b54
Daisy-love Skrevet 15. mai 2023 #2 Skrevet 15. mai 2023 Hälsans Kök sine kyllingbiter har del proteiner og er på tilbud denne uken på Extra. Tror ikke den er tilsatt b12. TVP, altså som i tørket soya har også mye proteiner. Om du tar en titt i vegetardisken så vil du finne en del med høyere proteininnhold. Klassisk er det produkter av soya og/eller gluten. De som er laget på grønnsaker, åkerbønner (en god del fra Go vegan), og f.eks erter (Coop vegetardag har en del av det), har mindre proteiner. Vegetarbloggen, Grønn matportal, Veganmisjonen, og Veganske Fristelser er alle blogger med masse digg.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 Denne er en super erstatning for kylling 🤩https://spiseklar.no/planteprotein/ Andre forslag: • Grov wrap med falafel,hummus og grønnsaker • Kikertomelett med svarte bønner(beregnet på to stk) 3 dl kaldt vann 3 dl kikertmel 1 ss grønnsaksbuljong (eller ca 1/2 ts salt) litt pepper 2 store never frisk spinat, hakket 2 sjampinjonger, i små biter 1 sjalottløk, finhakket (ev. bruk 1/2 liten gul løk) 2 dl kokte sorte bønner, skylt og avsilt 10 cherrytomater, delt i to 1. Visp sammen vann, kikertmel, buljong og pepper i en bolle. 2. Bland inn spinat, sjampinjong, sjalottløk, bønner og cherrytomater. 3. Ha litt olje i en stor stekepanne (bør ha slipp-lett-belegg). Hell i omelettrøren og stek på litt over middels varme til det stivner (jeg brukte trinn 7 av 9 på plata). Del den i fire biter, snu hver bit og stek kjapt på den andre siden. • Tikka masala (obs stor porsjon.Genial å fryse ned) 500 g fast tofu, i rufsete biter 1 boks kikerter 2 medium gule løk, grovhakket 6 hvitløksfedd, grovhakket 6 medium sjampinjong, i biter 1/2 brokkoli, i biter 1 oransje paprika, i strimler 2 bokser fullfett kokosmelk 4-5 ss tandoori paste, smak til en skvis lime, smak til litt salt, smak til 20 cherrytomater, delt i to to never sukkererter, delt i tre på skrå (= ca 100 g) et par never frisk persille, hakket 1.Bryt tofuen i store rufsete biter med hendene og stek den gyllen i godt med olje i panna. Sett til side. 2.Stek løk, hvitløk og sjampinjong i litt olje til det er mykt og gyllent i en stor stekepanne. (NB: Velg en panne med høye kanter, for her kommer det til å bli behov for plass. Bruk ev. en stor kjele.) 3.Kutt brokkolien i bitestore biter og paprikaen i strimler. 4.Tilsett brokkoli, paprika og kokosmelk i panna. 5.Smak til med tandooripaste, lime og salt. Kok det hele under lokk i ca 15 min. 6.Bland inn tofuen og kikerter legg cherrytomater og sukkererter på toppen. Varm opp til alt er gjennomvarmt, ca 5 min. • Chiligryte med quinoa (beregnet på to porsjoner) 1 rød chili 2 fedd hvitløk Litt olje til steking 1 boks hvite bønner 2 bokser kidneybønner 1 boks hakket tomat 1/2 grønnsaks-buljongterning 1,75 dl havreris, ris eller quinoa 3 dl vann 1/3 ts salt 1. Kok opp quinoa med vann og salt. Følg pakkens anvisning på koketid. 2. Finhakk chili og hvitløk og stek i litt olivenolje til gyllent. 3. Hell av laken på bønnene (du trenger ikke skylle dem) og tilsett i gryten sammen med hakkede tomater og 1/2 grønnsaksbuljongterning. La småkoke i 10 minutter. 4. Bruk baksiden av en sleiv til å mose ca ⅓ av bønnene. Det vil gjøre at du får en mer fyldig gryte. • https://www.vegetarbloggen.no/2020/03/26/pad-thai-med-peanottsaus/#wprm-recipe-container-28360 • Buddha bowl med tofu/kikerter/ planteprotein,valgfrie grønnsaker,edamamebønner,quiona og peanøttdressing 2 dl peanøttsmør(lager eget av kun peanøtter) 2 ss sriracha sterk chilisaus, finnes der chilisausene er i alle butikker 1 lime saften 2 ss ristet sesamolje finnes i den asiatiske hyllen i butikken 1-2 ss revet frisk ingefær fra en tommelstor bit 3-4 hvitløksfedd revet eller finhakket 5 ss tamari eller soyasaus (Tamari er glutenfri og har en litt annen smak. Bedre synes jeg) 0,5-1 dl vann (ved behov) For en mer rennende saus, tynn ut med mer vann Bland alt sammen i en blender til ønsket konsistens. Anonymkode: 23fdc...ecb 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #4 Skrevet 16. mai 2023 Har du snakket med legen din om dette? Det er ekstremt sjeldent å få høyt B12 av for mye B12 i kosten. Høyt B12 er derimot et symptom på alvorlige ting som leversykdom, nyresykdom, blodkreft... Anonymkode: b79d9...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #5 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du snakket med legen din om dette? Det er ekstremt sjeldent å få høyt B12 av for mye B12 i kosten. Høyt B12 er derimot et symptom på alvorlige ting som leversykdom, nyresykdom, blodkreft... Anonymkode: b79d9...ee1 Dette var min tanke også. Jeg har ligget høyt på B12 i "alle" år. Ikke ekstremt høyt, men høyt. Viste seg etterhvert at jeg har et problem i kroppen som også påvirker leveren min, og mulig også nyrer, og det er trolig årsaken til at jeg ligger såpass høyt i B12 også. For de som tar faste tilskudd med B12 er det ikke uvanlig å ligge høyt (men de burde da gjerne ta mindre tilskudd). Anonymkode: 77b32...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #6 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 15.5.2023 den 8.43): brunost Kutt ut brunosten. Anonymkode: 95b7a...945
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #7 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dette var min tanke også. Jeg har ligget høyt på B12 i "alle" år. Ikke ekstremt høyt, men høyt. Viste seg etterhvert at jeg har et problem i kroppen som også påvirker leveren min, og mulig også nyrer, og det er trolig årsaken til at jeg ligger såpass høyt i B12 også. For de som tar faste tilskudd med B12 er det ikke uvanlig å ligge høyt (men de burde da gjerne ta mindre tilskudd). Anonymkode: 77b32...ee6 Men det er vel heller ikke noe problem om man ligger litt høyt når man tar B12-tilskudd. Etter hva jeg har hørt kan også den målte verdien være litt høyere enn «reelt» hvis man feks har tatt tilskudd dagen før eller ganske nylig har tatt injeksjoner. Jeg har en B12-verdi som synker som en stein når jeg ikke tar tilskudd. Det har variert hvor mye legene har brydd seg om det... Anonymkode: e13c6...d12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå